'72 Ford Consul 302 Cid

Aloittaja 1320, 12 helmikuu, 2022, 00:47

« edellinen - seuraava »

1320

Kelataas pikakelauksena viimevuosi läpi, tai no, paljoa kerrottavaa ei kyllä ole, kaksi viikonloppua oli auto ajossa ja kahtena päivänä ajelin niiden lisäksi töihin ja takaisin...


Kuten edellisessä viestissä uhkailin, niin Tampereen näyttelyssä käytiin keväällä, josta kuvakin todisteeksi:



Auto toimi muuten tosi hienosti, mutta sellainen ongelma havaittiin heti alkumatkasta, että reippaammassa kiihdytyksessä muutaman sekunnin motti laulaa hienosti ja sitten kuullostaa ihan kuin bensansaanti loppuisi kesken. Normaaliajossa mitään ongelmaa ei kuitenkaan ollut, joten reissu saatiin heitettyä onnistuneesti ja Cruisingissakin saatiin edes pienet muistomerkit jätettyä asfalttiin:




Seuraavalla viikolla aloitin tutkimaan missä vika. Bensanpaineiden säätämisellä ei ollut mitään vaikutusta. Testasin, tuleeko bensaletkun päästä ylipäätään mitään ja bensapumppua käytettäessä letkun päästä valui bensaa ilman oikein minkäänlaista bensanpainetta. Vika löytyi, tankista oli lähtenyt foaminpalasia liikkeelle ja ne oli tukkineet bensasuodattimen ja pumpun. Olin pistänyt juuri ennen Tampereen reissua tankin ekaa kertaa ikinä aivan piripintaan, eli voisko se olla vaikuttanut asiaan... Täytyy uusia tankin foamit ettei ongelma toistu.

No, bensasuodatinta ja pumppua metsästämään. Tämä osoittautuikin yllättävän hankalaksi, pumppu ja suodatin sijaitsee varapyörän syvennyksessä ja sinne on tehty asialliset bensaletkut, joten halusin käyttää niitä jatkossakin. Pumppu oli Bilteman kopio Boschin 044 pumpusta ja suodatin oli samasta paikkaa. No astelin Biltemaan ja kävin hakemassa uudet, jotta ne voi vain pulttaa kiinni. Mutta eipä se niin helppoa ollutkaan, kun suodattimen tuloliittimen kierre oli erikokoinen kuin vanhassa suodattimessa. Tämän ihmettelyyn menikin sitten paljon aikaa, lukuisia käyntejä erinäisissä varaosaputiikeissa eikä mistään löytynyt sopivalla kierteellä olevaa suodatinta.

Lopulta laitoin tuon Bilteman suodattimen paikalleen, mutta letkun väliin joutui laittamaan yhden adapteriliittimen. En yleensä ole kovin mielelläni tehnyt bensalinjoihin yhtään mahdollista vuotokohtaa enempää kuin on pakko, mutta nyt ei ollut pahemmin muita vaihtoehtoja. :))


Koeajolla kävin ja totesin että ongelma korjaantui. Tosin koeajolla tuli seuraava vika, nimittäin öljynpaineet katosi yhtäkkiä.  :shitfan:
Huomasin onneksi heti paineiden katoamisen ja sammutin koneen. Senverran tutkin paikanpäällä, että otin venakopat auki ja starttasin, öljy ei kiertänyt. En onneksi ollut kaukana tallilta, joten köydenperässä talliin... Tallissa nappasin virranjakajan irti ja öljypumpun käyttöakselihan sieltä oli katkennut. Sitä ei saa vaihdettua irroittamatta öljypohjaa, ja öljypohjaa ei mahdu irroittamaan nostamatta konetta ylös, joten ei muuta kuin purkamaan...





Tässä kohtaa tuli pieni tauko, kun kesä oli aika kiireinen. Syyskuussa Saksanreissulta kotiuduttuani faija tuli avuksi ja työnnettiin auto pihalle, pudotettiin vaihteisto alas ja nostettiin motti ylös.





Moottoria tutkiessa huomasin, että aikaisemmin katkenneesta venttiilinlukosta palanen oli päätynyt öljypumppuun ja se oli narauttanut öljypumpun kiinni niin että käyttöakseli katkesi. Tarkastin laakerit, parista runkolaakerista oli mennyt pieni siru läpi, muuten laakerit oli ihan ok. Mutta kun motti oli ylhäällä, vaihdoin runkolaakerit ja veivienlaakerit uusiin. Runkolaakerit sai vaihdettua jopa purkamatta kampuraa, joten homma sujui joutuisasti.



Muuta vauriota en löytänyt, joten putsasin moottorin sisältä huolellisesti ja kun kone oli kasassa, heitin yhdet öljyt sisään huuhtelutarkoituksessa. Pyörittelin niillä öljynpaineet ylös ja laskin sitten öljyt pois. Öljynseassa ei ollut mitään eikä suodattimessakaan, joten uusi suodatin ja öljyt koneeseen ja motti ja vaihteisto paikalleen.




