Nettiautosta yms. bongattua

Aloittaja timant, 10 tammikuu, 2020, 12:04

« edellinen - seuraava »

Kyrpov

Nelivetoisuus paikassaan lie lava-auton suurin etu sen lisäksi, että lavalle/lavalta on helppo mättäö tavaraa.

Muuten pakettiauto on kova peli. Jatkohytti taas vähän kompromissi aina kokonaispituuden ja ketteryyden suhteen tai sitten uudemmmissa äkkiä lava lyhenee vaikka onhan niitä isolavasia jatkohyttejä ison veden takana.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 06 tammikuu, 2026, 21:17Tuollainen yliturvonnut lava-auto ei sovellu oikein mihinkään, oli siinä mikä moottori hyvänsä. Henkilöautoksi normaaliin käyttöön aivan liian suuri ja painava ja kuorma-autona täysin käyttökelvoton pienen kuormatilansa takia, eikä ole vaihtolavalaitteita tai umpikonttia ja perälautanostinta tai mitään muuta hyödyllistä päällirakennetta. En ole vielä keksinyt mitään käyttöä moiselle ja suuresti ihmettelen miksi noita myydään ja ihaillaan niin paljon.
Kuorma-autohan se on vain paikallisen lainsäädännön takia.
Oikeasti se on järjetön lelu, jolla näyttäydytään kylillä. Tosin täällä meilläpäin se näyttäytyminen ei ole niin merkittävässä roolissa kuin tuolla muualla maailmassa.

Eräs naisihminen tästä kylältä on välillä asustellut Ranskassa ja nyt oli synttäreidensä kunniaksi ostanur itselleen jonkun guccin/vuittonin tms. käsilaukun.
Sanoi, että aiemmin oli siellä Nizzan liikkeissä kulkiessaan ollut asiakaspalvelijoille kuin ilmaa, laukun oston jälkeen palvelualttius liikkeissä nousi ihan eri tasolle.
Hän sanoi, ettei ollut siihen aiemmin mitenkään edes kiinnittänyt huomiota ja totesi, että onneksi meillä Suomessa ei ole noin.

Mutta Amerikassa se menestys pitää jotenkin näyttää ja siihen nuo mihinkään oikeaan käyttöön kelpaamattomat erikoismallit ovat omiaan. Sillä saa sitä statusta, vaikka muuten asuisit trailerparkissa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 06 tammikuu, 2026, 21:55Kuorma-autohan se on vain paikallisen lainsäädännön takia.
Oikeasti se on järjetön lelu, jolla näyttäydytään kylillä. Tosin täällä meilläpäin se näyttäytyminen ei ole niin merkittävässä roolissa kuin tuolla muualla maailmassa.

Eräs naisihminen tästä kylältä on välillä asustellut Ranskassa ja nyt oli synttäreidensä kunniaksi ostanur itselleen jonkun guccin/vuittonin tms. käsilaukun.
Sanoi, että aiemmin oli siellä Nizzan liikkeissä kulkiessaan ollut asiakaspalvelijoille kuin ilmaa, laukun oston jälkeen palvelualttius liikkeissä nousi ihan eri tasolle.
Hän sanoi, ettei ollut siihen aiemmin mitenkään edes kiinnittänyt huomiota ja totesi, että onneksi meillä Suomessa ei ole noin.

Mutta Amerikassa se menestys pitää jotenkin näyttää ja siihen nuo mihinkään oikeaan käyttöön kelpaamattomat erikoismallit ovat omiaan. Sillä saa sitä statusta, vaikka muuten asuisit trailerparkissa.
Eli arvioni kikkelin kokoluokasta osui oikeaan.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 06 tammikuu, 2026, 21:51Nelivetoisuus paikassaan lie lava-auton suurin etu sen lisäksi, että lavalle/lavalta on helppo mättäö tavaraa.

