Pellin kutistus- ja venytyslaite

Aloittaja jusssi, 11 helmikuu, 2024, 12:01

« edellinen - seuraava »

jusssi

No nyt tuolla tallilla hääriessä sit tein sille jonkinlaisen kiinitysraudan ja testasin venytystä millin peltiin. Kuvan mutka on nytkytelty kolmeen kertaan ja meni kyllä ihan sievästi, tuossa kuitenki leveyttäkin 30-40mm.
Vihervasemmisto on vihollinen ja kuollut ryssä on hyvä ryssä.

Zephyr

Tuli yhdellä tallilla vierailulla ollessa kokeiltua "syväkurkkuista" kutistinta, eli Toraforssin twin heavy duty mallia :

https://www.torafors.com/product/76/kutistus---venytyskone-twin-heavy-duty

Olipa tehokas ja hyväntuntuinen värkki, mutta tällaisella satunnaiskäytöllä hinta on sellainen ettei kyllä ole rahkeita moista hankkia.  Facebookin Metalshaping Suomi ryhmässä oli eräs halpis kutistimen modaustarina, ja ajattelin katsoa paljonko tuollainen kaksoisrunkoinen halpislaite tänä päivänä maksaa. ( minulla on ennestään jo tuollainen, jotain +15 vuotta sitten Harbor Freightilta hankittu halpis laite, johon tein aikoinaan itse rungon, ja jota en halunnut alkaa modaamaan, kun se pelittää vieläkin ihan ok, mutta toi kitasyvyys noin 25mm on monesti aivan liian vähän.)

Selatessa Aliexpressiä, tuli oheinen laite vastaan, hinta oli jotain 190 EUR, ja ilmainen kuljetus Saksasta, no jäin miettimään, ja pari päivää myöhemmin kun katsoin, hinta olikin enää 178,80 EUR, joku Spring sale oli päällä, pistin tilauksen vetäämään.

Laite tulikin 6 päivässä DHL-Posti kautta kotiin kuljetettuna.

Kasasin sen ja kokeilin että tuollainen normi 1mm musta kulmalista kutistuu ja leviää ihan ok.  Purin sitten laitteen, ja katsoin missä olisi tarpeeksi järeää lattaa / levyä, että voi joskus kesällä tehdä uudet rungot, no Puuilossa oli 15x200x600 latta -50%, ( 30EUR ) niin hain sellaisen.

Runkoa pyöritellessäni katselin että voisihan tuota alkuperäistäkin runkoa koittaa modata, hylkyynhän se menee joka tapauksessa ja mittailin ja päädyin että teen suurin piirtein 38mm reiän, jolloin tukirakenteet säilyvät vielä ehjinä.

Kaivoin hyllystä TEMUsta aiemmin tilaamani reikäpora salkun ( 13 kpl reikäporia kovametallikärjillä maksoi 60EUR ), sarjassa olikin juuri 38mm terä, joka upposi valuun kuin tyhjää vain, kidan avasin sitten rälläkällä, ja viilalla pyöristin kulmat,
Toi kutistusleukojen levy täytyi kanssa vetää poikki, ja porata reiät ja kierteittää runkoon reiät. Varsinaisista kutistusleuoista pyöristin ulkokulmat kanssa, ettei niistä tule pahoja jälkiä.

Värkki kasaan, jalkapoljin oli kovin lyhyt, niin jatkoin sitä 200mm, ja kävin ostamassa 2 kpl mersun kytkinpolkimen kumeja ( 2.99EUR/ Kpl ) ja kokeilemaan,

Kyl mä vaan oon kauhian hämmästynyt, sehän toimii alkuperäiselläkin rungolla ! ensimmäisessä kuvassa pelti kutisteltuna, ja toisessa siloiteltuna englanninpyörällä + epäkeskolla ja 180 paperilla pyyhkäistynä.

Jussi

Olispa noita ollu sillon 30+ vuotta sitten.
En varmasti oo.