Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 toukokuu, 2022, 11:55Eikös kaikki uudet autot, varsinkin sähköiset, ole aika kalliita.
joo mutta niistä jää itsellekin jotain, vs ton hintanen leasing

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 19 toukokuu, 2022, 12:29joo mutta niistä jää itsellekin jotain, vs ton hintanen leasing
No jos käteisellä ostat ja pidät sen pidempään kuin 4v niin jää.
Mutta yleensä kai uusia autoja ostetaan rahoituksella ja kun tulee sen viimeisen, yleensä aika ison erän aika, niin sitten vaihdetaan uuteen ja aloitetaan maksaminen alusta. Eli oikeasti sekin on vain leasingia.

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 toukokuu, 2022, 12:32No jos käteisellä ostat ja pidät sen pidempään kuin 4v niin jää.
Mutta yleensä kai uusia autoja ostetaan rahoituksella ja kun tulee sen viimeisen, yleensä aika ison erän aika, niin sitten vaihdetaan uuteen ja aloitetaan maksaminen alusta. Eli oikeasti sekin on vain leasingia.
joo mutta kun tossa oli että vain leasing. Ja kyllä meillä on arvo tippunu vähemmän ku on maksettu, joten siitä on jäänyt sit itsellekin.

sössö

Et omista mitään ja olet onnellinen.

Vuokralainen

Olen onnellinen ku en omista tuonmoista(kaan) toijjotaa.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 toukokuu, 2022, 12:52Et omista mitään ja olet onnellinen.
ei välttämättä ollenkaan huono tilanne.

Dohc

Uutta Ässää pukkaa Venäjälläkin! :P Hirmuinen vesiputousmaski on ainakin. :rolleyes:
Onkohan penkkien topninkit meriheinää entiseen tyyliin? :rotfl:
Taitaa jäädä melko lyhytikäiseksi, luin Porschen ja Boschin olleen mukana moottorin suunnittelussa. Nyt jo varmaan kyseiset firmat vetäytyneet Venäjältä, niin lienee syytä kaasaroida!?
https://www.is.fi/autot/art-2000008835679.html

juko7

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 19 toukokuu, 2022, 13:18ei välttämättä ollenkaan huono tilanne.
Me emme omista tavaraa, vaan tavara omistaa meidät

Anza

https://bigthink.com/the-future/lithium-sulfur-batteries/?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2W1CUMzQm_oRg1aKYaaaRQ4YKeDsDKPuaRQK4KADpx4vtdjy_3Uj1GCUY#Echobox=1653339364


Litium-rikki akku ottanut kehitysloikat. Kehitystä on tapahtunut lataussyklien ja energiatiheyden saralla. Mikäli tekniikka kehittyy tuotantoon asti, tässä voisi olla lupaava teknologia jopa lentokoneisiin ja autojen elinkaareen lisää ikää. Sekä turvallisempi kuin nykyiset käytössä olevat. Alla tieteellisempi linkki pidemmillä jaaritteluilla
https://www.nature.com/articles/s42004-022-00626-2

Anza

Nykyiset litium-ioni akut kestää n. 2-3000 lataussykliä, ohjeiden mukaisesti käytettyinä. Ajallisesti noin 5v. Jonka jälkeen teho alkaa hiipua. Tämä uusi keksintö litium-rikki akku kesti testissä jopa 4000 lataussykliä akkutehon merkittävästi laskematta.

Litium akkujen kestosta lainaus alla olevasta linkistä:
"The minimum lifespan most manufacturers expect from lithium-ion batteries is around 5 years or at least 2,000 charging cycles. But, if well cared for and used in proper conditions, lithium-ion batteries can last as long as 3,000 cycles."

https://www.fluxpower.com/blog/lithium-ion-vs.-lead-acid-battery-life

Tällä uudella litium-rikki akulla 365pv käytöllä vuodessa päästäisiin jo 10v käyttöikään. Missä taas litium-ioni jäisi kahdeksaan. Toki kylmät olosuhteet, kosteus, jne. käyttäminen auton akkuna voi lyhentää käyttöikää ja taas toisaalta jos ei ihan joka päivä autoilla se pidentää.

On se mun silmään vielä silti kaukana hittituotteesta jos ajatellaan auton arvon aleneman kautta. Vaikka joku 60t€ kymmenessä vuodessa nollaan. Nyt siihen menee 20v. Joten sähköautojen hinnat pitäis saada reilusti alemmas jotain 20t€ luokkaa uutena.

Eikä ne silti ole ympäristöystävällisiä jos autojen keski-ikä suomessa on jotain 10-12v. Ja keskimääräinen romutusikä n. 20v.
Sähköauto on puolet tästä, joten autoja pitää valmistaa tuplamäärä, jotta saadaan romutusikä sinne kymmeneen vuoteen. Lisää paskaa maailmaan.

NonSenCe

Tama tälläinen moderni versio olisi edelleen järkevä.

siihen vieläkin helpommin vaihdettavat akut, 2 tai oikeestaan 3 akkua, että yhdelläkin pääsisi muutaman kymppi kilsan, eli autolle olisi normi kaupunkipyörimiseen sopiva toimintamatka. pari paikkaa istua ja tilaa romuille. lämmitin ja ilmastointi saisi kai olla (siksi se kolmas akkupaikka että se olisi käytännössä vain näitä mukavuusvarusteita varten)

eli "nissan"/"prince" tama.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/ca028a30-7147-41d7-bdab-aedabe72bd6f

Anza

Just Tama! Tyylikkään näköinen ja akut vaihdettavissa, niin fiksukin vielä

sämpy

Paremman näköinen kuin yksikään kaupasta saatava nasseni tänäpänä.

Kaarne

Lie ajo ominaisuudet samat kuin leafissa, kiitos hevoskärryn taka-akselin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Kaarne - 26 toukokuu, 2022, 09:00Lie ajo ominaisuudet samat kuin leafissa, kiitos hevoskärryn taka-akselin.
Taitaa olla sitten samat kuin Capricessakin? :mosh:  :hiphopcar: