Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Jaakko jaksaa. Tiimi elikkä avustaja oli suunnilleen samoilla vuosirenkailla. Ja hyvinhän se Dart kulki ja varsinkin renkaanlämmitykset olivat hällä perinteisen komeat pro tyyliin. Mä olin ekaa kertaa kiihdytyskisoissa vuonna 1981 Räyskälässä ja heti ilman pääsylippua, eli FHRA:n töissä. Lähtöjärjestelijänä MS ryhmässä ja kävin aina kaavioon asetuttaessa myös tiimin Husso&Parnila tykönä, että nyt pitäisi tulla jonoon. Hyvinkäällä ajoissa on melko hyvin tuo alkuaikojen tunnelma. Ei pomppulinnoja eikä ravintoloita.

Asiasta kukkaruukkuun. T25 ja T3 turbonlaipat ovat samalla pulttijaoilla, mut kaksvitosessa aukko on pienempi. Onko lukijoista joku kairannut 25:n aukkoa suulta isommaksi? En viittis edes irroittaa pakosarjaa jos kone säilyy muuten nipussa (nyt se vaikutti siltä) syksyyn. Aattelin kokeilla jotakin Alin tai Temun 2860/2871 kokoista tuon T3/4:n tilalle, jossen sitten löydä syyksi sitä, mitä epäilen. Mun T3/4 saattaa olla turbiinin puolelta 55 millin siivellä ja pienempiäkin on tehty. Pienikokpressorinen T3/4 menis entisen tilalle kaikkein vähimmällä vaivalla. Se olisi toki suotavaa.

Nyt siis tehdään "Kaivopuiston lenkin kiertolaitetta" mikä oli myös 883/1200/turbon speksi. Voima on haettu ahtimella, jolloin perusviritys ei tarvitse olla kovin kireä. Radio kuuluu ja laitetta voip ajella ruuhkassa ja seisottaa liikenne-esteissä. Loistavaa.

T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

samulis

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 14 kesäkuu, 2025, 17:41Todo. Pienempi turbo parempaan kaupunkiajoon. Tod näk budjettiviritys eli DIY kiinanturbon parantelu. 2860 tai 2871 kokoinen noin 45mm ulostulolla.

Lähtis valoista paremmin!

Noista kahdesta 2871 on parempi. Toi 2860 eli diskoperuna tuli kokeiltua ja se on kyllä harvinaisen huono "viritysturbo" vaikka yleinen ja suosittu onkin. Mulla oli Miatassa ja vaihdoin sen 2560R, tossa on 28 hitaammin heräävä pakopuoli ja 60 ahtaampi kompressori, mikä on huono kompromissi 2560 ja 2871 välistä. 2560R lupaillaan 330hp ja 2860 lupas 310hp, tosin tosta saa kiinalaista GTX2, mut on se silti kompromissi.

Mua houkuttais Kiinalainen Pulsar G25-660.
Tekniikaltaan pari sukupolvea uudempi, ei ole karmeen hintainen, herää aiemmin, puhaltaa enemmän ja pidemmälle, löytyy myös G30-660 joka sopii T3 laippaan.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: samulis - 15 kesäkuu, 2025, 23:21Noista kahdesta 2871 on parempi. Toi 2860 eli diskoperuna tuli kokeiltua ja se on kyllä harvinaisen huono "viritysturbo" vaikka yleinen ja suosittu onkin. Mulla oli Miatassa ja vaihdoin sen 2560R, tossa on 28 hitaammin heräävä pakopuoli ja 60 ahtaampi kompressori, mikä on huono kompromissi 2560 ja 2871 välistä. 2560R lupaillaan 330hp ja 2860 lupas 310hp, tosin tosta saa kiinalaista GTX2, mut on se silti kompromissi.
Saattaa olla ihan just noin. 2871 pakopuoli olis kuitenkin huolella pienempi (47mm) kuin oletan sen olevan T3/4:ssä, mikä mulla siellä nyt on. Ensin purku, mittaus ja sitten turbokaupoille. Maxspeedingrodsin brandillä myytynä tommonen 2871 on satakolmekymppiä plus postit. Siihen muutamalla kympillä valurautainen 5-pultti/V-panta-adapteri ja pitäis olla aika liki sopiva entisen paikalle. Aattelin, että väsään itse T3/T25 sovituksen sekatekniikalla "väliin senttisestä teräslevystä supistin + jonkin verran turbon pakopuolen menoaukkoa suulta kartioksi viestellen". Mut ne on talvihommia.
T-Dart, ahdistunut ja alkoholisoitunut autovanhus. 883/1200/turbo, sporttisempi Sportster.

