Tenu-Dart

Aloittaja slant sickness, 05 elokuu, 2023, 09:19

« edellinen - seuraava »

slant sickness

Eräs projekti pääsi maaliin. 90-luvulla erinäisistä syistä perustamani Oy sai eilen viimeisen käänteensä viedessäni PRH:een lopettamisilmoituksen. Tämän edellä oli kuulutus velkojille ynnä muuta jännää, ennen kuin "pääsin eroon". JOS OLISIN jättänyt firman asiat heitteille siinä vaiheessa, kun se kävi minulle tarpeettomaksi, kaupparekisteri olisi siivonnut sen itsekseen ppis. Vaan tällä hetkellä eivät tee vuosittain poistoja, mutta omistajan pitää luoda (kuin tyhjästä) tilinpäätös ja tase) joka vuosi.

Firmani sai poistoa varten uuden nimen. Koska (onneksi) suomenkieliset nimet on hyvin suosittuja ja käytössä, laajensin sanavalikoimaa.

Poistunut firma lähti nimellä AB Vänsterhänta Korkskruvarna Oy. Tunnetumman nimen jätin itselleni jemmaan. Eihän sitä koskaan tiedä...

Eipä tässä just muuta ole tullut harrasteltua. T-Dartin muutososat on jo tiedossa jossei hallussakin.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 25 syyskuu, 2025, 07:03Eräs projekti pääsi maaliin. 90-luvulla erinäisistä syistä perustamani Oy sai eilen viimeisen käänteensä viedessäni PRH:een lopettamisilmoituksen. Tämän edellä oli kuulutus velkojille ynnä muuta jännää, ennen kuin "pääsin eroon". JOS OLISIN jättänyt firman asiat heitteille siinä vaiheessa, kun se kävi minulle tarpeettomaksi, kaupparekisteri olisi siivonnut sen itsekseen ppis. Vaan tällä hetkellä eivät tee vuosittain poistoja, mutta omistajan pitää luoda (kuin tyhjästä) tilinpäätös ja tase) joka vuosi.

Firmani sai poistoa varten uuden nimen. Koska (onneksi) suomenkieliset nimet on hyvin suosittuja ja käytössä, laajensin sanavalikoimaa.

Poistunut firma lähti nimellä AB Vänsterhänta Korkskruvarna Oy. Tunnetumman nimen jätin itselleni jemmaan. Eihän sitä koskaan tiedä...

Eipä tässä just muuta ole tullut harrasteltua. T-Dartin muutososat on jo tiedossa jossei hallussakin.
Miten tuo "lopettamisilmoitus" tehdään? Kun tähän mennessä Oy:n lopettamista ei ole voinut tehdä ilman selvitystilaa tai konkurssia. Ja siinä on aika paljon muutakin kuin pelkkä ilmoitus lopettamisesta.

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 26 syyskuu, 2025, 03:12Miten tuo "lopettamisilmoitus" tehdään? Kun tähän mennessä Oy:n lopettamista ei ole voinut tehdä ilman selvitystilaa tai konkurssia. Ja siinä on aika paljon muutakin kuin pelkkä ilmoitus lopettamisesta.
Olihan tuossa tuo "kuulutus" mainittu. Hain itse selvitystilaan, maksoin julkisen kuulutuksen mahdollisille velkojille viralliseen lehteen yms. Nimesin itseni selvitysmieheksi, tein raportin, pidin yhtiökokouksen, lopetin tilin pankissa, vastailin verottajan kyselyyn mahdollisista vastuista, omaisuuksista, luovutin yhtiön loput omat itselleni, pidin yhtiökokouksen, jossa lopetin firman. Täytin kaavakkeet Y4 ja Y15, vein PRH:n haltuun ja sain diaarileiman. Noin 1kk ja pitäisi olla poistunut kaupparekisteristä.

Noin 2020 alkaen alettiin vaatia pöytälaatikkofirmalta tilinpäätös per vuosi - eihän niitä ole kunnei ole toimintaakaan. Viimeiset vaadittiin "nykytilanteesta". Mites teet kunnei ole toimintaa, ei uutta kirjanpitoa?

