Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sämpy

Varmaan edellytys että taloudessa ei sitten ole mitään muita autoja, edes jemmassa..
Ja kun entiset autot on romutettu voidaan alkaa nostamaan kk-maksuja.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Anza

Jotenkin näinhän se menee. Jostain syystä autontuojat vauhkoavat meilläkin vanhojen autojen romuttamisesta ja kierrätyksestä.

Hyvä asia siinä tapauksessa jos täysin välinpitämättömästi jätetään auto metsään ja myrkyt valuu luontoon. Tosin se vähän mitä asiaan oon tutustunu ei vaikuta olevan kyse, vaan siitä ettei vanhoja autoja saisi omistaa, vaan pitäisi uusia ostaa. Uusien käyttöikä jää lyhyemmäksi,joka taas ei ole ympäristönäkökulmasta toivottavan suuntaista kehitystä.


Anza

Lainaus ylen uutisesta: "Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi...

..Sen sijaan ongelmia voi tulla paikallisesti taloyhtiö- ja naapurustotasolla, mikäli moni alkaisi ladata autojaan samanaikaisesti..

...Esimerkiksi kuormitusta voi hallita dynaamisesti eli laittaa laturit kiinni automaatiojärjestelmään. Näin pääsulakkeen kapasiteettia ei ylitetä.

Useiden sähköautojen lataukset vuorottelisivat siis automaation avulla. Kun autot eivät lataudu samanaikaisesti, ei myöskään esimerkiksi taloyhtiön sähköverkko kuormitu liikaa.."

https://yle.fi/a/74-20068837

Sähköverkon riittävyyttä oon usein pohdiskellut. Sähköverkko siis yleisellä tasolla on mitoitettu käyttöön riittäväksi ja sähkärin latausta verrataan sähkökiukaan lämmittämiseen. Olisko 10% lisä sähkönkulutukseen vuositasolla, mikäli kaikki autot olisivat ladattavia.

Periaatteessa hyvä uutinen, mutta käytännönnössä kodin sähköjärjestelä menee uusiksi, mikäli mielii kahta autoa ladata samaan aikaan.

Eikä jutussa mainittu automatiikka sähköä mistään taio lisää, joten vaikka talon tai asuinalueen sähköihin lisättäisiin automatiikkaa, se mielestäni tarkoittaisi latausajan pidentymistä. Enkä usko että kahden auton ollessa latauksessa esim. sähkösaunan lämmittäminen onnistuisi lataustehoa heikentämättä.

Jos kerran verkko kestää kulutuksen lisäämisen, miksi ei veronmaksajien rahoilla sit vedetä vain uusia piuhoja kaikkiin koteihin.

sämpy

Tuosta unohtuu se, että jos kiinteistön sähköliittymän nimellisvirtaa pitää kasvattaa, niin se voi olla ihan jäätävä kustannus vuositasolla. Voi alkaa ottaa kupoliin niitä joilla ei ole sähköautoa.

Just meen viimeistelee paritalon sähköjä tänään. Noilla yhteinen 25A sähköliittymä siis molempiin taloihin ja molempiin on tehty sähköauton latauspistevaraus. Voi olla ettei tuo pääsulake riitä edes normikäyttöön, maalämpö ja sähkösaunat sun muut. Mutta ymmärrän ettei kustannussyistä haluttu 35A liittymää, kun talot menee kuitenkin myyntiin.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 tammikuu, 2024, 07:49Lainaus ylen uutisesta: "Suomen sähköverkko kestäisi, vaikka kaikkien kotitalouksien autot muuttuisivat kertarysäyksellä sähköautoiksi...

..Sen sijaan ongelmia voi tulla paikallisesti taloyhtiö- ja naapurustotasolla, mikäli moni alkaisi ladata autojaan samanaikaisesti..

...Esimerkiksi kuormitusta voi hallita dynaamisesti eli laittaa laturit kiinni automaatiojärjestelmään. Näin pääsulakkeen kapasiteettia ei ylitetä.

Useiden sähköautojen lataukset vuorottelisivat siis automaation avulla. Kun autot eivät lataudu samanaikaisesti, ei myöskään esimerkiksi taloyhtiön sähköverkko kuormitu liikaa.."

https://yle.fi/a/74-20068837

Sähköverkon riittävyyttä oon usein pohdiskellut. Sähköverkko siis yleisellä tasolla on mitoitettu käyttöön riittäväksi ja sähkärin latausta verrataan sähkökiukaan lämmittämiseen. Olisko 10% lisä sähkönkulutukseen vuositasolla, mikäli kaikki autot olisivat ladattavia.

