Oldsmobile V8

Aloittaja sössö, 12 helmikuu, 2023, 20:52

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Ei millään matematiikalla vaan dynolla. 454 ihan vakio -70 luvun lopun saastekone ja ahdot 0.4 bar lykkää vääntöä 1200Nm.
X

Stige

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 12 syyskuu, 2024, 11:34Ei millään matematiikalla vaan dynolla. 454 ihan vakio -70 luvun lopun saastekone ja ahdot 0.4 bar lykkää vääntöä 1200Nm.

Mä luulin et jenkkilän dynot on optimistisia  :o
Siellähä on oltava vaparina jo yli 800nm jos 0.4 bar on 1200nm.

https://ls1tech.com/forums/forced-induction/1779052-mathematically-paper-will-14-7-lbs-boost-double-hp.html

Ei se ahtopaine oo kun yksinkertasta matematiikkaa.

Mudracer

Kuka tässä nyt on yksinkertainen.
X

Valde

Painehan ei kerro mitään. Painetta voi teoriassa olla vaikka 100bar imusarjassa, mutta jos virtausta ei tapahdu, ei myöskään tehoa vapaudu.

Ilmamassa määrittelee saatavan tehon. Perjaatteessa niin kauan kuin mikään ei rajoita, ei paineenkaan tarvitse nousta täytöstä parantaakseen.

Käytäntö on sitten käytäntö.
Takavetopihtaaja

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Valde - 12 syyskuu, 2024, 17:14Painehan ei kerro mitään. Painetta voi teoriassa olla vaikka 100bar imusarjassa, mutta jos virtausta ei tapahdu, ei myöskään tehoa vapaudu.

Ilmamassa määrittelee saatavan tehon. Perjaatteessa niin kauan kuin mikään ei rajoita, ei paineenkaan tarvitse nousta täytöstä parantaakseen.

Käytäntö on sitten käytäntö.

Näin juuri, ilmamassa sitä tehoa tuottaa, ei vastapaine eli ahtopaine.

Jokainen varmaan voi miettiä tämän hevosen pään kokoisella ahtimella 0.5bar tuottaa ihan älyttömästi ilmaa, kuin se pieni vakio ahdin jostain 1.4 tsi skodassa samalla 0.5bar.

Tästä hyvä vertailu esim. 335i bemarissa missä vakioita tuplaturboja päivitetty, se tuottaa ahtopaineen muistaakseni 2700rpm kohdalla jo yli 1bar.

Täsmälleen samanlaisessa autossa yhdellä HX40 superilla, painetta on 0.2bar sillä kohdin, silti HX40 työntää himpun enemmän jo siinä vaiheessa ilmamassaa koneeseen.

Kas kummaa, molemmissa samanverran vääntöä alhaalla, mutta holsetissa n. 100hp enemmän ylhäällä dynopaperissa. Ne muokatut vakiopillerit kun menee aivan tukkoon jo keskialueella ja ylhäällä ei tuota enään tehoa...  :)

Stige

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 12 syyskuu, 2024, 16:11Kuka tässä nyt on yksinkertainen.

Ihan sama miten sä kuvittelet ni 0.4 bar ei missään maailmassa tuplaa vääntöä.

https://youtu.be/iCPJxo5tNqM?t=505
Tossaki 450hp vaparina, 14.6psi vähä reilu 800hp, niiku about kuuluukin. Sama toistuu joka ikisellä videolla.
Sama väännön kanssa, ~370 vs 705-710 14.6psi.

Tottakai jos jaaritellaan ni liian pienellä ahtimella voi aina tuottaa ahtoa lisää mut se ei muutu kun lämmöks kun pakopuoli jarruttaa menoa enemmän ku ahdin tuottaa mutta se ei ollut pointti tässä vaan se että 0.4 bar on täysin mahoton tuplata yhtään mitään.

EDIT: Tämä toki pakokaasuahtimella, remmiahtimella tuo hyötysuhde on väkisin vielä huonompi koska remmi ottaa osan voimasta jo pyörittämiseen.

Stige

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 12 syyskuu, 2024, 18:14Jokainen varmaan voi miettiä tämän hevosen pään kokoisella ahtimella 0.5bar tuottaa ihan älyttömästi ilmaa, kuin se pieni vakio ahdin jostain 1.4 tsi skodassa samalla 0.5bar.

