Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

ramman

Eiköhän noista liisareista ole suurin osa vielä tänäpäivänä firmojen autoja. Helppo hallita kuluja noin.

Yksityisliisareita ostaa ihmiset joita ei autot sinänsä kiinnosta sen enempää. Saapahan helposti uuden auton alle jossa on huollot sunmuut valmiina ja pääsee helposti kärrystä eroon kun liisari loppuu.

Vähän sama asia kuin se, että jotkut höyrypäät asuu vuokralla ja makselee sijoitusasunnon omistajan lainanlyhennyksiä ja pitää sitä vielä ihan järkevänä. Siinä kuitenkin puhutaan jo ihan eri summista kuin autoissa.

sämpy

Suuri osa ihmisistä maksaa erilaisille puhelinoperaattoreillekin sen 20-30€ joka kuukausi, vielä useammasta puhelimesta, ihan vaan että joku huolehtii niitten toiminnasta.

Vaikka voisi rakentaa omankin verkon ostamalla kamat aliexpressistä. Tai käyttää walkie-talkieta kotinurkilla.

Pertti K

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoauton-todellinen-toimintamatka-oli-pettymys-kuluttajariitalautakunta-suosittaa-nelinumeroista-hyvitysta/8280892#gs.fgsj5c

"Kuluttaja osti Hyundai Kona Electric -mallisen sähköauton vajaalla 47 000 eurolla marraskuussa 2019. Ajettuaan autolla kolme viikkoa, hän havaitsi, että auton toimintamatka yhdellä latauksella oli talvisessa kelissä merkittävästi lyhyempi kuin ilmoitettu toimintamatka.
...
Sekä merkkihuollon edustaja että auton maahantuoja totesivat, että arvio 10–15 prosentin pudotuksesta on turhan optimistinen, sillä alenema on todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.
...
– Täyssähköautot ovat käyttövoimaltaan laajemmassa käytössä suhteellisen uusi ilmiö, eivätkä lämpötilan tai talviolosuhteiden vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan välttämättä ole yksityisen kuluttajan tiedossa.

Kuluttajariitalautakunta suositti ratkaisuna 2 000 euron hyvitystä.."

Mielenkiintoista  :thinking:

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 04 marraskuu, 2021, 20:17https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoauton-todellinen-toimintamatka-oli-pettymys-kuluttajariitalautakunta-suosittaa-nelinumeroista-hyvitysta/8280892#gs.fgsj5c

"Kuluttaja osti Hyundai Kona Electric -mallisen sähköauton vajaalla 47 000 eurolla marraskuussa 2019. Ajettuaan autolla kolme viikkoa, hän havaitsi, että auton toimintamatka yhdellä latauksella oli talvisessa kelissä merkittävästi lyhyempi kuin ilmoitettu toimintamatka.
...
Sekä merkkihuollon edustaja että auton maahantuoja totesivat, että arvio 10–15 prosentin pudotuksesta on turhan optimistinen, sillä alenema on todellisuudessa lähempänä 50 prosenttia.
...
– Täyssähköautot ovat käyttövoimaltaan laajemmassa käytössä suhteellisen uusi ilmiö, eivätkä lämpötilan tai talviolosuhteiden vaikutus täyssähköauton toimintamatkaan välttämättä ole yksityisen kuluttajan tiedossa.

Kuluttajariitalautakunta suositti ratkaisuna 2 000 euron hyvitystä.."

Mielenkiintoista  :thinking:


Näiden kanssa on saanu vääntää aika paljon...  :shitfan:


Kun eihän se normikuluttajalle käy, että ohjeistetusti ajoitetaan se matkanteko ja latauksen ollessa käynnissä lämmitetään se sisätila jo haluttuun lämpöön jne. Vaan lähdetään lataamatta kylmillä akustoilla ja laitetaan lämmönpyynti HI-asentoon ensimmäiseksi 20km ajaksi niin onpas kumma kun range putoaa silmissä  :smashhead:

Pertti K

Ei kannata perehtyä liian tarkkaan ennen kauppoja niin voi "yllättyä" ja hakea vähän alennusta jälkikäteen...

Zuinula

Ihan pari viikkoa sitten lueskelin paikallislehden jutun sähköautoilusta. Siinä onnellinen henkilö kehui latauksen hintaa (12snt/kWh), jolla laskettiin kulutus euroiksi.
Kuitenkin samassa artikkelissa lataaja kertoi juuri nyt latauksen maksaneen 30snt/kWh.
Miksi autoilun hintaa ei laskettu toteutuneella hinnalla?

Samoin kuin miksi ei ilmoiteta toteutuneita rangeja?

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Zuinula - 04 marraskuu, 2021, 22:02Ihan pari viikkoa sitten lueskelin paikallislehden jutun sähköautoilusta. Siinä onnellinen henkilö kehui latauksen hintaa (12snt/kWh), jolla laskettiin kulutus euroiksi.
Kuitenkin samassa artikkelissa lataaja kertoi juuri nyt latauksen maksaneen 30snt/kWh.
Miksi autoilun hintaa ei laskettu toteutuneella hinnalla?

