Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

palontie

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 25 maaliskuu, 2022, 21:48Ihailtavaa toimintaa.. :+1:

Ois mukava olla mukana jos joskus viet ruman jeepin merkkihuoltoon ;D
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Sunnuntaina kkirkonmenojen aikaan on hyvä kasailla moottoria valmiiksi.

Kaikki hihnapyörät pultteineen oli tallella ja ilmeisesti koneessa on joskus ollu öljyvuotoa kun vanha venakopan tiiviste oli vähän "sinnepäin".
Tähän on laitettu myös valmiiksi öljynjäähdyttäjän lähdöt. Saa nähdä mahtuuko se lopulta olemaan tuolla.
Kaasari ja virranjakaja johtoineen paikalleen ja siihen aattelin vielä hommata Pertroniksin ignitorin alkuperäisen anturin tilalle. Saapahan sillä sitten myös koekäytettyä moottorin.





Mukana tuli myös uusi startti sekä pakosarjat, joita pääsin jo sovittelemaan paikalleen. Moottorin korvakkeista muokataan Austiniin sopivat.





Patti alkas oleen sutia, öljyjä, syttää ja lopuksi koekäyttöä vaille valmis.
Venakopat siistitään vasta myöhemmin.
Päätoiminen harrastaja

1purehell

Paljonkos tuo Roverin V8 painoi kokonaisena?
Vakavammanpuoleinen katsastusrikos, 2 litrainen kone 1,6 Taunuksessa.

Harri S

~150-160kg, eli ei paljoa poikkea auton orkkis patarautanelosesta (~150kg).
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Auto saapui Vuosaareen tänään, joten kohtapuoliin pääsen sitä noutamaan.
Moottorikin pitäis saada koekäytettyä joten tein tänään pikku valmisteluja sitä silmälläpitäen.

Moottorin alkuperä on nyt selvitetty, ja se on henkilöautosta, Rover SD1 pois otettu. Vuosimallia 1979-80.

Jakajahan tuossa on tosiaan elektroninen ja suunnittelin sen modaamista tai korvaamista kokonaan toisella.
Hommassa ei kuitenkaan ole oikein mitään järkeä ja se tulisi melko kalliiksikin, joten päädyin siihen, että laittelen tuon nykyisen jakajan toimivaksi.
Roverin alkuperäiset kipinänvahvistimet on kiven alla ja ne ei muutenkaan ole kuuluisia toimintavarmuudestaan (Lucas), joten katselin tuohon kylkeen toisenlaista systeemiä.

Autodocilta löytyi hommaan sopiva korvaava  syttämoduli hintaan 13,61€:

HeESEN SKV Kytkentälaite, sytytyslaite
https://m.autodoc.fi/esen-skv/8617085

Siinä on sopivat lattaliittimet abikoille, eikä erikoisia Boschilaisia liittimiä tarvi hommata.

Tänään aurinko paistaa ja noudinkin modulin Postista ja levittelin tarvittavat syttärojut työpöydälle. Jakajasta napsasin pois alkuperäisen liittimen, ja laitoin tilalle Abikot kutistesukan kera.



Kytkentä itsessään on melko yksinkertainen ja sainkin järjestelmän melko nopeasti toimimaan. Tuo antaa nyt hyvän ja tarkan kipinän ja on lisäksi huoltovapaa.



Vielä tarvii ostaa öljyt ja suodatin niin moottorista voi ottaa savut.
Päätoiminen harrastaja

MJF

Tuohan on kuin GM-hei moduli, halvempi vaan. Ja Aeromotorsilla vielä halvempi :)

https://aeromotors.fi/kataloog/search/03skv905/esen-skv
Mopar on parsa

slant sickness

HEI-moduli hoitaa puolan etuvastuksen(kin) virkaa. Varsinainen etuvastus on tarpeeton. Siis tuo moduli näyttää ihan USA GM HEI-modulilta ja niiden puolat ovat "matalaohmisia".
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 03 huhtikuu, 2022, 22:54HEI-moduli hoitaa puolan etuvastuksen(kin) virkaa. Varsinainen etuvastus on tarpeeton. Siis tuo moduli näyttää ihan USA GM HEI-modulilta ja niiden puolat ovat "matalaohmisia".
Tässä lausumassa ei ole kyl oikeen järkeä. Eikä ilmeisesti tajua sähköhommista.
En varmasti oo.

