Samulin kaikenlaiset kattilat

Aloittaja samulis, 05 elokuu, 2023, 22:06

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Semmosta se tahtoo olla kun ääneen ajattelee myymistä...
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Janne-Pekka

Lainaus käyttäjältä: samulis - 26 heinäkuu, 2024, 19:13Jopas nyt.

Ajeltiin Joutsan pyöränäyttelyyn, viis Harrikkaa ja Honda. Ja Hondahan oli ainut kun hyytyi matkalla komeiden paukkeiden saattelemana. Onneks en ollut yksin matkassa, mut tästä alkoi lumipallo efekti joka kasvoi kasvamistaan. Tai itseasiassa se oli alkanut jo pari päivää aikaisemmin.

Jaoin Hondan kuvan serkulle joka kertoi että yhteinen ystävämme omistaa samanlaisen, perä hitsattu jäykäks ja muutenkin tehty asenteella. Tottahan sitä piti käydä pällistelee, eli eikun kaverin tallille kattelee pyörää. Siististi tehty, ei perinteinen "halpa pyörä ja rotta ratkaisut" vaan MotoGadget sähköt ja katkaisimet, muutenkin ajatuksella rakennettu. Tankin kiinnityksiä hitsatessa oli tankki alkanut vuotaa ja pyörä on ollut hetken keräämässä uutta intoa.
Kaveri kävi koeajolla hakemassa motivaatiota ja halusi ajeluiden jälkeen tutkia pyörää lähemmin. Siitä vaan jos intoa riittää, avattuaan penkin alla olevan maitotonkan kannen päästiin tutkimaan sähköjä, todettiin yhdessä et ei löytynyt motogadgettia vaan normaali sulakerasia josta on karsittu vilkut ja muut turhuudet.
Takaisin sulloessa tuli sotku paketoitua niin ettei johdot tukeneet päävirtakatkaisimen abikoita.

Tämän löysin kun seistiin tien poskessa, matkalla Joutsaan. Abikot ja johdot oli teipattu kimppaan, mut niin että toinen abiko oli selvästi alempana kuin toinen, jolloin vain yks istui pohjassa. Teipin kanssa ei oltu kursailtu ja pieni ryhmäpaine sai oikaisemaan ja laitoin abikoiden väliin hyppyjohdon ja päästiin jatkamaan matkaa. Pysähdyttiin Joutsan ABC:lle tankkaamaan ja kuselle, jätin pyörän käymään tyhjäkäyntiä vessatauon ajaksi ettei akku tyhjene, valoja kun ei saa pois kuin päävirrat katkaisemalla. Takas tullessa työkaveri huikkas et pyörä keittää, eikun äkkiä ajamaan että saa koneelle jäähdytystä. Perille päästyäni purin johdoista teipit ja paketoin kaiken niinkuin kuuluu.

No se oli jo myöhäistä, kansipahvi oli kerennyt palaa ja vaahtoa alkoi kertymään paisariin.
Alkuun toki hyvin pienesti ja pikku hiljaa pahentuen, nyt sit viime viikonloppuna pesin paisarin ja täytin vedellä että näkee paremmin. Kuplaa ja painetta niin että toinen farkun lahje märkänä.
Näiden helmasynti on puhaltimen releen särkyminen joka kaikesta päätellen vaivaa tätäkin.
Pääsee purkamaan ja vaihtaa kannentiivisteen. Kerta se tämäkin, viimeeks tainnu purkaa Raisun kannen. Pitäis olla kaiken järjen mukaan kohtuullisen simppeli ja taidan vaihtaa molemmat samantien. Myydähän tää piti, mut tais jäädä vähän pidemmäks toviks, kai sitä samalla rakentelee laitteesta sellaisen kun alkuun oli idea.

