Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Pientä tuunausta. Kun mulla on nyt ECUssa myös ajoneuvon nopeustieto vaihteistosta, niin sillähän saa tehtyä profiileita moottorijarrutukseen. Siispä suorittamaan ja tässä vähän taustaa.

F-150 (-88) oli tehty niin, että moottorijarrutti voimakkaasti yli 60 km/h nopeuksissa, mut päästi laitteen rullaamaan sitä alempana. Raja tuntui selvästi. Ei tullut selväksi, oliko ominaisuus leivottu C6 vaihteistoon (todennäköistä) vai oliko just tuotantoon otetulla ruiskukoneella osansa asiaan. Vaihteistossahan tuon saa aikaiseksi vapaakytkimen rinnalla olevan takapakan/-pannan kytkennällä.

Tenu-Dartissa laitoin toiminnan justiinsa toisinpäin. ECU jättää IAC venttiilin "open loop" asentoon, jos vauhtia on yli 50km/h ja kytkee vastaavasti "closed loop" toiminnon päälle sen alapuolella. Siispä tämä laite rullaa yli viidenkymmenen nopeuksissa kovinkaan paljoa hidastuskiihtyvyyttä tasaisella tekemättä, mutta kun nopeusmittarissa vilahtaa nelonen ensimmäiseksi numeroksi, moottori suorastaan romahtaa tyhjäkäynnille ja moottorijarrutus on selkeän napakka. Nyt ei tarvitse ajaa kahden polkimen tekniikalla letka-ajoa kaupungin hitailla sisäreiteillä. Ainoa mitä en saanut toimimaan, on se, että regeneroisi polttoainetta jarrutuksessa. Hmmm...

Että semmosta virittämistä. Jo yli 1000 km tälle kaudelle ilman moottoriremppaa on suoritettu. Jatkan samaan varovaiseen ajotapaan, jotta laite olisi ehjänä mahdollisen 400 metrin repäisymahdollisuuden tullessa Hyvinkäällä heinäkuussa vastaan.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness


Siinä hyvä motivaattori ottaa pikkuslantti talvella hetkeksi kopan viereen rassattavaksi. Slanttifoorumilla käydyn keskustelun perusteella tilattu kepukka on lähinnä vastaava kuin "Joe" oli jostakin muinaisturbo sataseitenkymppisestä esille kaivanut.

Moparin nokista tutut 218 asteiset nokat on asetettu vähän tavallista leveämmälle (116). Toive on saada tehoalue alkamaan alempaa kuin mitä se nyt on 224/224/110 nokalla.

Muuten tenu-Dart ei varsinaisesti kaipaa mitään ylläpitoa, mutta pari pientä paikkaa saatan laittaa. Ja jos oikein hurjaksi rupean, niin lehtijousista voisi vähän lyhennellä lehtiä akselin takapuolelta. Siihen hommaan tarvitsen ainakin induktiokuumentimem pulttien aukaisuun. Ja sitä minulla ei vielä ole. Ja onhan tuo 70-luvun asento jo tähän niin kuin vakiintunutkin. Ehkä on ja pysyy.

Aika jäi tänä vuonna ajamatta, koska Street Sliden päällä oli aktiivisia sadepilviä. Se aika, mikä siellä on rekisteröity on "epätosi" mittausvirhe.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Stige

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 22 elokuu, 2024, 22:29
Siinä hyvä motivaattori ottaa pikkuslantti talvella hetkeksi kopan viereen rassattavaksi. Slanttifoorumilla käydyn keskustelun perusteella tilattu kepukka on lähinnä vastaava kuin "Joe" oli jostakin muinaisturbo sataseitenkymppisestä esille kaivanut.

Moparin nokista tutut 218 asteiset nokat on asetettu vähän tavallista leveämmälle (116). Toive on saada tehoalue alkamaan alempaa kuin mitä se nyt on 224/224/110 nokalla.

Muuten tenu-Dart ei varsinaisesti kaipaa mitään ylläpitoa, mutta pari pientä paikkaa saatan laittaa. Ja jos oikein hurjaksi rupean, niin lehtijousista voisi vähän lyhennellä lehtiä akselin takapuolelta. Siihen hommaan tarvitsen ainakin induktiokuumentimem pulttien aukaisuun. Ja sitä minulla ei vielä ole. Ja onhan tuo 70-luvun asento jo tähän niin kuin vakiintunutkin. Ehkä on ja pysyy.

Aika jäi tänä vuonna ajamatta, koska Street Sliden päällä oli aktiivisia sadepilviä. Se aika, mikä siellä on rekisteröity on "epätosi" mittausvirhe.

Tolla leveemmällä LSA on täysin päinvastanen efekti kun toivot, eli ei se tuo tehoa kun yläpäähän, 050 asteet toki laskee eli varmaan +/-0 lopulta sit. Optimaalinen LSA todnäk olis luokkaa 107-108 ku pien moottori kyseessä.

slant sickness

Uusi nokka on pakoventtiilin aukeamisesta imuventtiilin sulkeutumiseen jokseenkin asteelleen yhtä leveä. Ainoastaan overlappia on vähemmän ja sitä on vähemmän toistakymmentä astetta. Pikkuisen kun aikaistaa tätä, niin muutos supistuu oikeastaan aiemmin aukeavavaan pakoventtiiliin.

Kotimaisen asiantuntijan ohjeilla tehty aiempi, nyt moottorissa oleva nokka, vieläpä niistä kahdesta profiilista se lievempi on osoittautunut sellaiseksi, että täysi rähinä alkaa 4000 paikkeilta ja vetoa on 6500 punarajalla ihan täysillä.

Tuskin tuo siitä yli menee.

Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Olemattomista tekemisistä juttua. Kepukka saapui Matkahuollolla ja viimeisteltynä näytti tältä.



Siinä on joku mangaanifosfatointi pinnassa. Muuten on moparmetallia, mutta bensapumpun nokkaa on vähän täytelty ennen koneistusta. Tenu-Dartissa takatankista etutankkiin siirtokierto on alkuperäisellä pumpulla ja kyllä semmonen pumppu kestää E85 liotusta non-stop.


@Stige nuo asteet ovat "kopio" vastaavanlaisen moottorin nokasta. Leveällä LSA:lla vähentyvä overlap (peitto?) on avuksi kun turbo tuottaa vastapainetta - vanhan ajan turbot vaativat enemmän työpaineita. Kokeilin eilen koko kierroslukualuetta. Kapealla nokalla semmosilla asteilla, missä höylätty 225 menisi vielä kivasti, vakiopuristeinen lyhytiskuinen 170 herää täyteen pauhuun noin 4000 kohdalla ja 6500 kohdalla teho alkaa vähetä, koska rajoittaja pätkii randomilla polttoaineen syöttöä. Tuossa olisi voimaa vielä 7000 kohdalla. Aika paljon 4 runkolaakerin rivikutoselle kierroksia, siks vähän alemmaksi sitä tehoaluetta. Ja ensi kesänä jo tietää, miten kävi.

Hioja kehoitti kurkistamaan kaupan nostajat "sillä silmällä". On kuulemma ollut liikaa kuppimaisuutta kun sitä pitäisi olla vaan "sadasosia" plus että joissakin on hionnan jälkeen vähän niin kuin "kärki" siinä nokka-akseliin osuvassa pinnassa. Pittääpä tilailla uudet ja tarkastaa ja jos epäilyttää, niin pistän hälle uudelleen hiontaan.

Tenu-Dart viettää oikealle. Se on ollut pikkuisen niin kuin kannanotto ja parempi niin, ettei hakeudu vastaantulijain nokkaa kohti. Säädätin syksyllä sen kulmat. Casteria sai just just toleranssien sisälle sen asteen, mut tuo kampeama jatkui. Perä on korkealla, varmaan kolme astetta casterista menee siinä. Mangelsin näköiset American Racing vanteet on ulospäin levittävät ja voimistavat kaikkia vikoja.

Ei oikeastaan huvita ruveta laittamaan tähän uusia osia, jossei varsinaisesti mikään ole rikki. Simpukkakin on vähän väljä, mutten kiri sitä, koska arvaan kokemuksesta (43 vuotta näitä) että sitten alkaa takuta ääripäissä kun keskiväljä on kiritty pois. Eikä sitä simppua edes näe turboa poistamatta eli olisi päivän homma säätää, purkaa ja koota, testata ja säätää.

No mitä? Alatukivarsien reaktiotankojen päissä on mutterit ja niitä voi hieman "säätää" koska taemmat kumit on mitän on - näkyvät etupuolella oli helppo uusia. Vedin puollon puolen tankoa viitisen milliä lyhyemmäksi. Luulis että kaadon puolelle casterin lisääminen lisää puoltoa, mutta se toimi! Nyt ei vetele enää niin pahasti. Pieni puolto on kiva siksikin, ettei tartte suoralla ohjata kuin Philip Marlowe elokuvissaan vemppaamalla ratista +/-30 astetta eessuntaas kokoajan.

7.25" lukolla näyttää säilyttäneen pitonsa joten ei vielä ensi talvena Hiluxin perää. Toyotan perän myyjä olisi ostanut mun vara-akselin takaisin mutten myy. Karpiolan Pasi lupasi tehdä Toyotan perään 5x4" jaon, joten sehän on varsin loistava projekti sitten kun aika on.

Pari mätäpaikkaa talvella ja nokan vaihto. Siinä on loka-huhtikuun hommelit. Ja ehkä vois ovivanerit päällystää mustalla keinonahalla tms jotakin jännää. Ehkä joku julma subbarielementti takapenkin selkänojan taa?

Mitään muuta oireita ei ole ollut mitä nyt Aliexpressin myymä IAC venttiili jumitteli sen jälkeen kun huuhtelin siitä WD-40 liat pois. Nyt toimii. Ja TPS meni pois kalibroinnistaan. Oisko tulossa tunnit täyteen - ehkä mennyt ahtoilmassa vähän "aineita" potikkaan sisälle?
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Toyopet

Missäs tuo nokka kävi hiottavana?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

slant sickness

Antti Haikio hioi. Löytyy Facebookista - paikkakunta näyttää olevan Kuusjoki. Antoi luvan levittää yhteystiedot.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Stige

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 10 syyskuu, 2024, 08:23Olemattomista tekemisistä juttua. Kepukka saapui Matkahuollolla ja viimeisteltynä näytti tältä.



Siinä on joku mangaanifosfatointi pinnassa. Muuten on moparmetallia, mutta bensapumpun nokkaa on vähän täytelty ennen koneistusta. Tenu-Dartissa takatankista etutankkiin siirtokierto on alkuperäisellä pumpulla ja kyllä semmonen pumppu kestää E85 liotusta non-stop.


@Stige nuo asteet ovat "kopio" vastaavanlaisen moottorin nokasta. Leveällä LSA:lla vähentyvä overlap (peitto?) on avuksi kun turbo tuottaa vastapainetta - vanhan ajan turbot vaativat enemmän työpaineita. Kokeilin eilen koko kierroslukualuetta. Kapealla nokalla semmosilla asteilla, missä höylätty 225 menisi vielä kivasti, vakiopuristeinen lyhytiskuinen 170 herää täyteen pauhuun noin 4000 kohdalla ja 6500 kohdalla teho alkaa vähetä, koska rajoittaja pätkii randomilla polttoaineen syöttöä. Tuossa olisi voimaa vielä 7000 kohdalla. Aika paljon 4 runkolaakerin rivikutoselle kierroksia, siks vähän alemmaksi sitä tehoaluetta. Ja ensi kesänä jo tietää, miten kävi.

Hioja kehoitti kurkistamaan kaupan nostajat "sillä silmällä". On kuulemma ollut liikaa kuppimaisuutta kun sitä pitäisi olla vaan "sadasosia" plus että joissakin on hionnan jälkeen vähän niin kuin "kärki" siinä nokka-akseliin osuvassa pinnassa. Pittääpä tilailla uudet ja tarkastaa ja jos epäilyttää, niin pistän hälle uudelleen hiontaan.

Tenu-Dart viettää oikealle. Se on ollut pikkuisen niin kuin kannanotto ja parempi niin, ettei hakeudu vastaantulijain nokkaa kohti. Säädätin syksyllä sen kulmat. Casteria sai just just toleranssien sisälle sen asteen, mut tuo kampeama jatkui. Perä on korkealla, varmaan kolme astetta casterista menee siinä. Mangelsin näköiset American Racing vanteet on ulospäin levittävät ja voimistavat kaikkia vikoja.

Ei oikeastaan huvita ruveta laittamaan tähän uusia osia, jossei varsinaisesti mikään ole rikki. Simpukkakin on vähän väljä, mutten kiri sitä, koska arvaan kokemuksesta (43 vuotta näitä) että sitten alkaa takuta ääripäissä kun keskiväljä on kiritty pois. Eikä sitä simppua edes näe turboa poistamatta eli olisi päivän homma säätää, purkaa ja koota, testata ja säätää.

No mitä? Alatukivarsien reaktiotankojen päissä on mutterit ja niitä voi hieman "säätää" koska taemmat kumit on mitän on - näkyvät etupuolella oli helppo uusia. Vedin puollon puolen tankoa viitisen milliä lyhyemmäksi. Luulis että kaadon puolelle casterin lisääminen lisää puoltoa, mutta se toimi! Nyt ei vetele enää niin pahasti. Pieni puolto on kiva siksikin, ettei tartte suoralla ohjata kuin Philip Marlowe elokuvissaan vemppaamalla ratista +/-30 astetta eessuntaas kokoajan.

