Camaro 305 TBI -juttuja

Aloittaja LPR, 31 lokakuu, 2022, 19:16

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 30 huhtikuu, 2024, 09:19Pumpussa on takaisku koska paine pysyy sillä puolella melko kauan. Paluulinjaa pitkin voi puhaltaa.
Pumpusta olikin valuminen loppunut vuorokaudessa. Paluulinjassa oli lappo, sinne puhalsin, niin loppui.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Taas tuon käyntiongelman kanssa pähkäillyt. Kylmänä ja lämpimnä toimii, mutta puolilämpimänä ei kestä kaasua. Bensa lopuu. Sitten kun lämpiää closed loopille, niin korjaa seoksen ja pelaa. Ihan kuin lopettaisi kylmärikastuksen liian aikaisin. Lämpöanturilta tulee oikeat tiedot, ei pitäis olla ilmavuotoa, joutavan sädin vaihdettu. Itse olen tuota pähkäillyt ja nyt oli kaverin pajalla, joka noista oikeasti tietää. Sessiä ei sytytä, eikä siis anna vikakoodia. Mitähän sitten kokeilis? Vaihtaa ruiskurunkoon kaikki tilkkeet varuiks?
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 10 toukokuu, 2025, 01:30Vaihtaa ruiskurunkoon kaikki tilkkeet varuiks?
Noihan niistä usein vuotaa, et ei huono aloitus. Samaten vähän jumiva egr-vena tekee aika outoja temppuja väliin.
En varmasti oo.

LPR

Nyt alkaa näkyä valoa tunnelin päässä tuon konevaivan kanssa. Taitaa olla vika aktiivihiilipöntössä, sen alipaineohjauksessa tai tankin huohotuksessa. Viikonpäivät olen ajellut tankin korkki löysällä, niin toimii liki ongelmitta. Kone on koko alueella paljon herkempi, ei stumppaa puolilämpimänä, ei sytytä vikavaloa, jaksaa mennä pienilläkin nopeuksilla sifteri loikkariasennossa, joutavaa käy hyvin sekä kylmänä, että lämpimänä. Joku pieni kuollut kohta vielä on, mutta hyvin olematon. Pitänee perehtyä tuohon huohotinjärjestelmän toimintaan tarkemmin tai tehdä ohitusleikkaus. Eli tankissa on ollut liikaa alipainetta. Ei ole ruoka riittänyt. Epäilys on, että imee moottorin alipaineen aktiivihiilipöntön läpi tankkiin.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

korkki voi olla rikki. Korkki saasteautoissa hengittää sisällepäin muttei ulospäin eli siellä on takaisku. Korkista voi se olla jumissa ettei hengitä mihinkäänpäin eli ei tule korvausilmaa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 heinäkuu, 2025, 01:21korkki voi olla rikki. Korkki saasteautoissa hengittää sisällepäin muttei ulospäin eli siellä on takaisku. Korkista voi se olla jumissa ettei hengitä mihinkäänpäin eli ei tule korvausilmaa.
Mun mielestä siellä korkissa on paineventtiili nimenomaan ulospäin, mikäli helteessä seisoessa tulee kova ylipaine. Jossain auton alustassa on letkun päässä huohottimen paineventtiili imulle. Tai sitten se on toisin päin. Korkissa on kuitenkin yksi paineventtiili.

https://www.hawksmotorsports.com/1982-1992-camaro-firebird-fuel-tank-vent-valve-v6-v8-new-reproduction-hawks-restoration-parts/
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2025, 01:30Mun mielestä siellä korkissa on paineventtiili nimenomaan ulospäin, mikäli helteessä seisoessa tulee kova ylipaine. Jossain auton alustassa on letkun päässä huohottimen paineventtiili imulle. Tai sitten se on toisin päin. Korkissa on kuitenkin yksi paineventtiili.

https://www.hawksmotorsports.com/1982-1992-camaro-firebird-fuel-tank-vent-valve-v6-v8-new-reproduction-hawks-restoration-parts/
Ei hiilivetyjä saa huohottaa ulos, sen vuoksi se koko "carbon canister" systeemi on laitettu sinne.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 heinäkuu, 2025, 01:34Ei hiilivetyjä saa huohottaa ulos, sen vuoksi se koko "carbon canister" systeemi on laitettu sinne.
Käsitykseni mukaan se korkin venttiili aukeaa niin kovalla paineella, että on vain hätäpoistumistie, jos hiilipöntössä on vika.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Korkin sisältä kun katsoo, niin venttiilin läppä on niin päin, että hengittää ulos.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Ok, sitte vika voisi varmaan olla siinä toisessa venttiilissä jos siellä sellanen on. Jostain on tultava tankkiin korvausilma.