Samoin kuin miksi ei ilmoiteta toteutuneita rangeja?
Samahan tuo on suomalaisen kanssa kaikilla autoilla..
Essonbaarissa autot ei kuluta edes sitä mitä tehdas on ilmoittanut, tai olet paska kuski. :rotfl:

Harri S

Taustoitus ennen ostoa kannattaa.
Olen joskus enemmänkin kirjoittanut tarkkojen elinkaarilaskelmien kera tästä sähköautoilusta ja sen toimivuudesta mutta jankkuuksihan se meni, kun ei muutama suojuntti edes kuvallisia todisteita uskonu.

No nyt mulla on eläkkeelle jäädessä 65tkm ajettu 3,5 vuotias sähkis tuossa pihassa akun kapasiteeltilla 91% SOH, joka on ensi vuoden alussa 33K€ hankintahinnastaan kuolettanut työmatkavähennysten ja polttoainesäästöjen myötä noin puolet ja tappiinsa varustellun käytetyn toteutuneet myyntihinnat on tällä hetkellä 24K€ luokkaa.
Menee yhä mun raskaalla ajotyylillä yli 25 asteen pakkasissakin testattuna vähintään 150km.
Sitä usein parjattua huoltoasemalla oleskelua on tänä 65tkm aikana tullut yhteensä 4 tuntia jonka ajan olen viettänyt buffalinjaston läheisyydessä ja yhden kerran kaupassa asioiden.
Koemusteni mukaan se on aika paljon vähemmän kuin jos olisin saman kilometrimäärän suorittanut polttisautoa tankaten.

Pisin reissu lataamatta tais olla Espoosta Lahteen ja takaisin, motarin talvirajoituksen mukaisesti +100km/h joulukuussa ajaen. Kesällä menis kauemmaksikin, jos ei innostu kaahailemaan.
Sähkö mulla maksaa kaikkinensa 9,75c/kWh (sähkö + siirto + perusmaksu ja verot) ja vertailussa mukana olleet korona-ajan alun hetken halvemmat polttiksen polttoainekulut, jotka söi etua, tasaantu ja erkani aika nopeasti viimeistään tämän syksyn aikana, sähkön hinnan pysyessä mulla koko ajan muuttumattomana.
Avaintekijä: osta käteisellä hyvin varusteltu esittelyauto jonka hinnasta on pudonnut 10K€ pois. Laske käyttökulut koko elinkaaren ajalle ja mitoita laite oman tarpeesi mukaan muiden asenteista ja mutuiluista välittämättä.
Lataa kotona ja kiinteällä sähkösopimuksella. Noista rakentuu kustannusten ennakoitavuus = kulupuolen perusturvallisuus jota ei putinin ja rättipäiden OPEC pelailut keikuta.

Auton viat; nariseva kuskin ikkunahissi joka rasvattiin ja toinen jäähdyttimen flekti kitisee joskus jonka saavat hoitaa myös takuuseen.
Huoltohinnat; pieni vuosihuolto 150€ ja iso 60tkm huolto 300€. Vakuutukset samat kuin bensakaskaissa.
Tulevat poliittiset verotus yms jutut ei mua hetkauta kun ajokilsat tippuu piakkoin kaikkinensa muutamaan tuhanteen vuositasolla. Se on mukavasti hillinnyt "poliittisten verenpaineiden" nousua ihan auton hankinnasta lähtien, lisänä uuden auton ylläpidon helppous ja jättänyt säästynyttä energiaa muihin puuhasteluihin.
Tällä hetkellä uuden 40kWh karvalakkiLeafin ilmapumpulla ja suomivaristuksella saa hieman alta 25K€ joka määrittää käytettyjen hintatasoa.

Pertti K

Mihinkäs tuo tarvii jäähdyttimen ja kaksi flektiä? Lämpöpunppu?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 05 marraskuu, 2021, 15:55Mihinkäs tuo tarvii jäähdyttimen ja kaksi flektiä? Lämpöpunppu?


Jollainhan ne moottorit ja akustotkin on lämmitettävä/jäähdytettävä  ;)

Harri S

Toinen on ilmalämpöpumppu/ilmastoinnille ja toinen lisänä kun invertteri on vesijäähdytetty. Akustossa ei lämmönhallintaa ole, mikä on ongelma kesähelteillä pitkällä matkalla viimeistään kolmannella pikalatauksella. Alkaa latausnopeus laskemaan akun lämmetessä liikaa. Mutta tässä ei myöskään ole VW konsernin kylmägatejuttuja kun akunlämmityksen ylläpitovastus napsahtaa päälle yli 20 asteen pakkasessa ja toimivuutta näköjään riittää vajaan 50 pakkasasteen. 5kW kiuasvastus lämpöpumpun lisänä kyllä pitää kabiinissa ikkunat auki.  Mulla auto tosin saa saapasta sen verran huolella (akku pysyy lämpimänä) että akku kylmenee yli -20 asteen ja akkulämmitys lähtee päälle vasta kolmantena seisontapäivänä työmatka ajeluiden jälkeen, vaikka pakkasta on yli 25 astetta.
Toki tämähän on kaupunkiropponen eikä lapinreissuille edes suunniteltu.