7.25" lukolla näyttää säilyttäneen pitonsa joten ei vielä ensi talvena Hiluxin perää. Toyotan perän myyjä olisi ostanut mun vara-akselin takaisin mutten myy. Karpiolan Pasi lupasi tehdä Toyotan perään 5x4" jaon, joten sehän on varsin loistava projekti sitten kun aika on.

Pari mätäpaikkaa talvella ja nokan vaihto. Siinä on loka-huhtikuun hommelit. Ja ehkä vois ovivanerit päällystää mustalla keinonahalla tms jotakin jännää. Ehkä joku julma subbarielementti takapenkin selkänojan taa?

Mitään muuta oireita ei ole ollut mitä nyt Aliexpressin myymä IAC venttiili jumitteli sen jälkeen kun huuhtelin siitä WD-40 liat pois. Nyt toimii. Ja TPS meni pois kalibroinnistaan. Oisko tulossa tunnit täyteen - ehkä mennyt ahtoilmassa vähän "aineita" potikkaan sisälle?

Harhakuvitelmia että leveä LSA olis parempi turbon kaa, ei se turbo tee mitään muuta kun kertoo sen vaparimoottorin tuoton, ja pienissä moottoreissa on kapea LSA aina parempi koko alueen kannalta, kaivelen jutun aiheesta ku kotia pääsen, oli avartava kokemus.

Ei sillä kapealla LSA mitään "painetta karkaa" tjsp niiku ihmiset kuvittelee.
Tommonen leveel LSA o hyvä jossai 500+ cid moottorissa.

slant sickness

Aika näyttää. Tommoseen on joku jo kuitenkin tämänlaisella koneella päätynyt. Uusi nokka on pakoventtiilin aukemisesta imuventtiilin sulkeutumiseen asteelleen yhtä leveä. Ainoastaan overlappia on 12 astetta vähemmän tässä uudessa. Jopa nosto tuli valittua niin, ettei tarvitse koetella ikivanhojen venttiilikoneiston osien ulottuvuuksia.

Ja tuo nokan "speksi" tuli turboslanteilla ajaneilta. Siis enemmän kokemustieto kuin googletettu tai Exxonin baarissa kuultu juttu.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Stige

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 10 syyskuu, 2024, 14:13Aika näyttää. Tommoseen on joku jo kuitenkin tämänlaisella koneella päätynyt. Uusi nokka on pakoventtiilin aukemisesta imuventtiilin sulkeutumiseen asteelleen yhtä leveä. Ainoastaan overlappia on 12 astetta vähemmän tässä uudessa. Jopa nosto tuli valittua niin, ettei tarvitse koetella ikivanhojen venttiilikoneiston osien ulottuvuuksia.

Ja tuo nokan "speksi" tuli turboslanteilla ajaneilta. Siis enemmän kokemustieto kuin googletettu tai Exxonin baarissa kuultu juttu.

Kannattaa kahtoa, videolta löytyy myös miten laskea "optimaalinen" LSA moottorille.

Ja tässä vähän kanssa, pienemmällä moottorilla korostuu vielä enemmän kapea LSA paremmuus, oikeestaan ollu mitään hyötyä missään tilanteessa leveessä LSA, pelkästään haittaa.

Ja Holderenerki miljoona kertaa todennut jo, every cam is a turbo cam.
Se että joku kuvittelee leveän LSA olevan hyvä jostain syystä turbon kaa muka ei tarkota että se on kun faktat puhuu puolestaan.

slant sickness

Mä käytän tosi vähän aikaa noiden puhuvien päiden videoihin. Jos ne selostajat osaisivat lukea, mikä on edellytys kirjoitustaidolle ja kirjoittaisivat kirjoja, niin sitten voisin käyttää aikaa.

Kolmannekseen se nokka on jo ja sen asennan ja sitten ajelen.

Yhtä oppimistahan tämä on. 225 sieti nokkaa miten kuten vaan. Mulla oli 236/230/110 nokka ja puristukset höylätty kympin päälle ja maamoottori senkun puski menemäään. 3000 stallilla lähti liikkeelle eleettömän vaivattomasti ja ... satasen jälkeen vastatuuli kesytti menon niin että radan jälkimmäinen puolisko meni matkustamiseksi.