Ladan raidetangon päät saapui Pietarista, ens viikolla pitää vaihtaa, hitsaa reikä umpeen, säätää ajovalot ja vaihtaa rekisterikilven polttimot niin voi käydä hakemassa leiman paperiin.
Kokeilee vaan ei hylkää.
Hullua kiinnostaa kaikki mikä pyörii.
Blazer K5 -78  Cheyenne + -85 Silveraato
Valiant -67
Dodge B150 -84 Daily driver
Vanhoja Tojoja,Fordeja + muuta tauhkaa.

samulis

Lada pajoitettu leima kuntoon. Sitä huomas heti varkain kattelevan taivaalle et josko sieltä tulis lunta tupaan.
Aloitettiin Mikan avustamana ruoste hommilla.

You cannot view this attachment.

Laikka laulaa ja sieltähän tulla tupsahti...

You cannot view this attachment.

...rehti ratsupaikka, samalla ammattitaidolla valmistetaan myös Pauligin Juhla Mokka.
Huomattavasti siistimpi kuin viereiset, aiemman räkimät lätkät.
Vaihdoin molemmat raidetangon päät, suotta sitä yhtä vaihtaa kun paketissa oli kaks. Kuljettajan puoli vaati lämpöä ennenkuin suostui luovuttamaan. Pelkääjän puoli meni kuin mainoksessa.
Ajovalojen korkeuden säätö oli nopee ja helppo. Kerenny pissalla käymään kun Mika oli sipaissu ne jiiriin.

You cannot view this attachment.

Rekisterikilven valot toimi, maadoitus vaan puuttui. Veli venäläinen on säästänyt johdossa, alkuperäinen maadoitus on kulkenut puskurin päissä olevien kiinnikkeiden kautta, puskurin isot kiinnikkeet on kumia. Ne pääty kiinnikkeet on rikki särjetty niin korjattiin ongelma johdolla. Samalla kun kokonaisuus oli purettuna osiks niin putsailin lampun lasin, johan loimottaa.

On tätä joku rakastanu ja nähnyt vaivaa, melkein. Takakylki on C pilarista taaksepäin sisällä, pilaria myöten.

You cannot view this attachment.

Sen takia takaovi ei istu takareunastaan.

You cannot view this attachment.

Takaovi on vaihdettu, värisävy on sisäpuolella vaaleampi kuin ulkopuolen alkuperäistä muistuttava tummempi punainen. Selittää takasivupikkuikkunan LadaKerho tarran.

Huomenna vois hakea leiman paperiin ja lauantaina olis kuppipenkkien nouto, joku tulee ens viikolla hakemaan alkuperäiset penkit.

Ai niin, ettei kävis tylsäksi niin kävin hakemassa 2002 Nissan Micran, jos sen työntäis Micra Cup luokan harrastajien käsiin.

samulis

Luopumisen sietämätön keveys.
Honda lähti, joku lepposan olonen Lappeenrantalainen soitti perjantaina. Juteltiin ummet ja lammet harrasteista, harrastamisesta, motivaatiosta ja sen puutteesta unohtamatta käyttiksien kirouksia. Lopuks kysy mitä siitä pyörästä pitäis saada, kerroin mitä työkaveri oli tarjonnu ja heppu kysy tilinumeroa ja laitto puolet summasta samantien tilille, sano tulevansa sunnuntaina noutaa. Äsken lähtivät takasin kohti itää, pyörä kyydissä. Ihan sopivasti, perjantaina, vähän ennen puhelua pesukoneen laakeri kertoi lopputilistä, rummun takaseinällä olis voinu paistaa lättyjä.

