C 10 1970 Askel

Aloittaja Hupeli, 12 marraskuu, 2021, 19:06

« edellinen - seuraava »

Hupeli

Peltiset "ovipahvit" puhdistin sisäpuolelta ja ruiskutin pohjamaalia. Maalin ostin Varastomyymälän loppuunmyynnistä ennen kuin siitä tuli Tokman ja kun maali tarttuu tiukkaan ja on pinnaltaan kova niin näihinhän sitä oli hyvä suihkuttaa kun jää takapuolelle ja alustana kova bitumiselle äänieristeelle mitä on jäänyt ohuempia laattoja jostain kuitenkin alumiinipinnalla. Silenta Coat merkkistä.
Etupuolelle ajattelin uhriutua ja liimata -kallista- keinonahkaa jonka ei tarvitse venyä paljon.

You cannot view this attachment.

Lakanateltassa pysyi maalihöyryt hyvin hallinnassa imurille. Käytän imuria usein apuna niin maalatessa kuin hioessa pölyäviä kappaleita tallin puhtaampana pitämiseksi.

You cannot view this attachment.

Huomenna etupuolet ja poika maalaa hansikaslokeron kanteen -täytettä- ..   ^-^  Mitäköhän??

Kodez

Tuleeko siihen helmipöllö?
Jaguar Sovereing 3.6 -87
ja vajaa 150 entistä laidasta laitaan
https://kodesgarage.kuvat.fi/kuvat/

Hupeli

Kato... peukku ja sen kotelo vauhdissa  O0

Hupeli

Eilen pojan kanssa tallilla vierähtikin useampi tunti joten käytiin syömässä hampparit niin jaksettiin tehdä kansi valmiiksi ja sehän kannatti  ;) 
Itse keksin polttoaineen täyttöaukon ylimääräiseksi suojaksi tällaisen hatun jonka maalasinkin.
Kansi oli kuin tehty 3,5" pakoputken muhviin jonka sisällä -moderni- lukittava ja tuulettuva täyttöputken kaula ja tässähän on pieni reikä letkusuojalla eli no Diesel tai bensan imijä.

You cannot view this attachment.

Täyttöhän oli lavan sisäpuolella.

Maalasin ovipeltien ulkopinnat pohjamaalilla ja hain hyvän tuntuista keinonahkaa Etolalta.
Huomenna liimaus ovipeltien ulkopintaan ja uutena työmomenttina pellin poimut joihin nahka olisi saatava painettua... Onnistuessaan näistä tulee makeet..

Hupeli

Nyt alkoi jännät hetket :o ihan masusta ottaa ;) nimittäin kuinka poimut pysyy montulla.
Luulen näiden oikenevan hiukan mutta kysymyshän kuuluu kuinka paljon. Tarvittaessa ajattelin kokeilla lämpöä ja jos jotain muutakin löytyisi niin sitä! Mutta kun kun ...

You cannot view this attachment.

Olen erittäin tyytyväinen paneelin keinonahkaan pysyessään näin kuin kuvassa myös liiman kuivuttua  :cheers:

Nyt lähdettävä kurvailemaan... Huomenna lisää...

Hupeli

Ovipahvit valmiit. Asensin taustaan myös 6mm äänieriste solumuovia. Veikkaan näiden tulevan tarpeen mölyn poistossa ja taitavat kestää kosteuttakin.

Paskat kun valokuvat eivät aukea koneella vaan antaa koodin Tiedostojärjestelmävirhe 2147219196 ja tätä yrittänyt ratkoa tuloksetta. Ehkäpä vielä..

Hupeli

Tietokoneen kuvanaukaisu ohjelmasta tuli skifiä kun en saa toimimaan. Kummasti vaan bang ja ei toimi yhtäkkiä.
Pakkohan tämän on tultava kuntoon kun kaikki kuvat tallin koneella.
Varmaan vietävä koko toosa huoltoon tai imuroitava kuvat jotenkin muuten kun tämäkin jo 7 tai 8 josta tehtiin 10 ja jotainhan pa**aa tämä on per**le  :pamppua:  :sarrrja:  :pullinghair:

Hupeli

Ohjauksen kanssa painittu. Olen lähellä selättää DD tangot 1-0 erävoitolla toistaiseksi. Ottelun lopputulos selviää ensi viikolla.  :P 
DD tangot väljiä niveliin joitten välystä tulen poistamaan rakotulkin liuskoilla tasasivulta.
Jotenkin ei iske pelkkä ruuvilla kiristäminen..


Hupeli

Katsellut uusia tietokoneita ja jospa kuvat vielä saisi liitettyä ja katseltua. Saas -nähdä-  ;)

DD tankoihin poraillut koloja lukitusruuveille. Nämä ohjaustanko metallit ovat jotain erikoista terästä ja onneksi Kobolt kuitenkin puree vaikka sekin varovaisesti.
Tankopötkö tulee kolmella nivelellä joten väliin 3/4 silmunivel tueksi pitämään paikoillaan. Tämän lukitus tankoon vielä testattavana ja jos vaatii lukituksen niin ajattelin puristuttaa lukitsevat topparit nivelen molemmin puolin tekemällä pienet lovet tankoon ja kova puristus. Käytävä ensin kysymässä Hydrauli liikkeessä kuinka onnistuu puristaa tämän muotoiseen DD tankoon.

Hupeli

Ompas työläs alku viikolle. Ensin suorakulma hukassa sitten luupiikki äityi pahemmaksi ja nyt vielä hirveä nälkä niin onhan siinä jo joka miehelle kestämistä ;)
Silmunivelen kiristys mutterit kokoa 28 ja pultin halkaisijakin 19mm joten tällehän on sitten tehtävä vastaavanlainen adapteri mihin kiinnittää ja silleen. Siitä on tulossa -oikein- jo tuttuun tapaan hitekkiä, kunhan ei liiankin ;) kun nämä raudat on mitä löytyy..
Ajattelin kiinnittää adapterin moottorin kannattimen (ahven) kiinnitys pulttien kanssa samaan mitkä runkoaisan päällä samoilla pulteillä, pidempinä vain.
Sivussa menee jarruputketkin joille tehtävä kolo minkä alitse pääsevät menemään ja jos siihen kolon kattoon saisi pidikkeen kiinni jarruputkille olisi se +++.
Adateri 50x50x3 tulee samaan kulmaan ohjaustangon kanssa jonka juuri sainkin poikkastua oikeaan kulmaan, tähän hattu 50x5 johon kiinnitysreikä silmulle. Itse pohjaosaan 50x50x3 ahvenen kanssa reiät joista etummainen avoin etureunasta ja tämän saisi työnnettyä alle jottei molempia pultteja tarvitsisi avata yhtäaikaa. Voi helpottaa asentamista  :) Adapterin alle/väliin korokepala kun ahven on puristettu palleroksi ja suoraa pintaa tuentaan saatava enemmän kuin pelkästään jotain prikkoja tai muuta sellaista.
Jokohan tässä tarpeeksi.. vaikka Yksi Kuva kertoo enemmän kuin Kaksi Sanaa...

Hupeli

Kannake aihio etenee tuotantolinjalla. Saavuttuaan hitsauksesta lähetin sen kylpyyn jonka jälkeen aihio pääsikin jo maalaamoon. Nyt roikkuu kuivauslinjalla (narulla)  ;) ja huomenna tai viimeistään ylihuomenna kyseinen kappale onkin jo asennus valmis. Tämän kanssa on ilo todeta kappaleen onnistuneen heti ensimmäisellä yrittämällä ja koska koe asennuskin suoritettiin onnistuneesti niin tästä on hyvä jatkaa.
Huomenna DD akselien lukitus liimausta ja tasasivun välyksettömäksi teko väliliuskoilla..

Hupeli

Maali kuivunut sen verran jotten näppiäni malttanut pitää erossa joten kuivukoot paremmin paikoillaan..


You cannot view this attachment.


Kuva lisätty tabletista ja kun viimeksi käytin tätä kuvien lähettämiseen on aikaa niin...mutta hei.. kuvahan pysyy -suorassa-

Hupeli

Ohjaustangon väliakselit potkivat vastaan.
Ensimmäisen perusnivelen kulma heti rattiputken jälkeen ok ja antaa periksi tarpeen vaatiessa.
Toinen joka kaksoisnivel sen sijaan kääntyy mutkille rattia käännettäessä. Tämä on löydyttävä keskellä ja aivan tukisilmun vieressä koska kulma n 35 astetta ja liikaa perusnivelelle. Alimpana hammastankoa vasten toinen perusnivel.
Tukisilmu n 15 mm sivussa linjalta ylhäältäpäin (rakoa pakosarjaan lisätty) ja ok edestäpäin ja tukee pidempää dd tankoa aivan kaksoisnivelen vieressä.
Nyt mietityttää miten eliminoin kaksoisnivelen ja alimman perusnivelen vääntelehtimisen -holtittomasti- rattia käännettäessä. DD tanko n 95 mm näiden välissä eli lyhyt.
Veikkaan kaksoiskulmanivelen olevan tarpeen olla mahdollisimman lyhyt (dd tanko) tai loivan eli ilman ylimääräistä kulmaa...ja molempien nivel sivujen käännyttävä yhtä paljon...Tässäpä pulmaa huomiseksi.

Meniköhän multa yöunet.. :o


Hupeli

Kaksoisnivelen tarpeellisuutta ja toimintaa, ihan jopa graduun asti, selvitellyt tänään ja onneksi en koko viime yötä  ;)
Keskikulma on tarkistusmittauksella todettu ylisuureksi perusnivelelle vaikkakin aukeavat sen 38 astetta niin käyttökulma pienempi, ainakin sen suositellun 35 astetta joten ainoa vaihtoehto kaksoisnivel  :o
Jotta kaksoisnivel ei kiemurtelisi matomaisesti varsinkin kun vielä toisessa päässä on perusnivel niin luulen kun ajattelee kahta eriävää linjaa ja linjojen kohtaamisesta muodostuu piste. Tästä pisteestä välimatkojen tulee olla yhtenevät tankojen päihin jotta kaksoisnivel toimisi optimaalisesti.
Tämän lisäksi välimatkan tulee myös olla mahdollisimman pitkä, kaikki mitä itse nivelen pituus sallii. Kaksoisnivelen väliholkista voi myös tarkkailla kuinka asettuu tasapuolisesti tankojen väliin.
Omassa joudun työstämään ahventa dd tangolle varmaan n 5mm + toiset 5mm väliraolle. joka tässä kohtaa on ok tehdä.
Nyt syömään ja mietinnät valmiina huomiselle..
 

Camino79

Eikö sitä vartta mahdu tukemaan esim näin:




Jolloin se ei kiemurtelisi.
GM only 😉
+Pihatraktori :D