Ulkoinen jännitteensäädin.

Aloittaja Toyopet, 18 heinäkuu, 2024, 16:38

« edellinen - seuraava »

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 13 toukokuu, 2025, 21:31Joko siis toinenkin laturi rikki tai se säädin rikki vai voiko olla jotain muuta vielä
Vedä vaikka testiin suora 4-6 neliön piuha laturin B+ navasta akun plussaan ja kokeile.
Jos ongelma jatkuu, niin laturi tai säädin on edelleen rikki. Jos ongelma poistuu, niin vika on johtosarjassa tai kytkennöissä.
En varmasti oo.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 14 toukokuu, 2025, 00:18Vedä vaikka testiin suora 4-6 neliön piuha laturin B+ navasta akun plussaan ja kokeile.
Jos ongelma jatkuu, niin laturi tai säädin on edelleen rikki. Jos ongelma poistuu, niin vika on johtosarjassa tai kytkennöissä.
Jeps, ongelma jatkuu.

Kunnolla lämmettyään pitää tyhjäkäynnillä 14.7V välillä käy jopa 15V:ssa. Puhallin täysille, niin tipahtaa 13.5 huitteille mutta vähän kun antaa kierroksia niim nousee 14.7-15 välille ja aavistuksen yli tyhjäkäynnin myös pitää siellä. Parkit päälle, ei reagoi mitenkään, ajovalot päälle, niin romahtaa 12.5V tuntumille eikä nouse kierroksillakaan.

Eli kokeiltava sitten LowCrown auton jännitteensäädintä.

Ampeerimittari näyttää kyllä tasapainoa.

Sisäisellä säätäjällä olevan laturin saisi kyllä siis ihan helposti kytkettyä.

Ai niin, tuossa minun autossa se bat-lähdöstä lähtevä piuha on kyllä ihan narua, se kai sinne ampeerimittarille menee. LowCrown autossa taas ainakin jotain 4mm2 piuhaa.
Minun autossa ainakin alkuperäiset.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 14 toukokuu, 2025, 21:13ajovalot päälle, niin romahtaa 12.5V tuntumille eikä nouse kierroksillakaan.
Taitaa olla diodivika laturissa.
En varmasti oo.

Toyopet

LowCrown crownit otin jännitesäätimen, niin ilman kuormaa se 14.7 ja valojen kanssa 13.7

Sitten tuli mieleen farkun mukana tulleet romut, kyllähän vanhan liiton autonrassaaja on varmaan jemmannut jännitteensäätimenkin...
No oli siellä kolmannen pahvilootan pohjalla sanomalehteen käärittynä yksi jännitteensäädin.
Tyhjänä 14.2V ja kuorman kanssa 13.2V

Kyykkää valojen laitossa alle 13V mutta nousee sieltä takaisin.

Olkoon nyt sillä ja täytyy @Jussi luota yrittää hakea se yksi ja jotain muutakin.

Täytyy varmaan nyt pakoputki suunnitella vielä uusiksi ennenkuin ottaa sitten ajoon.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 15 toukokuu, 2025, 20:47Kyykkää valojen laitossa alle 13V mutta nousee sieltä takaisin.
On siellä jotain muutakin feelua kun se säädin. Ei tollanen vanhakaan laturi saa valoilla kyykätä noin paljon. Eri asia olis jos kaikki auton sähkövehkeet olis päällä.
Joko johdotuksessa on huonoja kohtia tai se laturi pelaa "vajailla" kuitenkin.
En varmasti oo.