Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Löytyi. Tuon viikonloppuna stadiin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Hienoa. Ilmoittele sitten.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

En saanut sopimaan tuota väliseinällistä nelireikälaippaa fiksusti imusarjan päälle. Kun keskipienat laittoi kohdalleen, oli laippa auki toiselta sivulta. Myös laipassa valmiina olleet kiinnitysreiät sattui hankalaan kohtaan imukanavissa ja toisen reunan reiät meni ohi koko tasopinnasta.

Joten jatkoin hommaa tuon spreadboreadapterin sovittamisella joka sopii muutenkin Edelbrockin spreadboren kanssa paremmin yksiin ja joita löytyi huvipajan naulasta vielä toinenkin samanlainen, hieman pienemmällä aukolla ja jonka sitten päätin uhrata tässä projektissa.
Porasin laippaan ja imusarjaan 7mm reiät sopiviin kohtiin 6mm kiinnityspulteille ja sorvasin ja sahasin rautasahalla vanhasta Oldsmobilen vesipunpun pultista jyrsintyökalun jolla sitten senkkasin muttereille sopivat kolot tuohon adapterilevyyn.



Kiinnityspulteiksi otin neljä 6mm kupukantapulttia jotka katkaisin sopivaan mittaan, ujutin kanavien kautta imusarjan reikiin ja kiristin niiden piiloneliökannat kiinni alumiinivaluun prikoilla ja meuttereilla. Pulttien kannat maastoutuu imukavien kattoon lähes huomaamattomiksi ja matalina eivät liiemmin häiritse seoksien virtauksia ja alumiiniin uponnut neliökanta pitää napakasti vastaan nyloccimuttereita kiristäessä.







Sitten leikkasin kaasuttimen tiivisteestä sopivan tiivisteen laipan ja imusarjan väliin, reilu määrä bensaa ja lämpöä kestävää tiivistesilikonia tilkkeeksi ja tiipparin molemmin puolin, sekä kiinnityspulttien juurelle, ja laipan saattoi kiristää tiukasti kiinni prikoilla ja nyloccimuttereilla.
Modattu imusarja tulikin tältäosin valmiiksi.



Lopuksi laittelin öljypumppuun uuden paperitiivisteen ja keräsin kaikenlaista pikkutavaraa ja rasvoja todennäköisesti jo  ensi viikolla tapahtuvaa moottorin loppukasausta varten.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Muutamana päivänä taas kasaillu moottoria.
Toissapäivänä tuli männänrenkaat ja laakerit Rimmerbrosilta ja eilen sitten Rokkiautosta tilaamani 60-luvun alun Buickiin tarkoitettu teräsjakopää jonka pitäis kestää paremmin kuin se muovihampailla varustettu alkuperäistyyppinen. Tiivistesarjan ostin muutamalla kympillä Englannin Ebaysta.
Vaikka moottori olikin ostaessa aika pitkälti osina (ollut sitä noin 10 vuotta), oli kaikki kasaamiseen tarvittavat pultit onneksi yhä tallella.
Kasaaminen oli suoraviivaista homma kun olin uusia osia odotellessa pessyt ja putsannut kaikki moottorin osat ja pultit.







Laitoin tähän Austinin moottorista jääneen hyväkuntoisen SD1 orkkisa nokka-akselin nostajineen jotka vielä purin ja putsasin tänään ennen asennusta. Moottorin aluperäisestä nokka-akselista oli ainakin yksi nokka mennyt huonoksi.
Tänään aamupäivällä putsasin hihnapyörät ja maalasin ne kiiltävällä mustalla ja jotka kävin laittamassa hetki sitten paikalleen sekä vesipumpun.
60€:lla löytyi toissapäivänä Tori.fi:stä tehdaspaketissa oleva startti joka saapui jo tänään iltapäivällä ja saattoi asentaa samointein paikalleen.
Viikonloppuna huoltamani ja testaamani Lucas 35De8 jakaja pääsi paikalleen sekä myös Austinista jääneet tulpanjohdot. Laturi odottaa toimenpiteitä vasta sitten kun tiedän minkälainen jalka sille pitää rakentaa ja kuinka lyhyeen vesipumppuun lopulta päädyn. Alkuperäinen jalka on liian raskastekoisen näköinen.







Enää tuosta puuttuu Carterin AFB 600cfm vacuumikaasutin jonka löysin FB:sta ja joka on tulossa viikonlopuksi ja johon laitan vielä huoltosarjan ennen asennusta. Tuo DIY dualplane 4V  imusarja on kyllä mukavan matala.

Vetolevy tai vauhtipyörä pitäis vielä jostakin löytää niin tämä olis osiltaan täydellinen.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Toi näyttäis Miatan keulalla pirun hyvältä. Onko kiikarissa 4.0 vai vähintään 4.0 kone?

Harri S

3,9 litrasesta ylöspäin niin on sillä suuremmalla porauksella.
Päätoiminen harrastaja

samulis

Tuleeko loppu iskunpituudella? Eli riittääkö 3.9 poraus viiteenlitraan?

Harri S

Iskulla loput. Vakiona 94mm ja saa porattua 97mm asti.
6 litraa taitaa olla ehdoton maksimi.
Päätoiminen harrastaja

Gary Grand

Oliskohan tuo oikeasti 3.9?
Rangen 3.9 EFI

:P

Jaa.. onkin jo myyty. Oliko tää tuo sun ostama "3.9" kone?
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Harri S

Ei ollu sama.
Meinasin soitella tuosta kun oli vielä myynnissä mutta yksi roverin irtokone kerrallaan riittää tältä erää.
Pitää nyt kerätä pääomat seuraavaa tavanomaisesta poikkeavaa projektia varten johon tuon 3.5:sen istutan.
Päätoiminen harrastaja

Kalu

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 08 marraskuu, 2024, 21:34Pitää nyt kerätä pääomat seuraavaa tavanomaisesta poikkeavaa projektia varten johon tuon 3.5:sen istutan.
Noin niiku ylipäätään tavanomaisesta poikkeavaa, vaiko jopa sulle jotain tavanomaisesta poikkeavaa...?

V8 Mini jo hylätty, V8 potkulauta, juuei... Ehkä me vielä yllätytään.

Harri S

Maassamme on paljon vanhoja pieniä vajaasylinterisiä autoja jotka kaipaavat pientä alumiinikasia.
Tälläkin kertaa ihan virallisesti kilvitettynä.
Pieni koko, ei pakokaasumittauksia, takaveto ja kasihöpinää.
Päätoiminen harrastaja

Valde

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 08 marraskuu, 2024, 23:51Maassamme on paljon vanhoja pieniä vajaasylinterisiä autoja jotka kaipaavat pientä alumiinikasia.
Tälläkin kertaa ihan virallisesti kilvitettynä.
Pieni koko, ei pakokaasumittauksia, takaveto ja kasihöpinää.
Se on reliant robin...
Takavetopihtaaja

Kalu

Ensin meinasin huumori mielessä laittaa tähän, et no semmonen volkkarin alustalle tehtyyn rantakirpuun kasi. Nomut on taidettu vapari boxerilla mennä vartillakin jo kympin aikoja, et miks sellaseen laittas vähempiheppasen moottorin...

Peto

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 08 marraskuu, 2024, 23:51Maassamme on paljon vanhoja pieniä vajaasylinterisiä autoja jotka kaipaavat pientä alumiinikasia.
Tälläkin kertaa ihan virallisesti kilvitettynä.
Pieni koko, ei pakokaasumittauksia, takaveto ja kasihöpinää.
Leyland linjalla jatkaen -> Morris Marina V8 ;D ?