Ulkoinen jännitteensäädin.

Aloittaja Toyopet, 18 heinäkuu, 2024, 16:38

« edellinen - seuraava »

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 huhtikuu, 2025, 22:53Varmasti, mutta näissä alkaa tulla vastaan se, että alkuperäisiä tai tarvikkeita ei enää oikein helpolla löydy.
Ja sekin vielä, että alkuperäisen kokoinem laturi on vähän äärirajoilla ja rikki.

ok, luulin että laturi on OK jos aikasemmin latasi 18V

Bantam

Lainaus käyttäjältä: LPR - 27 huhtikuu, 2025, 23:58Ei kait sieltä lahde kuin + akulle ja latausvalo ja mahdollisesti maa.

Jos 45 A riittää, niin Lucas 18 ACR kopio on kyllä halpa 60-100 € myyntipaikasta riippuen.

https://www.ikh.fi/fi/laturi-45a-12v-ford-acr-st0005

Joku 70 A on sitten jo toista sataa.

https://www.ikh.fi/fi/laturi-70a-12v-ford-cnh-mf-st0215

Yleiset laturin liittimien merkinnät

- +, B+ = latausvirta akun + napaan

- D-, B- = laturin maadoitus akun - napaan/runkoon

- IND, D+ = laturin aktivoiminen latauksen merkkivaloon

- W = impulssiliitin sähköinen kierroslukumittari

- S = sensori akun lämpötila-anturiin (Ford)

- AUX = lisävirtaliitin lisälaitteisiin

- F = kenttä tasavirtalatureissa

Veli juuri hiljattain laittoi ACR kopion vanhaan DB traktoriinsa. Ei kuulemma löytänyt enään "relettä" orkkistasavirtalaturiin. Se ACR-liitin piti erikseen hommata, olisi voinut olla jo laturin mukana.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Nikuzai - 21 heinäkuu, 2024, 11:14Voiko tollasta vanhaa ulkoista säädintä korvata millään nykyaikasella ja helposti?

Tulisi +maattoiseen tasavirta fordsoniin

Vaan eikö se suunnan vaihto ollu parin sekunnin homma, akku toisinpäin ja plussaa laturille koneen käydessä et suunta vaihtuu?


Siis vaikka tälläsellä

https://www.wandamotor.com/jnnitteensdin-yleismalli-p-266.html?language=fi&gad_source=1


mikä vika siinä alkuperäisessä säätimessä on, tai + maadoituksessa?

ei vaihtovirtalaitteeseen tehtyä tasasuuntaajaa+säädintä voi käyttää tasavirtalaturin kanssa

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 huhtikuu, 2025, 01:00mikä vika siinä alkuperäisessä säätimessä on, tai + maadoituksessa?

ei vaihtovirtalaitteeseen tehtyä tasasuuntaajaa+säädintä voi käyttää tasavirtalaturin kanssa


Alkuperäisen säätimen vika on et johdot roikku koneen kyljessä ja kojekoteloon ei menny mitään piuhoja perille asti

Mut se korjaantu fordsonin laturilla ja säätimellä



Mites sellainen hiacen ulkoinen säädin johon tulee 6 johtoa saako sillä korjattua/korvattua sisäisen säätimen johdottamalla suoraan hiiliin sen hiacen säätimen et alkuperäinen säädin toimii vaan hiilipitimenä?
Tai toisinpäin, hiilet irti ja säädin piuhojen päähän sinne poljinten ja rattiputken sun muiden roippeiden sekaan

Valmetissa oli sellainen laturi missä hiilten kosketus pinnat on keskellä roottoria päädyssä, ei siis sivussa kuten normaalisti vaan päädyssä
Eikä siinä akselin ulos tulevassa päässä kuten joissain, et hiilet on laturin rakenteen ulkopuolella mutta kosketuspinnat roottorin akselin sivussa
Vaan kosketus pinnat tosiaan oli siinä päädyssä toinen keskellä kuten virranjakajassa ja toinen vieressä.


Siis notta tämmöttine


Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 huhtikuu, 2025, 00:49ok, luulin että laturi on OK jos aikasemmin latasi 18V
Vuosi sitten latasi, ei enää.

 :)

Täytyy vielä käydä romuja läpi, jos löytyisi jotain ehjää alkuperäistä mutta täytyy jo tähänkin vaihtoehtoon valmistautua.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

HendriXXX

Hiacessa meni alkuperäisestä lataussäätimestä käämiltä lanka poikki. Siinä samassa meni laturi kaput.. tai toisinpäin, who knows.

Megazip kaupasta löyty alkuperäinen vielä. Tarviketta kokeilin ensin ni sillä latasi ihan höpöjä. Se uus säädin taisi tulla jostain United Arabi Emiratesista muistaakseni ja kyllä se ihan just oikea oli ja alkuperäinen oikealla koodilla myös.. ja alkopahan pelaamaan heti oikein.
Taisi maksaa 120€ kaikkenensa..

Ne vielä hyvin viestittely sieltä kun halusin piuhojen väreistä yms varmistuksen, ni ottivat kuvia paljon siitä säätimestä ni sain vertailla että varmasti sama.

sämpy

Tojotako tässä oli kyseessä? (pitää vilkaista pari jemmaa..)
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 28 huhtikuu, 2025, 17:05Tojotako tässä oli kyseessä? (pitää vilkaista pari jemmaa..)
Joo, toiota
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

LPR

Toyotaan jos osia tarvii, niin Amayamalta.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Jussi

Mulla on ainakin yks tollanen, jos tarvii.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 28 huhtikuu, 2025, 23:35Mulla on ainakin yks tollanen, jos tarvii.

Jaa, kohta olisi isot ostokset sinulta...
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

HendriXXX

Tuo käy semmoseen vanhaan haisuun ainaki, oliko ne ny kakkos koppasia.. mulla taitaa olla kolmosta tuo oma.

Toyopet

Tänään vaihdoin laturin, löysin sen myydyn farkun mukana tulleista hyvinkin siistin näköisen, purkuautosta aikanaan otettu kaikkea hilpettä vissiin talteen.
No ihan sama eli ilman mitään valoja antaa 14.2V, jopa tyhjäkäynnillä, parkit päällä tipahtaa pari kymmenystä ja ajovalot päällä putoaa sitten sinne 12,5V tuntumaan.

Joko siis toinenkin laturi rikki tai se säädin rikki vai voiko olla jotain muuta vielä. Joulukuussa Big Wheelsissä oli käytössä ja luultavasti latasi, kun JKL:ssäkin starttasi vaikka oli valot ja puhallin isolla molempiin suuntiin.
Seisoi tuossa pihalla sen puolisen vuotta eikä nyt siis lataa.

On vielä pari laturia kokeiltavaksi mutta jännitteensäädin olisi varmaan haettava Jussilta.
Tai hetkeksi lainaan @LowCrow crownista.
Tuokin säädin on jo hiluxista lainassa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

ja ei reagoi jännite kierroksiin?

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 13 toukokuu, 2025, 21:37ja ei reagoi jännite kierroksiin?
No ei oikein muuta kuin siinä ilman kuormaa käyntiinlaiton jälkeen, silloin vaatii vähän kierroksia, että nousee. Mutta muuten tuntuisi pysyvän. Niinkuin valot päällä se jännite on sama liki tyhjäkäynnillä ja isoilla kierroksilla
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8