Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

sössö

et halua tietää rellun systeemiä :panic:

Harri S

Tänään tuli eka kunnon vika Leafiin.
Vajaa 20 astetta pakkasta ja jarruttehostus hävis kauppareissulla sekä Absit sekasin.
Oon lämmitelly autoa etähallinnan kautta (ilman että sukolataus on käynnissä) aika surutta ja kuten aiemmin olen kirjoittanut, 12V akku on talvella lujilla kun ilmastointi, puhallin yms. käyttää sitä pakkasella melko rankasti.
Otin Leafspyllä vikakoodit ulos ja kaikki liittyi jarrujen virranhallintaan. Koodien nollaus ei auttanut, vaan ne tulivat heti takaisin.
Laitoin sisätilalämppärin hönkimään lämpöä 12V akulle ja laitoin akun lataukseen.
Puolen tunnin latauksen jälkeen vika oli poissa ja kaikki toimii normaalisti.
Laitoin auton 6A tosi hitaaseen lataukseen.
Tarvii pitää autoa enemmän 6-8A hidaslatauksessa kun nopeampi 16A lataus ja ajon aikainen 12V lataus ei ehdi pakkasella pitää pätkäajossa kohta 4 vuotiasta akkua latingissa kun virrankulutus on muutenkin maksimissa.

kuutio

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 26 marraskuu, 2021, 06:56Vähän niinku Rellussa 20 vuotta sitten?
Yks tuttu oli vähä aikaa autokierrätyksellä ja oli ihmetelly
aloittaessaan että miks melko tuoreen näköstä rellua paalataan..
kun se pankkikortti-startti hajoo takuuajan jälkeen niin ei kannata korjata....

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: kuutio - 05 joulukuu, 2021, 22:50Yks tuttu oli vähä aikaa autokierrätyksellä ja oli ihmetelly
aloittaessaan että miks melko tuoreen näköstä rellua paalataan..
kun se pankkikortti-startti hajoo takuuajan jälkeen niin ei kannata korjata....
Tjaa, naapurin ukkokin jo ajat sitten jollain tinurilla korjautti avainkortin 100 vai 150e ja siitä jo aikaa.

sössö

mun muistaakseni ne kaikki ei ollu korjattavissa noin helposti.

Gary Grand

Olihan niissä paria muutakin vikaa..
Mittaristo, tuo pankkikorttisysteemi ja joku muu.. :thinking:

Kaikki hinnoteltu timanttitiskin puolelta enenmmän kuin auton arvoisiksi vioiksi..

Kaveri noita osti pari ihan satasilla ja laitto kuntoon kympeillä-parilla sadalla ja ajoivat 100-250tkm kumpaankin.
Sai vielä romutuspalkkion toisesta. :)) Osti sähköpyörän...
Kovasti oli tyytyväinen hankintoihin.


sämpy

Siis mitä vittua. Tuohan menee verkkoyhteyden kautta eikä millään radiokaukosäätimellä. Siksi maksullinen? Mitä toi toimittaja sekoilee.

En tiedä miten ylipäätään auton verkkoyhteydet toimii, pitääkö auton omistajan ostaa autolle liittymä, vai onko se jotenkin integroitu??

sämpy

Niin, oli auto, älylamppu tai älylukko, kaikki mitkä toimii verkon kautta vaativat valmistajalta jatkuvaa sovellusten ylläpitoa. Ehkä tuosta halutaan laskuttaa.

Ja toisiinpäin, jos älykodin laitteiden valmistaja vetää töpselin seinästä, melko pian kaikki sen myymät tuotteet muuttuvat kierrätysjätteeksi.

Toivottavasti emme näe joskus tulevaisuudessa samaa automaailmassa. Mutta miksei joku pienempi autovalmistaja voisi kaatua niin, että ylläpitokin loppuisi. Miten sitten huollat kalustoa kun serverit on pimeänä?

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 18 joulukuu, 2021, 06:39Siis mitä vittua. Tuohan menee verkkoyhteyden kautta eikä millään radiokaukosäätimellä. Siksi maksullinen? Mitä toi toimittaja sekoilee.

En tiedä miten ylipäätään auton verkkoyhteydet toimii, pitääkö auton omistajan ostaa autolle liittymä, vai onko se jotenkin integroitu??
eli kyseessä 2 eri asiaa. Toi siis ottaa mistä päin maailmaa tahansa vrt radio.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 18 joulukuu, 2021, 07:55Mutta miksei joku pienempi autovalmistaja voisi kaatua niin, että ylläpitokin loppuisi. Miten sitten huollat kalustoa kun serverit on pimeänä?
Silläpä myin Oldsin pois. Ei pidä sotkeentua kuolleisiin merkkeihin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 18 joulukuu, 2021, 12:28Silläpä myin Oldsin pois. Ei pidä sotkeentua kuolleisiin merkkeihin.
No hitsi, miten minulle nyt käy, kun vasta ostin oldsin.
Mutta onhan sinne menossa sentään elossa olevaa tekniikkaa.

Pande

Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 joulukuu, 2021, 14:04Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.
Kätevää kun: lumiharja ja muuta rojua unohtunut takapenkin jalkotilaan ja peilit jäässä.


Hei pande! Ruts kräks kroks. Peilit paskana ja penkki kiskoillaan jummijammissa  O0

sössö

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 18 joulukuu, 2021, 07:55Niin, oli auto, älylamppu tai älylukko, kaikki mitkä toimii verkon kautta vaativat valmistajalta jatkuvaa sovellusten ylläpitoa. Ehkä tuosta halutaan laskuttaa.

Ja toisiinpäin, jos älykodin laitteiden valmistaja vetää töpselin seinästä, melko pian kaikki sen myymät tuotteet muuttuvat kierrätysjätteeksi.

Toivottavasti emme näe joskus tulevaisuudessa samaa automaailmassa. Mutta miksei joku pienempi autovalmistaja voisi kaatua niin, että ylläpitokin loppuisi. Miten sitten huollat kalustoa kun serverit on pimeänä?
sitte pyydetään josko henkka voisi avata servun :D