Nettikoneesta yms bongattua

Aloittaja Poweri, 07 helmikuu, 2024, 18:24

« edellinen - seuraava »

LPR

Yhden puuveneen upottivat, kun keväällä varmuudeksi laittoivat verkkovirtakäyttöisen uppopumpun, siltä varalta, jos akut loppuu pilssipumpulla. Kohtalaisen reilusti vuoti, kun oli ollut pitkään maissa. No joku roska tai rätti oli mennyt uppopumppuun ja polttanut sulakkeen. Ja poistoletkun pää oli veden pinnan alla, niin lapolla veti putkea pitkin veneen täyteen vettä eikä oma pilssipumppu niin paljon ehtinyt pumppaamaan.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

https://merellinenoulu.com/oulu-laiva/

Oulussa on harrastuslaiva yhdellä porukalla. Johtotähtenä on eläkkeellä oleva luotsi. Hän huomas että puolustusvoimilta oli jäämässä joutilaaksi Oulussa ennen ollut laiva. Kirjuttivat sitte kirjeen jossa anoivat laivan lahjoitusta Ouluun yhteisölliseen käyttöön. Ne luuli että Oulun kaupunki osallistuu laivan ylläpitoon, mut ei se niin mennyt.

Kallista hommoo tuo laivailu. Polttoaineen kulutus on kuin laivassa. Jos tilausristelyjä tekee, pitää olla mm kaikille pelastuspuvut jotka pitää uusia suht usein. Lisäksi sammutusjutut ym. Talvella on peruslämmöt päällä, eikä oo sekään halpaa lystiä. Mut onpaha sitte laiva alla.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 30 elokuu, 2024, 08:22https://merellinenoulu.com/oulu-laiva/

Oulussa on harrastuslaiva yhdellä porukalla. Johtotähtenä on eläkkeellä oleva luotsi. Hän huomas että puolustusvoimilta oli jäämässä joutilaaksi Oulussa ennen ollut laiva. Kirjuttivat sitte kirjeen jossa anoivat laivan lahjoitusta Ouluun yhteisölliseen käyttöön. Ne luuli että Oulun kaupunki osallistuu laivan ylläpitoon, mut ei se niin mennyt.

Kallista hommoo tuo laivailu. Polttoaineen kulutus on kuin laivassa. Jos tilausristelyjä tekee, pitää olla mm kaikille pelastuspuvut jotka pitää uusia suht usein. Lisäksi sammutusjutut ym. Talvella on peruslämmöt päällä, eikä oo sekään halpaa lystiä. Mut onpaha sitte laiva alla.
Oma hommansa on laivan ylläpidossa, mutta ei ajaminen mitään kallista ole. Joku dieselöity entinen n. 20-metrinen höyryhinaaja kulkee matkanopeutta hyvin n. 10 litran tuntikulutuksella, matkustajalaivan runkoon tehty selvästi sitäkin vähemmällä, jopa n. 6-7 litralla, eli alle litran merimailia kohti. Ylläpito vaatii etenkin työtä, mutta toki myös rahaa tarvikkeisiin ja osiin, mutta ei perusylläpitoon tarvikkeita niin älyttömästi mene. Mutta sitten kun muutaman vuoden välein käydään telakassa, niin pitää olla lompakossakin paksuutta ja hyviä kavereita talkoolaisina, ettei kalliita telakkapäiviä turhaan seisoteta tai kaikkea ostopalveluna tarvitse teettää.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jarona

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 29 elokuu, 2024, 15:32Tekee tontille laatan, sahailee vesirajan paikkeilta tasaiseksi ja istuttaa tuon yläosan siihen laatalle ja mökkeilee siinä. Tekniikan voi vielä myydä ja sekin tila tulee sitten hyötykäyttöön.
On merihenkinen mökki mutta ei tarvitse pelätä uppoamista eikä myrskyjä.

Vaikka ei tuo mikään silmiä hivelevä kokonaisuus ole.
Jönköpingissä on talo joka on tehty laivan muotoon, komentosiltaa myöten.
Entinen merikapteeni oli sen rakentanut. :)
Chevrolet C10 Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 30 elokuu, 2024, 09:08Jönköpingissä on talo joka on tehty laivan muotoon, komentosiltaa myöten.
Entinen merikapteeni oli sen rakentanut. :)
Porissa on Tiilimäen Romuliikkeellä toimistorakennuksena maihin nostettuna vanha yli satavuotias laiva.

