Laturin koko (A) vs pyörintävastus?

Aloittaja Toyopet, 11 heinäkuu, 2024, 20:05

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 heinäkuu, 2024, 20:29Ei luulisi tuommoisen pienen näytön ja lämppärin lepotilassa juuri mitään kuluttavan, vaan mistä noista kiinalaisista tietää.


Ei luulis. Mutta sitäpä ei tiedä ennenku mittaa. Voi jopa yllättää.

Toyopet

Kukas tulkitsee, mitä yksikköä se nyt oli...

Tällä asetuksella mitattuna mittari näytti 2.5

Milliamppeeria, amppeeria, tosin maksimi pitäisi olla 2A ja palaa sulake?
Aika kovasti kipinöi kyllä virrat laittaessa, että kyllä siellä on kuitenkin kulutusta johonkin.
Ensin näyttää 2.3, pari sekuntia ja jääkaappi piippaa, silloin nousee 2.5.
Muuta kulutusta ei pitäisi olla kuin se lämppäri lepotilassa. Valot on kaikki erillisen mekaanisen kytkimen takana ja pois päältä.

12.13V oli akun jännite nyt.

LPR

Alussa kun akun kengät kytketään, voi olla suurikin kulutus, kun kaikki elektroniikka lataa konkkansa, ym. Minuutin päästä jo pitisi olla rauhoittunut.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2024, 11:26Alussa kun akun kengät kytketään, voi olla suurikin kulutus, kun kaikki elektroniikka lataa konkkansa, ym. Minuutin päästä jo pitisi olla rauhoittunut.
Akku ei ollut kuin hetken irti mittarin kytkentää varten eli ei varmaan ehtinyt konkkia kovin tyhjentää.

Kyrpov

Pihtimittari on kiva kaveri vuotovirtamittauksissa.

LPR

Minkälainen erotus on starttiakun ja hupiakun välillä? Onko vielä vanhanmallinen jakodiodi? Se alentaa latausjännitettä diodin kynnysjännitteen verran, eikä hupiakku ikinä lataudu täyteen

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 heinäkuu, 2024, 09:59Kukas tulkitsee, mitä yksikköä se nyt oli...

Tällä asetuksella mitattuna mittari näytti 2.5

Milliamppeeria, amppeeria, tosin maksimi pitäisi olla 2A ja palaa sulake?
Aika kovasti kipinöi kyllä virrat laittaessa, että kyllä siellä on kuitenkin kulutusta johonkin.
Ensin näyttää 2.3, pari sekuntia ja jääkaappi piippaa, silloin nousee 2.5.
Muuta kulutusta ei pitäisi olla kuin se lämppäri lepotilassa. Valot on kaikki erillisen mekaanisen kytkimen takana ja pois päältä.

12.13V oli akun jännite nyt.
Onpa omituisesti järjestetty mittarissa noi alueet...
Tuolla 2A liittimestä mitaten pitäs kytkin olla yks napsu ylempänä. Tossa 200mA kohdassa pitäs johto näköjään olla oikeessa reunassa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2024, 12:57Minkälainen erotus on starttiakun ja hupiakun välillä? Onko vielä vanhanmallinen jakodiodi? Se alentaa latausjännitettä diodin kynnysjännitteen verran, eikä hupiakku ikinä lataudu täyteen
ei hajua, mikä se on.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 heinäkuu, 2024, 15:20ei hajua, mikä se on.
Kytkentä, joka erottaa starttiakun ja hupiakun toisistaan, kun moottori ei käy. Ennen käytettiin diodisiltaa, mikä alensi latausjännitettä diodin kynnysjännitteen verran, n. 0,5 V. Näissä on haittana tuo alentunut latausjännite, eikä akku välttämättä tule koskaan aivan täyteen. Tai sitten oli vain relekytkentä, mikä yhdisti akkupiirit koneen käydessä. Näissä ongelmana on, että jos iso hupiakku on melko tyhjä ja heikkotehoinen laturi, saattoi tyhjä akku imeä starttiakustakin virtaa. Nykyään käytetään elektronista relettä, mikä erottaa akut jännitteen ollessa alle 13 vomttia, eli moottorin ollessa sammuksissa. Nämä yleensä priorisoi myös akut, että lataa ensin starttiakun ja vasta sitten alkaa lataamaan myös hupiakkua.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2024, 15:49Kytkentä, joka erottaa starttiakun ja hupiakun toisistaan, kun moottori ei käy. Ennen käytettiin diodisiltaa, mikä alensi latausjännitettä diodin kynnysjännitteen verran, n. 0,5 V. Näissä on haittana tuo alentunut latausjännite, eikä akku välttämättä tule koskaan aivan täyteen. Tai sitten oli vain relekytkentä, mikä yhdisti akkupiirit koneen käydessä. Näissä ongelmana on, että jos iso hupiakku on melko tyhjä ja heikkotehoinen laturi, saattoi tyhjä akku imeä starttiakustakin virtaa. Nykyään käytetään elektronista relettä, mikä erottaa akut jännitteen ollessa alle 13 vomttia, eli moottorin ollessa sammuksissa. Nämä yleensä priorisoi myös akut, että lataa ensin starttiakun ja vasta sitten alkaa lataamaan myös hupiakkua.
Siis tiedän, että siellä on erotus noiden akkujen välillä mutta en tiedä, minkälainen kytkentä se on.  :)