You cannot view this attachment.
Hain kuppipenkit. Kaks oli niin kaposia ettei hanuri mahtunu ja kolmas mihin hannes meni ei ollut kevlaria vaan letkumateriaalia. No ne jatkaa matkaa ja saa ilahduttaa joitain muita. Noi kaks kevlar penkkiä on todella keveet ja jäykät, mahtanu olla ilmaisia 80 luvulla.
Lada sai leiman, parin minuutin tarkistus keikka. Vein sen takaisin seisontaan odottelemaan talvea ja pakkasia.

samulis

Miata tuli vietyä mökille talvehtimaan, ei ole tullu aiemmin ajettua tällä Miatalla matkaa, muilla tullu UK:sta kotiin ajellessa muutama kymppitonni. Mukava peli ohitella kun on vääntöä ja voimaa, tuli sitä lipsahdettua kiusaamaan kukkoilevaa SUV:ia. Priuksen rattiin hypätessä luulin ensimmäisen viikon että vekotin on rikki kun ei kulje mihinkään, ei siinä vikaa ole, voima vaan puuttuu.
Mökillä on kylmä talli jota ei saa edes lukkoon, olis pitäny ruuvata ovilukkona toimiva lankku paikalleen, kyllä sydäntä kylmää, toivottavasti saa talvehtia rauhassa. No onneks vieressä asuu tuttu naapuri eikä pihassa ole aiempina vuosina vieraita nähty.

Ladan jarrujen laitto sai motivaatiota pari viikkoa sitten kun alkoi sataa lunta. 
Etupuristimet tuli vaihdettua, paloissa oli pintaa vielä 20-30mm niin niitä on turha käydä vaihtelemaan.
You cannot view this attachment.
Jarrusatulaa irroittaessa huomasin että alempi kiinni pitävä on kupumutteri joka toimii rajoittimena kääntymiselle, tukivarressa on hitsattu palikka mihin se ottaa kiinni. Vaihdoin ylemmän, tavallisen pultin pallopään tilalle ja kas kummaa kun sijoittamatta penniäkään tuli kääntyvyyttä lisää ja just sen verran mitä viime talvena kaipaili.
You cannot view this attachment.

Jarrutuntuma oli edelleen yhtä paska, poljin painui yli puolen välin ja hiljalleen valui pohjaan. Tilasin uuden pääsylinterin ja Atte oli kysyessä sopivasti Pietarissa. Aikataulut kun ei osuneet yksiin niin pudotti osan kotimatkallaan Pihliksen R-Kioskille josta kävin noutamassa, kätevä palvelu. No nyt toimii jarrut, pitää ottaa vielä uus kierros ilmauksen kanssa kun puristimien asennukseen ostettu litran pullo loppui kesken.

Kyllä on lytsi peli viedä lukkoperän kanssa eikä spinnaa läheskään niin helposti kun ei lopu kulma kesken ja vauhti ei hyydy kun on kaks vetävää pyörää, positiivinen huomio oli et lukko vetää hidastaessakin lukkoon. Tarvittaessa vois vielä riipasta tukivarren rajoittimesta lisää kulmaa, mut toistaiseks ei ota renkaat kiinni ja kulma on riittänyt niin näillä mennään.

samulis

Ei ole ollut jäärataa eikä kelejä. Vuoden vaihteessa oli pari pakkas viikonloppua, ekana olin reissusa ja toinen jäi väliin, kiitos puolentoista viikon vatsataudin. Ladan laturin hiilet kaipais huomiota ja jarrut pitäis vieläkin ilmata. Eipä tolla kiire tunnu olevan, miettiny josko ton möis pois ja ostaisin vaikka elämäni ensimmäisen pakettiauton, jos sellaisella ajellessa ei joka kerta jännitäis perille pääsyä ja saishan sillä kavereita.
No kun nyt ei tullu talvea eikä lunta niin tuli mopo kuume ja parin viikon perehdyttävät youtube sessiot. Kakstoista tonnia ajettu Yamaha piti hakea, WR250R tarttui sunnuntaina matkaan. Uutena ollu pyöräpoliisien harjoittelu pelinä, toka omistaja laittanu kilpiin ja tehnyt tilin, kolmannella oli 5 vuotta makkaran paisto endurona. Viimeisin omistaja varustellu pyörää, laittanu 14 litran tankin, perus tarakkaa, kahvan ja koneen suojaa. Sen verta moderni pyörä et löytyy kuus vaihdetta ja ruisku. Märkäpainoa 134kg, minkä pitäis olla huomattavasti mukavampi kammeta pystyyn kuin Teneren 204kg. Jos sitä tällä mennä pärryyttäis tän kesän.

samulis

Kuvat on kivoja. Tollanen Warre.
You cannot view this attachment.
Internetin ja youtuben mukaan takaiskari pitäis shimmauttaa uusiks. Kattelin et sen vois tehdä itekkin, töissä on typpeä ja vois firiksenä tehdä jousipuristimet. Mut kaveri meinas et sais osien hinnalla teetettyä, saa nähdä.