Se on ihan sama missä se 0.5 bar on, se vaan kertoo sen vaparimoottorin tehon sillä 1.5x karkeesti, pelkällä ahtopaineen määrällähän ei tiedä yhtään mitään jossei tiedä mitä vapari moottori tuottaa.
Voit sillä 55 holsetilla ahtaa sitä 1.4tsi sen 0.5 bar ja saman vakioahtimella, ihan yhtäpaljon ne tehoa tuottais siinä vaiheessa, jos sen 55 edes sais pyörimään sillä 1.4tsi. Teoriassa se 55 voi marginaalisesti enemmän tuoda tehoa ulos tolla määrällä jos vakio ahtimen pakopuoli ahdistaa enemmän, todellisuudessa sillä 1.4tsi varmaan sais edes ahtopainetta aikaseks tommosella HX55.

Jos tiedät vapari tehon ja ahtopaineen ni voit kyllä laskea tehon melko tarkasti näillä tiedoilla jos muut asiat moottorissa on kohillaan ja kunnossa.

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Stige - 12 syyskuu, 2024, 18:37Se on ihan sama missä se 0.5 bar on, se vaan kertoo sen vaparimoottorin tehon sillä 1.5x karkeesti, pelkällä ahtopaineen määrällähän ei tiedä yhtään mitään jossei tiedä mitä vapari moottori tuottaa.
Voit sillä 55 holsetilla ahtaa sitä 1.4tsi sen 0.5 bar ja saman vakioahtimella, ihan yhtäpaljon ne tehoa tuottais siinä vaiheessa, jos sen 55 edes sais pyörimään sillä 1.4tsi. Teoriassa se 55 voi marginaalisesti enemmän tuoda tehoa ulos tolla määrällä jos vakio ahtimen pakopuoli ahdistaa enemmän, todellisuudessa sillä 1.4tsi varmaan sais edes ahtopainetta aikaseks tommosella HX55.

Jos tiedät vapari tehon ja ahtopaineen ni voit kyllä laskea tehon melko tarkasti näillä tiedoilla jos muut asiat moottorissa on kohillaan ja kunnossa.

Nää kaavat on niin old school turhuuksia...

Jos palataan oikeaan elämään niin: samalla ahtopaineella, samassa dynossa ja samalla autolla VAIN turbo muutettuna 300 -> 450hp  ;D

Se siitä kaavasta.

Camino79

Sen verran heitän omaa lusikkaa soppaan, että pitää toki huomioida nokka-akseli, virtaus/ilmamäärä ja se saavutetaanko sillä ahtamisella kenties parempi hyötysuhde jolloin se ei mene stigen esittämän "yleiskaavan" mukaan jolloin 0,5bar on 1,5krt teho.

Suoraan verrannollisuus toimii jos lähtötilanteessa on edes öbaut optimi virtauskapasiteetti olemassa jo, mutta jos se ahtamalla paranee selkeästi niin tehonkasvukin on suurempaa kuin "laskennallinen" lisäys.

Plus toki jo tuo esiintuotu vastapaine efekti...
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Stige

Lainaus käyttäjältä: puliukk0 - 12 syyskuu, 2024, 19:01Nää kaavat on niin old school turhuuksia...

Jos palataan oikeaan elämään niin: samalla ahtopaineella, samassa dynossa ja samalla autolla VAIN turbo muutettuna 300 -> 450hp  ;D

Se siitä kaavasta.

Justhan ton selitin tossa, siellä on reilusti liian pien ahin jos ahtimen vaiholla samalla ahtopaineella on noin iso ero tehossa.

Lukutaidoton?

A.Naali

Mulla oli 0.5bar joku 220hp, 1,5bar 300. kun tuo siloinen kansi ei vaan hengittänyt.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 13 syyskuu, 2024, 00:13Mulla oli 0.5bar joku 220hp, 1,5bar 300. kun tuo siloinen kansi ei vaan hengittänyt.
ns george floyd- kansi
Sinä vain

puliukk0

Lainaus käyttäjältä: Stige - 12 syyskuu, 2024, 20:03Lukutaidoton?

Justhan ton selitin tossa, siellä on reilusti liian pien ahin jos ahtimen vaiholla samalla ahtopaineella on noin iso ero tehossa.

Ehkäpä, silti käytäntö näyttää toista näilläkin silmillä.

Edellä mainitussa vakio ahdin, siinä pelivaraa sen n. 30hp ylemmäskin. Ei se mikään tulppa ole.

Myös pari viikkoa sitten 100€ GT35 kopiolla penkattiin 192hp muuten vakio bemarista 0.5barilla 342hp.

Mut annetaan olla, toiset duunaa ja toiset laskeskelee.
Samalla säästyy toisen topikki paskalta.

