Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Anza

Viikon ruokaostokset tulee kotiinkuljetettuina kympillä. Sen melkein säästää siinä kun ei tuu heräteostoksia pyöriessä hyllyjen välissä. Vitosen maksais pelkkä keräily, jos ostokset hakee itse.

Lapsen eskari on naapurissa kävelymatkan päässä. Joten viikottaiset ajelut menee pääosin soolona yksin ajellessa.

Tälleen kesällä pärjäis melkein pyörällä tai mopolla. Sähköpyörää tai uutta 125cc Honda monkeytä miettiny.
Hondalle lupailevat 1.5l/100km kulutusta. Toisaalta sähköavusteisella munamankelilla saattais kunto kasvaa polkiessa, mutta toimintasäde jää lähiötsuppailuun.

Kevarilla pääsis maantienopeutta autoliikenteen mukana ja lähtövalmiina heti kun tankissa ainetta. Sähköpyörä raskas polkea kun akku hyytyy.
 Nämä siis aurinkoisen kesän suhteen mielenkiintoisia vaihtoehtoja miettiä.

Springer

Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 maaliskuu, 2022, 17:13Sähköpyörää tai uutta 125cc Honda monkeytä miettiny.
Hondalle lupailevat 1.5l/100km kulutusta.
Tuo minun Honda CRF300L vei viime kesänä 2,8l/100km ja jos oikein pitkään riivasi niin saattoi hetkeksi nousta 2,9l keskikulutukseen.

Anza

Honda tekee minun mielikuvissa hyviä moottoreita kaikenlaisista työkoneista lähtien. Motskarit,agregaatit,täryt jne.

Vertailun vuoksi HD Sportster kuluttaa nettikeskustelujen perusteella keskimäärin 5l/100km.

Viiden litran kulutus myös VAG konsernin 1.2tdi, mulla 2011vm. Eikä uuden (2022) Fabian kulutus näytä muuttuneen muuten kuin aine muuttunut dieselistä bensaksi, sama 5l/100km kulutus.

E sarjan mersut 2000 luvun alkupuolelta lähtien taitaa mennä siinä 6l/100km. Toki kaupungissa ehkä enemmän, kun painavampi auto.

Jos tuosta 5-6l/100km kulutuksesta haluais nipistää, niin joku hybridi, sähköauto tai  125cc Monkey O0

Mulla viimesen neljän vuoden aikana tuli 100tkm fabian mittariin. Yksi litra nykyisellä dieselin hinnalla(2,2€/l) maksais n.2200€/100tkm kohden ja viiden litran kulutuksella 100tkm ajolle polttoaineen hinnaksi tulis 11000€. Toivottavasti polttoaineiden hinnat laskee, ettei tarviis alkaa mitään luovia ratkaisuja tekee.

Tuosta 25tkm/vuosi on jonkin verran nurkissa pyörimistä ja työmatkaa, jotka vois ainakin kesällä ajella jotenkin vaihtoehtoisesti.
Monkeyn 1.5l/100km kulutuksella laite maksais itsensä takasin. Paras sijoitus olis tietenki ajaa puolet vähemmän ja hommata vaikka joku mieluisampi auto.   

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 maaliskuu, 2022, 19:55E sarjan mersut 2000 luvun alkupuolelta lähtien taitaa mennä siinä 6l/100km.
:o Mulla on sitte jotain vikaa...

Anza

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 15 maaliskuu, 2022, 20:06:o Mulla on sitte jotain vikaa...

Eihän mersussa voi vikaa olla. Sulla on vääränlainen ajoasento tai jotai. Selkänoja pystyyn, vatsa sisään ja hartiat kyyryyn.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 maaliskuu, 2022, 17:13Viikon ruokaostokset tulee kotiinkuljetettuina kympillä. Sen melkein säästää siinä kun ei tuu heräteostoksia pyöriessä hyllyjen välissä. Vitosen maksais pelkkä keräily, jos ostokset hakee itse.

Lapsen eskari on naapurissa kävelymatkan päässä. Joten viikottaiset ajelut menee pääosin soolona yksin ajellessa.

Tälleen kesällä pärjäis melkein pyörällä tai mopolla. Sähköpyörää tai uutta 125cc Honda monkeytä miettiny.
Hondalle lupailevat 1.5l/100km kulutusta. Toisaalta sähköavusteisella munamankelilla saattais kunto kasvaa polkiessa, mutta toimintasäde jää lähiötsuppailuun.

Kevarilla pääsis maantienopeutta autoliikenteen mukana ja lähtövalmiina heti kun tankissa ainetta. Sähköpyörä raskas polkea kun akku hyytyy.
 Nämä siis aurinkoisen kesän suhteen mielenkiintoisia vaihtoehtoja miettiä.
mää en ehkä lähtis tohon manki hommaan...jos tosiaan ei etsitä manki harrastusta. Satapiikkejäkin on jo vaikka joku cbr tai varadeero mikä on varmaan yhtä lussu mitä tollanen manki mutta se on jo vähän oikee moottoripyörä. Manki on vähän lelu vaikka kuinka olisi levyjarrut ja sitä ja tätä ja laadukkaasti tehty. Haluaako sellasella alkuinnostuksen jälkeen ajaa 7000tms. kilsaa vuodessa on kai se kysymys mikä itseltä täytyy siinä vaiheessa kysyä. Jos kyllä niin anna mennä.