samulis

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 19 kesäkuu, 2025, 13:01Maxspeedingrodsin brandillä myytynä tommonen 2871 on satakolmekymppiä plus postit. Siihen muutamalla kympillä valurautainen 5-pultti/V-panta-adapteri ja pitäis olla aika liki sopiva entisen paikalle.
Naurettavan hintaisia.

slant sickness

Mulle sopivia hintoja. Mä ostin suomalaisesta liikkeestä T3/4 kaikkine liittimineen 299 hintaan, eikä sekään tuntunut ryöstöltä. Nehän ei vissiin pidä niissä pienissä firmoissaan noita hyllyssä, vaan tilaavat ulkomailta suoraan asiakkaalle. Voisin mä maksaa turbosta kolmesataakin. Mut AliE on joka päivä laskenut 2871 hintaa. Kai se on ostettava kirjahyllyyn sit kun menee alle satasen... Toimiva kampe on ollut. Oon mä paskonut paljon kalliimpia Garretteja Sportsterissa huomattavan lyhyessä ajassa ja se sattuu lompakkoon.

Kattelin turbon paikkaa konehuoneessa. T3/T25 adapteri, ohuin semmonen on 18 mm paksu. Ei onnistu tuon konehuoneessa, koska pakopesä (turbiini) ottaisi semmosella siirtymällä jarrupääsylinteriin. Olkoon nyt seuraavaan purkuun noin. Pitää tehdä pakosarja uusiksi. On se ihan hyvä ajaa tollakin ja onhan mulla jo tieto, että se on meidän talouden toiseksi nopein laite. Mun reissupyöräni, 09 mallinen TC96 Dyna ottaisi hopeaa ainakin mun ajamana tuolle jos vedetään varsinkin jonkin verran pidemmälle kuin vartti. Ei näytä nettijuttujen mukaan menevän edes 100MPH vartilla eikä se tuulisuojan kanssa autobahnilla huhtikuussa tahtonut mennä sitä enempää peninkulmallakaan. Dartti menee erään kokeilun mukaan noin 190 rajoittajan hieman jo häiritessä. Logista kerran huomasin ajaneeni XXX paikkakunnan kohdalla motarin rampissa noin. Meinas tulla ahdasta kun se ramppi tulee sillai kulmassa etelään päin lähtevään motariin.

Vaihdoin tänään lambda-anturin. Ei ratkaissut seosongelmaa. Etanolin tarkastin vesitestillä kunnolliseksi. Paineetkin kunnossa. Jostakin syystä mulla on kartat aivan viturallaan. Voi olla niin, että laitoin sen lumien aikaan käyntiin ja korjailin vain tyhjäkäyntiä kunnei uudella nokalla käynyt mitenkään sitä tekemättä. Ja kun palasin Espanjasta motskarilla ja hain tuon tallista, niin "oletin tehneeni säädöt uudelle nokalle". Eli vetäisin Dartin uuden enkan aivan vituillaan olevilla seoksilla. Seuraavat päivät ajattelin vaan ajella sillä Sipoon teitä ja tehdä karttoja. Se kulkee ihan hyvin, mutku menee 0,75 seoksilla niin kulutus on melkoinen. Ahdoilla seokset on kyllä jiirissä, mut osakaasualue on aivan päin persauksia.

sössö

Mulla on käyttämätön kiinan t3/4 ahdin olemassa jos joku haluaa ostaa. Tuskin tulen tuota tarttemaan. Merkki on turbone.

slant sickness

Hihi. Tää päätti säätää itse itsensä voimamoodiin Street sliden päiväksi. Autohan oli aivan mahdoton imusarjassa paukuttelija kun me lähdettiin aamuysiltä kohti Hyvinkäätä. Logit katselin vasta kun tultiin kotiin. Aivan sekaisin. Tasakaasulla 0,7 seokset. Vaihdoin jo lambdaanturin, muttei se vaikuttanut.

Oli letkurikko anturin linjassa. Näki vähempiä paineita suhteessa ulkoilmaan. Seurasi se, että nähdessän vähemmän ahtoja meni 0,85 seoksille kun oon mäntiä suojatakseni ajanut 0,8 arvoilla. Mut sytkä jäi myös myöhästämättä ja oli ehkä 4 astetta enemmän ennakoita paineilla. Ei ihme, että jaksoi työntää niin hyvin.

No nyt on uudet ajoparametrit tiedossa.

Kiinan turbon hinta on jo 120 euron paikkeilla. Ja hinta laskee...