Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 joulukuu, 2021, 14:04Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.
vois lisätä vielä että jos auto tunnistaa sut vihaseks, ni penkkiä pikkusen pystyyn ja vaihteisto/alusta race moodiin

sämpy

Todennäköisesti lähettää kasvokuvan ja rekisterinumeron hätäkeskukseen.

NSA:lla ja Europol:illahan se kasvokuva on jo tuossa vaiheessa.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482
Eikös nuo CO2-päästöt mene ihan suoraan suhteessa kulutuksen kanssa? Noilla luvuilla kulutus jotain 10-15 l/100km? Vai mitä tuossa tapahtuu?

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482
Pittääpi tuo uudestaan Areenasta katsoa, kun saatoin nukahtaa välillä.

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482

Mites noi hiukkasloukut, jätetään paska sinne, niin putkesta tulee kukkasia. Mites loukun polton aikana?

B-66

https://areena.yle.fi/1-50830482

https://fi.wikipedia.org/wiki/Typen_oksidit

https://www.autotuojat.fi/uutishuone/autoalan_termistoa/euro-paastoluokat

Kohdasta 41.45 mittaavat typenoksidipäästöt, joita saisi olla tuo 80 mg/km,mutta tuli 531 mg/km.

Hiilidioksidipäästöt nousevat kulutuksen mukana, typenoksideita ei kai saada kuriin kuin softalla, hiukkasloukuilla ja/tai urearuiskutuksilla?

Rusty

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 24 joulukuu, 2021, 21:34Mites noi hiukkasloukut, jätetään paska sinne, niin putkesta tulee kukkasia. Mites loukun polton aikana?

Ainakin kuorma-autossa (euro 6) kun on puhdistus käynnissä niin sieltähän tulee aivan helvetisti semmosta kytkinlevyn hajuista höyryä. Muutenkaan toi hiukkassuodatin ei mitenkään sovi nosturiautoon, joka käy puolet ajasta tyhjää.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 25 joulukuu, 2021, 10:13Ainakin kuorma-autossa (euro 6) kun on puhdistus käynnissä niin sieltähän tulee aivan helvetisti semmosta kytkinlevyn hajuista höyryä. Muutenkaan toi hiukkassuodatin ei mitenkään sovi nosturiautoon, joka käy puolet ajasta tyhjää.


Juu kyllä kun noita pakkoregenerointeja tekee niin on se hirveä se käry  :o

Kertaalleen sain jonkun ihme "häkämyrkytyksen" tms. Kun oli pitkittyny regenerointi ja vaikka ulkona tein että ilmakin vaihtuu niin tuli ihan saatanan huono olo ja rintaa puristi.. oli vielä päivän vika homma ni olipas kiva kun meni koko ilta ihan piloille kun piti ämpärin vieressä nukkua vaan  :shitfan:


Sen koonta oon pistäny sisäkierron päälle kun autossa kumminkin istuttava seuraamassa lämpöjä jne.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 joulukuu, 2021, 12:36Jokusen videon nähny kun tukkiutunut hiukkasloukko pestään. Eli pääty tai päädyt auki ja paineella nestettä sisään ja kennosto puhtaaksi.

Silleen toi regenerointi on todella epäpyhä huijaus kun sinne ilmaan ne epäpuhtaudet siinä tussahtaa kuitenkin. Kun se hiukkasloukko olevinaan pitää huolen että hiukkaset jää pakoputkeen, eikä saastuta ilmaa, niin sit auto ajetaan korjaamon pihalle ja pakkosyötöllä poltetaan pönttö tyhjäksi. Sitä en toki osaa sanoa onko siinä pakkopoltossa vaikka korkeampi lämpötila, jossa haitalliset aineet palaa haitattomaksi, verraten vaikka kylmällä moottorilla syntyviin päästöihin.


Siihen "kemialliseen" paloonhan se hiukkasloukku perustuu, elikkäs esmes gpf:n polttolämpö on ~650-700°c jolloin ne haitalliset partikkelit palaa puhtaammaksi. Dieselin lämpötilaa en muista noin lonkalta enää  :thinking:

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 joulukuu, 2021, 12:48Wikipediasta lainattua:
"Ongelmana on se, että lämpötilan ollessa matala syntyy häkää, nokea ja polyaromaattisia hiilivetyjä, ja lämpötilaa nostettaessa alkaa syntyä enemmän typen oksideja"

Haitalliset partikkelit kuten häkä, noki ja hiilivedyt varmaan palaakin, mutta syntyykö noissa lämpötiloissa typen oksideja, vai palaako nekin pois?

