C 10 1970 Askel

Aloittaja Hupeli, 12 marraskuu, 2021, 19:06

« edellinen - seuraava »

Hupeli

Kannakkeet paketissa. Näillä saa työkalulaatikkoa lavalla nostettua sopivasti akkukotelon kannelle.
Reunoja taiteltu näkösuojaksi sivuilta. Laatikon kiinnitys paikat porattuna joten maalia vailla huomenna ja sitten saa jo kiinnittää. :)

You cannot view this attachment. 

Hupeli

Eilen tallilta tuli äkkilähtö. Ei pakoon tai piiloon mutta silleen puoli hölkäten.
Nykyään se on tämä tallilla olokin jännittävää kun ei koskaan tiedä ketkä Örkit liittolaisineen saattaa olla oven takana ulos mentäessä mainetta niittämässä? Vai kuvittelisinkohan  :suspect:
Onneks tosta oven pielestä löytyy pari kaveria  :pamppua:
Hah..Hah,haaa.. Menikö Halloween jo  :oushit:

Tosiaan.. osia juuri maalailtu ja roikkuvat kuivumassa. Kiinnitys osia oli tehtävä lisää kun päätin kiinnittää laatikon lukkokanta pulteilla, rst tietenkin.
Laatikon sisäpuolellekkin oli hyvä tehdä alumiini latasta laidasta laitaan pätkä kiinni pysymisen varmistamiseksi, sillä kun tossa mittailin niin taitaa sinne laatikon pohjalle muutama pahvikuorinen Karhu mahtua pötkölleen. Ihan vaan varmuuden vuoksi jos erämaa seikkailemaan La,n kanssa päätetään lähteä ja vaikka tämä @Smirkelimies keittimen kanssa vielä piipahtaisi.
Kandee olla kuulolla. Toi oli muuten jännä sana jota pitkään aikaan ole kuullukkaan.

Laatikon kannen väliin ajattelin kiinnittää kulmiin 10mm ruuvikiinnitteiset kumitallat kun tämä tarrapohjainen solukumitiiviste lättääntyi ja karhut saattaisivat suttaantua ajettaessa. Hyi!
Ovitoppari kumeille joku alumiiniteippi ympäri UV säteilyltä suojaamaan. Voisi vaikka toimiakkin.

Paljonkohan sitä maalinkäryä tuli...




Hupeli

Maalinkäryä levisi talliin hyvinkin..nyt vasta alkaa taju palaamaan ;)

Työkalulaatikko kiinnitettynä. Laitoin kulmiin m8 rst lukkokanta pultit. Luulisi pysyvän mutta sisäpuolta oli vahvistettava kun laatikon aines tosi ohutta.
Alla olevan kannen auetessa väliin mahtuu -justiinsa- sormet. Auts..

You cannot view this attachment.

Kaikkea muuta pikku puuhastelua La n kanssa tekeillä...





Hupeli

Eilen keskitin rattiputken mittaripidikelaudan kanssa ja lukitsin putken. Nyt sitten jarrupoljin käyttötankojen kiinnitysten teko välyksettömiksi. Käyttö näinkin kuin on, toimisi varmaan mutta omaa mieltä lämmittää jos saa -turhat- pois  :)
Väliin ajattelin 1mm PE muovista tehdä välilevyjä.
Tästä tein muuten jarrupolkimen väliholkin. Paksuus tässäkään ollut 1mm vaan vähän alle ja poljin olisi jäänyt lonksuttamaan ilman keksimääni teippaus ideaa nimittäin hoksasin teipata muovin taakse muutaman kierroksen alumiiniteippiä ja muoviholkin ollessa tällainen vessapaperi rullan tyylinen holkki koko akselin ympärillä niin tämä kiristyi teipin kohdilta niinkin jotta sain pois välyksen. ^-^  Hyvä minä..taas ^-^  ^-^

You cannot view this attachment.

Nyt kun saisi tämän silleen ok niin pääsisi ratin välitangon kimppuun..tähänkin tullut muutama idea lisää..