 Joka tapauksessa ton ikäsessä autossa ei voi olla avohuohotusta normaalioloissa eli ilmaa päästetään vain sisään muttei ulos.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 heinäkuu, 2025, 01:43Ok, sitte vika voisi varmaan olla siinä toisessa venttiilissä jos siellä sellanen on. Jostain on tultava tankkiin korvausilma.

 Joka tapauksessa ton ikäsessä autossa ei voi olla avohuohotusta normaalioloissa eli ilmaa päästetään vain sisään muttei ulos.
Juuri näin. Pitää selvittää onko huohottimessa vika, vai vetääkö moottorin alipaineen suoraan tankkiin hiilipöntön läpi. Korvausilmaa pitää tulla, mutta jos on suora alipainevuoto tankkiin, ei huohotinventtiilistä välttämättä tule tarpeeksi korvausilmaa. Tuon homman keksin, kun avasin korkin kone käynnissä, niin kuului kunnon suhahdus.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2025, 01:48Juuri näin. Pitää selvittää onko huohottimessa vika, vai vetääkö moottorin alipaineen suoraan tankkiin hiilipöntön läpi. Korvausilmaa pitää tulla, mutta jos on suora alipainevuoto tankkiin, ei huohotinventtiilistä välttämättä tule tarpeeksi korvausilmaa. Tuon homman keksin, kun avasin korkin kone käynnissä, niin kuului kunnon suhahdus.
Suhahdus voi tulla myös tankista ulos. Mulla TBI caprice puhisee ja suhisee kun tankkauksessa korkin avaa ja välillä koko tankki kolisee. Väreilystä päätellen ilman kulkusuunta on ollu tankista ulos.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 heinäkuu, 2025, 01:51Suhahdus voi tulla myös tankista ulos. Mulla TBI caprice puhisee ja suhisee kun tankkauksessa korkin avaa ja välillä koko tankki kolisee. Väreilystä päätellen ilman kulkusuunta on ollu tankista ulos.
Oikein toimiessaan tankissa kuuluisi olla pieni alipaine, että höyryt ei pääse ilmoille korkkia avatessakaan. Tuossa korvausilmaventtiilissä on jousikuormitteinen venttiili, mikä päästää ilmaa oikealla alipaineella. Näin ainakin olen asian ymmärtänyt.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2025, 01:59Oikein toimiessaan tankissa kuuluisi olla pieni alipaine, että höyryt ei pääse ilmoille korkkia avatessakaan. Tuossa korvausilmaventtiilissä on jousikuormitteinen venttiili, mikä päästää ilmaa oikealla alipaineella. Näin ainakin olen asian ymmärtänyt.
Noin sen kai pitäisi toimia ainakin jonkun ikäisissä, mutta tiedä sitten miten käytännössä jos tankki laitetaan täyteen kylmää bensaa maan uumenista ja auto jätetään lyhkäsen ajon jälkeen +30 asteeseen :dontknow:

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 heinäkuu, 2025, 02:02Noin sen kai pitäisi toimia ainakin jonkun ikäisissä, mutta tiedä sitten miten käytännössä jos tankki laitetaan täyteen kylmää bensaa maan uumenista ja auto jätetään lyhkäsen ajon jälkeen +30 asteeseen :dontknow:
Silloin juuri niiden höyryjen pitäisi mennä hiilipönttöön ja sieltä moottoriin palamaan. Sitten jos poikeuksellisesti ei hiilipönttö toimi, pääsee paine hätäratkaisuna korkista, jos paine nousee riittävän suureksi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20