Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Aika paljon ne sai siitä tehoa. Ei ollut edes barin verran ahtoa (11PSI) ja silti tommoset lukemat. Slantissa ahto vaikuttaa positiivisesti.

Mä laittelin nuo asentoanturit samaan paikkaan kuin videolla.

Viimeisimmät mitä mä oon tallilla mittaillut ja tehnyt, on autostereon tehojen mittailua plus pieni lisäys kampikammion tuuletukseen. Mullahan kaikki huohotussaasta menee takaisin imupuolelle ja turbon takia vieläpä sen imupuolelle putsarin jälkeen. Tein ilmanputsarin ja turbon väliseen putkeen venturin tapaisen, jotta imee terhakkaammin kampikammion höyryt mukaan imuilmaan. Ei tuu käryt pilaamaan kaupunki-ilmaa.

Autostereon vahvistinpari imuroi autosta parhaimmillaan melkein 50A virtaa.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

samulis

Mitä siellä on hifi puolella?

slant sickness

Äänentoistopuolen perusvarustus tuli ostettua loppukesästä 2002 sen jälkeen kun Tallinnan paikalliset varkaat olivat tyhjentäneet Dartin satamansa parkkialueella keskellä päivää sekä radiosta, että vahvistimista.

2002 ostettu Simex 2x125W stereopääte.
Autostudion 6x9 kaiuttimet hattuhyllyssä.
Kenwood radio / bt-soitin / kännylaturi.
Bebekistä 2kpl 12" bassoelementtejä.
Biltemasta 1x500W 4ohm bassovahvistin.

Eli varsin edullista tavaraa ja pari ensimmäistä riviä jo pitkään kestäneitä. Säädöt tehty Kenwoodin sisäisillä equilla sun muilla plus että vahvistimissa oli tarjolla filtteriä keskinäisiin balansointeihin. Tasot säädetty niin, ettei mene täysilläkään säröille, mut silti kuuluu selkeästi kaikissa tilanteissa.

Noita bassoelementtejä saattaa olla vieläkin Bebekissä. Umpiseinä jenkin takakontin ja hytin välille passaa niille hyvin ja kontti koteloksi. Tämä siksi, että elementtien Vas on poikkeuksellisen suuri, 270 litraa. Joku pienen kotelon subbarielementti vatkaisi ittensä hengiltä noin isossa kotelossa. Alin kuuluva taajuus ikkunat kiinni 30Hz. Sen alapuolella "tuntuu", koko auto vibraa. Elementtien resonanssitaajuus on 25Hz.

T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

samulis

Vanhan ajan free air bassot ja oikein asennettuna soi hyvin. Ei ole näemmä hinnan kiroissa, yks kappale 30€ ja kaks 50€.
Mankan päivitystä voin suositella lämpimästi. Vaihdoin Pioneerin BT soittimen saman sarjan uusimpaan ja nyt pystyy vaihtamaan mankasta kappaletta kun kuuntelee BT kautta puhelimesta. Toimiva nuorennusleikkaus.

Wattien hinnat on tullu alas kuin kovalevyjen hinnat. Silloin nuorena $290 olis saanu ehkä 4x75w, ei 8.5kw

slant sickness

Juu vois tuon keittiökoneen vaihtaakin, mut soikoon nyt jonkin aikaa noin. Radiota kuuntelen aika paljon myös. Bilteman vahvarin kanssa meni aika paljon ferriittejä ennen kuin radio kuului edes jotenkin.

Mut onhan nettiradioita!

Ne elukat on tarjoussivulla 35€/pari. Kasiohmisia mut kaks rinnan tuli sopiva kuormitus. On mulla toinenkin pari, mut ei tuonne mahdu neljää.

slant sickness

Hain T-Dartin Sipoon "korjaamolta". Ihan heti sain asennella venttiilikopan tilkkeet huolellisemmin torjuakseni pikaisen öljypulan. Muutenhan tuo toimi ihan mukavasti vaikka seokset olivatkin uuden nokan jäljiltä vähän sinnepäin. Säätelin jälkimmäisiä jo aluksi karkealla kädellä ja nyt ecu korjailee määrää enää ykkösprosenttien verran. Myöhemmin säätelen tarkemmin.

Uusi nokka raksuttaa erilaisella äänellä. Liekö nopearamppisempi. Vetointo alhaalla on kaksijakoinen. Kulkee syvemmillä alipaineilla, eli pienemmin kaasunpainalluksin. Turbo herää ehkä inan aiemmin mutku herää, niin sitten vetää todella pirteästi. Sääli kun en saanut edellisellä nokalla virallista aikaa, niin ei tule ikinä selville, oliko tämä olennaisesti parempi. Tuo sinne taitaa kuitenkin jäädä.

Kruisailuun oikein hyvä motti. Bassobuustatut äänentoistimet selvisivät hyvin sekä "Sinulle äiti", että "Livet i bordell" äänitteistä, joita osan aikaa ikkunat alasveivattuna soittelin vappuun valmistuvalle väelle jopa kaupungin ytimessä. Tulipa siitä hyvä mieli, peukutuksiakin sain ja olo oli kuin pikkupoikana oli.

Ei paskempaa! Vappuna en aja vaan nautin halvalla ostamaani valkoviiniä. Mut perjantaina voisin ajella Malmille, jossei tule muita menoja. Motskarillakin vois ajella.

slant sickness

Minä se olen se semmonen kolmen markan suutari, että kun vähän edes toimii, niin olkoon niin. Ei säädetä enempää. Nyt on pari sataa kilsaa tai ehkä kolme ajettu. Venttiilit raksuttaa edelleen. Seuraavaksi kokeilen 0,2mm / 0,3mm välyksiä koska nokan hioja kirjoitti, että tonne päin ja että Moparin 0,010" ja 0,020" on vaan älyttömät. Mut teen sen 1000km huollossa. Ehkä. Tai sitten en tee.

Hyvin kulkee. Pikkuisen pitäis himmailla kylmäkäynnin asetuksia koska aamuisin meinaa sammuilla jarrutuksissa. Mut niin kun sen nyt on saanut kaasupedaalilla koukittua pysymään käynnissä, niin ehkä myöhemmin...

Läksin ennen aamukymmentä viemään Hotbikeen irtorengasta plus pyörää. 883/ vehkeeseen uusi eturengas. Iltapäivällä hain takaisin. Kadun pesijä oli sotkenut Pihlajiston kirjainhuoltiksen tienoilla kadun märäksi niin kosteat takarenkaat yllätti mut rampissa. Menin kahva edellä suoralla tiellä. Päivemmällä reitti oli kuiva ja taas kevyesti kaasua rampissa. Hyvin lähtee ja sit totaalinen kuolema koneella. Hotbiken edessä kaivoin läppärin kontista ja menin katsomaan, onko ECUssa virhekoodeja. Ei ollut. No sit jatkuvan login tiedoston lataus ECUsta ja tiiraamaan, mitä tapahtui. Oho! Ahdot olivat menneet 2,03 bar, eli 1,03 bar ylipainetta. Se ylitti (asetetun) turvarajan joka laittaa pelin kerralla poikki. Mulla oli säätöventtiilille joku alustus, mitä ei oltu testattu ja sehän toimi niin, että vei ahdot hukkaportin jousen määräämää korkeammalle. Otin sieltä ohjauksen pois eikä enää temppuillut.

Aika kivasti toi nyt jaksaa mennä. Ja mikä mukavinta ei ole järjetön meteli. Ainoastaan sitä venttiilien raksutusta ja joskus dumpin tupsautuksia. Mä ole oikein koskaan V8 saundia pitänyt mitenkään erityisenä. Paitsi jos on 180 asteen peltisarjat tai flat crank.

Raksutuksesta. 40+ vuotta sitten tein tarpeeksi harjoituksia miten saada slantin venttiilikoneisto hiljaiseksi. Olkoon jus tommonen. Sehän on retroa! Siks toisekseen tuo koneisto on "vähän" kulunut eri tavalla kuin ne yleensä. Vippa-akselikin on alapuolelta mielenkiintoisen näköinen. No eipä leikkaa vipat kiinni.

Toyopet

Kyllähän iso pirteä kuutonen kuulostaa hienolta.
Kyllä kasikin mutta jos on sopivasti viritetty suora kuutonen, niin se on hieno.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 toukokuu, 2025, 21:34Kyllähän iso pirteä kuutonen kuulostaa hienolta.
Kyllä kasikin mutta jos on sopivasti viritetty suora kuutonen, niin se on hieno.
Tämä on real slant, eli mun nimi 170 kokoiselle, mihin tämä on monin osin selvästi alunalkaen suunniteltu (ja sit johtokunta sanoi, että samasta aihiosta semmonen US gallonan kokoinen, kiitos. Tällä syvillä alipaineilla kevyellä kuormalla kulkevalla nokka-akselilla ei 4000 maantiellä, eli vähän päälle 100kmh (!) kuulosta murhaamiselta. Sen sijaan 225 oli vähän niin kuin epämukavuusalueella. Ainakin se mun 225 oli.

Ikinä en selvittänyt mikä välitys mun F150 (4,9 litrainen + C6 + 8.8") oli mut ei se kuulostanut tapettavalta vaikka ajoi 120 vauhtia. Luultavasti kuitenkin oli lähempänä nelosta perävälitys. Mut olihan siinä isot pyörät.

Toyopet

Yksi minun toyotan kuutonen, mikä sitten laitettiin @LowCrow siihen matalaan lava-crowniin kuulosti hienolta, olihan sekin lähelle tuon 170 slantin kokoa, 2.6l.
Tuo pienin 2.0 kuutonen on ääneltään vähän erikoinen, joskus tulee mieleen, että onko siellä kaikissa pytyissä edes eloa, enempi syöksysämpylän v4 kuuloinen.
Tuo jz taas käy niin siististi sekä tyhjää, että siellä kierroksilla.
Ei mitään rähinää.  :D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

slant sickness

Syöksysämpylä... mä olen ollut semmoisellakin onnettomuuspaikalla ensimmäisten joukossa.

Kuis moni lukijani on ollut katollaan olevassa autossa kaupunkialueella? Oikeasti kaupunkikadulla? Mun kaatoneitsyys meni 95 farmarissa 70-luvulla.

slant sickness

Tänään sattui ja tapahtui. Onnettomuus. En kerro, mutta huomenna mulla on kankkunen. Kipeitä on lähinnä kädessä.

Jutut voi sikäli muuttua yön pimetessä himmeämmäksi. Neljän lonkeron jälkeen vaihdoin Linie aquavitiin. Onko tuttu tuote? Meren pohjassa kypsytetty.