Hupeli

Välykset poistettu kunnes iski toinen "ahdistus kompurus tankolus"  ;)  Nämähän voisi olla vaikka päivän taikasanat.
Poistin välykset sekä polkimeen tulevasta kuin tehostajan tangoista. Hyvin meni :) ¨
Asennettaessa sitten nämä kaksi säädettävää kierretankoa eivät osukkaan toisiinsa vaan jäävät toisistaan lähemmäksi 10mm.
Tässä syy..

You cannot view this attachment.

"Kuin kaski marjaa.. mutta niin erinlaiset.. uusi ja vanha.. mitähän näille keksisi  :thinking:

Hupeli

Valitsin oikeanpuoleisen. Ensin oli ajatus tehdä tanko 12mm pyöröstä ja toiseen päähän kerkesin tehdäkkin jo 7-16f kierteet ja toiseen m10. Tämä oli hiukan kovaa vääntää kun en tajunnut ensin höylätä pois ylimääräistä.
Liekkö sen takia on kierossa vaiko vanhan takkuilevan vääntimen aikaan saamaa jonka päätin hankkia uuden Ruko merkkisenä Motosta. Maksaa ihan 15 € mutta tarpeeseen.
Vanhaa ohennettuna m8 kierteelle ja silmukiinnike päähän ja koska muuten tappi on paksumpaa ainesta  :) ja vanhakin oheni suipoksi sen verran jotten vastaavaa kiinnikettä m10 siihen saanut niin luulisi toimivan näinkin.

You cannot view this attachment.

Takana pilkottaa seuraava päivän projekti joka ilmestui tallille huomaamatta.. ;)

Hupeli

Ensi vaikutelma jarrupolkimesta hyvä. Poljinta voi nostaa ylöspäin muttei viedä alas. Mahdollinen säätö tulee olemaan kuitenkin hiukan työläs sillä jotain on irroitettava sen mahdollistamiseksi.
Polkimen alle jää n 35mm väliä kun tehostajan painin liikkuu n 30mm. Tämän luulisi riittävän kun kyseessä suurella halkaisijalla oleva jarrusylinteri. ;)
Seuraavaksi kaasupoljin ja tämän olin ajatellut tehdä käyttövivusta säädettäväksi mutta helpompi tehdä säätö vaijeriin ;) kun tätäkin lyhennettävä ja jonka topparin vien prässättäväksi yhdessä ohjausakselin kanssa joka vielä hiukan hakusessa.
Ohjaustangon kiinnitystä mietittävä sillä haluaisin sen sisään painuvaksi rattiputkeen ja alkupäähän nivel sivuun.
Kierrepakkan väännin oli muuten vain 8€  :+1:

Hupeli

Tämä herättää näin Sunnuntai aamuna..varsinkin kun ei oikein ole sitä omaa tyyliä..

https://www.youtube.com/watch?v=OBQG0JRlWpE

Hupeli

Eilen aloitettua tulipellin kaikkien ylimääräisten reikien tulppausta jatkettu tänään koska kaasuvaijerin läpivienti paikka haettava.
Onneksi tästä mallista löytyy todella paljon netissä niin oli helppo löytää kaikkien reikien tarkoitus.
Aivan turhia suurin osa :)  kun esim pissapojan letkuja en vie sisäkautta. Niinikään nopeusvaijeri, kytkinpoljin, oljynpaine putki, ym jää pois.
Tällaisia alkuperäis tyylisiä kumisia tulppia metallijaloilla löytyi jo mutta jotain joutui tekemään itse.
Suurin oli suuren kanamunan kokoinen..oliskohan mulla nälkä ;)
Takavalojen tulppaliitäntä haetutti hiukan. Sille järjestettävä lukitus kun väljä reikäänsä.
Ratkaistavana vielä kytkenkö kaikkea johdotusta meneväksi alkuperäisen pistoketulpan kautta sulakerasialle.


Hupeli

Mikähän Makitalla oli kun sekoilivat akkujen kanssa. Kuvassa oikealla vanha 18v 3ah akulla. Vasemmalla uudempaa mallia jossa akussa varauksen ilmaisin. Näitä on myös ilmankin ja toisissa koneissa tämä ominaisuus rungossa. Eli käytössä voi olla yhdistelmiä mistä löytyy molemmat tai ei ollenkaan. Kivaa ;) 

You cannot view this attachment.