Rahaa pitää olla, että pääsee firmasta eroon. Noi kuulutukset yms maksaa. Ja firma ei nykyisin poistu vaikka kuinka jättäisi heitteille, vaan saa HO tuomioita heitteillejätöstä.

Kähmy545

Paljonko tuo lopetus päätäös maksaa nykyään?
Itellä muistikuva, että 240€.

Nimim. 2 firmaa pöytälaatikossa

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 26 syyskuu, 2025, 08:48Paljonko tuo lopetus päätäös maksaa nykyään?

Tuon verran taisi olla se "kuulutus virallisessa lehdessä". Mä tein samalla yhden muutoksen firman yhtiöjärjestykseen (nimi vaihtui) ja perustin Tmi:n, johon pistin entisen nimen parkkiin. Kaikkineen meni 580 euroa.

Se, että unohtui tehdä toimimattomasta Oy:stä tilinpäätösilmoitus, maksoi HO:n käsittelyn osalta 270 euroa.

PRH kyllä muistutti kirjeellä, mutta posti ei tuonut muistutusta. Muilla konstein, myöhemmin selvisi, että toimimattoman Oy:n osoite on muuttunut "tuntematon", muttei selvinnyt kuka muutoksen oli Postille tehnyt. En minä kuitenkaan. Epäilen postin sotkeneen asian itse, mut milläs osoitat. On mulla hyvä äänellä varustettu video siitä kun juttelen postin kanssa aiheesta. Kai mä semmosen tonnin olen tähän lopettamiseen olen sijoittanut.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 26 syyskuu, 2025, 08:48Paljonko tuo lopetus päätäös maksaa nykyään?

Kolmisen sataa makso kaupparekisteri-ilmoitus jo selvitystilan aloittamisesta. Enpäs enää muista menikö sinne muita maksuja.

slant sickness

T-Dart lähtee talvipesään oitis kun saan aikaiseksi hakea siihen kahden vuoden leiman. Jos siis antavat.

Eräs muutoskohde on 904:n governor. Jututin jo myyjää jotta minkämoisen puntin sinne laitan, että vaihtaisi isommalle nykyisen noin 4600 asemasta noin 6000 kierroksella ailloin kun ajan nilkka suorana. Puntin olemuksesta päästiin yksituumaisuuteen. Koska vaihteistossa on jo Transcon kakkoskitti ja sitä myöten muutama sata kierrosta kohonnut vaihtokohta, niin 5600 rpm punnuksella pitäisi mennä toiveeseen.

Mut samalla tulikin tässä mieleen, tai oikeastaan vähän myöhemmin, että eikös kickdown tottele jatkossa myös kuuliaisemmin, elikkä vaihtaa vielä korkeammalla kierroksella 3 => 2 kun puntti on vaihdettu? Se olisi kivaa. Ykkösellehän tuo ei oikein koskaan vaihda kikkarilla, paitsi melkein liikkumatta ja se onkin ylläri kun hän yhtäkkiä räpsäyttää ykkösen, melkein 4000 kierrosta ja 0,7 bar ahdot. Se on esim liikenneympyrässä aika äkkinäinen muutos.

Ja sit kyssäri. Lähteehän 904:n häntä askista irti auton alla vaihteistoa irrottamatta?

(Jos tuo governormuutos toimii oikein, en ehkä vaihda vielä t3/4 holsettiin. Se että tuo lähtee ahdoitta liikkeelle, on kadulla oikeastaan "siunaus". Ei suddaa yhtään.

MJF

Hännän saa pois laatikkoa irrottamatta, btdt  :+1:

slant sickness

Lainaus käyttäjältä: MJF - 04 lokakuu, 2025, 22:39Hännän saa pois laatikkoa irrottamatta, btdt  :+1:
Ihanaa. Jospa olisi talvi, jolloin en irrota konepeltiä, pura työpäivän verran varusteita, irroita moottoria ja sit loput käänteisessä järjestyksessä.

