Vw Iltis

Aloittaja Smirkelimies, 06 kesäkuu, 2022, 13:52

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies



Siinä järkevä kuorma maasto ja kelkka huomioiden. Laskeskelin että puoli pinokuutiota menee vielä keviästi. Olis varaa vielä laittaa lisääkin mut hyvä näinkin. 190 kg painava vaihteeton kelkka, 253 kuutioinen kone.

Smirkelimies



Huh helpotus. Ny on puut tien varressa. Syksyllä vähä arvelutti, tuleeko hommasta mitään, aika paha ojikko tuolla alueella. Eikä kelkan suorituskyvystä ollu käsitystä. Kuskin kelkkatyökokemus  oli syksyllä nolla.  ^-^

Smirkelimies



Kevät  :P

Ens viikko lomaa. Oli tarkotus ajella puita tienvarresta. Vähä paljo on vaan tuota lunta. Tarttee nelivedon että pääser etes tallista ulos.

Yllättävän ongelmaton lähtö. Katoin nesteet, ei vuotoja, annoin bensapumpun hetken pörrätä ja hetihän se pörähti käyntiin. Pistin runkopalkkeihin vedenpoistotulpat paikalleen.

Vielä kun nostelis matot, tunkit ym kyytiin, Iltis oisi valmis savottaan.

Ens vkolla on pakkasia, saatan vaihtaa Oulussa nastakumit. Ostin talvella vanhat Viton kumit vanteineen ku halvalla sai.

Smirkelimies



Pienonen onkelma: Arki-tojotassa on keula rutussa. Tyttölapsonen haluaa Rokualle. Ei kai se auta kun kokeilla talviajua volsulla. Suolataankohan teitä eniten syssyllä? Varmaan keväälläkin. Pohja on kyl hyvin epoksoitu, massattu ja vielä ditrolit laitoin viime kesänä. Käyttöönhän nämä on kuitenkin tehty. Vähä koeajelin ja jarruttelin kylätiellä polanteella. Mud terrain ei ole nastakumin veroinen polanteella mut ei ihan älyttömän liukaskaan. Kuulemma sileellä jäällä hyvin liukas. Isommat tiet lienee sulia.

Smirkelimies



Ny on käyty volsulla Rokuallakin. Kun vauhdin pitää kohtuullisena, ihan hyvät nuo maastokumit on sohjomuhjussakin. Neliveto päällä niin ei lähde luisumaan. Sivupeilit tuppaa kääntymään vauhdissa, kiristysmutteri kai löystyy kun peiliä kääntelee. Ehkä vois kokeilla tervaa peilin juureen.

Naisväen ainut valitus oli et takapenkillä on takamus-osastolla kylmä. Pitäs laittaa fyllinkiä pyllyn alle ens kerralla.

Mukava oli taas vähä ajella.  :)

Smirkelimies



Ny on alla Bridgestone Noranza nastakumit Mb Viton vanteilla. Oli halvat. Ja ruman ruosteiset. Kaipa ne on erikoisvanteet ku on erikoisrumat.

Kun penkit kaataa, takana on suht hyvin tilaa kamppeille. Sahavehkeille ei löytyny muuta suojaa alle kuin lasten vanna. Kylpeköön saha ny sitte siellä.

Tänään alkaa  puunajo kunhan aurinko vähä lämmittää. Öiksi on luvattu  aika napakkaa pakkasta.


Smirkelimies



Eka kuorma ajettu. Hyvä hankikanto ja aurinko paahtaa! Iltis näyttäis pelittävän puuhommissa hyvin, maastovaihteella on hyvä lähteä loivaan ylämäkeen kuorma päällä.

Onkohan sitä vähä pöpi, ilmaseks harvennan mettää ja lomat raadan kalikoita kuletellen. Tämmönen on minusta ihan ykköspuuhaa (tällä iällä 50 +  ::) ) . Hyvät välit emäntäänkin 60 km.

Markok

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 03 huhtikuu, 2024, 12:19

Eka kuorma ajettu. Hyvä hankikanto ja aurinko paahtaa! Iltis näyttäis pelittävän puuhommissa hyvin, maastovaihteella on hyvä lähteä loivaan ylämäkeen kuorma päällä.

Onkohan sitä vähä pöpi, ilmaseks harvennan mettää ja lomat raadan kalikoita kuletellen. Tämmönen on minusta ihan ykköspuuhaa (tällä iällä 50 +  ::) ) . Hyvät välit emäntäänkin 60 km.

En lähde ketään nimittelemään mutta, öh, köh, sanoisinko, usealle meille olisi jotkut tutkimukset paikallaan.  ;D  :rotfl:

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 03 huhtikuu, 2024, 12:19Hyvät välit emäntäänkin 60 km.
Jotain uuutta pitäs keksiä ku se toisiomökkiprojekti valmistu ja myytiin. Sen kanssa sai pidettyä välit hyvänä noin 50km.
En varmasti oo.

