Austin V8

Aloittaja Harri S, 23 maaliskuu, 2022, 18:01

« edellinen - seuraava »

Kaarne

Minkälainen hitsauskone sinulla on? Ulkona lie hankala hitsata kaasullisella lankakoneella.

Harri S

20€:lla ostin risan (lähes käyttämättömän) Fimig 140A valovirtakoneen ja korjasin. Samalla koneella työnsin alumiinilangat myös BB Meteorin lohkoon kun ostin tämän ihan sitä varten.
Mulla oli tismalleen samalainen hitsauskone 23V kovassa käytössä ja se on nyt eläkkeellä ja varaosina tälle, jos sattuu tarvitsemaan. Tässä voi liipasimella laskea kaasua kuuman sauman päälle ilman langansyöttöä.

Hiilarilla hitsaan ulkona (ja sisälläkin) kun on "raskaampaa" kaasua. Sellasia sodastream vaihtoputeleita tarttu taas mukaan Motonetista 3 täyttä kappaletta, joilla hitsaan reilusti tämän savotan loppuun.
On mulla 6kg misonipullokin, mutta käyttämättömänä ollu useamman vuoden.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Tossahan on varmaan viä rumpujarrut edessäkin? Onkohan siinä samat sylinterit ku minissä ja monessa muussakin isommassa Britissä? Ei muuten, mut mulla on niitä uusia muistaakseni joku 4kpl...
En varmasti oo.

sössö

Aika paljon saa tuulla että alkaa vaikuttamaan hitsaukseen. Just viime kesänä hitsasin tossa pihalla sellasen kontin katolla ja kunhan pisti kaasuvirtausta reilusti niin ei ollut mitään suurempaa ongelmaa. Välillä teki sellasen oksennuksen mutta kunhan antoi suurimpien puuskien mennä ohi niin ei ongelmaa.

Ja meillähän tulee jokseenkin aina, paitsi silloin kun on +30 asteen helle tai -30 asteen pakkanen. Tollon ei ollu kumpikaan em tilanteista.

Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 12 huhtikuu, 2022, 23:3220€:lla ostin risan (lähes käyttämättömän) Fimig 140A valovirtakoneen ja korjasin. Samalla koneella työnsin alumiinilangat myös BB Meteorin lohkoon kun ostin tämän ihan sitä varten.
Mulla oli tismalleen samalainen hitsauskone 23V kovassa käytössä ja se on nyt eläkkeellä ja varaosina tälle, jos sattuu tarvitsemaan. Tässä voi liipasimella laskea kaasua kuuman sauman päälle ilman langansyöttöä.

Hiilarilla hitsaan ulkona (ja sisälläkin) kun on "raskaampaa" kaasua. Sellasia sodastream vaihtoputeleita tarttu taas mukaan Motonetista 3 täyttä kappaletta, joilla hitsaan reilusti tämän savotan loppuun.
On mulla 6kg misonipullokin, mutta käyttämättömänä ollu useamman vuoden.
tuo on muuten pätevä ominaisuus että se hana on siinä itse liipaisimessa.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 13 huhtikuu, 2022, 07:53tuo on muuten pätevä ominaisuus että se hana on siinä itse liipaisimessa.
Jep. Ei tule aina (lue "ei just koskaan") putsattua hitsuukohteista palavia materiaaleja, kuten maalia ja  massaa riittävän tarkasti pois. Kun kaasun avaus on pistoolissa, voi suhautella palonalut CO2:lla tainnuksiin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 13 huhtikuu, 2022, 04:17Tossahan on varmaan viä rumpujarrut edessäkin? Onkohan siinä samat sylinterit ku minissä ja monessa muussakin isommassa Britissä? Ei muuten, mut mulla on niitä uusia muistaakseni joku 4kpl...

Tässä MK4:ssa on jo vakiona levyjarrut edessä ja siksi valikoitui aihioksi.
Päätoiminen harrastaja

rb

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 12 huhtikuu, 2022, 21:17Ostin pellin lisäksi samalla Volvon kumityynyjä joiden mukaan teen moottorin ja vaihteiston kiinnikkeet.
Ettei vaan alkaisi hylkiä..  ???

Harri S

Toivottavasti ei.

