Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 10 kesäkuu, 2023, 15:38Auto olikin jo illalla Instassa bongauksissa. 8)
On se siro laite!
Kun tuo kuvassa vieressä oleva pölyhuiskakaan ei mikään mahdottoman suuri auto ole, niin tämän kyllä täytyy olla pieni.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Harri S

On se aika pieni jos vertaa vaikka Miniin.
Lähteestä riippuen ovat kutakuinkin samanpainoisia.
Akseliväli 203cm (Mini 204cm)
Pituus 350cm     (Mini 305cm)
Leveys 140cm    (Mini 141cm)
Korkeus 122cm  (Mini 135cm)

Kun olivat talvella Timin kanssa samassa tallissa vierekäin niin Timi näytti ihan citymaasturilta.
Päätoiminen harrastaja

palontie

 :)) Ai se on niin pieni ;D
Eniten vituttaa kaikki.

Harri S

Juu.
Kierrelly katsastusasemia papereiden kanssa ja aika nihkeää oli halut usealla katsastusasemilla kun paperihommat vie kuulemma puolipäivää.
Tänään löyty asema jossa "no broblemos" kun ei ole edes kauhean erikoinen laite kyseessä ja tarvittavat akselimassat yms. tiedot löytyi koneelta muutamassa minuutissa.
Isot ketjut lienee löysän rahan perässä eikä aikaavievät muutoskatsastukset ole mielihommaa.
Päätoiminen harrastaja

Mopo-Ukko

Omille rotteloille oon saanut ymmärrystä Kauklahden Citykatsastuksessa,hylkyjäkin on tullut mutta asiasta.Eikä sitten ole maksettu mainos.
STS-05/FXSTI-06

jariha

kelatien katsastus myös ottaa vastaan muutosjuttuja...
-64 Dodge Dart "the luumu" sixpack slant six + 4 on the floor
-57 Desoto Town Panel, 251flh/3on floor
-97 Volvo V70 2.5Tdi paku
-02 Toyota Yaris Verso 1.3
-05 Opel Combo 1.3 -98 Renault Laguna 1.8rt -86 Volvo 740 b200k -80 Fiat 127 -91 Lada Samara, -87 Corolla -73 Tunturi Automat -74 Solifer Sm

Harri S

Auto on nyt rekisteröity ja hyväksytty.
Austin Healey Sprite, kuutiotilavuus 3528 cm3 ja Rover V8-moottori.
Tätähän voi nykysäännöksilöä virittää vaparina ihan niin vapaasti kuin sielu sietää, siis jos tuntuu ettei liikahda tarpeeksi ripeästi.
2v päästä seuraava katsastus. Pari huomautusta; käsijarrua tarvii säätää ja vetarista alko tirskumaan hellekelissä öljyä ulos.

Hirmu kuuma päivä ja menomatkalla bensaletku meni littuun, jonka sain onneksi ronkittua käsikopelolla auki, takastullessa sytkämoduli alko pätkimään ja pimeni kokonaan 5km ennen kotipihaa, joten sitten saikin tehdä helteessä maantienvarsiremontin, sillä mulla oli varuilta mukana varamoduli ja ehjä puola. Hinuriahan en alkanut tilaamaan, vaikka hinausvakuutus onkin.

Aika rankka prokkis niin henkisesti kuin fyysisestikin mutta tulipahan tehtyä ja jäi kyllä vielä fiksattavaakin.
Näköjään ainakin yksi venajousi on poikki kun alko naputtamaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Vaihdoin sen venajousen jo samana iltana. Piti vaan ekaksi käydä hakemassa setti ehjiä 50km päästä varastosta. Vanha jousi oli katkennu kolmeen osaan. Itse vaihto meni perinnesysteemillä eli kourallinen narua tulpanreiästä sisään ja käsin pyörittämällä mäntä yläkuolohtaan. Jousityökaluksi kävi sama BBMeteorille tekemäni "hevosenkenkämallinen".

Eilen purin perästä vetarit ulos ja sieltähän se öljy oli vetarilaipan ja navan välistä vuotanut rumpuun kun katsuri kävi tekemässä rivakan ja ilmeisesti tosi jyrkkiä mutkia sisältäneen koeajolenkin.
Ostin uudet O-renkaat IKH:lta jotka sitten laitoin paperitiivisteiden ja tiivisteliiman kanssa paikalleen. Öljyyntyneet jarrukengät vaihdoin uusiin jollaiset mulla löytyi hyllystä.
Rummut, vanteet ja renkaat pesin puhtaaksi bräkliinerilä ja lopuksi akseli takas nippuun ja auto ajovalmiiksi.

