Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 12:17Kyllä ainakin omalle palokuntauralle sattui ihan helvetin lukuisia tieltä suistumisia. Ei se tarvi kallio olla, isoja kiviä, puita ym on tienvarsilla tosi paljon. Monasti enemmän tuuria matkassa jos sellaseen ei osu suistumisen jälkeen.

Ei tarvi hirveästi corollaa painavampi auto olla, ollakin törmäysvyöhykkeitä kun tollanen periaatteessa niskatueton auto tekee niskoille gutaa. Vaikka olis kunnon niskatuki on silti peräänajossa riski ja piiskaliike vaikka vauhti olis vähäisempikin.




Aika vähissä taitaa nykyään olla enää paikat missä tieltä suistumallakaan ihan totaalistoppia tulee? Ainakin ite oon kiinnittäny huomiota että suurimmassa osaa teitä on raivailtu jo leveämmin varoaluetta ettei sieltä löydy enää 5 kuution kiviä puoli metriä tieltä? Ja useimmitenhan ne on talviaikaan tapahtuvia ni penkat itsessään ehtii jo pehmentämään ennen stoppia  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Aalto - 19 joulukuu, 2023, 11:46Asiasta käytiin kaveripiirissä kovaa väittelyä joitakin vuosia sitten. Se oli sitä aikaa, kun oli julkaistu video, jossa 59 Chevy ja uusi Malibu oli pantu törmäämään toisiinsa sillä tuloksella, että 59 hajosi pahasti. Joku löysi sitten amerikkalaisen kolaritilastojen perusteella tehdyn tutkimuksen. Siinä ilmeni, että painavampi auto on yleensä turvallisempi.

Yritin sitä löytää ja löytykin yksi kyseistä asiaa käsitellyt tutkimus. En tiedä, onko sama, mutta se ei tässä oleellista. Se mitä tätä tutkimusta silmäilin, niin painavampi, leveämpi ja pidempi auto on turvallisempi, vaikka olisi 80-luvulta.

Tämä tutkimus: https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/808570
En saanut tuota sivua auki. Painojutuillahan on ollut aiemmin isompi merkitys kun esim 800-1200kilosia autoja on ollut paljon liikenteessä. Nyt alkaa corollatkin olla 1400kilossa, katumaasturit parissa tonnissa kuten sähköautotkin. Se massaero jenkkien hyväksi on kaventunut pl tuoreemmat jenkkipickupit ja suvit ym.
Sinä vain

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 19 joulukuu, 2023, 12:20Aika vähissä taitaa nykyään olla enää paikat missä tieltä suistumallakaan ihan totaalistoppia tulee? Ainakin ite oon kiinnittäny huomiota että suurimmassa osaa teitä on raivailtu jo leveämmin varoaluetta ettei sieltä löydy enää 5 kuution kiviä puoli metriä tieltä? Ja useimmitenhan ne on talviaikaan tapahtuvia ni penkat itsessään ehtii jo pehmentämään ennen stoppia  :thinking:
Riippuu ihan missäpäin Suomea ajaa. 80-100kmh suistumisvauhdillakin ollaan äkkiä 20-30m päässä tieltä. Ihan yhtä lailla kesälläkin on suistumisia. Raskas liikenne taitaa enemmän talvella suistua.
Sinä vain

Kyrpov

Lisätään vielä, että nuo vanhemmat rungolliset kestää aika huonosti kattokerhoa vaikkakin rollovereita ei Suomessa samaan malliin tule kuin jenkkilässä.
Sinä vain

Aalto

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 12:20En saanut tuota sivua auki. Painojutuillahan on ollut aiemmin isompi merkitys kun esim 800-1200kilosia autoja on ollut paljon liikenteessä. Nyt alkaa corollatkin olla 1400kilossa, katumaasturit parissa tonnissa kuten sähköautotkin. Se massaero jenkkien hyväksi on kaventunut pl tuoreemmat jenkkipickupit ja suvit ym.

Iso pdf. Näyttää menevän aikaa, eikä välttämättä joka kerta lataannu. Sen verran tässä tutkimuksessa oli kiinnostavaa asiaa, että täytyy tutustua tähän ihan ajan kanssa. Tutkimuksella on sen verta ikää, ettei siitä saa vertailua nykyautoihin.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 12:26Lisätään vielä, että nuo vanhemmat rungolliset kestää aika huonosti kattokerhoa vaikkakin rollovereita ei Suomessa samaan malliin tule kuin jenkkilässä.