1996 ja melko varmasti tehtaan jäljiltä, mitä lie silloin käytetty mutta ei syö starttiakkua.


Toyopet

No uusintamittaus tehty nyt mittarin asennossa 20m/2A ja näytti 0,25
Eli lienee siis 0,25A, on siis hetken 0,23, sitten jääkaappi piippaa ja nousee tuohon 0,25A.
Karkeasti siis 6Ah/vrk.



Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 heinäkuu, 2024, 16:02No uusintamittaus tehty nyt mittarin asennossa 20m/2A ja näytti 0,25
Eli lienee siis 0,25A, on siis hetken 0,23, sitten jääkaappi piippaa ja nousee tuohon 0,25A.
Karkeasti siis 6Ah/vrk.



Nonni, eli siis 250mA. Kyllä se on jo sellanen lepovirta, että kannattas ottaa vehkeet irti kun ei ole käytössä. Laita hupiakkuun helppokäyttönen pääkytkin, minkä avaat kun et ajele päivittäin.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 heinäkuu, 2024, 15:58Siis tiedän, että siellä on erotus noiden akkujen välillä mutta en tiedä, minkälainen kytkentä se on.  :)

1996 ja melko varmasti tehtaan jäljiltä, mitä lie silloin käytetty mutta ei syö starttiakkua.


Silloin ei ollut elektronisia releitä. Jakodiodi näyttää tältä mikä linkissä. Rele on sellainen isomman releen näköinen tai useamman paketti.

https://www.jussinmaki.net/autosahko/jakodiodi-12-24v-100a/p/2412-100/#description

Jussi

Lainaus käyttäjältä: LPR - 16 heinäkuu, 2024, 18:04Silloin ei ollut elektronisia releitä. Jakodiodi näyttää tältä mikä linkissä. Rele on sellainen isomman releen näköinen tai useamman paketti.

https://www.jussinmaki.net/autosahko/jakodiodi-12-24v-100a/p/2412-100/#description
Tollanen kaksosanen jakodiodi toimii oikeen hyvin ilman jännitehäviötä, jos on ulkoisella tunnistinjohdolla oleva laturi. Tai modaa sisäiseen tunnistukseen kans diodin mukaan, niin nostaa latausjännitettä melki saman verran kun jakodiodi pudottaa.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 16 heinäkuu, 2024, 19:25Tollanen kaksosanen jakodiodi toimii oikeen hyvin ilman jännitehäviötä, jos on ulkoisella tunnistinjohdolla oleva laturi. Tai modaa sisäiseen tunnistukseen kans diodin mukaan, niin nostaa latausjännitettä melki saman verran kun jakodiodi pudottaa.

Juuri näin, mutta usein ne oli/on kytketty suoraan ilman mitään kikkailuita ja silloin jännite alenee.