'64 & '65 Nostalgia-Valiantit & '79 Olds Delta 88

Aloittaja FuryIII 71, 22 elokuu, 2021, 18:20

« edellinen - seuraava »

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 syyskuu, 2025, 00:41siis mikä laakerin asennus? :o

Kun selaat tonne sivun 17 tienoille tätä topikkia, niin se...

LPR


Jussi

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 22 syyskuu, 2025, 00:45No ei jatku ainakaan vielä. Viime kesän episodi oli pelkääjänpuolen, ja se on vieläkin ehjä...

Mutta diagnoosi meni kyllä oikein, tämä vaan ei varoitellut.
Okke, eli siis eri puoli. Se laakerijuttu siinä on niin outo, että kyllä toikin nyt saattaa liittyä siihen. Saattaa joskus menneisyydessä olla tuollakin nyt jotenki väärin tehty se laakerointi ja se on hiljaksiin syöny vetarin poikkeevaan kuntoon. Poikkeava tarkottaa tässä yhteydessä katkeamista...

FuryIII 71

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 syyskuu, 2025, 01:05Okke, eli siis eri puoli. Se laakerijuttu siinä on niin outo, että kyllä toikin nyt saattaa liittyä siihen. Saattaa joskus menneisyydessä olla tuollakin nyt jotenki väärin tehty se laakerointi ja se on hiljaksiin syöny vetarin poikkeevaan kuntoon. Poikkeava tarkottaa tässä yhteydessä katkeamista...

No sehän paljastunee ehkä sitte joskus ku vetarin jämät saa nyhdettyä renkaasta irti...

LPR

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 22 syyskuu, 2025, 01:12No sehän paljastunee ehkä sitte joskus ku vetarin jämät saa nyhdettyä renkaasta irti...
Upposko akselin pää kumekseen?   :o

sössö

Lainaus käyttäjältä: FuryIII 71 - 22 syyskuu, 2025, 00:46Kun selaat tonne sivun 17 tienoille tätä topikkia, niin se...
ok kiitos, minusta se laakeri on oikeinpäin ja sinne pitää saada oikean levusella stefalla tai jollain levyillä esijännitys ton laipan kanssa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 syyskuu, 2025, 01:40ok kiitos, minusta se laakeri on oikeinpäin ja sinne pitää saada oikean levusella stefalla tai jollain levyillä esijännitys ton laipan kanssa.
Ei se kyllä millään "stefalla" pysy siellä. Eikä oikeen levylläkään, kun vaatis ihan oikeen päittäislaakerin siihen. Kartiolaakeri kuiten pännää ulospäin aika voimalla kun päällä on tonni autoa.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 syyskuu, 2025, 01:45Ei se kyllä millään "stefalla" pysy siellä. Eikä oikeen levylläkään, kun vaatis ihan oikeen päittäislaakerin siihen. Kartiolaakeri kuiten pännää ulospäin aika voimalla kun päällä on tonni autoa.
Eikö tuolla kuvakin jo siihen liittyen ollu, eihän siinä ole laipan ja laakerin välissä muuta muuttuvaa kuin stefan paksuus.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 syyskuu, 2025, 01:55Eikö tuolla kuvakin jo siihen liittyen ollu, eihän siinä ole laipan ja laakerin välissä muuta muuttuvaa kuin stefan paksuus.
En ny jaksa enää kaivaa sitä esiin, mutta kun siinä oli esillä kartiolaakeri akselissa kartio ulospäin, niin jonkunhan se ulospäin suuntava voima olis otettava vastaan. Ja se ei kyllä mene millään stefalla tai levyllä. Painelaakerin se minusta tarvii lisäksi siihen.
Se on ihan älytön toteutus.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 syyskuu, 2025, 02:19En ny jaksa enää kaivaa sitä esiin, mutta kun siinä oli esillä kartiolaakeri akselissa kartio ulospäin, niin jonkunhan se ulospäin suuntava voima olis otettava vastaan. Ja se ei kyllä mene millään stefalla tai levyllä. Painelaakerin se minusta tarvii lisäksi siihen.
Se on ihan älytön toteutus.
Tossa on kuva jostain 70- luvun muinaisoldsin vetarin kartiolaakerisarjasta:


Toi ulkokoolin kartiohan aukee alaspäin ja ulkokoolissa on joku pieni kavennus, mihin väliin ton stefan vaakasuora osa tulee kun laippa kiristetään kiinni, pituudet täsmäisi. Jos se stefan suora osa känittää sen ulkokoolin tonne.

Tuolla 17 sivun kuvassakin rullamitan väkänen pysyy tuossa kavennuksessa kiinni.

Ei tuossa minusta mitään ihmeellistä ole.

sössö

Varmaan sieltä toiselta puolelta mikä ei nyt ole hajonnut kannattaa tarkastaa onko laakerissa välystä, ei ihan hirveesti varmaan saisi olla, ja pitäs pyöriäkkin ilman kovinkaan suurta vastusta jos sielläkin kartiolaakeri on.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 syyskuu, 2025, 02:41Ei tuossa minusta mitään ihmeellistä ole.
Kyllä siinä on. Kun asennussuunta on muka laakerin kartio ulospäin. Sisäkooliahan siinä pitää pännätä sisäänpäin, eikä ulkokoolia. Se looginen suunta tosiaan olis kartio sisäänpäin ja sillon ulkokoolin paikalla saisi säädettyä välyksen kohdalleen.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 22 syyskuu, 2025, 03:03Kyllä siinä on. Kun asennussuunta on muka laakerin kartio ulospäin. Sisäkooliahan siinä pitää pännätä sisäänpäin, eikä ulkokoolia. Se looginen suunta tosiaan olis kartio sisäänpäin ja sillon ulkokoolin paikalla saisi säädettyä välyksen kohdalleen.
Totta muuten. Tarttee olla aika raju stefa tai jotain muuta omituista tuossa välissä jos se pyörivä akseli sitä koko ajan hinkkaa. Mimmonenkohan tuon laakerin sisäkooli mahtaa olla tuolta alapuolelta?

Onpa ihmeellinen rakenne, en sanokkaan enää ihan heti mitään.

sössö

Nyt kun googlasin jotain niin ainakin tuollaisia löytyi:

Jussi

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 syyskuu, 2025, 03:37Nyt kun googlasin jotain niin ainakin tuollaisia löytyi:

Tuo on kyllä ihan sama, mitä kuvia siitä löytyy, kun tuo ei voi toimia mitenkään ilman että perän sisällä tasauspyörästössä on joku juttu jolla akselia kirrataan sisäänpäin.
Ja kun kartiolaakeri toimii aika huonosti ilman pientä esijännitystä, niin sen siellä perän sisällä pitäs olla säädettävä. Tai sit ulkokoolia pitää säätää syvyydeltään, joka purattaa ton kasauksen moneen kertaan laakerinvaihdossa. Ja silti siellä perän sisällä on oltava joku lukko, joka estää akselin liikkeen ulospäin. Ilman sellasta tuo on täysin järjetön toteutus, joka ei voi toimia mitenkään.