'64 & '65 Nostalgia-Valiantit & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Kärkien ja puolan välisessä johdossa on sähköä kun kärjet on auki ja ei ole, kun kärjet on kiinni. Vääntelet moottoria myötäpäivään jonnekin 2-5 astetta ennakkoa, mikä oli vakioslanttien ohjearvo. Koetinkynä tai vaikka parkkipolttimo koettimena kääntelet jakajaa siihen kohtaan, missä lamppu just syttyy, eli kärjet aukesi.

Semmonen oli entisaikojen sytytyksen ajoitus. Sit voi tarkistuksen vuoksi pyörittää moottoria ja katsoa, että se lamppu indikoi just tuossa 2-5 asteen välillä.

Kärkien kanssa kärkiväli, eli paljonko ne maksimissaan aukeaa, on myös tärkeää. Se vaikuttaa kosketuskulmaan, joka on samaa asiaa kuin kuinka pitkään kärjet on kiinni suhteessa siihen paljonko ne on kiinni+auki yhden sylinterin takia. Kosketuskulma vaikuttaa siihen, kuinka paljon puola ehtii varata energiaa. Huonoilla säädöillä voi alkaa tökkimään yläkierroksilla. Ja jos kärkiväliä on liian vähän, niin ne kärjet aukeaa ei niin hyvällä kohtaa jakajan nokkaa ja voi olla esim käyntiinlähtöhaasteita.

(Mä lemppasin jokaisesta mun earlystä kärkijakajan heti ensimmäisenä. Moparin kärjetön sytkä tilalle ja kohti auringonlaskua).

Räpeltämätön Valiant alkaa olla sen verran harvinainen, että ehkä vois kuitenkin säästää jopa kärkijakajan. Enkä mä tommosesta sitä 170 mosaakaan kaivaisi pois. Se pikkuinen on erilainen ja sillä voi ajaa tiuhemmalla perällä, koska se kiertää iloisesti.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Kalu

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 25 toukokuu, 2025, 20:15Kärkien ja puolan välisessä johdossa on sähköä kun kärjet on auki ja ei ole, kun kärjet on kiinni. Vääntelet moottoria myötäpäivään jonnekin 2-5 astetta ennakkoa, mikä oli vakioslanttien ohjearvo. Koetinkynä tai vaikka parkkipolttimo koettimena kääntelet jakajaa siihen kohtaan, missä lamppu just syttyy, eli kärjet aukesi.
Koetinkynä / polttimo laitettiin puolan + sekä - napoihin? Julmetusti aikaa kun olen jotenkin noin sytkän kattonu tontilleen, niin parempi varmistaa tietävimmiltä...

sössö

ei kun puolan ja kärkien väliin muistaakseni. Sähkö kulkee kun puola lataa ja kärjet kiinni. Kun kärjet aukee tulee kipuna ja sähkö ei kulje=> lamppu sammuu

LPR

Lainaus käyttäjältä: Poju - 24 toukokuu, 2025, 08:31Voin alkuviikosta käydä poimimassa ne osat, jotka kyytiin mahtuu ja vien sitten @FuryIII 71 :lle
En nyt viikonloppuna ainakaan ehtinyt penkoa nurkkia.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

palontie

Tahtoo unohtua että täällä on nuorempaa jengiä jotka ei oo kopukynällä ym säädellyt kärjellistä jakajaa :D
Eniten vituttaa kaikki.

Juicci

Lainaus käyttäjältä: palontie - 26 toukokuu, 2025, 03:58Tahtoo unohtua että täällä on nuorempaa jengiä jotka ei oo kopukynällä ym säädellyt kärjellistä jakajaa :D

Ennen aikaa, kunnes jollain porukasta oli ajotuslamppu. Niin tehtiin karkia-säätö kopukynällä ja lopullinen hiplaus korva-kuulolla😄 kyllä koneet aina ajoon saatin noilla opeilla👍
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä se uudestaan.

HendriXXX

Piipaassa ei ollu mitään ajoitus merkkejä missään, ni eka laitoin sen verta ennakkoja että alkaa potkimaan vastaan startissa, siitä sitten vähä takaisinpäin että alkaa startti kevenemään. Sitten baanalle nilkka suorana testaamaan luurit korvissa ja kuuntelee ettei kilkata.. parit hienosäädöt piti vielä tehdä ja hyvä tuli. Bensaa taisi mennä niissä testeissä 80L satkulle..  :))

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 toukokuu, 2025, 22:31ei kun puolan ja kärkien väliin muistaakseni. Sähkö kulkee kun puola lataa ja kärjet kiinni. Kun kärjet aukee tulee kipuna ja sähkö ei kulje=> lamppu sammuu
Kummassakin välissä tapahtuu. Sekä puolan napojen yli tai puolan ja kärkien välistä maata vasten. Siis tila muuttuu kun kärjet aukeaa. Lamppu tosin toimii eri päin, eli kärkien ollessa auki puolan napojen yli ei ole jännitettä, mutta kärkien piuhasta maata vasten on.

Stroboskoopit on olleet harvinaisia ja kalliita. Mut 12 voltin koetinkynä oli jo jokaisen kukkarolle sopivasti saatavilla.

Hmmm. Saattaa semmonen LEDillä toteutettu koetin mennä rikki helposti tuossa hommassa, koska kärkien auetessa jännite käväisee korkealla. Polttimollinen koetin ei ole moksiskaan.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: HendriXXX - 26 toukokuu, 2025, 07:12Piipaassa ei ollu mitään ajoitus merkkejä missään, ni eka laitoin sen verta ennakkoja että alkaa potkimaan vastaan startissa, siitä sitten vähä takaisinpäin että alkaa startti kevenemään. Sitten baanalle nilkka suorana testaamaan luurit korvissa ja kuuntelee ettei kilkata.. parit hienosäädöt piti vielä tehdä ja hyvä tuli. Bensaa taisi mennä niissä testeissä 80L satkulle..  :))
Sytytystulpasta sisukset pois ja kierteet siihen tyhjennettyyn tulpan runkoon ja ruuvi siihen kierteille. Syntyy ylipitkä tulpan reikään passeli työkalu, jolla saa stopattua käsin pyöritellyn koneen männän johonkin tunnettuun korkeuteen. Se kun löytyy, niin dampperiin tai missä se ajoitusmerkki pitäisi olla, viiva. Sit kiertäen konetta toisinpäin samaan stoppariin taas semmonen merkkiviiva. YKK on noiden viivojen puolivälissä. Siihen se virallinen viiva sitten.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

HendriXXX

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 26 toukokuu, 2025, 07:16...YKK on noiden viivojen puolivälissä. Siihen se virallinen viiva sitten.
Juu, tiedän kyllä tuon. On tullu tuollaikin tehtyä joskus vähä eri patentilla vaan..

Poju

Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 toukokuu, 2025, 22:57En nyt viikonloppuna ainakaan ehtinyt penkoa nurkkia.

Ei oo mun puolesta aivan päivän päälle, mutta @FuryIII 71 joutuu jonkun muun kuormakuskin keksimään, jos menee loppuviikkoon. Sit mun tarvii jo omia autoja rassata.