slant sickness

HEI-modulin hienous oli sen sisäänrakennettu ominaisuus rajoittaa puolan latausvirta ulkoisista olosuhteista riippumatta sopivaksi. Kun voitiin käyttää vähempiohmista puolaa, joka varautuu nopeammin, saatiin parempi kipinä suurille kierroksille. Ja samalla toki GM autoista kärjet pois jakajasta. Chryslerin loppuun asti käyttämä etuvastus tekee primitiivisellä tavallaan samaa, vähempi-induktanssinen puola etuvastuksen kanssa latautuu hilppasen nopeammin, mutta kun vastus on poissa, tilanne on kaikkein edullisin.

Päinvastoin kuin nykyajan sytytyksissä, jossa puolaa varjellaan rajoittamalla latausaika, HEI-moduli rajoittaa sen mikropiirillä jollakin muulla tavoin. Piiri taisi olla TI:n tekosia. On niin vanhaa tekniikkaa, ettei tullut googlella vastaan.

Kiitos arvostelusta. Millä pätevyydellä arvio on annettu?

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

HEI-modulipa hyvinnii.

Auto saapui Suomeen sunnuntaina ja saan se tuohon kotipihaan jo loppuviikosta, jos asiat menee suunnitellusti.

Joten tänään on moottorin keokäyttöpäivä, koska tetaus on hyvä tehdä ennen kuin sulloo paketin kiinni autoon.
Ostin ölpät ja sutin koneeseen ja virittelin siihen sähköt ja bensat.
Porakoneella kihnutin öljynpaineet ja aika kauan sai suruutella ennen kuin ilmat poistui öljylinjasta ja öljyt läks liikkeelle, joka oli taas hyvä muistutus esivoitelun merkityksestä ennen ekaa starttia. Näin, vaikka suodattimenkin täytin ennen kii ruuvaamista.



Laitoin jakajan summanmutikassa suurinpiirtein alueelle, kaapelilla virtaa startille ja mosa pamahti tulille samointein.
Hyvin tuoimii ja käyttelin moottoria kolmeen otteeseen, koska jäähdytysvesiä en siihen kaatanut, vallitsevasta pakkaskeleistä johtuen.



Laitoin alipainelinjan jakajaan ja säädin sytän korvakuulolla kohdalleen.
Helkkarin rohee käyntiääni ja Austinista tulee aika vinkee peli tällä moottorilla.
Kaikki toimii oikein ja hopealla maalatut pakosarjat muuttui koekäytöissä pronssinsävyisiksi.
Päätoiminen harrastaja

Esmi


Harri S

Ei oo, kun loppu kädet kesken.
Mutta ihan perus kasiäänet pelkillä peltisarjoilla.
Päätoiminen harrastaja

juhapih

Noissa Rooverin kaseissa oli ohjeena täyttää öljypymppu "petroleum Jellyllä" jos auto on seissyt pitkään, että nostaa öljynpaineet. No, tuo primerointi tietty hoitaa asian...

Meiltä myytiin Range aikoinaan yhdelle kerälijälle, joka ei ajanut sillä pariin vuoteen, kun korjasi koria ja sisustusta. Sitten kun laittoi käyntiin, niin venttiilikoneistot klikkas. OffRoadCenter kävi vaihtamassa koneen...

Kaarne

Armeijan nauhasisu jossa oli noita Rover moottorita ohjeena oli nostaa porakoneella jakajan paikalta öljynpaineet ennen käynnistystä jos oli pitkään seisseet. Piti ensin pyörittää väärään suuntaan jotta pumppu imaisi öljyä sisään, kertoo moottori asiantuntija kaarne.

Kalu

Kaikenmaailman moottoripäät kun tätäkin varmaankin lukee, niin kerrotaan myös että Fordin lättäpää V8:ssa on Ö-paineanturin/sivukierto öljynputsarin reiästä helppo kaataa tai ruutata siemenneste öljypumpulle, jos öljy ei menaa startatessa lähtee kiertämään.