Alipaine-ennakosta keskustelua

Aloittaja Toyopet, 06 heinäkuu, 2024, 18:36

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Tuolla projektijutuissa kun on ollut noista jakajan alipaine-ennakoista tarinaa, onko imusarjan alipaineella vai ported vacuumissa ja asia vähän liippaa omiakin kokeiluja, niin väitellään täällä, ettei sotkeennu nuo projektiketjut.

Omassa oldsissa on ennakot ported vakuumissa, katsottiin joskus yhdestä alkuperäisestä mallia, miten se on.

Auto on vähän outo käytökseltään, kun ei tahdo mennä päästöistä läpi muuten kuin sytty myöhäisellä ja sitten taas ei ole oikein vetoja. Ja jos taas perusennakoita on liikaa, niin startti ei jaksa pyöräyttää käyntiin.
Ported-liitäntä auttaa, kun startatessa ei nyt ennakkoa niin ole ole.
Mutta nyt kun vähän säätelin perusennakkoa myöhemmäksi niin semmoinen ilmiö voimistui, että tyhjäkäynniltä kaasua avatessa kierrokset ryntää ihan itsekseen johonkin parin tonnin huitteille, johtunee ehkä juuri siitä, että läpän avautessa ennakonsäädin saa myös alipainetta ja ennakon lisäys nostaa kierroksia.
Melko ärsyttävä ilmiö tilanteissa, joissa tarkoitus lähteä nätisti liikkeelle.  ;D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Ei näitä voi yleistää koska se ennakon tarve riippuu palotilan koosta ja muodosta. Jos on pieni ja nopea palotila niin tulee toimeen yllättävän pienellä ennakolla. Ja se palotila ei ole pelkkä kansi vaan männän kanssa yhteinen. Mulla esimerkkinä yks tiukalla ~0.7mm kuetsilla ollu 383 ströykkikone ei sietänyt yli 32° ennakkoa lainkaan ja alipainesäädöstä oli pelkkää haittaa kun se koitti sitä maantiellä vielä aikaistaa.
Joskus tutkinu noitten gm ruuttakoneiden sytkäkarttoja niin vettessä oli muistaakseni peräti 50° maksimi.
X

Camino79

Pääsääntöisesti vakioissa tai vähän kirratuissa tuo full-vacuum on the way to go.

Em. Erikoistapauksia lukuunottamatta sitä ennakkoa tarvitaan varsinkin cruise ja matalilla kierroksilla ylipäätään.

Tapauksesta riippuen max mek.ennakko sinne 30-36° ja vakio alip.kello full vacuumissa on aika varma resepti.

Ite tipautin perusennakkoa ykässä 36sta 33een kun epäilys keskialueen kuolleesta kohdasta kääntyi äänettömään detonointiin ja auttoi. Mutta mulla onkin laskennallinen purkka 10,2 ja nokka vastaa nykysellään compin 262sta. Vakionokalla ja esmes niillä @Toyopet :lle menneillä edellisillä kansilla joilla purkka oli siellä 9,5 nurkilla ni se 36° oli oikein passeli.

Ported vacuumista en keksi mitään hyvää sanottavaa paitsi että motti lämpeää tyhjäkäynnillä nopeammin kun sytty on myöhäsellään. Toki päästöistä menee helpommin mutta siinäpä ne edut onkin.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko

mulla on puikissa siinä ported vacuumissa,muistaakseni kokeilin siinä full vacuumissa kanssa mut nuin rokkaa paremmin.voi tietysti tuo dynaflow vaikuttaa asiaan...

Vaniukko

tätä kirjoittaessa vaihoin sen full-vacuumiin,tyhjäkäynti tietysti keveni huomattavasti  kun ennen 5 astetta ja nyt 25 maksimi edelleen 38.ja onhan siinä alhaalta enemmän voimaa

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 20:46tätä kirjoittaessa vaihoin sen full-vacuumiin,tyhjäkäynti tietysti keveni huomattavasti  kun ennen 5 astetta ja nyt 25 maksimi edelleen 38.ja onhan siinä alhaalta enemmän voimaa


Nimenomaan tämä.

Ja suurin muutos on oikeastaan siinä että kun läppäsee lämän tiskiin ni ei stumppaa likikään niin herkästi. Toki ite ainakin edelin kanssa oppinu että tyhjäkäyntiseos saa olla pikkusen rikkaalla muutenkin kun siinä on niin onneton se kiihari
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko

joo sais antaa enemmän soppaa kiihari kun polkasee kerralla tyhjäkäynniltä pedaalin pohjaan.mut kun kävin koeajolla ja samalla saunajuomat hakemassa niin kopasin vitostielle liittyessä niin tuolla low aluella sutii varmaan yli satasen nopeuteen😎

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 21:10joo sais antaa enemmän soppaa kiihari kun polkasee kerralla tyhjäkäynniltä pedaalin pohjaan.mut kun kävin koeajolla ja samalla saunajuomat hakemassa niin kopasin vitostielle liittyessä niin tuolla low aluella sutii varmaan yli satasen nopeuteen😎

Hiuksenhieno offtopic, mutta mikä kaasari?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko


Camino79

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 06 heinäkuu, 2024, 21:43750 carter

Eli käytännössä edeli... kiiharin tanko lähimmäiseen reikään ja kokeile kääntää vaikka vartti lisää soppaa tyhjäkäyntiruuveista. Jos on laajakaista ni tyhjäkäynti-afr tonne 12 pintaan.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Vaniukko

niin,sama laitos.seosta jo rikastin mut pitää vielä tuo kiihari kahtoo,muistelen että ois nuin ollu.

Jussi

Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
En varmasti oo.

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 heinäkuu, 2024, 23:58Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
totta.minunkin pitäs vielä saada säädettyä sen alipaine ennakon määrää,nyt tuntuu kylillä ajellessa että tyhjäkäynti jää aavistuksen leijumaan  ja siitä en tykkää

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Vaniukko - 07 heinäkuu, 2024, 00:40totta.minunkin pitäs vielä saada säädettyä sen alipaine ennakon määrää,nyt tuntuu kylillä ajellessa että tyhjäkäynti jää aavistuksen leijumaan  ja siitä en tykkää
Jos kaasarin tyhjäkäynti on säädetty "huonolle" ennakolle, niin sitä voi helposti tiputtaa alemmas. Samaten seosruuveille voi löytyä ihan uusi parempi asento nyt täydellä alipaine-ennakolla.
Jos noi ei tuota haluttua, niin perusennakkoakin pystyy nyt vähän laskemaan.
En varmasti oo.

Vaniukko

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 06 heinäkuu, 2024, 23:58Kun puhutaan tapauksista, missä tyhjäkäyntipäästöistä ei tarvi välittää, niin yhdessäkään tapauksessa en ole ikinä keksinyt syytä käyttää ported vacuumia. Ihan jokaisen on saanut paljon paremmaksi täydellä alipaineella. Pitää vaan tajuta, ettei se ole pelkkä letkun paikan vaihto, vaan kaikki muukin pitää sit olla siihen sovitettuna.
joo,kaikkee jo vähä veivasin mut siinähän tuon näkee