Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 18 joulukuu, 2021, 07:55Mutta miksei joku pienempi autovalmistaja voisi kaatua niin, että ylläpitokin loppuisi. Miten sitten huollat kalustoa kun serverit on pimeänä?
Silläpä myin Oldsin pois. Ei pidä sotkeentua kuolleisiin merkkeihin.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 18 joulukuu, 2021, 12:28Silläpä myin Oldsin pois. Ei pidä sotkeentua kuolleisiin merkkeihin.
No hitsi, miten minulle nyt käy, kun vasta ostin oldsin.
Mutta onhan sinne menossa sentään elossa olevaa tekniikkaa.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Pande

Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.
If money is your hope for independence, you will never have it. The only real security that a man can have in this world is a reserve of knowledge, experience and ability.

Kyrpov

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 joulukuu, 2021, 14:04Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.
Kätevää kun: lumiharja ja muuta rojua unohtunut takapenkin jalkotilaan ja peilit jäässä.


Hei pande! Ruts kräks kroks. Peilit paskana ja penkki kiskoillaan jummijammissa  O0
Sinä vain

sössö

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 18 joulukuu, 2021, 07:55Niin, oli auto, älylamppu tai älylukko, kaikki mitkä toimii verkon kautta vaativat valmistajalta jatkuvaa sovellusten ylläpitoa. Ehkä tuosta halutaan laskuttaa.

Ja toisiinpäin, jos älykodin laitteiden valmistaja vetää töpselin seinästä, melko pian kaikki sen myymät tuotteet muuttuvat kierrätysjätteeksi.

Toivottavasti emme näe joskus tulevaisuudessa samaa automaailmassa. Mutta miksei joku pienempi autovalmistaja voisi kaatua niin, että ylläpitokin loppuisi. Miten sitten huollat kalustoa kun serverit on pimeänä?
sitte pyydetään josko henkka voisi avata servun :D

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Pande - 18 joulukuu, 2021, 14:04Kun en aktiivisesti käy koeajamassa autouutuuksia, niin en ole enää kärryillä mitä kaikkea on saatavilla. En tiedä onko jo monessa muussakin autossa, mutta Hesarissa on tänään Subaru Outbackin koeajo ja siinä on varusteena kuljettajan kasvojentunnistus.

Siis kun hyppää kuljettajan paikalle niin auto huikkaa että "Hei Pande" ja säätää penkit ja peilit sopiviin asentoihin, jotka käyttäjä tietysti aikaisemmin on ohjelmoinut.

Kyllähän mun Minissäkin pystyy eri avaimiin/kaukosäätimiin näpyttelemään erilaiset profiilit ja eri asetukset ja mm. just peilit menevät sen mukaan millä avaimella autolla on lähdössä liikkeelle, kätevää jos autolla on monia käyttäjiä, mutta tuota kasvojentunnistusta en ole kohdannut.
vois lisätä vielä että jos auto tunnistaa sut vihaseks, ni penkkiä pikkusen pystyyn ja vaihteisto/alusta race moodiin
All lives matters.
Let's go Brandon

sämpy

Todennäköisesti lähettää kasvokuvan ja rekisterinumeron hätäkeskukseen.

NSA:lla ja Europol:illahan se kasvokuva on jo tuossa vaiheessa.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482
Eikös nuo CO2-päästöt mene ihan suoraan suhteessa kulutuksen kanssa? Noilla luvuilla kulutus jotain 10-15 l/100km? Vai mitä tuossa tapahtuu?

Dohc

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482
Pittääpi tuo uudestaan Areenasta katsoa, kun saatoin nukahtaa välillä.
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

A.Naali

Lainaus käyttäjältä: Anza - 24 joulukuu, 2021, 19:41Eilen Yleltä Volkswagenin päästöhuijauksesta dokkaria. Siinä tarkistivat euro6 päästörajojen mukaista GTD Golffia. Oisko siis 7 korinen ollu. Päästörajojen mukaan hiilarit piti olla 80g ja käytännössä mittasivat, niin oli 500-600g luokkaa. Eli moninkertaiset verrarruna ilmoitettuun 80g.

Osta uusi vähäpäästöinen auto he sanoivat.
Maailma pelastuu he sanoivat!