Muuten pakettiauto on kova peli. Jatkohytti taas vähän kompromissi aina kokonaispituuden ja ketteryyden suhteen tai sitten uudemmmissa äkkiä lava lyhenee vaikka onhan niitä isolavasia jatkohyttejä ison veden takana.
Tuollaisen lavalle joutuu mättämään tavaraa vähän korkeammalle kuin tavan pakettiauton katolle. Ja ei se lava niin kätevä ole, koska jokainen lavalla oleva tavara on sidottava kiinni ennen ajoa.

Pande

Yksi hyvä syy ostaa monien mielestä järjettömän oloinen auto on tietysti se, että muut pääsevät taivastelemaan että eihän tuossa ole mitään järkeä.  :)) Ostakoon kukin mitä huvittaa. Tuo Ram mistä tämä keskustelu lähti on kuitenkin jossakin määrin käyttökelpoisen oloinen ajoneuvo. Yksi sortti mitä en oikein oivalla ovat amerikkalaiset ylikokoiset pick upit, millä nimellä niitä pitäisi kutsua. Jokunen on Suomessakin ilmoituksissa ollut ja olisko joku Ford ollut minkä olen joskus nähnytkin. Siis tämäntyyppiset, ei kai näiden olemassaololle mitään varsinaista järkisyytä ole muuta kuin että on isompi kuin muiden avolavat? Vai osaako joku sanoa mihin oikeaan tarpeeseen tällainen olisi tehty?


sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 06 tammikuu, 2026, 22:13Tuollaisen lavalle joutuu mättämään tavaraa vähän korkeammalle kuin tavan pakettiauton katolle. Ja ei se lava niin kätevä ole, koska jokainen lavalla oleva tavara on sidottava kiinni ennen ajoa.
No tämä nyt ei pidä mistään kohtaa paikkaansa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 tammikuu, 2026, 22:18No tämä nyt ei pidä mistään kohtaa paikkaansa.
Sakkoja tulee pienenkin tavaran irrallaan olosta lavalla. Jos on niin pienijakoista, ettei voi sitoa, on käytettävä verkkoa tai pressua estämään kuorman lentäminen tai pöllyäminen. En muista ulkoa lakitekstiä, mutta näin sanotaan. Lavalla ei saa olla mitään kuormaa kiinnittämättä.

Ja monesti kun on vaikka kelkkalavetin pickupin lavalla nähnyt, niin korkeammalla on kuin jonkun tavan Pornstarterin katto.

Kyrpov

Lava korkeammalla kun pakettiauton katto= monster jam

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 06 tammikuu, 2026, 22:31Sakkoja tulee pienenkin tavaran irrallaan olosta lavalla. Jos on niin pienijakoista, ettei voi sitoa, on käytettävä verkkoa tai pressua estämään kuorman lentäminen tai pöllyäminen. En muista ulkoa lakitekstiä, mutta näin sanotaan. Lavalla ei saa olla mitään kuormaa kiinnittämättä.

Ja monesti kun on vaikka kelkkalavetin pickupin lavalla nähnyt, niin korkeammalla on kuin jonkun tavan Pornstarterin katto.
No joku sakotus nyt jotain höpöjuttua taas, ei kukaan jätä sitomatta tai sido sen vuoksi kuormaa että saa tai ei saa sakkoja vaan sen vuoksi ettei se sälä tule sieltä äkkijarrutuksessa tai kolarissa hyttiin, järkeä voi tässäkin asiassa käyttää millasia nenäliinapaketteja alkaa sitomaan. Lavalle voi pressun tai kuomun alle piilottaa kaikkea sälää ihan niinkun pakuunkin ja jättää sitomatta jos jostain syystä haluaa niin tehdä tai tavara ei tartte sidontaa.

Toi on ihan höpöpuhetta, että joku lavan lastauskorkeus olisi korkeemmalla mitä transportterin katto. Joku transportteri on n. 2m korkee, amerikan lava-autossa lastauskorkeus on ehkä metri, vähän yli vähän alle.

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 tammikuu, 2026, 22:49No joku sakotus nyt jotain höpöjuttua taas, ei kukaan jätä sitomatta tai sido sen vuoksi kuormaa että saa tai ei saa sakkoja vaan sen vuoksi ettei se sälä tule sieltä äkkijarrutuksessa tai kolarissa hyttiin, järkeä voi tässäkin asiassa käyttää millasia nenäliinapaketteja alkaa sitomaan. Lavalle voi pressun tai kuomun alle piilottaa kaikkea sälää ihan niinkun pakuunkin ja jättää sitomatta jos jostain syystä haluaa niin tehdä tai tavara ei tartte sidontaa.

Toi on ihan höpöpuhetta, että joku lavan lastauskorkeus olisi korkeemmalla mitä transportterin katto. Joku transportteri on n. 2m korkee, amerikan lava-autossa lastauskorkeus on ehkä metri, vähän yli vähän alle.
Osoita lain kohta, jossa joku erityinen kuorma vapautetaan sitomisesta.

https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1982/940

LPR

Ei tuohonkaan edes 10" korotuspaloja tarvii laittaa, kun ollaan kattoja korkeammalla.


sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 06 tammikuu, 2026, 22:51Osoita lain kohta, jossa joku erityinen kuorma vapautetaan sitomisesta.
Ei kiinnosta, sidon ne mitkä näen tarpeelliseksi sitoa ja jätän sitomatta ne mitkä näen tarpeetotmaksi sitoa. Näin toimii nk. normaalit tolkun ihmiset. Toiset lukee finlexiä ja puhelee jostain 2m lastauskorkeuksista.

sössö

Lainaus käyttäjältä: LPR - 06 tammikuu, 2026, 22:53Ei tuohonkaan edes 10" korotuspaloja tarvii laittaa, kun ollaan kattoja korkeammalla.


Yleensä meilläpäin tavara lastataan lavalle eikä lavan reunojen päälle :))

LPR

Lainaus käyttäjältä: sössö - 06 tammikuu, 2026, 22:56Ei kiinnosta, sidon ne mitkä näen tarpeelliseksi sitoa ja jätän sitomatta ne mitkä näen tarpeetotmaksi sitoa. Näin toimii nk. normaalit tolkun ihmiset. Toiset lukee finlexiä ja puhelee jostain 2m lastauskorkeuksista.
Jos on painoa niin paljon, että ei lähde tuulen mukaan, pitää sitoa painon puolesta. Ja kevyemmät ettei tuulen mukaan lähde. Lavakate jos on, niin noita kevyitä ei tarvii käytännössä sitoa, kun kyydissä pysyvät.

Vaikkapa vanha kiuas kestää varmasti lavalla 50 rajoituksella viedä muutama kilometri romulavalle. Poliisin mukaan ei kestä, päiväsakoille meni tutulla, vanha maksoi enemmän kuin uusi.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Pande - 06 tammikuu, 2026, 22:17Yksi hyvä syy ostaa monien mielestä järjettömän oloinen auto on tietysti se, että muut pääsevät taivastelemaan että eihän tuossa ole mitään järkeä.  :)) Ostakoon kukin mitä huvittaa. Tuo Ram mistä tämä keskustelu lähti on kuitenkin jossakin määrin käyttökelpoisen oloinen ajoneuvo. Yksi sortti mitä en oikein oivalla ovat amerikkalaiset ylikokoiset pick upit, millä nimellä niitä pitäisi kutsua. Jokunen on Suomessakin ilmoituksissa ollut ja olisko joku Ford ollut minkä olen joskus nähnytkin. Siis tämäntyyppiset, ei kai näiden olemassaololle mitään varsinaista järkisyytä ole muuta kuin että on isompi kuin muiden avolavat? Vai osaako joku sanoa mihin oikeaan tarpeeseen tällainen olisi tehty?


Tuollaiselle näen jopa enemmän käyttöä. Tuolla on jo vetomassaa jonkunlaista puoliperääkin kiskoa. Ihan aktiiviajossa tiedän tuollaisen kiskovan konelavettia, mihin jostan veronkiertokuorma-autosta ei oikein ole.