Minarelli P6R

Aloittaja Harri S, 09 tammikuu, 2024, 17:00

« edellinen - seuraava »

Harri S

Löysin huutonetista parilla kympillä kasan pultteja, käynnistimen osat sekä magneeton kopan. Osat saapui tänään. Myös spesiaali tankinkorkki löytyi Italiasta ja se saapui viime viikolla. Hankalaksi etsinnän teki pieni 45mm kiinnitysrengas.



Osia odotellessa pesin ja kasasin myös tuon kytkinosien luovuttajana toimineen P4E moottorin vaihteiston, vaihdevivuston, kampiakselin ja keskikopat jotta pikkuosat ei katoa. Siitä saa laakeroimalla ihan kelpo koneen johonkin tulevaisuuden projektiin.



Joten laitoin käynnistimen osat paikalleen ja suljin kopat.







Lisäksi sain tuosta oikeanlaiset kuusiokoloruuvit tähän P6 moottoriin ja varaosaksi erilaisia vaihteiston ja kampuran erikoismuttereita vaikkapa tuohon P4 moottoriin.
P6 alakerta on nyt magneettoa ja öljykorkkia lukuunottamatta täydellinen ja siinä on nyt samalla myös uuden mallin halkaisijaltaan suurempi kytkin joka toivottavasti sietää paremmin tehojen monikertaistumista.

Minarelli P6 ja P4 moottoreiden kokoero havainnollistuu hyvin kun laittaa lohkot rinnakkain. Molemmat P6 lohkonpuoliskot on reilusti leveämpiä.

Päätoiminen harrastaja

Harri S

Lenssu vaivaa niin siirryin sisätiloihin värkkäämään. Ostin viime viikolla yhden edukkaan Raisun koneenraadon lisää koska siinä oli paikallaan mm. Ducatin sähköt, öljykorkki ja vaihdepoljin ehjine vaihdeakseleineen.



Nyppäsin tarvittavat osat irti ja purin sekä putsasin syttäosat ja putsin jälkeen kasasin paikalleen ja juottelin johdot kiinni.





Päätoiminen harrastaja

Peto

Laittelin joskus Raisun Ducati sähköpään piikin CR Hondaan. Ainoa ongelma oli, että vauhtipyörä niitit petti, kun kone kiersi sen 12000rpm. Sitten vaihdettiin teräsniitteihin ja se kesti kauden loppuun. Seuraava kautena ajonkin jo puolikkaalla.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Peto - 15 huhtikuu, 2024, 19:03Laittelin joskus Raisun Ducati sähköpään piikin CR Hondaan. Ainoa ongelma oli, että vauhtipyörä niitit petti, kun kone kiersi sen 12000rpm. Sitten vaihdettiin teräsniitteihin ja se kesti kauden loppuun. Seuraava kautena ajonkin jo puolikkaalla.
Hyvin nuo Raisussa pelas vaikka kierroksia oli reilumminkin.. ::)
Katkojankärkien "leijuminen" rajoitti kierrokset kiertävämmissä Riesoissa.

Jäykempiä kuin vakion kärkien jousia oli jossain kärjissä, muttei enää muista missä.
Garageless Grand Monkey
Godfater from basement

Peto

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 16 huhtikuu, 2024, 11:45Hyvin nuo Raisussa pelas vaikka kierroksia oli reilumminkin.. ::)
Katkojankärkien "leijuminen" rajoitti kierrokset kiertävämmissä Riesoissa.

Jäykempiä kuin vakion kärkien jousia oli jossain kärjissä, muttei enää muista missä.
Niin siis pitää tarkentaa sen verran vielä, että se oli mopo-sportin aikanaan myymä kärjetön setti, ei orggis kärjellinen.

Harri S

Nälkä kasvaa syödessä.
Italiasta löytyi korjatut P6 corsa corta lyhytiskuisen kilpakoneen lohkot kytkimineen ja koppineen joten nehän piti ostaa pois kuleksimasta koska alkuperäiset kilpalohkot on ehjinä todella harvinaisia, kiitos lukuisien toisioketjuvaurioiden, ja siististi korjattuinakin perin hankalia löytää. Uustuotantoa on mutta se ei tietty ole alkuperäistä.





Samalla ostin Nakkilasta viimeisen jäljellä olevan uuden alkuperäisen P6 lyhyen 39mm iskun kilpakampiakselin sekä tiivistesarjan.
Myös tiheän välityksen kilpavaihtesito on jo ostettu ja odottelen sen saapumista.

Magneeton puolen lohkoa oli korjattu TIG:llä monesta kohtaa ja se oli viimeistelemättä ja hinta sen mukainen.
Tulppailin enimpiä akselinreikiä ja tänään otin vingun käteen.



Siistein kaikki hitsaukset molemmin puolin vingulla alkuperäismittoihin ja viimeistelin viilalla ja hiomakoneella pois vingun jäljet. Italiaano oli ilmeisesti parempi hitsari kuin porari, joten korjatun staattorilevyn alakiinnikkeen reikä uusine kierteineen oli mennyt ihan vituilleen ja se lienee syy miksi nämä lohkot meni lopulta keskeneräisinä myyntiin.
Muutenkin kaikki staattorilevyn kierteet oli kasvatettu jo 5 milliin joka taas aiheuttaa liian suurikantaisten ruuvien käytön kiinnityksessä, eli kannat ei mahdu paikoilleen ja päätin ensiksi puhdistaa ne kierretapilla jotta näin onko ne edes ehjät. Ehjiä olivat, vaikka tuo uusi kierre tulikin vinosti porattuna staattirikiinnikkeen kyljestä läpi.