Leikkasin lisää tilaa vaihteistolle ja tein siihen poikkipalkkia.
Vuoleskelin kumityynystä vaihteistolle tyynyn ja latasta tein kiinnikkeet sekä vaihteistolle että lattialle. Pelti on 2,5 millistä. Sitä tulee vielä toinen kieppi tuohon ympärille ja kansiosa, jotta saan tehdyksi siitä kotelopalkin.







Sitten pulttasin vaihteston kii kannakkeeseen ja nostin koneen paikalleen.
Konepelti mahtuu kiinni vaikka venakoppia en vielä edes kääntänyt toisinpäin.







Pakosarjojen takaosat pitää vielä muokata ja sitten pääsen tekemään jalkatilat valmiiksi.





Koska eihän tähän nyt mitään valusarjoja aleta vaihtamaan.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Tänään hommat alkoi koneenkorvakkeiden teolla.
Leikkasin 5mm paksusta latasta laipat joihin hitsasin mutterit ja upotin ne sopivaan kohtaan rungossa. Siihen sai sitten nätisti kiinkitettyä Volvon koneentyynyt.







Muokkasin moottorin kukana tulleita koneenkorvakkeita ja lisäsin alareunaan laipan 5mm paksusta latasta.
Sitten laippaan reikä ja korvakkeiden kiinnityksen jälkeen moottori istuu tukevasti omalla paikallaan. Lokilämppärin vastus lähtee pois jahka löydän tilalle sopivan vesimarkan.



Sitten vuoroon pakosarjat. Lähtötilanne ei ollut hyvä ja ne vaati melkoisesti muokkaamista jotta sain ne mahdollisismman moottorinmyötäisiksi. Nyt kollektorit ei mene jalkatilasta läpi vaan osoittavat niille varattuja läpivientejä kohti.
Etupään yhdysputki sijoittuu nyt kannen alapuolelle ja taemmat kaksi primääriä menevät kantta viistäen suoraan taakse.
Pakosarjat kapeni muokkauksen myötä noin 50mm.

Ennen:


Jälkeen:




Ennen:


Jälkeen:




Kollektoreihin pitää hitsata vielä jatkopätkät jolla ne ylettyy vaihteiston öljypohjan tasalle johon tulee pakoputkiston ensimmäiset liitokset.
Kun konehuoneen "täytteet" on valmiit pääseekin tulipellin tekoon.
Päätoiminen harrastaja

Kaarne

Kestääkö varmasti nuo koneen korvakkeet noilla hitsauksilla? Tuommonen moottori vääntää kovasti.

Harri S

Hyvä huomio. Tuonne runkoon tulee vielä joko pidemmät laput tyynyjen ja palkkien väliin tai vahvike palkin kylkeen, kunhan saan huottua paikat puhtaiksi.
Korvissa se sauma on siellä takapuolella ja tuo mitä näät on läpitunkeumaa.
Päätoiminen harrastaja

Harri S

Päivä alkoi pakosarjojen teolla.
Tilaa touhuta oli, kiitos poistetun tulipellin ja laitoin pakosarjaan jatkoksi kavennyksen 60-52mm josta pätkä 30 asteen mutkaa ja lopuksi tiukka 90 kulma taakse kohon 100mm suoraa liitosta varten.
Apparin puolella sama juttu, mutta startin pahkan vuoksi mutkista tuli varsin erikoiset.

Kuskin puolen sarja:





Hantin puolen sarja:





Hion noista vielä loput hitsisaumat siisteiksi ja maalaan kuumankestomaalilla etteivät ala heti ekana sadepäivänä ruostumaan.



Sitten olikin vuorossa tulipellin teko joka oli aika helppo ja nopea juttu. Rattiakseli vaati sovittelua, mutta sain sen lopulta sinne sopimaan.
Heppasin pellit paikalleen ja nostin koneen ja vaihteiston pois. Sitten vaan saumojen hitsaukset ja hionnat ja se homma oli siinä.



Jahka saan taas tekniikan takas paikalleen pääsen tekemään vaihteistotunnelin.
Päätoiminen harrastaja

Jussi

Ja homma oli siinä... Hiki tuli jo lukiessa.
En varmasti oo.

Toyopet

Tuo minun crown olisi varmaan leimakunnossa kahvitauon aikana, tuolla tahdilla.  :o
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39