Oon tässä aiheessa kyynisen kriittinen kun mun mielestä uudet autot ei nyt olekkaan niin hyviä ja päästöttömiä verraten vanhoihin autoihin.



No googlaappas seuraavaks se hiukkassuodattimen ja regeneroinnin toiminta  :D

sössö

vaikea ymmärtää mitäköhän niin kovin haitallista jostain dieselautostakin tulee. Luulis ettei kovinkaan järkevä ratkasu ole jos jossain suurkaupungissakin, mikä nyt lähinnä ainut paikka on missä noi päästöt jotenkin voisi olla haitallisia, ihmiset regeneroittee jotain hiukkassuodattimiaan. Maaseudulla ja pikkukaupungeissa ihan yks lysti.

Mut mitään järkeä ei koko päästöpakotuksessa oikeen koskaan ole ollut, onko sille edes asetettu mitään standardeja että mitä sieltä regeneroinnin aikana saa tulla?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 joulukuu, 2021, 17:47vaikea ymmärtää mitäköhän niin kovin haitallista jostain dieselautostakin tulee. Luulis ettei kovinkaan järkevä ratkasu ole jos jossain suurkaupungissakin, mikä nyt lähinnä ainut paikka on missä noi päästöt jotenkin voisi olla haitallisia, ihmiset regeneroittee jotain hiukkassuodattimiaan. Maaseudulla ja pikkukaupungeissa ihan yks lysti.

Mut mitään järkeä ei koko päästöpakotuksessa oikeen koskaan ole ollut, onko sille edes asetettu mitään standardeja että mitä sieltä regeneroinnin aikana saa tulla?


Ei sitä regenerointia tapahdukaan kuin pidemmässä ajossa

sämpy

Senpä takia meidän pitäisikin käyttää bensaa mahdollisimman paljon täällä, ettei se tule liian halvaksi Mumbaissa ja Delhissä aiheuttaen tarpeettomia kuolemia.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 joulukuu, 2021, 18:12Typen oksidit aiheuttaa ärsytystä ja hengitysvaikeuksia. Noki, häkä ja hiilivedyt huonontaa ilmanlaatua ja varmaan aiheuttaa syöpää. Suurkaupunki joka sijaitsee laaksossa vuorien ympäröimänä tms. silleen, ettei ilma vaihdu. Siinä tilanne vähän sama kun autoa käyttäis autotallissa ovet kiinni.
joo. Mut suuri kysymys on se, että miksi jos jossain sumpussa on paska ilmanlaatu, myös niitten täytyy maksaa jostain saastelaitteista ketkä asuu ja ajaa alueella missä ei ole paska ilma?

Tää on se suurin typeryys mitä on kritisoitu jo siitä saakka kun amerikkaan tuli lyijyttömät polttoaineet. Nykysin on myös ajankohtaista kun noi uusimmat saastemääräykset dieseleille kai rupee jo olemaan ihan oikeesti ongelmallisia moottoreiden toiminnan kannalta.

Toki myös sekin kertoo noitten standardien hyödyttömyydestä että volkkari ja vähän kaikki kusetti noissa mittauksissa vuostolkulla eikä kukaan huomannu mitään ennen kun testasivat jossain laboratoriossa...nyt kun ne kai on korjattu, kukaan ei edelleen huomaa mitään eroa entiseen...

sämpy

Jossain vaiheessa havahdutaan, että osaavaa väkeä ei vaan riitä rakentamaan koko maailma uusiksi 10 vuoden välein.

Meta auttaa, luulee näkevänsä ehjän toimivan maailman. Vaikka kaikki on shittiä.

Koskakohan tulee ekat tilanteet, että jengi valittaa kun vanhimpien sähkisten lataustuki poistuu ja saa ettiä asemaa mistä sen vielä pystyy lataamaan. Sitten voidaan keskustella mikä on kohtuullinen romutusaika ja kuinka kauan vanhoja systeemejä pitää tukea muutaman pöljän takia jotka haluaa ajaa jollain 20 vuotta vanhalla sähköautolla.