Silleen ärsyttävää kun lainsäätäjän ja keskiverto viherhihhulin mielestä pitäis saada autokanta äkkiä päivitettyä uusiin vähäpäästöisiin. No, Eipä ne juuri sen vähäpäästöisempiä todellisuudessa ole kuin vanhatkaan autot. Päinvastoin. Vanhassa autossa siitä valmistuksesta syntyneet päästöt on jo jyvitetty pitkällä aikavälillä.

https://areena.yle.fi/1-50830482

Mites noi hiukkasloukut, jätetään paska sinne, niin putkesta tulee kukkasia. Mites loukun polton aikana?

B-66

https://areena.yle.fi/1-50830482

https://fi.wikipedia.org/wiki/Typen_oksidit

https://www.autotuojat.fi/uutishuone/autoalan_termistoa/euro-paastoluokat

Kohdasta 41.45 mittaavat typenoksidipäästöt, joita saisi olla tuo 80 mg/km,mutta tuli 531 mg/km.

Hiilidioksidipäästöt nousevat kulutuksen mukana, typenoksideita ei kai saada kuriin kuin softalla, hiukkasloukuilla ja/tai urearuiskutuksilla?

Rusty

Lainaus käyttäjältä: A.Naali - 24 joulukuu, 2021, 21:34Mites noi hiukkasloukut, jätetään paska sinne, niin putkesta tulee kukkasia. Mites loukun polton aikana?

Ainakin kuorma-autossa (euro 6) kun on puhdistus käynnissä niin sieltähän tulee aivan helvetisti semmosta kytkinlevyn hajuista höyryä. Muutenkaan toi hiukkassuodatin ei mitenkään sovi nosturiautoon, joka käy puolet ajasta tyhjää.
Ah, ahtaita aikoja.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Rusty - 25 joulukuu, 2021, 10:13Ainakin kuorma-autossa (euro 6) kun on puhdistus käynnissä niin sieltähän tulee aivan helvetisti semmosta kytkinlevyn hajuista höyryä. Muutenkaan toi hiukkassuodatin ei mitenkään sovi nosturiautoon, joka käy puolet ajasta tyhjää.


Juu kyllä kun noita pakkoregenerointeja tekee niin on se hirveä se käry  :o

Kertaalleen sain jonkun ihme "häkämyrkytyksen" tms. Kun oli pitkittyny regenerointi ja vaikka ulkona tein että ilmakin vaihtuu niin tuli ihan saatanan huono olo ja rintaa puristi.. oli vielä päivän vika homma ni olipas kiva kun meni koko ilta ihan piloille kun piti ämpärin vieressä nukkua vaan  :shitfan:


Sen koonta oon pistäny sisäkierron päälle kun autossa kumminkin istuttava seuraamassa lämpöjä jne.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 joulukuu, 2021, 12:36Jokusen videon nähny kun tukkiutunut hiukkasloukko pestään. Eli pääty tai päädyt auki ja paineella nestettä sisään ja kennosto puhtaaksi.

Silleen toi regenerointi on todella epäpyhä huijaus kun sinne ilmaan ne epäpuhtaudet siinä tussahtaa kuitenkin. Kun se hiukkasloukko olevinaan pitää huolen että hiukkaset jää pakoputkeen, eikä saastuta ilmaa, niin sit auto ajetaan korjaamon pihalle ja pakkosyötöllä poltetaan pönttö tyhjäksi. Sitä en toki osaa sanoa onko siinä pakkopoltossa vaikka korkeampi lämpötila, jossa haitalliset aineet palaa haitattomaksi, verraten vaikka kylmällä moottorilla syntyviin päästöihin.


Siihen "kemialliseen" paloonhan se hiukkasloukku perustuu, elikkäs esmes gpf:n polttolämpö on ~650-700°c jolloin ne haitalliset partikkelit palaa puhtaammaksi. Dieselin lämpötilaa en muista noin lonkalta enää  :thinking:
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 joulukuu, 2021, 12:48Wikipediasta lainattua:
"Ongelmana on se, että lämpötilan ollessa matala syntyy häkää, nokea ja polyaromaattisia hiilivetyjä, ja lämpötilaa nostettaessa alkaa syntyä enemmän typen oksideja"

Haitalliset partikkelit kuten häkä, noki ja hiilivedyt varmaan palaakin, mutta syntyykö noissa lämpötiloissa typen oksideja, vai palaako nekin pois?

Oon tässä aiheessa kyynisen kriittinen kun mun mielestä uudet autot ei nyt olekkaan niin hyviä ja päästöttömiä verraten vanhoihin autoihin.



No googlaappas seuraavaks se hiukkassuodattimen ja regeneroinnin toiminta  :D
GM only 😉
+Pihatraktori :D