Real slant six, 170 kärsii jo 224 asteisesta kärsästä ja nyt mä vaan haluan sen heräävän ketterämmin. Menee melkein sekunti kaasun polkaisusta ennen kuin ahtopaine alkaa olla alueella. Ja siihen vähempi overlappi tullee avuksi. Pikkuslanttiin kun ei voi oikein paljon höylätä puristuksia. Männät on melkein kansitasolla ja kannesta jos ottaa lisää, niin pitää kaivella mäntiin kuoppia.

Mut niin kuin sama moottori ja toinen niistä on "stroker" ja käyttäytyy aika eri tavoin.

Slanteistakin on noita videoita. Nimimerkkini on Hot-Rod Magazinen jutusta. Kaivoivat alumiinilohkoisesta 225 jopa 170 heppaa ennen kuin kone puhalsi kansipahvin pihalle ja peli loppui siihen.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

Toyopet

Tuohon turboaiheeseen ja nokan LSA:han liittyen tässä luin, että se turbon A/R lukema vaikuttaa siihen, minkälainen pitäisi olla lsa. 
Paitsi, että unohdin, kumminpäin se piti olla.  ;D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

slant sickness

Varmaan toikin vaikuttaa.

Mutta jos tämmöinen TO3/4 turbo pyörii kivasti Sierran OHC 2.0 perässä ja tässä 2.8 tikkukoneessa herää aika ylhäältä, niin ensiepäily on se, että nokkaa on vähän liikaa. Turbon suosituskoko moottoriksi on max 2,5 litraa.

En ole mitannut pakopaineita, mutta varmaan siellä semmoisiakin on. Toisaalta se allaoleva 225:n perässä ollut pakoputken takaosa ei ahdista yläkierroksilla, joten tuskin se ahdistaa alhaallakaan. Ja pidän siitä, että auto kuulostaa suht vakiolta kutosvehkeeltä - aina sinne asti kunnes imupuoli alkaa horia ilmaa ja dumppi suhahdella.

Tässä tuo turbon tuotto tulee vähän viipeellä. Ahtopaine on login mukaan isompi kakkosella kuin ykkösellä ja kolmonen on jo voittaja.

Tuon takia kiihtyvyyskuvaaja logissa on likimain suora viiva. Paine kasvaa vauhdin myötä ja kompensoi ilmanvastuksen. Ihan tarpeeksi ripeä jo nyt kelatessaan 0-160 alle 15 sekunnissa.

Mä laitan talvella tuon teetetyn nokan ja sen samalla tavoin aikaiselle kuin nykyinen on. Ens keväänä tietää enemmän mihin muuttui. Jos ujostelee edelleen niin nokka-aihio on jo olemassa...

Toive on se, että pakoventtiilin sulkeutuessa lähempänä ykk pyttyihin jää pakopaineen tuottamaa vanhaa savua vähemmän ja siksi imupuolelta tulevaa raikasta ilma-etanolikaasua mahtuu enemmän ja vääntö kasvaa. Tää siis siinä kohdassa kun turbiinia aletaan herättelemään.

Ja että se auttaisi vähän siinä stallin tienoolla joka on noin 3000 tällä paketilla nyt.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Darttia pidempään vaivannut oikealle kampeaminen ratkesi samalla kun vyörenkaasta alkoi ratketa vyöt lopullisesti. Pikkuhiljaa pahennut vaiva jonka vuoksi säädätin pyöräkulmatkin viime syksynä lähti sen siliän tien kun vaihdoin eturenkaat toisiin. Nyt edessä on exät takarenkaat 205/60 ja kuten epäilin, autoa saa ohjata kuin Philip Marlowe leffoissaan. Vemputivempun kun vetelee urissa molempiin suuntiin.

Yllätys oli se, että sinne minne se kampesi -puolen rengas oli ok ja vastapäätä oli se sökö.

Vöiden katkeilu saattaa olla riippuvuussuhteessa aina kesäkuussa radalle laitettuihin rengaspaineisiin... Renkaat olivat paistetut 2010 ja käyttöönotetut vuotta myöhemmin.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.

slant sickness

Rakentelu alkoi vaihteen vuoksi taka- vaan ei etuluukun avauksella. Laittelen tommoiset 12" elementit takakontin ja hytin väliseen seinään antamaan tulitukea 6x9 elementeille erityisesti alimpien bassojen toistossa.



Voimayksilöksi tulee Bilteman monopääte.
Tenu-Dart, bioetanolikäyttöinen vanha auto.