Ladan laturi ja jarrut sai kaipaamaansa huomioo. Huomasin kun kävin viime kerralla ajelemassa et valot välkkyy ja ajelin kotia ettei särkis akkua, mut se oli jo myöhäistä. Kävin tänään ropaamassa, ei siellä ollu hiilissä vikaa vaan jännitteen säätimessä. Mika tohtoroi säätimen takaisin ruotuun ja laitettiin käytetty akku kilahtaneen tilalle.
Jarrut tuli ilmattua ja nyt ne tuntuu siltä miltä pitääkin. No toimivan auton kunniaks laitoin Laapotin myyntiin, johan se on harrastettu.

Peto

Lainaus käyttäjältä: samulis - 13 helmikuu, 2025, 22:41Kuvat on kivoja. Tollanen Warre.
You cannot view this attachment.
Internetin ja youtuben mukaan takaiskari pitäis shimmauttaa uusiks. Kattelin et sen vois tehdä itekkin, töissä on typpeä ja vois firiksenä tehdä jousipuristimet. Mut kaveri meinas et sais osien hinnalla teetettyä, saa nähdä.

Eikös näissä duali WR:ssä ole jousen esijännityksen säätö? Itse ole aina näissä vetänyt säädöt löysälle ja vetänyt alakupin pois välistä. Mitä haet shimmityksellä?

samulis

Onks sulla ollut WR250R?
Tossa on jousen esijännitys sekä iskunvaimentimessa sisään ja ulosjouston säädöt.
WR250R on taipumus potkasta takapäätä pompuista eli heittää kuskin tangon yli. Ulosjousto on tehtaalta shimmitetty väärin, rebound on liian löysä eikä jarruta ulos aukeamista tarpeeks minkä takia jousi pääsee heittämään perseen ylös.
Shimmittämisellä tarkoitaan iskarin sisällä olevien ohuiden, paksun paperin paksuisten "prikka" pinojen lisäämistä ja muokkaamista, niillä pelaamalla saa muokattua hitaan ja nopean liikkeen jarruttavaa voimaa. Kalliimmissa iskareissa on omat säädöt hitaalle ja nopeelle alueelle, joka tuo lisää säädettävää.

Laitoin Ladan toissapäivänä myyntiin ja tyytyväinen nuori herrasmies haki sen eilen iltasella. Haikea mieli mut joka reissun mietteitä et mikähän tänään vituttaa ei jää ikävä.

Peto

Lainaus käyttäjältä: samulis - 15 helmikuu, 2025, 12:37Onks sulla ollut WR250R?
Ei ole WR250 ollut kuin ysärinä, kun ne oli vielä 2-tahteja O0

Muuten kyllä lähes 40v. harrastuksen ja jossain vaiheessa ammatinkin puolesta on tuttuja noi kurapyörät.

Lähinnä vaan mietin mihin tarvitset jousipuristinta iskarin purkuun jos niitä ei ihan ammattiksi ala vääntää, eikä niitä kaikilla ammattilaisillaan ole. Itse en lähtisi shimmitystä harjoittelemaan jos ei suoraan karttaa millä teet muutokset. Itse pari kertaa tehneenä en suosittele.

