Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Vuokralainen

"Miellyttävän hiljaista"
Mitä vittua nyt taas?
?

Nikuzai

Lainaus käyttäjältä: Vuokralainen - 26 toukokuu, 2020, 21:35"Miellyttävän hiljaista"
Mitä vittua nyt taas?

Eikö se meteli ole puoli huvia dragstereissa

Pertti K

On se varmaan yleisön mielestä, ympäristön ja vastustajien mielestä ei aina.
Tiukasti aisalinjalla.

sämpy

Hyvinhän tuollainen sähköjaguar näkyi kuomukärriä kiskovan moottoritiellä.

Toisaalta paluumatkalla oli se "kiintiö" -sähköhuyndai, jollainen on aina motarilla ajamassa optimaalisesti 75km/h.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 28 toukokuu, 2020, 18:11On se varmaan yleisön mielestä, ympäristön ja vastustajien mielestä ei aina.
eikä niiden jotka muuttaa kiihdytsradan viereen voidakseen alkaa valittamaan metelistä.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 28 toukokuu, 2020, 22:43eikä niiden jotka muuttaa kiihdytsradan viereen voidakseen alkaa valittamaan metelistä.
Lähinnä mietin ympäristöluvan saamista radalle.
Tai nyt kun mietin lisää,niin ajoaikaa luvassa voisi ehkä pidentää sähkiksillä?
Tiukasti aisalinjalla.

Pande

Hesarissa tänään esittelyssä Mersu A 250 e ladattava hybridi. Teknisesti mielenkiintoinen ja suorituskykyinen auto, mutta tämä tuossa kiinnitti huomiota.

LainaaUlkopuolista saattaa oudoksuttaa, ettei auton kromatuista kaksoispakoputkista tule lainkaan pakokaasua edes bensiinillä ajaessa. Ne ovat nimittäin pelkät koristeet, todellinen pakoputki on keskellä autoa suunnilleen kuljettajan takapuolen alla. Akusto vie auton pohjasta tilan, jossa äänenvaimennin ja pakoputki yleensä sijaitsee.

 :o  Ainakin ennen oli hyvin tarkkaa, että pakoputki/putket ylettyivät riittävän pitkälle. Joissain tavallisissakin autoissa on toki putki loppunut takapyörän eteen, esimerkiksi Tippa-Rellussa, mutta esimerkiksi jälkiasenteisten kylkiputkien kanssa oli tarkkaa että ulostulo oli riittävän pitkällä. En tuollaista ole kyllä kuullut että putki loppuu kuljettajan kohdalla.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Pertti K

Ennnen pakoputkesta tuli saateri pakokaasua, nykyään kukkaistuoksua.
Tiukasti aisalinjalla.

sössö

Ilmeisesti ovat mersulla kopioineet pakoputkiston yhdestä suomessa "customoidusta" capricesta mitä kövin kattomassa. Melkonen jytkytys hytissä.

Hullu-Jussi

Saksassa on Tesla Model 3:n omistajalle määrätty 200 euron sakko ja hänen oli luovutettava ajokortti kuukaudeksi sen jälkeen, kun onnettomuustutkinnassa oli selvinnyt, että kuljettaja oli säätänyt ajon aikana tuulilasinpyyhkijöiden tihkunopeutta kosketusnäytöstä. Saksassa laki kieltää kännyköiden ja muiden huomiota vievien laitteiden käytön ajon aikana. https://www.n-tv.de/ratgeber/Wenn-der-Touchscreen-den-Lappen-kostet-article21953859.html

Onko näissä kosketusnäytöissä mitään järkeä, jos tihkunopeuden säätöön pitää mennä valikon kautta. Siihen verrattuna esimerkiksi 80-luvulla GM:n käyttämä monitoimiviiksi, josta tihkunopeus säätyy nuppia pyörittämällä, tuntuu pahuksen käytännölliseltä.

Kaktus

Aika monikin asia tuntuu vanhoissa autoissa käytännöllisemmältä.   :D Korvataan yksinkertaiset ja siistit kytkimet jollain helkkarin hirveän näköisellä tabletilla jota ei voi edes hanskat kädessä käyttää. Ehkä me harrastajat ollaan kaukana siitä mitä peruskuluttaja, mutta joku raja. Rengaspainevahdit yms..
-79 delta 88
-87 vaz 2101
-96 vaz 2104

timant

https://tekniikanmaailma.fi/purkka-pysahtyy-suussa-kun-tama-hyperionin-superauto-lipuu-ohi-mainitsimmeko-jo-etta-sen-kantama-on-1-600-kilometria/?shared=1088480-3086e0d1-700

LainaaTekniikasta kerrotaan ainoastaan, että autossa on polttokennotekniikka. Suorituskykyä avataan vähän enemmän. Kiihdytys nollasta sataan onnistuu 2,3 sekunnissa ja huippunopeus on 356 km/h. Vaikuttavin numero on kuitenkin toimintamatka, joka on 1 635 kilometriä. Sen jälkeen vetytankin saa täyteen viidessä minuutissa.

tuollaiset arvot pistää miettimään mihin noita akulla varustettuja sähköautoja tarvitsee; ainakaan nyt käytössä olevalla infralla/teknologialla..

sössö

Taitaa vety olla niin hankala aine käsitellä ettei tollaset iha hetkeensä tule yleistyyn.

Pertti K

Montakos kymmentä vuotta ne vetyautot on olleet ihan tuossa nurkan takana? Onko Suomessa nyt yks tankkauspaikka? Siinä on yhdeltä istumalta Hanko - Nuorgam - Hanko ajelijat ihmeissään. Alkaa se Teslakin tuntua ihan ok vaihtoehdolta.
Tiukasti aisalinjalla.

Pande

Olen aikaisemminkin kirjoittanut, mutta vetykäyttöinen polttokennoauto kiinnostaisi teknisessä mielessä kyllä. Tosiaan tankkauspaikat kalliita rakentaa joten niitä ei kannata tehdä ellei ole käyttäjiä eikä käyttäjiä tule ellei ole tankkauspaikkoja.

Jossakin rajoitetuilla alueilla on ainakin Toyota Mirai myynnissä. Suomen ainoa vetyauto lienee kaasuvalmistaja Woikoski Oy:n Hyundai rek. WOI-1 ja onkohan sekään käytössä.

Polttokennothan ovat sinänsä olemassaolevaa tekniikkaa, niitä käytetään esimerkiksi kaukaisissa paikoissa olevien mittalaitteiden tai radiolähettimien voimanlähteinä. Kaikki polttokennot eivät ole vetykäyttöisiä, on esimerkiksi etanolikäyttöisiä polttokennoja.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.