Tässä samalla vaihdoin moottoriin uuden rallimallin dampperin orkkiksen tilalle, kun ostin sellaisen Jenkkireissulla 2023 syksyllä. Nyt saa kunnollisen ajoitusmerkin, niin sytkän säätö muuttuu mahdolliseksi ilokaasukäyttöä ajatellen.



Kaikenlaista pikku vastoinkäymistä tämän kasailun kanssa on ollut, mutta nyt aletaan olla voiton puolella. Mahdollisuudet on, että tänä keväänä pääsee ajelemaan hyvissä ajoin, ja toivottavasti kilsoja tulisi vähän enemmän kuin viimevuonna... :))


Tradition Never Goes Out of Style!

samulis

On tämä vaan laite. Ens kertaa nähdessä vähän nostelin olkapäitä ja nyt tästä on varkain on tullu ihan lempi pelejä. Onks paperilla vielä varaa ahtamiseen vai onko auton tehopaino suhde tapissa?

1320

Eipä ole tullut edes katsottua, mutta voisi kuvitella että ahtaminenkin olisi mahdollista jos haluaa. Onhan näiden V6 malleissa kuitenkin ollut aikalaisekseen kohtuullisesti voimaa jo tehtaaltakin, niin loppujen lopuksi nyt papereissa olevan '74 302:n tehot tuskin ovat vakiona olleet ihan hirveästi korkeammat.

Ilokaasua olis tarkoitus testata nyt kesällä, muuten ei ole ollut ahtaminen suunnitelmissa. Roots ahdin olis tietysti tyylikäs, mutta vaatisi hieman erilaisen moottorin alleen, Pro Chargerille ei ole tällähetkellä oikein tilaa ja turboa en halua. :))

Tradition Never Goes Out of Style!

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: 1320 - 09 helmikuu, 2025, 19:02Eipä ole tullut edes katsottua, mutta voisi kuvitella että ahtaminenkin olisi mahdollista jos haluaa. Onhan näiden V6 malleissa kuitenkin ollut aikalaisekseen kohtuullisesti voimaa jo tehtaaltakin, niin loppujen lopuksi nyt papereissa olevan '74 302:n tehot tuskin ovat vakiona olleet ihan hirveästi korkeammat.

Ilokaasua olis tarkoitus testata nyt kesällä, muuten ei ole ollut ahtaminen suunnitelmissa. Roots ahdin olis tietysti tyylikäs, mutta vaatisi hieman erilaisen moottorin alleen, Pro Chargerille ei ole tällähetkellä oikein tilaa ja turboa en halua. :))


Oijoi..
Pumppu Granadan pellin läpi olis kyllä porno! :coolsmoke:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

palontie

Kyllä tuo on mahdollisemman alkuperäisen näköisenä  aivan paras,tämä on kyllä saamarin hienoa auto!
Eniten vituttaa kaikki.

1320

Vaikka Bloweri sopii lähes autoon kuin autoon, niin jos ihan totta puhutaan niin olen kyllä ennemmin Palontien kanssa samoilla linjoilla, ei ehkä tähän vaan pidetään ulkonäkö vakiohkona. :))


Kuvia ei ole, mutta senverran edistystä, että sain koneen käymään ja se kävikin nätisti. Pieni jäähdytysnestevuoto löytyi, Summitilta tulee tälläviikolla paketissa kunnollinen ajoituksen osoitin, niin sitten saa venttiilit vielä säädettyä kunnolla ja kytkin tarvisi ilmata. Noiden jälkeen voisi päästä käymään leimatehtaalla ja jatketaan päivittelyä sitten sen jälkeen.

Tää viikko taitaa kuitenkin mennä aika hiljaisissa merkeissä, itse olen kuumeessa ja kun tästä duuniin selviää niin olis iltavuoroviikkoa, niin ei kauheasti taida hommat edetä. Viikonloppuna sitten olis lähtö Ruotsiin (Åby Drag Race Marknad), joten ensiviikon puolella varmaan pääsee vasta jatkamaan tämän pajoitusta.
Tradition Never Goes Out of Style!

MJF

Täällä Oulaisissa on samankoppainen neliovinen Granada piristetyllä 302 ja 5v manuaalilla. Hienointa siinäkin on että on tosiaan säilytetty ulkoisesti alkuperäisenä, välillä on orkkis kapselit ja toisinaan jotkut Granadan orkkis aluvanteet. Etulokasuojissa vaan Mustangin 5.0 merkit vihjaa tekniikasta  8)

Mopar on parsa

Toyopet

Minun ja @Jussi kaverilla on kanssa tuon lajin foordi ja olisi ilmeisesti kasikone haussa, ymmärsin että, 351w mielellään.

Ei näytä puissa kasvavan niitäkään.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8