Laiva on 1909 rakennettu Saimaan kuramylly Anna, mikä muistetaan ehkä parhaiten Issakaisen veljesten ajalta 50-luvulta jo Burmeisterin voimin liikkuvana sementtilaivana. Myöhemmin sitä kanavan auettua jatkettiin n.10 metrillä ja muutettiin rannikkotankkeriksi Jakil ja se aloitti uuden elämän meren puolella. 2013 laiva myytiin romuksi, niin romuliike jättikin aluksen purkamatta. Kuljettivat kokonaisena tontille ja toimii nykyään toimisto- ja varastorakennuksena.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Kalu


Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 30 elokuu, 2024, 08:37Oma hommansa on laivan ylläpidossa, mutta ei ajaminen mitään kallista ole. Joku dieselöity entinen n. 20-metrinen höyryhinaaja kulkee matkanopeutta hyvin n. 10 litran tuntikulutuksella, matkustajalaivan runkoon tehty selvästi sitäkin vähemmällä, jopa n. 6-7 litralla, eli alle litran merimailia kohti. Ylläpito vaatii etenkin työtä, mutta toki myös rahaa tarvikkeisiin ja osiin, mutta ei perusylläpitoon tarvikkeita niin älyttömästi mene. Mutta sitten kun muutaman vuoden välein käydään telakassa, niin pitää olla lompakossakin paksuutta ja hyviä kavereita talkoolaisina, ettei kalliita telakkapäiviä turhaan seisoteta tai kaikkea ostopalveluna tarvitse teettää.

No jos ne nuin vähällä kulkee niin ei muuta kuin listalta valitsemaan:

https://www.yachtworld.fi/myytavat-veneet/venekategoria-moottoriveneet/venetyypi-matkustajalaiva/

Jos eurojakissa nasahtaisi 60 miljoonaa, ihan hyvin vois siitä puolet sijottaa laivaan. Kuljettamiseen kai tarttis jonkun tutkinnon, mut kukapa niitä ajokortteja tuolla isoilla merillä on syynäämässä.

Kokois porukan ja ajelis vaikka Karibialle  ^-^

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 30 elokuu, 2024, 15:56No jos ne nuin vähällä kulkee niin ei muuta kuin listalta valitsemaan:

https://www.yachtworld.fi/myytavat-veneet/venekategoria-moottoriveneet/venetyypi-matkustajalaiva/

Jos eurojakissa nasahtaisi 60 miljoonaa, ihan hyvin vois siitä puolet sijottaa laivaan. Kuljettamiseen kai tarttis jonkun tutkinnon, mut kukapa niitä ajokortteja tuolla isoilla merillä on syynäämässä.

Kokois porukan ja ajelis vaikka Karibialle  ^-^
Onko tuollainen vanhaan höyrylaivan runkoon tehty? Ne, etenkin matkustajalaivat on muodoltaan kuin isoja kanootteja, että on saatu kulkemaan hyvää nopeutta pienellä teholla.

Parilla tutulla esimerkkinä vanha laiva menee noilla lukemilla. Matkustajalaivan runkoon jo höyryaikaan muutettu hinaaja menee Scanian 8-litraisella n. 7 l/h kulutuksella ja toinen iso linjahinaaja Mersun V8:lla n. 10l/h. Yksi iso 22 metrinen linjahinaaja dieselsähköisenä menee jollain 7-8 litran kulutuksella. Siinä on n. 75 hv vakiokierros dieselaggregaatti ja sähkömoottorilla pyöritetään potkuria tamun ohjaamana.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 30 elokuu, 2024, 17:50Onko tuollainen vanhaan höyrylaivan runkoon tehty? Ne, etenkin matkustajalaivat on muodoltaan kuin isoja kanootteja, että on saatu kulkemaan hyvää nopeutta pienellä teholla.

Parilla tutulla esimerkkinä vanha laiva menee noilla lukemilla. Matkustajalaivan runkoon jo höyryaikaan muutettu hinaaja menee Scanian 8-litraisella n. 7 l/h kulutuksella ja toinen iso linjahinaaja Mersun V8:lla n. 10l/h. Yksi iso 22 metrinen linjahinaaja dieselsähköisenä menee jollain 7-8 litran kulutuksella. Siinä on n. 75 hv vakiokierros dieselaggregaatti ja sähkömoottorilla pyöritetään potkuria tamun ohjaamana.
Alle runkonopeuden vedessä liikutaan kyllä aika olemattomilla tehoilla, mutta on noi kulutukset silti vähän optimistisen kuuloisia. Varsinkin toi sähkövetoinen.
En varmasti oo.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 30 elokuu, 2024, 00:24Tosta tuli mieleen yks vene, jonka ostin uponneena eli kastuneena. Omistaja ihmetteli et ei oo mahollista kun hänellä automaattinen pilssipumppukin.
Olipa hän kytkeny automaattipumpun manuaalipumpun letkuun t-haaralla ja t-haarasta vielä 20cm nousua läpivientiin... Kai se automaatti on aikansa yrittäny pumpata, kunnes akut tyhjät. Vesi vaan pääty toisen pumpun kautta takas pilssiin.

