Ei sammu avaimesta.

Aloittaja juhapih, 29 heinäkuu, 2024, 13:44

« edellinen - seuraava »

juhapih

Nonni, nyt kun sai AMC Eaglen käymään taas, niin se päättikin olla sammumatta avaimesta.

Tuossahan on GM-mallin rattiakseli, eli virtalukon sähköt on tuolla akselin alaosassa.

Onko tuo sähköboksi rikki, vai löytyisikö vika muualta?

Auttakee. Nyt sammuu puolan piuhasta nyppäämällä...

Jussi

Kokeiles irrottamalla latausvalon johto.

GM vehkeissähän kävi jälkiasenteisen HEI jakajan kanssa toi. Se kun jakso antaa kipunaa latausvalonkin kautta tulevalla hitusähköllä. Sinne piti lisätä diodi.
En varmasti oo.

juhapih

Juu, piuhan irrottaminen auttoi.

Nyt vaan loppuu taju autosähköistä... Kun laitoin piuhan takas paikoilleen, niin kappas.... kaikki toimii ihan niin kuin pitääkin. Mit.. vit...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 29 heinäkuu, 2024, 18:09Juu, piuhan irrottaminen auttoi.

Nyt vaan loppuu taju autosähköistä... Kun laitoin piuhan takas paikoilleen, niin kappas.... kaikki toimii ihan niin kuin pitääkin. Mit.. vit...
Olisko nyt tullu sen verran heikompi kontakti, ettei enää jaksa antaa kipinää...
Laita varuilta se diodi siihen latausvalon johtoon, se "nuoli" laturiin päin. Eli diodin viivapää. Siinä pitäs kestää aika pienikin diodi, esm. yleinen 1N400X vaikka.
En varmasti oo.

juhapih

Täytyy kattella laatikoista jos löytys joku. Mutta miten se on toiminut 40v ihan OK ja nyt noin. Johtuiko siitä, että vaihdoin uuden liittimen pari päivää sitten?

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 29 heinäkuu, 2024, 20:12Täytyy kattella laatikoista jos löytys joku. Mutta miten se on toiminut 40v ihan OK ja nyt noin. Johtuiko siitä, että vaihdoin uuden liittimen pari päivää sitten?
Et oo vaihtanu isompiwattista laturin merkkilamppuu tai eri sytkäyksikköö?
En varmasti oo.

juhapih

Ei, pelkästään tuon liittimen, jonka rikoin, kun irrottelin tulppia...

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 29 heinäkuu, 2024, 21:38Ei, pelkästään tuon liittimen, jonka rikoin, kun irrottelin tulppia...
Ei selvinny minkä liittimen vaihdoit...
En varmasti oo.

juhapih

Sen merkkivalon piuhan päässä olevan. Menee siihen kaksoisliittimeen laturissa.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 30 heinäkuu, 2024, 00:28Sen merkkivalon piuhan päässä olevan. Menee siihen kaksoisliittimeen laturissa.
Okke. Ei oikeen pysty vaikuttaan tohon tilanteeseen. Tosin hyvin pienestä voi olla kiinni jaksaako sytkä antaa kipinää sen latausvalon kautta vuotavalla sähköllä. Kärkijakaja ja normipuola ei siihen pysty, mutta kärjettömät kuten HEI pystyy monasti.
En varmasti oo.

juhapih

Tuossa on se kärjetön sytytys ja Motocraftin syttyboksi, sama mikä Fordeissa...

juhapih

Jätti taas sammuttamatta...

Nyt kun hieman tutkin paremmin noita piuhoja, olikin tuo latausvalon piuha aivan OK, sitä ei siis korjattu... Se mihin vaihdoin abikon vanhan pään tilalle oli jonkun omatekoinen karva laturin virtanavasta siihen säätimen liittimeen (nro 2 delcossa)...
Ja kun tuon omatekoisen liitin oli poikki, niin laturin valo paloi..

Kattelin netistä, että noin on neuvottu tekemään, jos alkuperäinen piuha on sökö. AMCssä taitaa mennä alkup piuha johonkin starttireleen tienoille johtonipussa ja on kiinni varmaan jonkun laitteen virransyötön lähdössä haistelemassa. Tuommoista en löytänyt...

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 31 heinäkuu, 2024, 16:26Jätti taas sammuttamatta...

Nyt kun hieman tutkin paremmin noita piuhoja, olikin tuo latausvalon piuha aivan OK, sitä ei siis korjattu... Se mihin vaihdoin abikon vanhan pään tilalle oli jonkun omatekoinen karva laturin virtanavasta siihen säätimen liittimeen (nro 2 delcossa)...
Ja kun tuon omatekoisen liitin oli poikki, niin laturin valo paloi..

Kattelin netistä, että noin on neuvottu tekemään, jos alkuperäinen piuha on sökö. AMCssä taitaa mennä alkup piuha johonkin starttireleen tienoille johtonipussa ja on kiinni varmaan jonkun laitteen virransyötön lähdössä haistelemassa. Tuommoista en löytänyt...
Jos se on samanlainen viritys kuin Jeepissä, niin on vastuspiuha(15 Ohmia) se jännitteen haisteluun käytetty karva. :thinking: Jos sen korvaa suoralla johdolla niin latausjännite tippuu minun ymmärryksen mukaan.
Jeepissä(-81, kärjetön) se on ruskea ja tulee virtalukolta.
Punaisella syöttövirta laturin kentälle tulee starttireleeltä.

Releellä on ne 4 napaa, 2 isoa, toinen startille ja punainen akulle/laturille ja kaksi pientä, sininen ja punainen valkoisella raidalla.
Punainen raidalla menee jakajalle ja laturille ja sininen virtalukolle. Tämän sinisen väri vaihtuu tulipellin liittimessä punaiseksi..
Jos starttireleelle menevät pikkupiuhat on väärin, niin voisi tehdä jotain tuollaista. :thinking:

Puolalle tulee samaan napaan starttireleeltä tulevan kanssa myös punainen valkoisella raidalla ja se onkin vastusjohto(1.35 Ohmia). :shitfan: Tämä karva tulee sytytysvirralta, sytyn ohjausboksin liittimelle menevästä punavalkoisesta karvasta.

AMC on tehnyt ihmeellisiä asioita johtojen värien ja toiminnallisuuden kanssa..

Jos jakajalle tuleva punavalkoinen on starttireleen väärältä navalta, niin ei ehkä sammu auto virtalukosta.
Sama saattaa tulla eteen, jos vastusjohtoja on korvattu normipiuhalla.
Tässä ehkä se todennäköisin syy. :thinking:

Toivottavasti ei sekota enempää, kun eri automallista nuo luntattu.. :))
The ancient Romans had a tradition: Whenever one of their engineers constructed an arch, as the capstone was hoisted into place, the engineer assumed accountability for his work in the most profound way possible: He stood under the arch.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: juhapih - 31 heinäkuu, 2024, 16:26Jätti taas sammuttamatta...

Nyt kun hieman tutkin paremmin noita piuhoja, olikin tuo latausvalon piuha aivan OK, sitä ei siis korjattu... Se mihin vaihdoin abikon vanhan pään tilalle oli jonkun omatekoinen karva laturin virtanavasta siihen säätimen liittimeen (nro 2 delcossa)...
Ja kun tuon omatekoisen liitin oli poikki, niin laturin valo paloi..

Kattelin netistä, että noin on neuvottu tekemään, jos alkuperäinen piuha on sökö. AMCssä taitaa mennä alkup piuha johonkin starttireleen tienoille johtonipussa ja on kiinni varmaan jonkun laitteen virransyötön lähdössä haistelemassa. Tuommoista en löytänyt...
Alkuperäisellä säätimellä laturi alkaa lataamaan ilman sitä kakkospiuhaa, tarvikesäätimellä yleensä vaatii sen, muuten ei lataa.
En varmasti oo.

juhapih

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 31 heinäkuu, 2024, 17:29Alkuperäisellä säätimellä laturi alkaa lataamaan ilman sitä kakkospiuhaa, tarvikesäätimellä yleensä vaatii sen, muuten ei lataa.


Eli tuolla laturissa on joku ei alkuperäinen palikka sisällä.

Täytyy nuo Garyn piuhajutut huomenna katella, olisiko Jeepin kanssa mitään yhteistä. Voisi katella vaikka Jeepin kytkentäkaavion jostakin.

Mutta vieläkin ihmetyttää, että on vuosikymmenet toiminut OK. Ja tuo piuhaviritys on varmaankin jo Alppimaan perintöä.