Sähkötoiminen kampikammion imuri vaihtuu remmivetoiseen. GM smog pumppu tulee laturin alkuperäispaikalle, josta polttoaineen välisäiliö saa häädön siirtyen konehuoneen samalla sivulla elikkä lähelle tulipeltiä. 2 litrainen välitankki pienenee ilokaasupullon kokoiseksi, olisko litranen? Mut turbon kanssa on vähän niin ja näin. Toi t3/4 on ihan ehjä, mut alkaa lataamaan vasta 3000 päältä ja kun stalli on tasan 3000 niin ei paljon livetä rengas lähdössä. Mut eipä tällä enää kellojen kanssa ole aie ajaa kilpaa.

Aattelin jopa, että ajan tämän ensi kesäksi mökkilandelle. Muutaman kymmenen kilsan päässä sieltä, Keuruulla on E85 tankkauspaikka, joten on ihan ajettavissa siellä päin.

Viime talvena lisätty lisäbasso, 2 kpl 12" elementtejä takakontin ja hytin väliseinässä, plus Bilteman subbarivahvistin antavat hattuhyllyn 6x9 ämyreille sen verran kivasti "tulitukea", että teen kotiin omaan huoneeseeni samanlaisen basson tehostajan. 30Hz kuuluu Dartissa vielä hyvin, 25Hz lähinnä tuntuu.

Jos tää tulee landelle, niin voisin asentaa myös 12V/60A MeanWell powerin (230Vac), niin voi soittaa tällä pihamusaa ikkunat auki! Ei nääs soi kovin kauaa akkupatterilla nupit kaakossa ollessaan.

slant sickness

Käytiin konttorilla keskustelua nopeusmittarista. Ei ne olisi hylsyä antaneet, mutta muutaman vuoden tarralla peitetty "tämä ei ole nopeusmittari" nousi keskiöön. JOS on ollut nopeusmittari, niin sitä ei saa poistaa, vaan on toimittava ja korjattava/korvattava tarpeen vaatiessa.

Mä oon ajellut Sigma fillarin mittarin mukaisia nopeuksia, mut ottanut mittarin pois katsastuksen ajaksi siksi, että olen arvellut viritelmän kelvottomaksi. Kelpaa se! Ja tarkkakin on!

Lokakuun 9. ja kaikki laitteet on periaatteessa valmiit ensi kauteen. Siis jossei rakentulututtaisi. Kai mä nyt ne suunnitellut teen... Ehkä. Mutten aloita ihan vielä.

slant sickness

Pakkasin harrasteajoneuvot omiin suojiinsa. Käyttöautoni Seat Mii tuli valituksi siksi(kin), että sen mitta mahdollistaa kahdenkin moottoripyörän varastoinnin autolle mitoitetussa hallipaikassa. Siinä ne reissu-Dyna ja puhallin-Sportster on muistuttamassa jokaisella autonkäyttökerralla, että kevät yleensä tulee heti talven jälkeen.

Tenu-Dart, toisinaan T-Dart, se "T" on tuosta eilisen tentusta, meni omaan suojaansa Sipooseen. Kunhan kaverini saa veneensä Kubotan nippuun, alkaa Dartin laittelu. Tilaisin Alilta jotakin liitintavaraa uuden, ilokaasusäiliöstä veisteltävän polttoaineen välitankin tekoa varten. Halvalla sain teräksisiä letkukaroja. Tarttuvat miggiliimalla teräksiseen kaasupulloon.

Sitä vaihetta ennen käytän aikaani vaikkapa tämmöiseen:

Tuo soi jo! Kääpiökokoinen päätemuuntaja ei oikeasti kaipaa noin suuria putkia ajureikseen. On joko mentävä tilaamaan isompia muuntajia (€€€) tai sit teen pienemmillä putkilla semmosen päivittäismusan soittoon passelin "pöytämallin". Halvempi vaihtoehto on mulle luontaisempi tie. PC:n kauttimissa on 95dB/W herkkyys, joten jo watilla soi kerrostalossa ihan tarpeeksi lujaa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: slant sickness - 14 lokakuu, 2025, 09:11Tuo soi jo! Kääpiökokoinen päätemuuntaja ei oikeasti kaipaa noin suuria putkia ajureikseen. On joko mentävä tilaamaan isompia muuntajia (€€€) tai sit teen pienemmillä putkilla semmosen päivittäismusan soittoon passelin "pöytämallin". Halvempi vaihtoehto on mulle luontaisempi tie. PC:n kauttimissa on 95dB/W herkkyys, joten jo watilla soi kerrostalossa ihan tarpeeksi lujaa.
Minkälaista anodijännää käytät kun ei näy päätemuuntajaa?