Tähän muuten piti kirjailla pieni lisäselvitys, miksi lasikuituvene vuotaa niin paljon et uppoaa laituriin. Kun oli täydet pressutkin pitämässä sateen ulkona.
Tehtaan ja käyttäjän typeryyttä.
Veneen kölissä oli kyllä "kölitukki" tai selkälauta, miten sitä nyt kuituveneessä vahvikkeena käsittelis. Vaan tehdas fiksuna päättäny jättää sinne alle tyhjän tilan ehkä veden kulkua ajatellen. Eli pohjan syvimmässä V-kulmassa ei ole kun vähän laminaattia.
Omistaja sit päättää traileroida sitä eestaas 50 millisen rullan yli kyytiin ja pois. Painoa kuitenkin 2500kg.
Koko se kölin kohta pelkkää hämähäkin seittiä ja murentunutta kuitua. Kärryn rulla siirsi koko 2,5 tonnia neliösentin alalle. Ei ihme, jos laminaatti antautuu.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 elokuu, 2024, 02:55Tähän muuten piti kirjailla pieni lisäselvitys, miksi lasikuituvene vuotaa niin paljon et uppoaa laituriin. Kun oli täydet pressutkin pitämässä sateen ulkona.
Tehtaan ja käyttäjän typeryyttä.
Veneen kölissä oli kyllä "kölitukki" tai selkälauta, miten sitä nyt kuituveneessä vahvikkeena käsittelis. Vaan tehdas fiksuna päättäny jättää sinne alle tyhjän tilan ehkä veden kulkua ajatellen. Eli pohjan syvimmässä V-kulmassa ei ole kun vähän laminaattia.
Omistaja sit päättää traileroida sitä eestaas 50 millisen rullan yli kyytiin ja pois. Painoa kuitenkin 2500kg.
Koko se kölin kohta pelkkää hämähäkin seittiä ja murentunutta kuitua. Kärryn rulla siirsi koko 2,5 tonnia neliösentin alalle. Ei ihme, jos laminaatti antautuu.

Ei ikinä isompaa venettä vinssata kyytiin, vaan traileri upotetaan! Näitä ongelmia oli etenkin eräissä edullisemmissa polakkiveneissä. Kyllä normaalit laadukkaat lasikuituveneet kestää normi traileroinnin. Yleensä köli on umpilaminaattia ja pitkittäisjäykkärit on sivuilla. Olen kyllä vierestä nähnyt kun iso vene vinssataan pukeilta kärryyn ja toppari korkkaa kölistä paksusta umpilaminaatista, mutta se on ihan oma vika kun tehdään niin. Mutta ei niissäkään rakenne ole pettänyt.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 elokuu, 2024, 01:03Alle runkonopeuden vedessä liikutaan kyllä aika olemattomilla tehoilla, mutta on noi kulutukset silti vähän optimistisen kuuloisia. Varsinkin toi sähkövetoinen.


Tuo Merellisen Oulun laiva on siis ihan oikea teräsrunkoinen laiva, pituus melkein 40 m kai.

Se on siis eri paatti kuin ensin linkkaamani Crecento joka on vanha puu/lasikuitu hinaaja.

Oulu-laivan liikuttelu on hyvin paljon hankalampaa kun kulkee paljon syvemmässäkin. Mitä lie tehoja, kai useita satoja jos ei yli tuhat.

Sit 20 miljoonan hintaluokan myytävissä laivoissa oli varsin juhlakkaita tehoja, ehkä useita moottoreita. Tai ainakin pari pienen talon kokoista moottoria. Eiks niissä ole männätkin halkaisijaltaan metriluokkaa? Ni kyllä kai pienetkin alle 40 m laivt vie polttoainetta tunnissa vähintään kymmeniä litroja?

Jostain luin että telakointi maksaa noin kymppitonnin kerta, tehdään kai ehkä 5 vuoden välein.

Appiukon 10 m puuvene Leyland- Thornycraftilla ei sit vie paljoo kun hiljaa mennä jyristelee. Kesän ajelut ei eläkeläisenkäön taloutta keikauta.

signet

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 31 elokuu, 2024, 10:00? Ni kyllä kai pienetkin alle 40 m laivt vie polttoainetta tunnissa vähintään kymmeniä litroja?

Jostain luin että telakointi maksaa noin kymppitonnin kerta, tehdään kai ehkä 5 vuoden välein.

Appiukon 10 m puuvene Leyland- Thornycraftilla ei sit vie paljoo kun hiljaa mennä jyristelee. Kesän ajelut ei eläkeläisenkäön taloutta keikauta.
Niin kauan kum ei tarvii mitään nosto-operaatioita.Ja niitä ei pysty ite järjestämään,vaan viranomaiset hoitaa.
Tuon esimerkkiveneen,joka 150e lähti nettihuutokaupasta,nostot jatkuu ens viikolla.
Ja yksikään yhtiö ei ollut suostunut sitä vakuuttamaan.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

signet

Nyt oli toi yllämainittu SOMA-niminen kippo saatu ylös jorpakosta.Kaksi päivää oli taas naarattu suurella kalustomäärällä.En uskalla edes kuvitella paljon tullut maksamaan.
...kun sai niin  halvalla...meissä jokaisessa asuu pieni sulo vilen...

LPR

Lainaus käyttäjältä: signet - 07 syyskuu, 2024, 21:34Nyt oli toi yllämainittu SOMA-niminen kippo saatu ylös jorpakosta.Kaksi päivää oli taas naarattu suurella kalustomäärällä.En uskalla edes kuvitella paljon tullut maksamaan.
Vanha puulaiva vaatii melkoisesti harrastuneisuutta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton