Nettikoneesta yms bongattua

Aloittaja Poweri, 07 helmikuu, 2024, 18:24

« edellinen - seuraava »

LPR

Tukin hinta on pysty- ja hankintakauppana sama. Joskus pystyyn saa jopa kovemman hinnan. Kuitupuusta saa hankintana 15-30 € enemmän motilta. Aika h...tisti pitää hankintakauppaa tehdä, että oma moto maksaa itsensä, tai edes elättää itsensä. Joku vanha ajokone saattaa jossain tapauksessa olla järkevä, mutta kyllä useimmiten ainoa edes jossain määrin mielekäs ratkaisu on kunnollinen metsäkärri traktorin perään.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 21 lokakuu, 2025, 18:26Laskelman lähtökohdaksi kai olisi parempi ottaa taksa millä puut siirtyvät tien varteen urakoitsijan tekemänä?

Tuhansia hehtaareja vaatii koneketjun kannattavaksi saaminen. Jostain on sellainen neuvo jäänyt mieleen että ainoat kannattavat investoinnit metsätalousyrittäjällä on raivaussaha ja istutusputki.

Oli joku Metsolan tubetus Jartracin näppärästä tela-ajokoneesta. Mettätilallinen perusteli ostostaan sillä että oli suomaita joilta ei oikein pyörävehkeellä ois saanu tuulenkaatoja pois. Jos sitä mettää on riittävästi ni ehkä hankinnan voi sitte noin ittelleen perustella. Jos ees nollatuloksen sais aikaan ni oispaha sitte harrastelukone ainakin. Jos hyvän käytetyn Jartracin mettätilallinen ostaa ni kai semmonen kohtalaisesti arvoaan pitää?

Mut varmaan moto- ketjua ois hankalampi saaha kannattamaan omassa metässä. Tai kai niitä ois useemmalla jos sillä löis rahoiksi.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 21 lokakuu, 2025, 19:56Oli joku Metsolan tubetus Jartracin näppärästä tela-ajokoneesta. Mettätilallinen perusteli ostostaan sillä että oli suomaita joilta ei oikein pyörävehkeellä ois saanu tuulenkaatoja pois. Jos sitä mettää on riittävästi ni ehkä hankinnan voi sitte noin ittelleen perustella. Jos ees nollatuloksen sais aikaan ni oispaha sitte harrastelukone ainakin. Jos hyvän käytetyn Jartracin mettätilallinen ostaa ni kai semmonen kohtalaisesti arvoaan pitää?

Mut varmaan moto- ketjua ois hankalampi saaha kannattamaan omassa metässä. Tai kai niitä ois useemmalla jos sillä löis rahoiksi.
Jarctrac ainakin alkuvaiheessa oli melkoisen kotikutoisen oloinen kyhäys. Uudemmat on kaiketi jo ihan toimivia, mutta ei taida sadalla tonnilla lähteä.

Suomessa pienmetsäkoneet ei ole oikein mitenkään päin laskettuna kannattavia, johtuen puun hinnoittelusta. Hankintakauppa ei yksinkertaisesti isossa mittapuussa ole kannattavaa, kun tukista ei makseta yhtään enemmän. Ensiharvennuksia ja ehkä vielä kakkosharvennuksia kannattaa hankintana tehdä, jos omalle työlle ei paljon palkkaa laske. Ruotsissa on tyyli ja hinnoittelu erilaista, siellä tehdään paljon hankintahakkuita ja on yrittäjiä ketkä niitä urakoi kevyellä kalustolla.

LPR

Mä olen pienellä tela-alustaisella ajokoneella ajanut 40 vuotta enemmän ja vähemmän tosimielessä. 2000-luvulla en enää yhtään urakkaa vieraalle, kun ei palkoille pääse. Yksinkertaisesti puuta ei liiku tarpeeksi käytetyssä ajassa.

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 21 lokakuu, 2025, 20:10Mä olen pienellä tela-alustaisella ajokoneella ajanut 40 vuotta enemmän ja vähemmän tosimielessä. 2000-luvulla en enää yhtään urakkaa vieraalle, kun ei palkoille pääse. Yksinkertaisesti puuta ei liiku tarpeeksi käytetyssä ajassa.

No on siinä tullu varmaan jo melkosen hyvä näkemys aiheesta, kunnioitettava määrä kokemusta.

https://m.nettikone.com/terri/terri-1020/2601690

Vaihteeksi Terri- haaveilua. Jos korpitallin läheltä löytyis puuhamettä omaksi joskus...sais tekosyyn ostaa joku tommonenkin. Kiehtois päästä ajeleen. Ainut mikä pistää silmään, käsin kuormatessa joutuis puuta nostamaan aika ylös. Mut ku on hydee, voisin viritellä hydevinssini kärryyn ni kiskois perän kautta puuta kyytiin. Oon katellu ku jenkkiläiset saa puita kyytiin ovelasti 2 pisteestä nivelöidyn  U- puomin avulla. Ei menis kärry nurin.

Terrillä pääsis kesälläkin ajeleen! Muuten minun vähäset puut tulis vaikka nykysellä kalustolla mut laps tarttee aina joskus uusia leluja....

Bantam

Äskettäin "Saari ilman lakeja"- sarjassa tyyppi nosti kookkaita tukkeja moottorisahavinssillä jollain ihmeellisellä vaijeri/väkipyörävirityksellä. Tuntuu, että Alaskassa nähdään todella vaivaa puunkeräyksessä alkeellisilla menetelmillä, mutta kai se on pakko, jos haluaa siellä elää.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 01 marraskuu, 2025, 12:51https://m.nettikone.com/cummins/v-8/2607851

Mihis tommosen vois laittaa??? Johki mettähärveliin viäntöjä?? Liekö kallis rempata? Eikö ne o lujia nuo Cumminsit. Minulla ei o tosin käytännön kokemusta. Ois meleko väkevä vaikka jossain isossa hakkurissa
Laitoin tännekin.

Kysyppä huvikseen @1purehell nimmarilta mihin vois laittaa....
Edelleen rajuin koneswappi mistä olen kuullu.

Lujia kai, jostain muistasin lukeneeni että että kasit ei olis ihan yhtä legendaarisia kuin kutoset mutta netti ny on täynnä kaikkee mutua ja yksittäistapauksia ym pasketta.

En tiiä kuvasta sanoo tarkalleen mikä kone tuo edes on.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Poweri - 01 marraskuu, 2025, 17:39Laitoin tännekin.

Kysyppä huvikseen @1purehell nimmarilta mihin vois laittaa....
Edelleen rajuin koneswappi mistä olen kuullu.

Lujia kai, jostain muistasin lukeneeni että että kasit ei olis ihan yhtä legendaarisia kuin kutoset mutta netti ny on täynnä kaikkee mutua ja yksittäistapauksia ym pasketta.

En tiiä kuvasta sanoo tarkalleen mikä kone tuo edes on.
Netti ei oikein tunnu edes tunnistavan noita cumminsin "pieniä" v8:ja.
Naapurilla oli ford cargo, jossa 8.3l V8.
Jostain olen lukenut aiheesta, että 60/70-luvun taitteen fullsize buickkiin olisi laitettu juuri tämmöinen cumminsin 8.3l V8, Suomessa.

Poweri

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 01 marraskuu, 2025, 18:04Netti ei oikein tunnu edes tunnistavan noita cumminsin "pieniä" v8:ja.
Jostain olen lukenut aiheesta, että 60/70-luvun taitteen fullsize buickkiin olisi laitettu juuri tämmöinen cumminsin 8.3l V8, Suomessa.

Ja toikin näyttäis olevan kutonen?

Kaikki tuon ajan oikeet korjaamokirjat on mökillä, niistä kyllä selviäs. Ai suoltaa kaikenlaista paskaa ja muuten tipottain puolisekavia jokelluksia

Asmo

Cargoja on tehty kaikenmaailman moottoreilla. On ollu Cumminsin veekaseja sekä kutosia, Perkinsin kaseja,  Deutzin veekutosia, Fordin nelosia ja kutosia...

signet

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 01 marraskuu, 2025, 18:04Netti ei oikein tunnu edes tunnistavan noita cumminsin "pieniä" v8:ja.

Kaverilla oli joskus tommosella koneella Sisun bussi,ei ollu varmaan montaa tehty.

Toyopet

Niin, googlailin aikani, niin Googlen tekoäly väitti tosissaan, että cummins ei ole tehnyt V8 dieseleitä ollenkaan.

No on se V(T)470/504/555, ei kai kuulemma mitään mahdottomia menestystuotteita.
Naapurin cargossa siis tuommoinen 504cid eli 8.3l ja kun tuolta haeskelin, niin edesmenneellä @1purehell on maininnut, että se ameriikanrauta tuoll 8.3 dieselillä varustettuna on ollut hänen naapurustossaan.

Tuo reilu 9l kone lie 555.

sössö

amerikan nissan pickupissa on ollu surullisen kuuluisa V8 cummins, teko"äly" taas aika kassalla.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 04 marraskuu, 2025, 23:23amerikan nissan pickupissa on ollu surullisen kuuluisa V8 cummins, teko"äly" taas aika kassalla.
No sekin kone tosiaan vielä.
Tuo tekoäly on kyllä ärsyttävä tuossa haussa, kun tietää mitä on hakemassa, niin voi todeta sen vastausten olevan ihan mitä sattuu.
Ja googlen tulokset yleensäkin on menneet suppeiksi.
Ei mitään vanhoja juttuja enää löydä.

sössö

outo juttu ettei löydä tuota nissanin konetta kun on 2010- luvun juttu ja tarinaa netissä on vaikka kuinka siitä kun vehkeet hajoo.