Onhan se ihan selvä asia että kattokerho on lähestulkoon kuolemantuomio kun kattoo parin peukalon vahvusia a-pilareita jne. Mutta samalla ne edesautta myös näkyvyyttä  :D 
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 19 joulukuu, 2023, 13:01Onhan se ihan selvä asia että kattokerho on lähestulkoon kuolemantuomio kun kattoo parin peukalon vahvusia a-pilareita jne. Mutta samalla ne edesautta myös näkyvyyttä  :D 
Nojoo kyllä vaikka näkyvyyspuutteet tais yleistyä vasta 2000-luvulla. Sivutörmäyksen heikon suojan vielä heittäisin kehiin jos käy kylkeen tuleva auto vähänkin runkolinjasta ylemmäs. Ne paksut ovet kun on ihan tyhjää täynnä vanhemmissa.

Mua on aina jenkkien turvallisuus/paapomiskulttuuri ihmetyttänyt. Älä syö myrkkyä, veitsen työntäminen peräaukkoon voi sattua jne ja meanwhile niskatuille tuli kunnolla arvoa vasta ysärin lopussa.
Sinä vain

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 13:10Ne paksut ovet kun on ihan tyhjää täynnä vanhemmissa.



Kuinka vanhoihin pitää mennä? Ainakin 70 luvulla siellä on vielä paksu palkki sisässä  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 19 joulukuu, 2023, 13:11Kuinka vanhoihin pitää mennä? Ainakin 70 luvulla siellä on vielä paksu palkki sisässä  :thinking:
en muista että omissa olis mitään kummisen isoa paksua palkkia ollut oven sisässä  :thinking:

Muistaakseni oli joko ohut putkimainen tai c palkki pieni. En kyllä osannut googlestaakaan etsiä.
Sinä vain

Aalto

Vm 71 Dodgessa oli ovien sisällä noin 5-6 tuumaa leveät prässätyt profiilit.

Tarkennan, että wikipedia sanoo tämmöstä:
Designs to counteract side impact collisions were explored as early as 1969 by General Motors, and Ford was issued a patent for the technology in 1975.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 13:31en muista että omissa olis mitään kummisen isoa paksua palkkia ollut oven sisässä  :thinking:

Muistaakseni oli joko ohut putkimainen tai c palkki pieni. En kyllä osannut googlestaakaan etsiä.


Esmes caminossa on järkyttävän kokoinen profiilipalkki sisässä. Varmaan 3-4mm kamaa ja oisko joku ~15cm korkea. Sillä ne ovetkin painaa ihan vitusti  :))
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 12:20En saanut tuota sivua auki. Painojutuillahan on ollut aiemmin isompi merkitys kun esim 800-1200kilosia autoja on ollut paljon liikenteessä. Nyt alkaa corollatkin olla 1400kilossa, katumaasturit parissa tonnissa kuten sähköautotkin. Se massaero jenkkien hyväksi on kaventunut pl tuoreemmat jenkkipickupit ja suvit ym.
siksi full size 70s jotta saa painoeroa O0

sössö

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 19 joulukuu, 2023, 09:56https://www.talouselama.fi/uutiset/845-hevosvoimaisen-cybertruckin-jykeva-teraskori-herattaa-turvahuolia-toivomme-ettei-tesla-tuo-eurooppaan/93b5aa72-eba3-45d8-8f71-37b800193532

845 hevosvoimaisen Cybertruckin jykevä teräskori herättää turvahuolia: "Toivomme ettei Tesla tuo Eurooppaan"


Eikös tämä ole se ikuisuus väittely, että mitä käy vanhan painavan auton kanssa kolareidessa?
nyt pitää myös pelätä siis cyber truckeja. :oushit:

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 joulukuu, 2023, 15:37siksi full size 70s jotta saa painoeroa O0
Piti oikeen tarkistaa, olihan se Impperiali melkeen 200 kg painavampi kuin alumiinkorinen Audi. Uusimman mallin kohdalla onkin sitten jo toisinpäin, vähän versiosta riippuen.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Kyrpov - 19 joulukuu, 2023, 13:10Mua on aina jenkkien turvallisuus/paapomiskulttuuri ihmetyttänyt. Älä syö myrkkyä, veitsen työntäminen peräaukkoon voi sattua jne ja meanwhile niskatuille tuli kunnolla arvoa vasta ysärin lopussa.
koko yhteiskunta on double standard.

On se selitystaso "olemma huolissamme luonnonvarojen liikakäytöstä, energy conserving jne."

Todellisuus: 6+ litrasia jättipikappeja ja maastureita linjastolta ulos, pahvitoosia lämmitetään jollai jättiöljypolttimella koska eristäminen on rahan haaskusta jne.