Tästä missä lataustason merkkivalo ajattelin tehdä sopivan tähän vanhempaankin koneeseen. Yksi pykämä poistettava jotta sopii.
Netistä haettuna taitaa olla ihan OK tehdä näin.

A.Naali

Parista akusta itsekkin tuon pykälän poistin. toki noi oli jotain jeesuksen vanhoja, On mulla ilman latauksen näyttöä oleviakin joissa ei tota pykälää ole.

Hupeli

Huomasin vasta kasattuani tavarat yhteen ja poistettuani hitsauslangan koneesta (RST) että olihan takaluukullekkin hitsattavaa rosterina. Ylin ketjulenkki pitäisi saada heppiin ja samalla kun nyt kaikki on otettava esille uudestaan niin kalusteoven kahvasta voisi saada aikaiseksi jotain kaasupolkimelle. Tämäkin Rst... I just love it.. voisi joku ajatella mutta pakoputkea en enään tee rst. Turhan arvokasta ja silleen.. ;)

You cannot view this attachment.

Mitähän tästä saisi aikaan. Akseli ainakin 8mm ja kun koko höskä jää näkyviin ohjaamossa niin siitähän voisi saada aikaiseksi vaikka Skifiä.. :P

Hupeli

Taidan saada ujutettua tämän vetokahvan sydeemiin  8)  Loppuosa vaan mietityttää kun taas kerran sen tekisi aihiosta mitä löytyy.
Kiinnikkeitä oli tuotava ulospäin jottei ottaisi kiinni sivusta. Jostain kumman syystä matkin alkuperäisen mallia vaikka jotain muuta olisi voinut keksiä. :smashhead:
Koko poljin tulee verhoilun päälle joten tein kolme 60mm tikkua kierretangosta ja muutin kierrettä toisesta päästä tuumiin. Näihin steriilit kaluste mutterit joissa holkki sisäänpäin. Jää piiloon :)

You cannot view this attachment.

Kaasuvaijeri lyhennetty ja poikki katkaistuun päähän jostain hyvä vaijerilukko. Nämä tulivat lähekkäin koska takavalojen tulppaliittimen paikka oli tässä ja vaijerin liitinpään sisääntulo valmiista verhoilukannake reiästä muokattuna yhteensopivaksi.
Päälle peitekumi kun reiän teko tarkkaan oli työläs -lue epätarkka- ja vaijerin korikiinnikkeen päässä oli tällanen ikäänkuin pullon kaula. Pysyy kiinni hyvin :)

Iltalenkille...

Hupeli

La n kaasupoljin vaijerilla ja alkuperäis tyylisellä polkimella ja matsaa hyvin kumi pinnoiltaan jarrupolkiman kanssa, Jee :) .Molempiin tulee vielä tällaiset kromi reunat lisäksi.

You cannot view this attachment.

Ensimmäisestä poljinrungosta tuli harjoittelu kappale. En pitänyt sen ulkomuodosta.
Tämä toinen, vaikka pyöreästä tangosta onkin sopii ainakin omasta mielestä jarrupolkimen kaveriksi. Toki lattaraudasta tehtynä olisi voinut olla parempi..

You cannot view this attachment.

Tässä on keskitetty ja pyörivä vaijerin kiinnitys kun liikerata on hiukan kaareva ja jottei vaijerikaan hankaisi rintapellin kiinnitys holkkia rikki kun on muovinen.
Polkimen korkeutta ja pohjaamistukea voi myöskin säätää.
Sekä polkimen kuin vaijerin päät ovat yhtä kaukana keski akselilta. Tätä mietin jos olisi muuttanut kun ei sitä koskaan tiedä jos haluaisi antaa La lle paljon kaasua tai kunnon kyydit.. ;)
Nyt viimeistelyä..

Hupeli

Laitoin "testiin" toiseen kojelaudan kulmaan nahkapintaista teippiä huomiseen. Jos on pysynyt hyvin kiinni voin harkita koko peltisen kojelaudan verhoilua teipillä.

You cannot view this attachment.

Joudun tekemäään pystyreunan paloista, mikä ehkä parempikin mutta sen näkee huomenna.
Olisi tämä pinta kuitenkin kotoisampaa..