Laturin koko (A) vs pyörintävastus?

Aloittaja Toyopet, 11 heinäkuu, 2024, 20:05

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Heräsi kysymys, että jos on vaikkapa 50A laturi, joka periaatteessa riittää juuri ja juuri käyttöön tai sitten vaikkapa 100A laturi, joka on tarpeeseen ylimitoitettu, kumpiko käytännössä toimii kevyemmin?

Toki jos se tietyn tehon tekee, niin se teho on sama molemmissa mutta onko hyötysuhteet ja käytännössä vastus sama vai toimiiko toinen kevyemmin?

Lähinnä hihnojen luistoa olen vähän ihmetellyt eri vehkeissä.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Stige

Ei kerro ampeeriluku kyl mitään vierintävastuksesta, joku bilhelveten 60A yleismalline laturi ei meinannu pyöriä yhel V hihnal ellei vetäny hampaat irvessä tiukkaan, sit vaihoin jonku GM 140A laturin sinne mihi laitoin moriurahihnapyörän tilalle tosta vaan hihnapyörän ja takas kii ja loppu turhat ujellukset samalla.

Isompi parempi?

Camino79

Teoriatasollahan jos elektroniikka on edes suunnilleen yhtä "tehokasta" niin ei eroa ole kuin pyörivissä massoissa ja laakereissa.

Mutta jotta "huonommalla" elektroniikalla saadaan samat ämpärit niin voihan se toki ottaa nimellisesti enemmän kuormaa kuin "paremmalla" elektroniikalla oleva samalla ämpärimäärällä.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

LPR

Hihnapyörän koko ja hihnan kiertokulma pyörällä vaikuttaa oleellisesti. Ja toki myös hihnapyörän kuluneisuus, monesti hihnapyörät on hyvinkin kuluneita, vaikka ei moni sitä hoksaa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Jos molemmat laturit on ehjiä mekaanisesesti ja sähköisesti, niin eipä eroa isosti tule. Menee sen kuormituksen mukaan, mitä isompi toki jossain tilanteessa tekee enemmän.
Ne Oldsit esm., joissa se älyttömän pitkä laturin hihna, syö sen hihnapyörän varsin nopeesti U-muotoon. Kun se hihna värisee käytännössä aina reilusti jättöpuolella.
En varmasti oo.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 11 heinäkuu, 2024, 23:42Jos molemmat laturit on ehjiä mekaanisesesti ja sähköisesti, niin eipä eroa isosti tule. Menee sen kuormituksen mukaan, mitä isompi toki jossain tilanteessa tekee enemmän.
Ne Oldsit esm., joissa se älyttömän pitkä laturin hihna, syö sen hihnapyörän varsin nopeesti U-muotoon. Kun se hihna värisee käytännössä aina reilusti jättöpuolella.
Tuossa mun 390 fergussa laturi on jotakuinkin korkeussuunnassa kampiakselin ja vesipumpun puolivälissä. Ja kun on kapeaan konekoppaan mahduttava, niin hihna kiertää hyvin lyhyen matkan hihnapyörällä. Ei läheskään 90 asteen mutkaa tee, kävisikö 30-40 astetta hihnapyörällä? Tosi kireällä pitää hihnan olla ja silti saa hihnaa uusia melko säännöllisesti kun lasittuu nopeasti. Saattaapa hihnapyöräkin olla kulunut, kun luistoa varmasti on kovemmalla kuormituksella. Ja kun hihnapyörät pitäisi sitten uusia kaikki kerralla eikä vain yhtä. Mennään toistaiseksi noin, hihnoja uusien.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 11 heinäkuu, 2024, 23:55Tuossa mun 390 fergussa laturi on jotakuinkin korkeussuunnassa kampiakselin ja vesipumpun puolivälissä. Ja kun on kapeaan konekoppaan mahduttava, niin hihna kiertää hyvin lyhyen matkan hihnapyörällä. Ei läheskään 90 asteen mutkaa tee, kävisikö 30-40 astetta hihnapyörällä? Tosi kireällä pitää hihnan olla ja silti saa hihnaa uusia melko säännöllisesti kun lasittuu nopeasti. Saattaapa hihnapyöräkin olla kulunut, kun luistoa varmasti on kovemmalla kuormituksella. Ja kun hihnapyörät pitäisi sitten uusia kaikki kerralla eikä vain yhtä. Mennään toistaiseksi noin, hihnoja uusien.
Pikkupyörä laturilta ekana kuluu. Sieltä se luisteleekin. Tossa pitkän hihnan ongelmassa on vähän eri syy, kun siinä kuiten tulee aika pitkästi pitopintaa.
En varmasti oo.

Toyopet

Itseasiassa tämä ongelma on tuossa transitissa. Siihen on vaihdettu laturi ja hihnakin viime kesänä edellisen omistajan mukaan ja se on asia, joka näyttää jopa uskottavalta. Hihna on kuin lähes uusi mutta yön yli seisottuaan ei meinaa saada pitoa.
No joo, ehkä se hupiakku on vähän ehtoopuolella mutta silti tuo auto on alkujaankin ollut kahdella akulla, nyt vaan toinen akku on pois starttikäytöstä ihan tehdastekoisen oloisella erotusreleellä tms. On varmaankin ihan koripajan jäljiltä.
Mutta se on moniurahihna, kiertää laturin hihnapyörää puoli kierrosta ja vedin nyt jakopäärempan yhteydessä aika tiukkaan ja silti se vinkuu.

Liekö sitten hihnoissa eroja materiaalin suhteen. Tuntuu vaan jotenkin hassulta, kun oldsista viimein sai remmin pitämään ja vaan sillä yhdellä olemattomalla kiilahihnalla, niin tuommoinen sitten ujeltaa viimeistä päivää.