Pikkuakkuisella yksi pakkasajovideo.

Uudemmalla mallilla vähän pidempää ajopätkää.

Oli yksi toinenkin tunnin pätkä -50 asteessa ja silloin oli kyllä hyytyneitä polttiksia tien varressa melko paljon.
Leafin ulkolämpömittarin skaala loppuu 31 pakkasasteeseen.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 04 marraskuu, 2021, 21:25Ei kannata perehtyä liian tarkkaan ennen kauppoja niin voi "yllättyä" ja hakea vähän alennusta jälkikäteen...
röyhkeimmät pyytää jo kauppaa tehdessä et leikkaas pari tonnia vielä, ni en tule valittaa ajomatkasta.  Ja tulee sit kuitenkin  :))

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 05 marraskuu, 2021, 09:28Taustoitus ennen ostoa kannattaa.
Olen joskus enemmänkin kirjoittanut tarkkojen elinkaarilaskelmien kera tästä sähköautoilusta ja sen toimivuudesta mutta jankkuuksihan se meni, kun ei muutama suojuntti edes kuvallisia todisteita uskonu.

No nyt mulla on eläkkeelle jäädessä 65tkm ajettu 3,5 vuotias sähkis tuossa pihassa akun kapasiteeltilla 91% SOH, joka on ensi vuoden alussa 33K€ hankintahinnastaan kuolettanut työmatkavähennysten ja polttoainesäästöjen myötä noin puolet ja tappiinsa varustellun käytetyn toteutuneet myyntihinnat on tällä hetkellä 24K€ luokkaa.
Menee yhä mun raskaalla ajotyylillä yli 25 asteen pakkasissakin testattuna vähintään 150km.
Sitä usein parjattua huoltoasemalla oleskelua on tänä 65tkm aikana tullut yhteensä 4 tuntia jonka ajan olen viettänyt buffalinjaston läheisyydessä ja yhden kerran kaupassa asioiden.
Koemusteni mukaan se on aika paljon vähemmän kuin jos olisin saman kilometrimäärän suorittanut polttisautoa tankaten.

Pisin reissu lataamatta tais olla Espoosta Lahteen ja takaisin, motarin talvirajoituksen mukaisesti +100km/h joulukuussa ajaen. Kesällä menis kauemmaksikin, jos ei innostu kaahailemaan.
Sähkö mulla maksaa kaikkinensa 9,75c/kWh (sähkö + siirto + perusmaksu ja verot) ja vertailussa mukana olleet korona-ajan alun hetken halvemmat polttiksen polttoainekulut, jotka söi etua, tasaantu ja erkani aika nopeasti viimeistään tämän syksyn aikana, sähkön hinnan pysyessä mulla koko ajan muuttumattomana.
Avaintekijä: osta käteisellä hyvin varusteltu esittelyauto jonka hinnasta on pudonnut 10K€ pois. Laske käyttökulut koko elinkaaren ajalle ja mitoita laite oman tarpeesi mukaan muiden asenteista ja mutuiluista välittämättä.
Lataa kotona ja kiinteällä sähkösopimuksella. Noista rakentuu kustannusten ennakoitavuus = kulupuolen perusturvallisuus jota ei putinin ja rättipäiden OPEC pelailut keikuta.

Auton viat; nariseva kuskin ikkunahissi joka rasvattiin ja toinen jäähdyttimen flekti kitisee joskus jonka saavat hoitaa myös takuuseen.
Huoltohinnat; pieni vuosihuolto 150€ ja iso 60tkm huolto 300€. Vakuutukset samat kuin bensakaskaissa.
Tulevat poliittiset verotus yms jutut ei mua hetkauta kun ajokilsat tippuu piakkoin kaikkinensa muutamaan tuhanteen vuositasolla. Se on mukavasti hillinnyt "poliittisten verenpaineiden" nousua ihan auton hankinnasta lähtien, lisänä uuden auton ylläpidon helppous ja jättänyt säästynyttä energiaa muihin puuhasteluihin.
Tällä hetkellä uuden 40kWh karvalakkiLeafin ilmapumpulla ja suomivaristuksella saa hieman alta 25K€ joka määrittää käytettyjen hintatasoa.
se voi monella toi politiikka osio pilata suhteet sähkiksiin, vaikka se tekniikkana oliskin bueno. Kyllähän nuo monelle sopii, itse näkisin ettei kuitenkaan ihan syrjimpiin ilmalanka torppiin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 05 marraskuu, 2021, 18:18se voi monella toi politiikka osio pilata suhteet sähkiksiin
Kyllä se tuo pakkosyöttö kieltämättä aiheuttaa vähän periaatteellista hylkimisreaktiota. Mutta tuossa minun käyttiskategoriassa vähän huonosti valikoimaakin on kyllä (tosin sekin kategoria osin periaatteen vuoksi).

sämpy

Nyt vasta kuulin, että Toyota on kehittänyt vedyllä toimivan mäntämoottorin? Esitelty jo viime huhtikuussa?

Muutama youtube klippi löytyy, Toyota hydrogen engine.