Heurekalle en tänään tuolla lähde koska bensaongelma piinaa edelleen ja vaatinee suuremman PA-pumpun. Muutenkin pidemmät matkat on tuolla aika mielenkiintoisia kun tiheä välitys huudattaa konetta jo 80 vauhdissa ja tulikuuma vitosen primääriputki kulkee parin sentin päässä oikeasta pohkeesta heti tulipellin takana.
Ei siitä pellistä edes maali pala mutta sen verran pakosarjat lämmittää että ei tarvi villasukkia ajaessa.

Joten välläri/taka-akseli menee jossakin vaiheessa vaihtoon paljon harvempaan (ja ehkä samalla myös kestävämpään). Myös tulipeltiin laitan lasikuitufylliä lämpöeristeeksi koska pakosarjoihin sitä ei saa fiksusti laitettua jotta ne mahtuis sen jälkeen kii ruuvaamaan.

Mutta kun tärkein on takana, eli rekisteröinti ja muutoskatsastus, voi jatkossa rauhaksiin tehdä parannuksia ilman pelkoa että Trafi ehtii nykyisiä rakentelumääräyksiä rajoitella (kuten niin usein on käynyt).
Vaikka en asiasta hirveemmin ole huudellut, oli tuo muutoskatsastus pääsyy sille että tää ohitti kiireellisyydessään kaikki muut käynnissä olevat prokkikset.
Ja siksi myös rakennustahti saattoi jossakin välissä näyttää nopealta joka myös vaikutti tehtyihin ratkaisuihin, joista osasta myös kiitos niistä vinkanneille.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Koko päivä meni polttoaineongelman selättämisessä.
Vanha suodatin oli täynnä hienojakoista moskaa ja laitoin tilalle kaksi kertaa suuremman Motonetin yleismallin suodattimen,
Kokeilin toisenlaista pumppua mutta se ei saanu aikaiseksi kunnolla painetta ja tuotto lirua, ihan mopoluokkaa, joten putsasin aikaisemmin paikallaolleen pumpun ja venttiileissä oli tankista liuennutta likaa. Asensin varmuuden vuoksi myös pumpun imupuolelle ison tarvikesuodattimen ja uusin takaa kaikki polttoainelinjan kumiletkut kun ne ja pumppu on aika haasteellisessa paikassa.
Tuotto vaihteli kuitenkin hurjasti ja siirryin tutkimaan tankkiyhdettä.
Austinin tankkiliitäntä on kyljeesä noin puolivälissä ja yhteestä menee tankin sisälle kaareva ~90 asteinen metalliputki joka ylettyy tankin pohjalle. Putki kiristyy samalla nipalla jolla kiinnitetään rautainen pumpulle menevä polttoainelinja. Todennäköisesti tuossa liitoksessa oli vuoto josta pumppu imi ilmaa tankin tyhjennyttyä riittävästi.

Laitoin sinne putkikartion taakse yhden O-renkaan ja kiristin nipalla pumppulinjan kiinni tiukasti ja toistaiseksi temppu tuntui auttavan ja pumppu pumppaan nyt tasaisesesti ja tehokkaasti.
Koeajolla moottoriin tuli paha käyntihäiriö ja sitä ei saanut poistettua edes toisella kaasuttimella (600 Holley) joten päädyin palaamaan takas Edeliin jonka purin ja putsasin huolellisesti.
Ilmeisesti kaasarille asti oli päässyt jotakin hienojakoista moskaa suodattimesta huolimatta. Tarkistin kaikki venajouset jotka oli ehjiä ja kokeilin toista puolaa ja sytkämodulia. Kaasarin putsauksen jälkeen käynti korjaantui, kyseessä lienee ollut kaasarn laipan imuvuoto ja muutenkin eilen kannusta tankkaamani 10 litraa 95:tä oli myös vikatikki, huononsi polttoaineseosta ja jatkossa pitää pysyä 98:ssa.
Koeajolla auto toimi, tyhjäkäyntikin on taas kunnossa, mutta huonolaatuisempi bensa vaikuttaa selkeästi käytiin keskikierroksilla ja saattais vaatia suutin- ja neulajumppaa johon en tässä vaiheessa viitsi ruveta.