Melkein mittaisin iskarin mitat ja vertaisin niitä oikeiden kurapyörien iskareihin joilla saat haluamasi ominaisuudet ilman shimmitystä. Mullakin on varastossa vielä muutama uusi "merkitön" molemmilla säädöillä oleva iskari todella edullisella hinnalla ;) Itsellä oli aikanaan samanlainen CRF450X:ssä käytössä 52 jousella.

samulis

Lainaus käyttäjältä: Peto - 15 helmikuu, 2025, 16:15Ei ole WR250 ollut kuin ysärinä, kun ne oli vielä 2-tahteja O0

Muuten kyllä lähes 40v. harrastuksen ja jossain vaiheessa ammatinkin puolesta on tuttuja noi kurapyörät.

Lähinnä vaan mietin mihin tarvitset jousipuristinta iskarin purkuun jos niitä ei ihan ammattiksi ala vääntää, eikä niitä kaikilla ammattilaisillaan ole. Itse en lähtisi shimmitystä harjoittelemaan jos ei suoraan karttaa millä teet muutokset. Itse pari kertaa tehneenä en suosittele.

Melkein mittaisin iskarin mitat ja vertaisin niitä oikeiden kurapyörien iskareihin joilla saat haluamasi ominaisuudet ilman shimmitystä. Mullakin on varastossa vielä muutama uusi "merkitön" molemmilla säädöillä oleva iskari todella edullisella hinnalla ;) Itsellä oli aikanaan samanlainen CRF450X:ssä käytössä 52 jousella.
Nice, kuulostaa loistavalta uravalinnalta.

Yksi ajatus oli että voin töissä tehdä jousipuristimet firiksenä, onpahan sitten sellaisetkin, kun kuulemma "sellaiset" tarvitsee.
Shimmitystä en meinannut alkaa harjoittelemaan vaan ostaa valmiin paketin minkä voi vaihtaa orkkiksen paikalle.
Toinen oli kysyä paikallisilta, TTM ja Skog hintaa em työlle, koska sen "kuulemma" sais edellä mainittujen osien hinnalla.
Kolmas oli toi sun ehdottama, en vaan ole vielä niin pitkälle ja kerennyt perehtymään mistä kurapyörästä löytyis sopiva keppi oman paikalle. Ja ulos katellessa iskarin hankinta ei vielä ole polttavin kuume. Mut laitan sulle asian tiimoilta yksityisviestiä.

samulis

Noni, tuli otettua iskari irti. Meni kaikki 15 minuuttia, pultit aukes naks kuin uudesta pyörästä.
Lähtee TTM:lle laitettavaks, huolto on 90€ ja shimmaus 20€, ei maksa vaivaa alkaa ite puljaa.
You cannot view this attachment.

Löysin MP-Pitstopista Seat Concepts istuimen, uudesta joutuu köyhtymään ennen Trumpin tulleja 550€, tää uutta vastaava lähti matkaan vähän yli satasen, kyllä hanuri kiittää.

Tulihan sillä ajeltuakin, viime perjantaina alkoi kausi ja samantien mettään könyämään, Ruskeasannan hautuumaan takaa on lentokenttä varastanut yhden lammen ja hyvän kokoisen alueen kentän käyttöön. Pyörä eteni lumesta ja jäästä kummemmin välittämättä, siskonpoika tuli jalat maassa kontaten perässä. Hiton hyvä pyörä, kevyt viedä ja herättää luottamusta. Hyvin jaksaa laukata satasta, kovempaa ei ole oikein muillakaan ajettua, ei edes GSX1400.

Takarengas, melko karkea Enduro nappula, on aika finaalissa mut pitoa on silti uskomattoman hyvin, ajatus oli että ostan samanlaisen tilalle. Kaveri bongas FB:n kurapyörä ryhmässä samanlaisen renkaan myynnissä ja kysyi et käyks toi sun pyörään? Totesin et taatusti käy kun myyjä on sama kuin pyörällä. Rengas ja kunnon kasa huolto osia saapui just ja sieltä löytyi EBC:n jarrupalat, öljynsuodatin, tulppa ja kolme avaamatonta purkkia ilmansuodattimen öljyä, et jos jollain on tarve ja käyttöä niin hihkasee.

samulis

Porschen tarina jäi kesken, jatketaans kun tuli vanhoja kuvia vastaan. Lisäilin tonne aiempiin postauksiin lisää kuvia.