Periaatteessa hyvä uutinen, mutta käytännönnössä kodin sähköjärjestelä menee uusiksi, mikäli mielii kahta autoa ladata samaan aikaan.

Eikä jutussa mainittu automatiikka sähköä mistään taio lisää, joten vaikka talon tai asuinalueen sähköihin lisättäisiin automatiikkaa, se mielestäni tarkoittaisi latausajan pidentymistä. Enkä usko että kahden auton ollessa latauksessa esim. sähkösaunan lämmittäminen onnistuisi lataustehoa heikentämättä.

Jos kerran verkko kestää kulutuksen lisäämisen, miksi ei veronmaksajien rahoilla sit vedetä vain uusia piuhoja kaikkiin koteihin.
ja tämä opiskelija viittaa vuotuiseen kulutukseen, eli sitä samaa " suomi on sähköomavarainen" roskaa. Eli meillä ei riitä sähkö, eikä verkko perille asti. No sähkö riittää kesällä kun sattumawoima vetää miinukselle, mut verkko ei riitä perille. Näin hienosti saadaan muutettua totuus täysin toiseksi.
All lives matters.
Let's go Brandon

sössö

keskimääräinen keskimääräis auto lataa keskimääräisesti keskimääräiskuukauden sähkömäärän keskimääräisesti niin silloin keskimääräisesti suomi on omavarainen ja keskimääräisesti verkko ei kaadu keskimääräiden sähköauton lataukseen keskimääräisellä latausvirralla.

Anza

Kouluja käyneen lausunto. Kyllä me siihen luotetaan enemmän kun täällä kylän miehet pulisee omiaan ilman mitään laskentakaavojen tuntemusta!

Mielenkiinnolla odotan miten maailma sähköistyy.

Caprice305

Tuon 10% kun lyö huippukulutuksen päälle, ni sähköt katkee, ja se pitkentää tuota kalliin sähkön aikaa, kun ollaan pitkempi aika tilanteessa että piuhat on punasena. Eli kalliiksi tulee artistille, joka vuorottelee että mitä laitteita jättää käyttämättä, että pääsee aamulla töihin
All lives matters.
Let's go Brandon

Harri S

Äläkää murehtiko. SAKSDP ajaa toimillaan suomesta ulos teollisuutta siihen malliin että 10% on linnunmaitoa siihen verrattuna.

Eilinen ilouutinen on puolestaan se että Dalas EV ja Kinukit on saaneet nyt valmiiksi latausadapterin jolla esim. Leafilla on nyt maan laajin latausverkosto. Tonnin palikka ja hinta tulee kilpailun kiristyessä laskemaan kun 650 000 valmistetun Leafin lisäksi tuo koskeen osaa myös  Hyundaista, Mitsubishistä jne. joten tuotteella on aika laaja markkinat.

https://youtu.be/wydql2N_F-k?si=skoui-BBTjbLoJ4N
Päätoiminen harrastaja

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 22 tammikuu, 2024, 02:59keskimääräinen keskimääräis auto lataa keskimääräisesti keskimääräiskuukauden sähkömäärän keskimääräisesti niin silloin keskimääräisesti suomi on omavarainen ja keskimääräisesti verkko ei kaadu keskimääräiden sähköauton lataukseen keskimääräisellä latausvirralla.
Niin, vuositasolla.

Ragnar Ök

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 22 tammikuu, 2024, 10:31Eilinen ilouutinen on puolestaan se että Dalas EV ja Kinukit on saaneet nyt valmiiksi latausadapterin jolla esim. Leafilla on nyt maan laajin latausverkosto. Tonnin palikka ,,,,

Ulkonäön puolesta tonnin painonen palikka  ;D
Don't start what you can't finish.

Harri S

Jos tuon muovipulikan käsittelyssä voimat loppuu niin se on peiliinkatsomisen paikka.
Päätoiminen harrastaja

Caprice305

All lives matters.
Let's go Brandon

SauliK

Päivitetty Detroit Diesel 😀

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 21 tammikuu, 2024, 07:00...ja tämä opiskelija viittaa...

(Tällaista opiskelijaa kutsutaan väitöskirjatutkijaksi.)