Kilpikeskustelu

Aloittaja Marklin, 25 syyskuu, 2021, 09:04

« edellinen - seuraava »

Chevyman

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 07 toukokuu, 2022, 12:48Yks juttu mitä mä en koskaan ymmärtänyt oli se monien vimma vaihtaa eu-kilvet kun niitä alkoi saada.
Saatto olla vaikka laseissa se a-katsastuksen prosecur(?) hiekkapuhallus missä alkuper rek. tunnus eikä maltettu ees tilata eu
kilpeä sillä alkuper. tunnuksella vaan piti saada heti mikä vaan konttorin hyllystä..
Varmaan ihan se sama syy, kun aiemminkin: Että näyttäisi uudemmalta. Tai sitten vaan muotioikku. Ite olen aina vieroksunut niitä, ja vanhemmissa autoissa olen vaihtanut niitä pois.

Kyrpov

Mä en raaskinut vaihtaa kun maksaa, leikkasin peltisaksilla eu tunnukset vex  O0
Sinä vain

rallikuski

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 07 toukokuu, 2022, 15:25Mutta kumpi närästää 50-luvun jenkissä enemmän, eu-kilpi vai 6-merkkinen mustapohjainen?  :rolleyes:

Ja kuinka paljon närästää uusi pikkukilpi autossa mihin mahtuu normikilpikin  :D
Chevrolet malibu '78
Mercedes Benz 260E '88
Mercedes Benz C280 '93
BMW E91 325d '10
Volvo 960 '92 Kirppu '66 Yamaha sr viper mtx 153 mcx turbo '15 Polaris RR '09

kuutio



Mitäs toi "power apportioned "  mahtaa tarkoittaa?
Joku jenkki rekkojen verotusjuttu?
All work and no play makes Jack a dull boy.

LPR

Nykyään kun saa mustapohjaiset kilvet halutessaan vanhaan autoon, niin miksi eivät anna 70-80-luvun autoihin niitä kusenkeltaisia valkopohjaisia. Niihin ei kuulu mustat eikä nykyiset puhtaanvalkeat, vaan se oikea sävy on sellainen likaisenkellertävä valkea. Sellaiset jos on tallessa, niin niitä on varjeltava kaikin konstein.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Itse itseäni jatkaen. Kyllä joku 70-luvun jenkki näyttää luonnottomalta kaikilla muilla kuin niillä kellertävillä N-alkuisilla kilvillä. Ja niissähän oli kaksi kirjainta ja 1-3 numeroa. Kolmikirjaimiset N-kilvet tuli vasta kasarin lopulla kilpiuudistuksen myötä, siinä samassa uudistuksessa kun läänitunnukset poistui ja väri kirkastui.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Marklin

Miten toimii digitaalinen rekisterikilpi? Ovat jo käytössä USA:ssa
Kilpeä voi hallita puhelimella ja sen alalaitaan saa kirjoitettua oman viestin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dc0933b1-d595-4822-babc-afb7d65f8e78

Springer

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 13 lokakuu, 2022, 21:26Miten toimii digitaalinen rekisterikilpi? Ovat jo käytössä USA:ssa
Kilpeä voi hallita puhelimella ja sen alalaitaan saa kirjoitettua oman viestin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dc0933b1-d595-4822-babc-afb7d65f8e78
No heti voisi laittaa että Audi Sucks ;)

LPR

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 13 lokakuu, 2022, 21:26Miten toimii digitaalinen rekisterikilpi? Ovat jo käytössä USA:ssa
Kilpeä voi hallita puhelimella ja sen alalaitaan saa kirjoitettua oman viestin.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/dc0933b1-d595-4822-babc-afb7d65f8e78
Tässä taaskin tyypillinen esimerkki siitä, että tuotetta ei ole kehitetty tarpeeseen vaan on kehitetty tuote ja sille pitää luoda tarve, että saadaan rahat pois tyhmiltä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Marklin

Maailman kallein rekisterikilpi myytiin – hinta yli 13 miljoonaa euroa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8421bb69-dd15-43b1-be01-9a5158d8c77c

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Marklin - 13 huhtikuu, 2023, 17:18Maailman kallein rekisterikilpi myytiin – hinta yli 13 miljoonaa euroa.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/8421bb69-dd15-43b1-be01-9a5158d8c77c
Saa jo kovasti haluta. Toki pitää myös olla varaa haluta.
En varmasti oo.

Marklin

Päivän autokuva-ketjussa käytiin hiukan keskustelua KUS-alkuisista kilvistä sekä semmoisista sarjoista, joita ei ole ollut jaossa. Siihen liittyen netistä löytynyttä tietoa:

Suomen rekisterikilpimuseon verkkosivuilla oli aikaisemmin hyvin informatiivinen artikkeli kotimaisten rekisterikilpien poikkeuksellisista kirjainyhdistelmistä (se on yhä luettavissa joistakin sivun arkistoiduista versioista). Sen mukaan kilpisarjoja, joita ei ole valmistettu, on verrattain vähän: BMV, FBI, HIV, KGB, RIP (rest in peace), SYF (syfilis, sukupuolitauti), TYH (tyhmä!). Jossain vaiheessa jätettiin julkaisematta SA-alkuisia kilpiä, koska niiden ajateltiin viittaavan Suomen armeijaan. Valituksia on joskus esitetty sarjoista NAI, GAY, AIZ (vrt. HIV), LIK (ruumis ruotsiksi), HYI, HYH. Kaiken kaikkiaan "sensuroitujen" rekisterikilpiemme määrä on melko pieni verrattuna esimerkiksi naapurimaahamme Ruotsiin, jossa paikallisen tielaitoksen mukaan kiellettyjä kirjainyhdistelmiä on 90 erilaista. Syy tähän on yksinkertainen: ruotsin kielessä on paljon suomea enemmän kolmesta kirjaimesta muodostuvia sanoja.

Ainoa rekisteritunnuksen numeroyhdistelmiä Suomessa rajoittava kielto on se, ettei numerosarja saa alkaa nollalla (eikä nolla voi olla tunnuksen ainoa numero). Numerosarjan 666 valmistaminen keskeytettiin lyhyeksi ajaksi vuonna 1999, mutta jo pian vuosituhannen vaihteen jälkeen pedon luku palasi suomalaisiin rekisterikilpiin.

Lähteet:

https://web.archive.org/web/*/kilpimuseo.fi

http://www.camper.fi/uutiset/kielletyt-rekisterikilvet

LPR

Jossain vaiheessa rantaruotsalaiset sai vaihtaa FAN (piru ruotsiksi) -kilven maksutta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Marklin

Lainaus käyttäjältä: LPR - 23 elokuu, 2023, 21:21Jossain vaiheessa rantaruotsalaiset sai vaihtaa FAN (piru ruotsiksi) -kilven maksutta.

Joo, näin muistaisin myöskin kuulleeni. Se tuosta jutusta puuttui.
KUS- 1xx kilpiin liittyen en ehkä myöskään olisi ilahtunut OXU-lapuista autossani.
Näitäkin on näkynyt liikenteessä.

LPR

Josssain näin kauan sitten kuvan peräkärristä PAS-2.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20