Vuosi oli 2007, kännykkä kamerat perunoita ja rikkinäinen Porsche 944 Turbo S saatiin Vaittisen kyydillä Suomeen. Välissä oli menty naimisiin ja vaimo oli raskaana. Käytiin kavereiden kanssa hinaamassa Porsche Espoosta kotia.
You cannot view this attachment.
Työntelin sen masentuneen talliin ja kiroilin typeryyttäni. Koko pieni omaisuus ja säästöt kiinni rikkinäisessä, verottamattomassa ja katsastamattomassa raadossa. Porsche kavereita tuli saunomaan, juomaan kaljaa ja avamaan moottorin. Sieltä löytyi neljä paskana olevaa pyttyä. Huohotin oli täyttynyt 500km matkalla mitä autolla oli ajettu ennen hajoamista, rikki se oli jo ostaessa. Eli uutta moottoria etsimään ulkomailta, kotimaisilta harrastajilta ei ylimääräistä löytynyt. Ongelmana oli vain että käytetty moottori oli riski ostos, lopputulos saattoi olla kaks rikkinäistä konetta ja kolmisen tonnia köyhempi tili.
You cannot view this attachment.

Aikani asiaa pähkäiltyäni ja forumilla asiaa puituani yks kerholainen otti yhteyttä.
Kiinnostaisko mua vaihtaa rikkinäinen Turbo S ehjään ja katsastettuun Turboon?
Niin että mitä? Että vaihtaisit ehjän ja toimivan mun rikkinäiseen? Jaa juu, kyllähän se käy.
Eihän tässä näin hyvin voi käydä, mutta niin vain kävi.
Kerholainen oli aloittamassa projektia. Tarkoitus oli tehdä omasta samanlainen ja totes että tulee halvemmaks korjata mun moottori kuin ostaa parempi alusta, isommat jarrut, lukkoperä ja kaikkinensa yli kymppitonnin virikitti.
You cannot view this attachment.You cannot view this attachment.
Eikun auto trailerille ja Porissa käymään, takaisin tultiin 1986 Turbon kanssa.

Auto talvehti onnettoman pienessä tallissa ja keväällä laitoin auton välittömästi myyntiin, kolme ysineljänelosta vuodessa ja olin saanut tarpeekseni Porscheista. Ja olin päässyt kuivin jaloin koko tilanteesta, kunnon opetuksen saaneena.
Turbo S valmistui muistaakseni neljä vuotta myöhemmin, eka koeajo tapahtui samoilla, nyt lähemmäs kakskytä vuotta vanhoilla renkailla, vaikka olin muistuttanut ja varoittanut niistä, digitaalinen ahtopaineen säädinkin tais olla samoissa säädöissä. Auto oli lähtenyt ekassa kiihdytyksessä moottoritien rampista kaasulla piirtää. Pyörimisen pysähdyttyä, todettuaan kalsareiden värin vaihtuneen ja auton säilyneen ehjänä, lähti laite myyntiin.

You cannot view this attachment.
Lisätääs. Kävin lueskelee tosta virikitistä (hinnat on tullu 17 vuodessa hurjasti alaspäin) ja siellä kerrottiin että paketin vakiopaineet oli 1.3bar. Piti sit kysyä kaverilta reissusta, sillä on parempi muisti. Digitaalinen ahtopaineensäädin oli säädetty antamaan 2.05bar kymmenen sekunnin ajan. Muistan vaan panikoineeni kun näin numerot digimittarissa, ongelma oli et se härveli oli mankan alla, kojelaudan alareunassa ja näyttöä ei nähnyt sivusta, vaan piti kumartunu kattomaan suoraan edestäpäin.