SauliK

turbo läsäri miehet varokaa, olette aamupala! pakko se on heittää vähän löylyä

vähän vituiksi meinaa silti mennä, etummaisen kaasarin yks kurkku tulvii, YKS. en tiiä saatana varmaan ku nämä on käännetty toisinpäin ja auto johonki päin kallellaan ja mitä vittua vielä niin tekkee tämän. sen lisäksi tästä vitun hipo kaasu vivustosta napsahti kaasuvaijerin päästä se pieni pallonivel helvettiin, irtosi yhtäaikaa kahesta paikkaa että mikä mahtaa olla sen mahollisuus..ei löydy kuusta eikä maasta eikä konehuoneesta mutta mullahan on ens kesään asti saatana aikaa etsiä, ennen en luovuta :D

jäähdytyspuoli mulla on vielä kans ihan puolitiessä kun orkkis visco ei mahdu olemaan hihnan takia. mutta mitäs siitä, kaikki laitetaan omalla ajallaan eikä hätäillä

koita tässä vielä juopotella

FeV-8

Palataanpas Ahto asioista perus ympyrälle, ja nokka-akseli asiaan... Vähän raadin mielipiteitä kysyisin että olenko oikeilla jäljillä?

Lähtökohtana tuo mun 305hv/511nm ikkuna-alakertainen 350 vuodelta 79. Speksit koneesta oon tähän ketjuun laittanutkin, mutta lyhyesti kerrattuna:

Sealed power forged männänt 14cc kuopalla, portatut, lasketut, ja isolohkon venoilla olevat 6 kannet, lohko STD mitoissa ja dekit myös, Performer, brawler 650 db, peltisarjat ja msd kipinät, scorpion rulla keinut, ja mto1 nokka, 204/214, 280/289 ja 0.45/0472 nosto. Puristukset n. 10.0:1

Vartilla ennätys 13,9 ja 159. Tuo 159 loppareita on tullut vain kerran, 4 kertaa eri testipäivillä tullut käytyä, ja 35-40 varttimailin rykäisyä takana. Loppu nopeudet vaihtelee 155-158 välillä, ja ajat matalia 14 alkuisia.

Tuo 160 loppunopeuden rikkominen ollut joka kerta tavoite, mutta ei tämä kombo ja kuski pysty parempaan ::)
Mutta nyt sitte ens kesänä... Nyt sitte rikotaan se.. Siis se 160, ei konetta..

Tuo mto1 on ihan rajoilla noin koville puristuksille, mutta oldschool tyylillä hitaasti sulkeutuva imuvena helpotta ettei dynaaminen nouse liikoja. Nyt jos olen laskenut oikein, niin tuolla mellingillä se on 7.49.

Tämä on tosi hyvä cruising kone, 5 vaihteisen tko600 ja 3.23 perän ansiosta maantiellä mennään jopa 11-12L 100km, 2100rpm/100kmh GPS mitattuna. ja keskikulutuskaan ei varmaan paljoa yli 15 ole normi ajotyylillä.

Nokaksi siis vain vähän mellingiä isompi, jotta ajomukavuus ja taloudellisuus ei kärsi liikaa.

Miedomman pään compin xe ja woodoo nokat eivät toimi, koska dynaaminen nousee liikaa, ja rajummilla xe ja woodoo nokilla menetän käyttömukavuutta.

Olen tutkiskellut crowerin ja howardsin nokkia.
Oma suosikki olisi ehkä käyttömukavuuden puolesta tämä:
https://crower.com/oldsmobile-hydraulic-flat-tappet-camshaft-2.html

Tuolla nokalla olisi kokonaisasteet n. 10 vähemmän mitä mto1 nokalla, mutta 0.50 asteita imu/6 ja pako5 enemmän. Voisi se 10-15hv tulla lisää ja 160 paukkua helposti.

Toinen vaihtoehto vähän rajumpi mutta vielä kuitenkin melko mieto crower :
https://crower.com/catalogsearch/result/?q=56262
Tässä on kokonaisasteet lähellä samaa kuin mto1 mutta 0.50 asteita ja nostoa huomattavasti enemmän. Huipputehon ja väännön kannalta parempi kuin ylempi, mutta meneekö tyhjäkäynti/ala vääntö jo heikommaksi. Staattinen varmaan aika lähellä samaa kuin mto1 nokalla myös.

Kolmas ja hyvä vaihtoehto olisi howards :

https://www.howardscams.com/hydraulic-flat-tappet-street-force-2-camshaft-1967-1990-oldsmobile-260-455-1200-5800-howards-cams

Tässä mainos asteet 267/277 ja 0.50 asteet 213 imu ja pako, sekä nostoa 0.480" mietityttää vain että tuleeko staattista liikaa??
Voimaa tämä antaisi varmaan enemmän kuin ensimmäinen crower, mutta tuo staattinen mietityttää, että nouseeko liikaa?

Kertokaapa mielipiteitä, ja vinkatkaa muitakin vaihtoehtoja, jos jotain jäänyt huomaamatta.

Ai niin, ja auto on 65 cutlass, n. 1600kg