slant sickness

Päätemuuntaja jäi kuvan ulkopuolelle. Kämmenelle mahtuvan kokoinen:

https://uraltone.com/elektroniikan-komponentit/muuntajat-ja-kuristimet/ulostulomuuntajat/toroid-ulostulomuuntajat/winlab-pp-2-toroidial-ulostulomuuntaja-8k-2-8-ohm-20w.html

Kortilla on +/-400 volttia. Pentodeja ajavalla vaiheenkääntäjällä on vakiovirtalähde siellä miinuspäässä. Sen miisnussähkön saa tehtyä samoista verkkomuuntajan käämeistä/dc hakkurin lähdöstä mistä anodijännitteet, koska sitä on vain muutama mA.

Labrapowerini on tämä:

Varsin monipuolinen. 20-600V säädettävä max 600mA, 0-400V hituvirta ja liittimissä useimmat eri hehkujännitteet, kaikki toisistaan erotetut.

Labrapowerin laitekilvessä lukee 1500W. Se selittyy toteutustavalla. Ei ainuttakaan puolijohdetta!

slant sickness

Säädettävissä oleva alusta!

Tenu-Dart tuli taloon 1998 ja suunnilleen samoihin aikoihin siitä katkesi takaa norra. Ei se pudonnut pahastikaan, eikä akseli mennyt alla linkkuun. Ajamalla tuli kotiin. No mitäpä avuksi. Punkan jousitakomo! Olin teettänyt siellä kerran kokonaiset a-bodyn pakat ja niissä oli semmosta vaivaa, että ne nöyrtyi ihan silmissä, elikkä muutamassa vuodessa auto persaus alkoi laskeutua ei toivottuun positioon.

Kun vein tästä irtopakat, pyysin huolehtimaan, ettei käy sama. No ei ole käynyt. Jouset on 25+ vuotta sitten niputetut, ja edelleen persaus ylhäällä oleva kivireki. Poistelin sieltä viime kesänä nuo lyhyemmät jouset pakkain alta. Eipä just vaikuttanut jousitukseen eikä korkeuteen. Nyt napsautin toiseksi alimmista peräpään osuuden pois. Ihan siellä alla operoin. Löin kiilan väliin, että sain muuta rautaa lehtien väliin ja sit rälläkkä käymään.

Nyt vajui ehkä sentin. Seuraava on vaikeampi, mutta varmaan tuloksekas. Ne siteet, millä Punkka (Vallilan takomo nykyisin, Pajamäessä Hki) noi on niputtaneet, näyttäisi estävän jousien luistelua noiden neljän lehden osalta ja ... no ei se sitten jousta. Napsautan ne siteet josku poikki ja teen lattaraudoista, kumisuikaleista ja pulteista koottavat siteet, jotka sallii myös jousten luistavan toisiaan vasten. Ehkä teen, mut nyt tämä oli tässä.

slant sickness

Ihastelen amerikkalaista suurpiirteisyyttä osien mitoituksessa.

https://youtu.be/aVdQaFHgkVo

Sitten venttiilien säätö ihan omilla välyksillä (suuri salaisuus, hiojan ohjeilla, ihan jotakin muuta kuin slantin 0,25mm ja 0,5mm kuumana) ja koevingutus:

https://youtube.com/shorts/zus3a3Gdqlg

Öljyvuoto on löytänyt uuden "kanavan". Mulla on joku 10mm pultti jakopäänkopassa "cam button". Näyttää valuttavan kiristetyn pultin/mutterin välistäkin ölppää. Vuotakoon. Koska en enää aja radalla kisaa, niin en myöskään rasvaa rataa. Tää on nyt vaan reviirin merkkausta, ei sen kummempaa.