Otin alumiinitankoa ja sorvasin siitä aihion josta kierteytin tankoa 5mm kierteelle ja josta kiersin jokaiseen reikään alumiinipultit kierrelukitteen kera reiän porjaan asti ja katkaisin ne lopuksi tasopinnan tasalta poikki.







Sitten merkkasin pistepuikolla uusien 4mm pulttien paikat staattorilevyä shabluunana käyttäen ja porasin ja kierteytin uudet oikeankokoiset reiät korjattuihin kiinnikkeisiin. Nyt staattori on kiinni taas kuten sen kuuluukin ja oikeankokoisilla pulteilla.



Minarellin lohko on erikoisen värinen, tumman rusehtavan harmaa ja otinkin muutaman pienosimallimaalipurkin ja sekoittelin niistä sopivaa sävyä jolla maalasin kaikki lohkon korjatut kohdat ensiksi pelkällä mustalla ja sitten tuolla itse sekoittamallani harmaalla ja samalla korjautuivat myös muut maalauksen vauriot.



Nyt corsa cortan lohkot on loppuosien saapumista ja asennusta vaille valmiit.
Tästä tulee siis se "legendaarinen" aito 50cc P6 corsa corta kilpakone jahka saan metsästettyä siihen oikeanlaisen Gilardonin 13,5hp sylinterin ja kannen.

Päätoiminen harrastaja

Camino79

Ikinä ei oo noi vajaatahtiset räpättimet kiinnostanu, mutta jostain kummansyystä nää sun kerronnat on sellasia että ainakin näitä on kiva lukea ja seurata  :+1:

Toki myös noi sun innovatiiviset ratkaisut mm. just edelläkuvatunkaltaisten kierre-roplemien yms suhteen aiheuttaa aina kiinnostusta  :rolleyes:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 08 kesäkuu, 2024, 21:42Ikinä ei oo noi vajaatahtiset räpättimet kiinnostanu, mutta jostain kummansyystä nää sun kerronnat on sellasia että ainakin näitä on kiva lukea ja seurata  :+1:

Toki myös noi sun innovatiiviset ratkaisut mm. just edelläkuvatunkaltaisten kierre-roplemien yms suhteen aiheuttaa aina kiinnostusta  :rolleyes:
Aika moni vaan jää suunnitteleen, Harri tekee mitä haluaa. Näköjään.
En varmasti oo.

palontie

Ja miten paljon se tekis jos ei pitäis nyt taukoa :))
Eniten vituttaa kaikki.

Hesmo2

Itsellä on myös menossa p6 corsa cortan rakennus projekti. Aito gilardonin 50cc sylinteri löytyy, kylläkin pahasti kiinnileikanneena. Kaksi lyhytiskuista kampuraa on, en ole kerennyt kuntoa tarkastaa. Kolmet p6 lohkot, en tarkemmin osaa sanoa minkä mallisia kun niissä tuntuu olevan aikamoisia eroja. Itse perusmoottorista puuttuu vain kansi ja mäntä, laakereita pitää myös ostaa sillä en vanhoilla uskalla kasailla. Kansia näyttää italiasta saamaan kohtuuhintaan, mäntiä pitää katsella että tulee oikeanlainen.

Harri S

550€:lla saan uuden 39mm iskulle sopivan Gilardonin yhdeltä vanhalta RR kisaukolta italiasta jos en hyvää käytettyä ehjää mistään löydä.
42mm iskulle löytyy paljon helpommin ja lyhyen iskun "Trial"-versioita, mutta haluan sen tehokkaimman. Mieluiten Radial 40,3 cross.
Tarjottiin mulle jo Polinin 5009 malliakin mutta se on 48mm männällä.
Ei viitti huonokuntoista pyttyä laittaa ja ajan kanssa varmaan sopiva satsi löytyy.

Tuossa on nyt kasattuna ja pyttyä vaille valmiina aito corsa corta regolarita välityksellä Minarellin NOS 39mm kampuralla ja laakereilla kun ei oo jaksanu tänne kaikkia nyläämisiä kirjoittaa. Corsa corta ja P6R on aina täysin kuula- ja neulalaakeroitu ja isolla pinnapulttijaolla ja helmanreiällä ja cross-malli vielä tuolla huohotinnipalla. Vanhimmat p6:set on pienemmällä pinnapulttijaolla.
Toi mun vanhempi lohko on P6 M51 eli isolla jaolla, neulalaakereilla mutta avarrettu isolle sylinterinhelmalle kun on vanha kisaraakki sekin. Siitä tulee corsa lunga 42mm ja saatan ehkä ostaa siihen Zetan 38,8mm sylinterin jos en innostu esim. 48mm Polinista jolla teho nousee lähelle 20 heppaa. Nakkilasta ostin siihen  uudet laakerit ja sen toiseksi viimeisen Minarellin NOS corsa lunga speciale kampiakselin. Huomenna M51:een tulee UPS:llä Italiasta oikean vuosimallin regolarita vaihteisto.

Päätoiminen harrastaja