Anza

Hemmetin hyvä pointti. Ei vitussa. Manki menis muutaman viikon ja muuttuis painajaiseksi. Oon sitäpaitsi liian pitkä, enkä haluais olla ulkoisestikkaan yhtään enempää lapsen oloinen aikuinen. Manki vaan korostais sitä mun kohdalla, siis huonolla tavalla. En sano etteikö manki vois olla tosi tyylikäs jonkun muun valinnaksi.

Sillä tosiaan pitäis työstää vuositasolla tuhansia kilsoja sellasta korvaavaa ajoa, jos haluais säästöä saada aikaan.


Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 16 maaliskuu, 2022, 04:35mää en ehkä lähtis tohon manki hommaan...jos tosiaan ei etsitä manki harrastusta. Satapiikkejäkin on jo vaikka joku cbr tai varadeero mikä on varmaan yhtä lussu mitä tollanen manki mutta se on jo vähän oikee moottoripyörä. Manki on vähän lelu vaikka kuinka olisi levyjarrut ja sitä ja tätä ja laadukkaasti tehty. Haluaako sellasella alkuinnostuksen jälkeen ajaa 7000tms. kilsaa vuodessa on kai se kysymys mikä itseltä täytyy siinä vaiheessa kysyä. Jos kyllä niin anna mennä.
Se uusi manki on isompi ja selkeästi moottoripyörä verrattuna siihen mopomalliin ja näihin kiinalaisiin, mitä sillä vanhalla mallilla tehdään.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Anza - 15 maaliskuu, 2022, 17:13Toisaalta sähköavusteisella munamankelilla saattais kunto kasvaa polkiessa, mutta toimintasäde jää lähiötsuppailuun.

 Sähköpyörä raskas polkea kun akku hyytyy.
 Nämä siis aurinkoisen kesän suhteen mielenkiintoisia vaihtoehtoja miettiä.
Sähköpyörä ei varmasti kasvata kuntoa niin kauan, kuin akussa on virtaa. Sitten, kun akku tyhjä, alkaa vasta kunnon kasvaminen. Mallista riippuen voi sitten olla raskaita tai sitten vaan tavallisen polkupyörän veroinen.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 maaliskuu, 2022, 08:52Sähköpyörä ei varmasti kasvata kuntoa niin kauan, kuin akussa on virtaa. Sitten, kun akku tyhjä, alkaa vasta kunnon kasvaminen. Mallista riippuen voi sitten olla raskaita tai sitten vaan tavallisen polkupyörän veroinen.
Sehän riippuu ihan lähtötasosta, kyllä se mulla kasvattaa. Jos polkee sen mitä jaksaa niin ihmehän se on jos ei kasvata, mennään vaan lujempaa kuin luomulla - siihen 25 nopeuteen asti, sitten hiljempaa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 maaliskuu, 2022, 12:54Sehän riippuu ihan lähtötasosta, kyllä se mulla kasvattaa. Jos polkee sen mitä jaksaa niin ihmehän se on jos ei kasvata, mennään vaan lujempaa kuin luomulla - siihen 25 nopeuteen asti, sitten hiljempaa.
Jaa, ne sähköpyörät mitä olen kokeillut, riittää kun vähän hiplaa polkimia eteenpäin, niin se vie sinne 25km/h asti, ei tarvitse juurikaan voimaa käyttää.
Voi kai sitäkin tietysti polkea kuin kuntopyörää.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Anza

Oisko sähköpyörä sellanen nykyajan pappatunturi. Siihenkin sai lisää vauhtia polkimilla. Tai etenemään kömpelösti polkemalla kun pensa loppu.

sämpy

No kummallakaan ei tosiaan saa piparia..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 16 maaliskuu, 2022, 08:50Se uusi manki on isompi ja selkeästi moottoripyörä verrattuna siihen mopomalliin ja näihin kiinalaisiin, mitä sillä vanhalla mallilla tehdään.
joo, olen tollasen kyllä nähnyt. Ajanut en ole mutta silti, Mun mielestäni se on luonteeltaan silti semmonen lelu vaikka olisikin laadukkaasti tehty.

Caprice305

Could a Future Mustang Run on Hydrogen - Ford Patents Turbocharged Hydrogen Combustion Engine? - Hydrogen Central
https://hydrogen-central.com/future-mustang-hydrogen-ford-patents-turbocharged-hydrogen-combustion-engine/


Siinähän se tuli samalla selitys aiempaan ihmettelyyn että miksi egr:n poisto vie alavääntöä tbi koneissa.
All lives matters.
Let's go Brandon
Sydämmeltäni vihervassari