Huomenna siis 98:a tankki täyteen ja sitten vois kokeilla ajaa hieman pidemmän lenkin.
Päätoiminen harrastaja

slant sickness

Kelit on mitä mainioimmat testata uudisrakennelmaasi ääriolosuhtiessa. Kun sen auton konehuone on nykyisellään aika paljon paremmin täytetty ja vastaavasti lämmöntuotto on isomman kiukaan ansiosta kohdallaan, niin mitenkähän lämmintä ilma siellä pellin alla on?

Vedet jäähtyvät ison syylärin ansiosta, mutta hautoisko tuo bensat höyrystymään tms esille tai muita vaikeuksien lähteitä?

Minkämoinen ohjaus sähköflektillä on? Jos se on nyt ohjattu on-off tyyliin, niin sitten olisi mahdollista laittaa sille jostakin alemmasta lämpötilasta alkaen pieni nopeus, joka jotenkuten vaihtaisi ilmastoa pellin alla liikennevaloissa ja hidasajossa yleensä.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

Harri S

Kyllä siellä kuuma on.
Siellä on kuitenkin se pieni potkuri tekemässä jatkuvaa ilmavirtaa ja lisäjäähdytystä saa sitten sähköflektin pakko ohjauksella. Matka-ajossa tuo mekaanin yksistään on ollut riittävä.
Yksi todennäköinen vika on nuo vanhat tulpanjohdot jotka konehuoneen kuumetessa alkavat rajoittamaan kipinää vastuksen kasvaessa. Tämä johtopäätös siitä että kun pienesin hieman tulppien kärkiväliä niin käynti parani.
Päätoiminen harrastaja

Smirkelimies

Kuinkahan hyvin louversit jäähdyttää? Antaisi keulaan mietoa race-lookkia.

juhapih

Eikös noissa kuumissa konehuoneissa olisi hyvä saada se kuuma ilma liikkumaan pois, ettei se estä ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta...

Stopit onkin sitten eri juttu... silloin pitää saada sitä "viimaa" aikaiseksi jollakin tapaa.

Joku kertoi aikoinaan, että kun nostivat konepellin takareunaa ilman poistamiseksi, niin lämmöt nousivat. Sieltä lasin juuresta tuli paineella ilmaa pellin alle, joka esti ilmeisesti jäähdyttimen läpivirtausta.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 18 kesäkuu, 2023, 11:16Eikös noissa kuumissa konehuoneissa olisi hyvä saada se kuuma ilma liikkumaan pois, ettei se estä ajoviiman jäähdyttävää vaikutusta...

Stopit onkin sitten eri juttu... silloin pitää saada sitä "viimaa" aikaiseksi jollakin tapaa.

Joku kertoi aikoinaan, että kun nostivat konepellin takareunaa ilman poistamiseksi, niin lämmöt nousivat. Sieltä lasin juuresta tuli paineella ilmaa pellin alle, joka esti ilmeisesti jäähdyttimen läpivirtausta.

https://youtu.be/70k9N3fXqZQ

Tuli mieleen cowl induction, linkin videossa periaatetta selitetty.

Jep, videonkin mukaan on parempi tuomaan ilmaa kaasarille kuin viemään kuumaa ilmaa pois. Ehkä louversitkaan ei sitten välttämättä toimisi.

Harri S

Ulkonäköä ei missään nimessä muuteta vakiosta joka on johtoajatus koko projektissa.
Se bensan "kiehuminen" johtui ilmasta jota tankin imuputken ilmavuoto aiheutti eli oli ilmaporetta.
Tein tuosta konehuoneen takaosasta aika reilun kokoisen mahdollisia uusia vaihteistoswappeja ajatellen joten tuon BorgWarnerin ympärillä on toistakytä senttiä suuntaansa tyhjää tilaa ilmalle poistua ja turbiinikopan ympärilläkään ei ole muuta kuin pakosarjat siellä alaosassa lähes runkopalkkien tasalla.
Uskoisin että tuolla koneen takaosassa on tilaa lämmön poistumiselle enemmän kuin jenkkiautoissa yleensä eikä se ole ongelmana. Sarjat nyt vaan sattuu olemaan etujalkatilojen kohdalla kun tässä on niin lyhyt akseliväli. Ihan sama juttu kuin C4 Corvetessa jossa kone on myös mahdollisimman takana, lähes varpaiden välissä.



Tuo ilmakanava vaihteiston päällä on vain 50mm korkea.
Päätoiminen harrastaja