Tosin joskus talvikelissä on tainnut toyotankin moniurahihna kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän kitistä, siinä kyllä pyöri tehostin samalla remmillä, ransussa vaan vesipumppu, laturi ja viskoflekti ja se viskokin tuntuu toimivan oikein.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 heinäkuu, 2024, 00:34Itseasiassa tämä ongelma on tuossa transitissa. Siihen on vaihdettu laturi ja hihnakin viime kesänä edellisen omistajan mukaan ja se on asia, joka näyttää jopa uskottavalta. Hihna on kuin lähes uusi mutta yön yli seisottuaan ei meinaa saada pitoa. No joo, ehkä se hupiakku on vähän ehtoopuolella mutta silti tuo auto on alkujaankin ollut kahdella akulla, nyt vaan toinen akku on pois starttikäytöstä ihan tehdastekoisen oloisella erotusreleellä tms. On varmaankin ihan koripajan jäljiltä.
Sopivasti paska akku kyllä osaa tehdä tuon. Ja onkohan se laturikaan enää ehjä?
Miten jännite käyttäytyy kun laitat käyntiin? Nouseeko helposti aika äkkiä normi latauslukemiin yli 14V? Jos ei, niin molemmat vaihtoehdot on olemassa. Tasurivikanen laturi ottaa vitusti tehoa, mutta ei lataa kunnolla jos ollenkaan. Sillon laturi on yleensä jo kuuma koskea jo lyhänkin käynnin jälkeen.
En varmasti oo.

Kyrpov

Laturin kanssa ei varmaan hirveästi kikkailla kun alipainepumppu on perseessä?

Saa se suht tiukalla olla mutta ei mitenkään saatanallisen piukalla. Ennemmin se ohjaustehostimen remmi mulla ainakin löystyy vaan se antaa jonkinverran vispata ilman kitinää/luistoa.

Tosin mullakin se tuore laturi kesti vaan pari vuotta ja taas uus menossa.
Sinä vain

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 heinäkuu, 2024, 00:34Itseasiassa tämä ongelma on tuossa transitissa. Siihen on vaihdettu laturi ja hihnakin viime kesänä edellisen omistajan mukaan ja se on asia, joka näyttää jopa uskottavalta. Hihna on kuin lähes uusi mutta yön yli seisottuaan ei meinaa saada pitoa.
No joo, ehkä se hupiakku on vähän ehtoopuolella mutta silti tuo auto on alkujaankin ollut kahdella akulla, nyt vaan toinen akku on pois starttikäytöstä ihan tehdastekoisen oloisella erotusreleellä tms. On varmaankin ihan koripajan jäljiltä.
Mutta se on moniurahihna, kiertää laturin hihnapyörää puoli kierrosta ja vedin nyt jakopäärempan yhteydessä aika tiukkaan ja silti se vinkuu.

Liekö sitten hihnoissa eroja materiaalin suhteen. Tuntuu vaan jotenkin hassulta, kun oldsista viimein sai remmin pitämään ja vaan sillä yhdellä olemattomalla kiilahihnalla, niin tuommoinen sitten ujeltaa viimeistä päivää.

Tosin joskus talvikelissä on tainnut toyotankin moniurahihna kylmäkäynnistyksen jälkeen vähän kitistä, siinä kyllä pyöri tehostin samalla remmillä, ransussa vaan vesipumppu, laturi ja viskoflekti ja se viskokin tuntuu toimivan oikein.
Mulla Jeepissä moniurahihnapyörät on kuluneet, vaikka on ajettu vain 260000 km. Uusi hihna kestää 1000-2000 km ja alkaa ulvomaan. Hihna pohjaa eikä pidä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20, Buick DX Phaeton

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 13 heinäkuu, 2024, 00:48Mulla Jeepissä moniurahihnapyörät on kuluneet, vaikka on ajettu vain 260000 km. Uusi hihna kestää 1000-2000 km ja alkaa ulvomaan. Hihna pohjaa eikä pidä.
Jossain autossahan muuten hihnan paikka vois altistaa sen esm. keräämään hiekkaa, joka sit tekee pyöristä selvää nopeesti. Se muru uppoaa kumiin ja hioo pyörät hölpiksi.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 13 heinäkuu, 2024, 00:44Sopivasti paska akku kyllä osaa tehdä tuon. Ja onkohan se laturikaan enää ehjä?
Miten jännite käyttäytyy kun laitat käyntiin?
Enpä laittanut käyntiin mutta kävin mittaamassa, kun kahteen päivään ei ole ajettu. Sisäsähköt kokonaan pois päältä, jääkaappi pois päältä, ainoa kuluttaja lämppärin lcd-näyttö, akun jännite 12.17V.
Starttiakku vertailun vuoksi 12.57V

Eli kyllähän se akku hyvinkin voi olla syypää.
Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 heinäkuu, 2024, 16:45Enpä laittanut käyntiin mutta kävin mittaamassa, kun kahteen päivään ei ole ajettu. Sisäsähköt kokonaan pois päältä, jääkaappi pois päältä, ainoa kuluttaja lämppärin lcd-näyttö, akun jännite 12.17V.
Starttiakku vertailun vuoksi 12.57V

Eli kyllähän se akku hyvinkin voi olla syypää.

Se lämppärin virrankulutus siinä lepotilassa pitäs kyllä mitata, jos se vaikka tyhjääkin muuten ehjän akun. Silloinhan sille akulle myös virta maistuu hyvin.
En varmasti oo.

Toyopet

Ei luulisi tuommoisen pienen näytön ja lämppärin lepotilassa juuri mitään kuluttavan, vaan mistä noista kiinalaisista tietää.

Crown 1965
Crown 1971
Cutlass Cruiser
Caprice STW
Plymouth 1938-39