'65 Nostalgia-Valiant & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

Esmi

Olikos se pelkääjän puolen laakeri?, mulla ollessa vaihdettu ainakin kerran, mutta muistaakseni 2 kertaa laakeri, että joku häikkä vetarissa tai muualla ku se sen puolen laakereita paskoo! :thinking:

Jussi

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 14 elokuu, 2024, 23:04Eipä varmaan jos laakeri ei oo syöny vetaria rikiksi?
Eikai se vetaria syö, kun on sisäkoolillinen laakeri. Mut mikäs piru tollasessa bop perässä pitää kartiolaakerissa esijännää? Jollaihan tota vetaria olis vedettävä sisäänpäin aika reilustikin.
En varmasti oo.

Jussi

Jäin kyl äsken lauteella viä miettiin tota kartiolaakeria tuossa... Miten se saadaan toimiin?

60-luvun bop perä on aika sama ku Chevyn 8.2, vain osa mitoista ja poorit heittää. Mutta ihan lieriölaakerit ja C-klipseillä vetarien lukitus. Olisko se jotenkin muuttunu seiskarille tullessa? Kun Chevyn uudempi 8.5 pysy ihan samana rakenteellisesti sillonkin. Ja kun vielä toi 8.5 tais tulla jo ihan 70-luvun alkupuolella, jos en ihan väärin muista. Miten -79 Oldsissa olis vielä 8.2 perä...
En varmasti oo.

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Esmi - 14 elokuu, 2024, 23:52Olikos se pelkääjän puolen laakeri?, mulla ollessa vaihdettu ainakin kerran, mutta muistaakseni 2 kertaa laakeri, että joku häikkä vetarissa tai muualla ku se sen puolen laakereita paskoo! :thinking:

Joo, pelkääjänpuoli on.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 15 elokuu, 2024, 03:07Jäin kyl äsken lauteella viä miettiin tota kartiolaakeria tuossa... Miten se saadaan toimiin?

60-luvun bop perä on aika sama ku Chevyn 8.2, vain osa mitoista ja poorit heittää. Mutta ihan lieriölaakerit ja C-klipseillä vetarien lukitus. Olisko se jotenkin muuttunu seiskarille tullessa? Kun Chevyn uudempi 8.5 pysy ihan samana rakenteellisesti sillonkin. Ja kun vielä toi 8.5 tais tulla jo ihan 70-luvun alkupuolella, jos en ihan väärin muista. Miten -79 Oldsissa olis vielä 8.2 perä...

Ei oo deltan orkkisperä, on jostain 60-70-luvun taitteesta, kuulemma. Vetarissa laippakiinnitys neljällä mutterilla, kuten esim. Moparin seiskavartissa. Ei c-klipsejä.
1965 Plymouth Valiant, 225+three on the floor.
1979 Oldsmobile Delta 88,  350+350 "Kaljataksi".

Parhaat makkarat on vyötäröllä.

Esmi

Luullut että siinä Alkuperäinen perä ja sen mukaan sinne laakeri ostettu,Oisko sitten väärä laakeri laitettu?.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Esmi - 15 elokuu, 2024, 10:41Luullut että siinä Alkuperäinen perä ja sen mukaan sinne laakeri ostettu,Oisko sitten väärä laakeri laitettu?.
Tuollasessa laipalla lukittavassa olettais olevan kyllä kuulalaakeri, niin vois jopa toimia.. :o

Vai pitäiskö BOP-akselissa vetarin ottaa aksiaalisuunnassa sisäänpäin voima vastaan keskitappia vasten? :thinking:
Silloinhan tuo kartiorullalaakeri olis vaan väärinpäin akselilla? :shutup:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 elokuu, 2024, 11:34Vai pitäiskö BOP-akselissa vetarin ottaa aksiaalisuunnassa sisäänpäin voima vastaan keskitappia vasten?


Kirjotellaas tähänkin omia hajatelmia.

Mun mielestä sen syvyyssuuntaisen kuorman takia siellä nimenomaan on tuo kartiolakru, koska sen mitoitus lienee suunniteltu olemaan se joka sen preloadin pitää kun ulkokooli on etäisyydellä x ja sisäkooli on vetarissa pohjassa krymppirenkaalla lukittuna etäisyyteen y.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

LPR

Kuvassa äkikseen näyttäis, että sisäkooli on pyörähtänyt akselilla.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: LPR - 15 elokuu, 2024, 12:19Kuvassa äkikseen näyttäis, että sisäkooli on pyörähtänyt akselilla.
On se pyöriny.
Ja väärinpäin on..
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Vaniukko

tuohan on sama systeemi kun volvon perässä paitsi volvossa stefa myös tuolla laakerin sisäpuolella että vaseliini pysyy laakerissa.parempihan tuo on kun mikään c-sokka systeemi.ja voi shimmata kun laittaa ulkokoolin taakse shimmiä

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 15 elokuu, 2024, 12:47tuohan on sama systeemi kun volvon perässä paitsi volvossa stefa myös tuolla laakerin sisäpuolella että vaseliini pysyy laakerissa.parempihan tuo on kun mikään c-sokka systeemi.ja voi shimmata kun laittaa ulkokoolin taakse shimmiä
Tota samaa laakerointia on AMC käyttänyt akseleissaan.
Ja tässä tapauksessa ihan samaa laakerisarjaakin.. :))



Tässä AMC 20 perässä näkyy hyvin miten päin laakerin pitäisi olla toimiakseen.
Shimmillä 25 säädetään aksiaalivälys perän ristitappia vasten ja kansi 27 pitää laakerin ulkokoolin pesässä.
Välissä sitten tuo akselitiiviste 26..

BOP perässä on yksiosainen vetari ja rymppirengas laakerille, mutta tässä AMC:ssä on laakerille olake vetarissa.
Uudemmissa AMC:ssä onsitten yksiosaiset vetarit, niin niissäkin rymppirengas käytössä..

Nyt oli Kaljalossin takapyöränlaakeri lipsahtanut väärinpäin akselille/pesään, niin aksiaalisesti sitä piti paikallaan vain akselitiiviste/laakerikansi ja rymppirengas.
Auton paino pyrki puristamaan akselia ulos laakerikannen läpi laakerin kartion suuntaan.

Onneksi ei vetari karannut motarilla laakerikannen läpi.. :panic:
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Vaniukko

ok.volvossa se laakeri on just nuin päin ja se pitää päittäiskuorman samalla

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 15 elokuu, 2024, 12:34On se pyöriny.
Ja väärinpäin on..
Nonni. Ei se minusta oikeen voi mitenkään toimia tollai kun oli.
En varmasti oo.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 15 elokuu, 2024, 14:03ok.volvossa se laakeri on just nuin päin ja se pitää päittäiskuorman samalla

Jos siellä on ulkokoolin kartio ulospäin, niin tarviit jostain vastavoiman pitämään akselin perän sisällä. C-clippi on se yleisimmin käytetty.. Aksiaalivälystä voi säätää ulkokoolin alle laitettavilla shimmeillä.
Voi siellä olla kartiorullalaakeri parikin, mutta olis vähän overkill ratkaisu. No full-floatereissa on käytetty. :))

Jos siellä on suora rullalaakeri, vetari nojaa ristitappiin ja c-klippi pitää liikkeen ulospäin. Välystä voi säätää c-klipin paksuudella.

Jos on urakuulalaakeri, niin ei tarvii kuin lukita laakeri perään ja akselille. Vetarin ei tarvii olla missään kosketuksissa mihinkään. Lada, Fiat 131/132, Taunus, jne. ja näköjään suurin osa BOP-peristäkin on näin.

Jos on kartio sisäänpäin, niin vetari nojaa ristitappiin ja ulkokoolin paikalla akseliputkessa säädetään aksiaalivälys. Niinkuin tässä kuuluu olla. Shimmaus ulkokoolin ja laakerikannen väliin.

Ainoa BOP josta edes varaosakuvan löysin kartiolaakerilla omista kirjoista oli -66 Tempest.. ;D On varmasti ollu muissakin, mutta kirjasto on monen merkin ja mallin osalta vajaa.. ::)
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement