Käyttistä pähkäilemässä

Aloittaja rb, 29 marraskuu, 2021, 15:39

« edellinen - seuraava »

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 23 kesäkuu, 2024, 17:19Hyviä ehdokkaita jeepin tilalle? Jahka tuon paskan saan tuosta vielä siihen kuntoon, että sen saa myytyä niin loppuu mersuilut minun osalta. Ei vaan hermot ja lompakko kestä.

Tilaa saisi olla kohtuudella, että mahtuu rinkkaa ja ahkiota yms kyytiin. Maasturi mielellään, neliveto nyt vähintään. Sitten  ne kaksi kriteeriä, mitkä tekee hommasta hankalan. Hinta pitäisi pysyä max 4t luokassa ja kulutus pitäisi pysyä myös alle 10l.. Eli menee melkein väkisin diesel osastolle. Ilmastointi pakollinen varuste, muuta en tarvitse.

Land cruiser ja hilux menee yli budjetin, samoin touareg. Xc volvoa näkyisi saavan satunnaisesti. Blazer/explorer yms  kutkuttaa kovin, mutta bensankulutus taitaa karata liiaksi. :(

Porukat on vetänyt nyt xc60 d5 -10 volvolla 70tkm-300tkm, tekniikkaan on uusittu hiukkasloukun lämpötila-anturi (100€), toisen etujousen uusin hetki sitten. Jarrulevyt kerran uusittu. Webastoon vaihdoin palopesän jossain 250tkm kohdilla.
Muuten on alustaltaan ja koneeltaan alkuperäinen. vielä ei ole yhtään niveltä tai puslaakaan uusittu.
Jarrupaloja ja suodattimia yms. tietenkin vaihdeltu.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 24 kesäkuu, 2024, 19:02No jos kattivarkaus pelottaa niin pienet on murheet  ;D  Myy itse ja laittaa tarvikkeen tilalle.

Joku 450-500tkm ajettu bensa 940 vastaa huonommillaan jotain 200tkm ajettua uutta kippaa eli se siitä taikinoinnista.
Noh, ei se ihan suoraan noin ole.
Mulla on yks 500tkm ajettu jo, siellä se maatuu pellon reunassa.
Viime kesänä oli yksi mittsristovammanen "oikeesti vaan 430tkm ajettu", ei sekään ihan pienellä vaivalla enää liikkunu.

Toki hyvä kuntoinen liikkuu vielä silloin, kun tämän päivän uusista 80% on sulatossa.
Takavetopihtaaja

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 kesäkuu, 2024, 19:58Noh, ei se ihan suoraan noin ole.
Mulla on yks 500tkm ajettu jo, siellä se maatuu pellon reunassa.
Viime kesänä oli yksi mittsristovammanen "oikeesti vaan 430tkm ajettu", ei sekään ihan pienellä vaivalla enää liikkunu.

Toki hyvä kuntoinen liikkuu vielä silloin, kun tämän päivän uusista 80% on sulatossa.

missässpäin tuo maatuva 940 on...? :thinking: Ja joku hinta tavaralle..?

Valde

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 24 kesäkuu, 2024, 21:29missässpäin tuo maatuva 940 on...? :thinking: Ja joku hinta tavaralle..?
Telluksella.
Ei ole hintaa.
Takavetopihtaaja

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 kesäkuu, 2024, 19:58Noh, ei se ihan suoraan noin ole.
Mulla on yks 500tkm ajettu jo, siellä se maatuu pellon reunassa.
Viime kesänä oli yksi mittsristovammanen "oikeesti vaan 430tkm ajettu", ei sekään ihan pienellä vaivalla enää liikkunu.

Toki hyvä kuntoinen liikkuu vielä silloin, kun tämän päivän uusista 80% on sulatossa.
Ja tämäkin toki riippuu ihan ihmisestä mikä kellekin on pieni ja iso vaiva.

Jos ei bensapumpun rele tai pumppu mene niin harvon nuo tielle jättää.
Sinä vain

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 kesäkuu, 2024, 19:58Noh, ei se ihan suoraan noin ole.
Mulla on yks 500tkm ajettu jo, siellä se maatuu pellon reunassa.
Viime kesänä oli yksi mittsristovammanen "oikeesti vaan 430tkm ajettu", ei sekään ihan pienellä vaivalla enää liikkunu.

Toki hyvä kuntoinen liikkuu vielä silloin, kun tämän päivän uusista 80% on sulatossa.
viime viikolla vaihoin 940 volvoon etuiskarin leimalle,alkuperäinen oli pettäny.kilometrejä yli 700tonnia,laitoin vaan 400tonnia ajetusta puretun alkuperäis iskarin tilalle.ite otan varmaan ens talveks taas seitenneliskantin ajoon kun tuli kaikki muut myytyä pois...

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 24 kesäkuu, 2024, 22:36viime viikolla vaihoin 940 volvoon etuiskarin leimalle,alkuperäinen oli pettäny.kilometrejä yli 700tonnia,laitoin vaan 400tonnia ajetusta puretun alkuperäis iskarin tilalle.ite otan varmaan ens talveks taas seitenneliskantin ajoon kun tuli kaikki muut myytyä pois...
Renaultin omistaja olisi luovuttanut ja vaihtanut uudempaan renaultiin jo ajat sitten.
Vielä on eilinen jossain.

Valde

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 24 kesäkuu, 2024, 22:17Ja tämäkin toki riippuu ihan ihmisestä mikä kellekin on pieni ja iso vaiva.

Jos ei bensapumpun rele tai pumppu mene niin harvon nuo tielle jättää.
Pitää paikkansa ja kaiken päälle, elämä on valintoja.

Rällätty tai muutoin kaltoin kohdeltuna nekin vaan kuluu loppuun aikanaan ja aika on tehnyt tehtävänsä myös isolle osalle.

Lainaus käyttäjältä: leivonharri - 24 kesäkuu, 2024, 22:49Renaultin omistaja olisi luovuttanut ja vaihtanut uudempaan renaultiin jo ajat sitten.
Jep. Kaverin isä osti öööh...9-11 vuotta sitten 940 farkun. Perus B230F + M47.
Mitään se ei ole sille tehnyt, kuin vaihtanut palaneita polttimoita. Nyt tänä keväänä piti takajarrut rakentaa "kokonaan" (eli herkutella männät liikkeelle, uusia vaijerilinkku ja palat + levyt + kengät). Ai joo ja korjata juminut takaluukun kahva.
Kilometreja sille tulee vissiin sen 10-15tkm/vuosi (en tiedä tarkkaan).

Lujia laitteita, pääosin yksinkertaisen ja koetellun rakenteensa vuoksi. Verrattain helppoja myös ylläpitää, muutamia yksittäisiä juttuja lukuunottamatta.

Se oma maatuja oli 7-8 vuotta mulla ajossa ja viimesen 3v käytännössä ilman huoltoja erinäisistä syistä. Silti se jaksoi vielä kaksi kesää sitten herätä ruususen unestaan ja kuljettaa +600kg metallikuorman 300kg uuteen määränpäähän.
Se...tai hän...odottaa aikaa parempaa. Poika tuli sillä aikanaan kotiin ja se käy sitä vieläkin aina katselemassa kun käydään auton luona. Olisipa sitä aikaa keskittyä siihen....ja paikka....ja rahaa.

Takavetopihtaaja

isalmela

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 kesäkuu, 2024, 18:15Mulla melkein samat, mutta täysin erit.

Kebabkanuuna ja aikalailla kaikki siihen liittyvä ottaa kupoliin ihan vitusti, joten nettiautoa taas selailtu. Periaatteessa joku vanha auto kiinnostaisi, mutta ei kuitenkaan.

Sitten uudemmissa (2000 luvun vehkeet) on yks ja sama ongelma merkkiin katsomatta: maavara.

Tulee ajeltua sivuteitä aika paljon ja näissä nykyvessoissa tykkää pohja rapsutella vähänkin heikommalla tiellä. Edellinen pitkään palvellut (yli 100tkm) käyttövessa (Fiat Stilo) tuli tästä syystä korotettua, mikä ratkaisi ongelman, mutta loi uuden. Jousituksen ulosjousto ei riittänyt.

Ei jaksa enään käyttöautoa alkaa korottamaan ja jos mielii yhtään mitään 2000 luvulta maavaran kanssa, jää maasturit, pakettiautot ja mukamaasturit. Jäykkää nelikkoa en tarvitse enkä kaipaa, pakut on pakuja. Eli mukamaasturi?

Nyt käynyt koeajelemassa Volvo xc60:iä, nissan kuspäitä ja ford kugaa. Ainoa missä oli hyvä istua ja matkata, oli Volvo. Merkkikin on tuttu ja tekniikkakin jossain määrin tuttu.

Nelivedot on näissä(kin) paskaa ja janoisia. Etuvedot harvassa. Lisäksi nämä(kin) ruostuu. Eikä minusta +300tkm ajettu 12-14 vuotias auto ole +8kiloeuroa, vaikka miten olisi rautamerkki keulilla.

Tuli sitten katseltua myös vanhempia, 940/mk1V70 volvoja. Hyvät hinnoissaan, mutta toisaalta noissa taas pari muuta ongelmaa mitä ei jaksa. Yksi on katalysaattori, joka häviää kulmahousujen taskuun ensimmäisenä yönä. Toinen on ikääntyvän tekniikan kanssa taikinoiminen. Eikä näissäkään sitä maavaraa ole liiaksi.

Vitun vittu...
Kohta sieltä taas palstatoverien parrat pärähtää. Siitä huolimatta sanon että Skoda Octavia Scout manuaalilaatikolla on ihan kova kampe näillä spekseillä. Kia Sportage voisi olla toinen. Kahdeksalla tonnilla löytyy molempia jo varsin vähilla kilsoilla
Diesel on puhtaampi

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 25 kesäkuu, 2024, 07:05Kohta sieltä taas palstatoverien parrat pärähtää. Siitä huolimatta sanon että Skoda Octavia Scout manuaalilaatikolla on ihan kova kampe näillä spekseillä. Kia Sportage voisi olla toinen. Kahdeksalla tonnilla löytyy molempia jo varsin vähilla kilsoilla
Sinä vain

leivonharri

Lainaus käyttäjältä: isalmela - 25 kesäkuu, 2024, 07:05Kohta sieltä taas palstatoverien parrat pärähtää. Siitä huolimatta sanon että Skoda Octavia Scout manuaalilaatikolla on ihan kova kampe näillä spekseillä. Kia Sportage voisi olla toinen. Kahdeksalla tonnilla löytyy molempia jo varsin vähilla kilsoilla
Kaveri on ollut onnellinen Scoutin omistaja varmaan jo 15 vuotta, toisessa polvessa. On käytännöllinen auto. Pienillä huolloilla. Isoin juttu oli jotkut kiveniskemät konepellissä, mitkä maalautti.

Kummoinen maavara ei ole.
Vielä on eilinen jossain.

JPA

Lainaus käyttäjältä: Kaktus - 23 kesäkuu, 2024, 17:19Hyviä ehdokkaita jeepin tilalle?

Hyundai Terracan. Halvempi kuin Mitsubishi tai Toyota.
Suzuki Grand Vitara, nää välillä aika kalliita.

Ei maasto/4veto luokasta paras kokemus jäi myös 940 Volvosta. 230fk+m90 ja 640tkm kohdalla lähti kiertoon. Toki nämäkin +-30v.autoja joten huoltaa ainakin kantsii tiuhemmin kuin tehdas suosittelee, jos haluaa sen mittari saada ympäri.

9-3 ja 9-5 Saabit myös ihan ok laitteita. Toki matalia ovat. Ja sytkäkasetti hajoo ihan varmasti varoittamatta, joten sellainen kandee olla takaronkissa valmiina.

Awd luokasta xc90 Volvo tai Lexus rx350 ja 400 voi jo 4t hintahaitariin pudota. Itsellä ei näistä kokemusta. Positiivisia kuulopuheita lähipiiristä Volvon d5ja myös Lexusksen 3.3v6...


LPR

Lainaus käyttäjältä: Valde - 24 kesäkuu, 2024, 18:15Mulla melkein samat, mutta täysin erit.

Kebabkanuuna ja aikalailla kaikki siihen liittyvä ottaa kupoliin ihan vitusti, joten nettiautoa taas selailtu. Periaatteessa joku vanha auto kiinnostaisi, mutta ei kuitenkaan.

Sitten uudemmissa (2000 luvun vehkeet) on yks ja sama ongelma merkkiin katsomatta: maavara.

Tulee ajeltua sivuteitä aika paljon ja näissä nykyvessoissa tykkää pohja rapsutella vähänkin heikommalla tiellä. Edellinen pitkään palvellut (yli 100tkm) käyttövessa (Fiat Stilo) tuli tästä syystä korotettua, mikä ratkaisi ongelman, mutta loi uuden. Jousituksen ulosjousto ei riittänyt.

Ei jaksa enään käyttöautoa alkaa korottamaan ja jos mielii yhtään mitään 2000 luvulta maavaran kanssa, jää maasturit, pakettiautot ja mukamaasturit. Jäykkää nelikkoa en tarvitse enkä kaipaa, pakut on pakuja. Eli mukamaasturi?

Nyt käynyt koeajelemassa Volvo xc60:iä, nissan kuspäitä ja ford kugaa. Ainoa missä oli hyvä istua ja matkata, oli Volvo. Merkkikin on tuttu ja tekniikkakin jossain määrin tuttu.

Nelivedot on näissä(kin) paskaa ja janoisia. Etuvedot harvassa. Lisäksi nämä(kin) ruostuu. Eikä minusta +300tkm ajettu 12-14 vuotias auto ole +8kiloeuroa, vaikka miten olisi rautamerkki keulilla.

Tuli sitten katseltua myös vanhempia, 940/mk1V70 volvoja. Hyvät hinnoissaan, mutta toisaalta noissa taas pari muuta ongelmaa mitä ei jaksa. Yksi on katalysaattori, joka häviää kulmahousujen taskuun ensimmäisenä yönä. Toinen on ikääntyvän tekniikan kanssa taikinoiminen. Eikä näissäkään sitä maavaraa ole liiaksi.

Vitun vittu...
Hiton tyytyväinen olen ollut -08 XC70:n, vaikka onkin monen parjaama mk3 Mondeon alustan jakava.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

sämpy

Systeriltä vois jäädä kohta about -05 5D Fiesta jos jotain kiinnostaa. vanhanaikuisella 8 venttiilisellä ketju-ohc:lla. Vähän alkaa olla ruostetta takapäässä pohjan puolella, ilmastoinnin toiminta hiukan epävarmaa kait. Maalipinnassa pukkaa pientä koloa ja jostain oli lakka lähtenyt. Eli huollettu naisen käytöstä, alle 200 donaa kai siinä oli mittarissa pitää tarkistaa. Alkaa tuo silleen väsyä ja ikää olla, että omistaja huomioiden olen suositellut vaihtamista uudempaan, pajalla teetettynä voi alkaa tulla kalliimpia remontteja.

Tää on se mihin meinasin ketjun vaihtaa, mutta luovutin kun on täysi engine-out operaatio tai ainakin vaihteisto irti. Hyvin se on pelannut sen jälkeenkin vaikka ketju ehkä jo vähän venynyt onkin. Vetarit oon siihen vaihtanut ja viimeksi kai vesipumppu. Ihan ok vehkeitä nää sinällään, ei mitään kettumaisia pikkuvikoja joita mahdoton paikallistaa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pande

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 27 kesäkuu, 2024, 07:23Systeriltä vois jäädä kohta about -05 5D Fiesta jos jotain kiinnostaa.
Jos jotakuta kiinnostaa harrasteikäinen Fiesta vaikka nostalgiasyistä niin työkaverilla on sininen -84 1,1 jolla ajettu noin 150 tkm. Päällisin puolin olen sitä katsellut niin sangen siisti alkuperäisasuinen. Oliko nyt isosedän tms. sukulaisen entinen ja hän ei nyt oikein tunnu innostuvan sitä harrastamaan, viime vuonna kyllä katsasti ja laitteli jotakin pikkuhommia. Ei ole missään myyntiin ilmoitellut kun ei ole aikaiseksi saanut, mutta myisi kyllä. Kysyin hinta-ajatusta niin sanoi että jos pari tonnia saisi niin heti myisi, mutta siihen sävyyn että kyllä varmasti kuuntelee tarjouksiakin.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.