Smirkelimies



Nyt on puut pois pellolta. Pyyhkäisin kuorta rikki niin alkavat kuivua.

Perän lukko on ihan välttämätön. Kerran ajoin takapyörän ojarummun reunaan aika pahaan monttuun. Aluks tilanne näytti siltä että pitää pyytää vetoapua.

Mutta lukko ja maastovaihde päälle niin sieltä se pomppas kun vähän heijas eestaas. Vasta jälkikäteen  muistin että oishan konepellin alla ollut lapiokin.

Tänään oli aivan superhyvä työilma. Melko tyyntä ja auringonpaistetta.

palontie

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 04 huhtikuu, 2024, 04:25Jotain uuutta pitäs keksiä ku se toisiomökkiprojekti valmistu ja myytiin. Sen kanssa sai pidettyä välit hyvänä noin 50km.

Ostat meiltä pikkutilan jossa muutam rakennus..
Eniten vituttaa kaikki.

Smirkelimies



Iltis on ollu aika paljo liikkeellä. Olen ajellu välillä töihin, vappuajot, eilenkin hain korpitallilta puita Ouluun ja sitte terwakruisinkiin.

Oulussa näkyis olevan ainakin kaksi krusinkia kokoavaa porukkaa. Perjantai-iltana ja lauantaina automuseolla.

Pieni rassattava asia olis tyhjäkäynnin nousu kun kone on kuuma. Kaipa imupuolen vuoto. Vähä koetin kiriä imusarjan pultteja. Kaasarin vois irrotella ku jaksaa.

Voimansiirron äänet on melko vähissä. Joko rvs tehoaa tai kuulo heikkenee.

Katon pressu vähä lepattaa, jostain on joku kiristysraksi katkennu. Pitäs sekin joskus liimata. Ja kiveniskemiä raaputella pitäs.

Pitäs ja pitäs.  ;D

Smirkelimies



Ajelutin taas erityisihmisiä. Parisataa metriä työpaikalta oli parkkipaikalla kuvan auto. Ilmavoimien vanha vw-paku!

Tilasin osasatsin: vaihdekepin kumikaulus, valokatkaisimen muoviosa, yks uusi turvavyö kun vanha näyttää huonolta uuden rinnalla, vetoakselin pultit torx-päällä ym pientä.

Maalejakin kyselin, Bauhausista sai mattaa kalustemaalia joka vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta.

Smirkelimies



Välillä yllättää mitä osia tähän saa vielä. Valokatkaisimen muoviosa halkeili. Selasin Iltisshopin sivuja niin siellä todettiin että tämän osan heikkous on tuttu juttu, ollaan teetetty lujempia 3d-tulostuksella.

Nelivedon ja lukon vivun ja vaihdekepin kumikauluksen sai myös uutena. Mistä lie nuokin kaivaneet.

Vetoakselin pulttien löystyminen on tavallista ja kuusiokolot nylppääntyy. Siks sai valmiiks koottuja torx-pultti settejä ja sopivan kokoset Nord lock -prikat.

Samalla tuli kaasarin ehostus setti ja turvavyö. Belgiasta rahti ei o paha.

Hyvä homma.

 ^-^

Smirkelimies

Tuulilasin edestä oli jo edellisen omistajan aikaan kesiny maalia irti.

Sopivan pintamaalin löytäminen onkin yllättävän hankalaa. Auton mukana tuli pari Ral 6031-sävystä purkkia. Sävy on sopiva mut maali kiiltää liikaa.

Menin sitte automaalikauppaan. Yllättäen ne ei osanneet sävyttää sopivaa matta-maalia! Myi ne mulle yhen purkin väärän väristä vihreetä.

Kruisingissä sain neuvon kysyä Bauhausista maalia. Sieltä sai aika oijean väristä mattaa mut on siinä pien ero entiseen.

Viimesin maalausyritys oli vetää alle Bauhausin vihreetä, sitte ihan ohut sumu oikeaa sävyä spraynä ja ihan hetken kuivumisen jälkeen mattaus hienolla hiomapaperilla. Ehkä hieno hiomapöly hieman sekottuu spray-maaliin tai ei se ainakaan jää kiiltämään niin paljo kuin ihan kuivan maalin mattauksen jälkeen.

Onneks on mattamaali. Minun pohjatyöt ei kestä kuvaamista.

Olen luullu että nykyäön automaaliliikkeet pystyy jollain kuvaussysteemillä tekemään oikean sävyn. Ei näköjään ainakaan Oulussa.