Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Harri S


Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Anza - 25 toukokuu, 2022, 12:53Nykyiset litium-ioni akut kestää n. 2-3000 lataussykliä, ohjeiden mukaisesti käytettyinä. Ajallisesti noin 5v. Jonka jälkeen teho alkaa hiipua. Tämä uusi keksintö litium-rikki akku kesti testissä jopa 4000 lataussykliä akkutehon merkittävästi laskematta.

Litium akkujen kestosta lainaus alla olevasta linkistä:
"The minimum lifespan most manufacturers expect from lithium-ion batteries is around 5 years or at least 2,000 charging cycles. But, if well cared for and used in proper conditions, lithium-ion batteries can last as long as 3,000 cycles."

https://www.fluxpower.com/blog/lithium-ion-vs.-lead-acid-battery-life

Tällä uudella litium-rikki akulla 365pv käytöllä vuodessa päästäisiin jo 10v käyttöikään. Missä taas litium-ioni jäisi kahdeksaan. Toki kylmät olosuhteet, kosteus, jne. käyttäminen auton akkuna voi lyhentää käyttöikää ja taas toisaalta jos ei ihan joka päivä autoilla se pidentää.

On se mun silmään vielä silti kaukana hittituotteesta jos ajatellaan auton arvon aleneman kautta. Vaikka joku 60t€ kymmenessä vuodessa nollaan. Nyt siihen menee 20v. Joten sähköautojen hinnat pitäis saada reilusti alemmas jotain 20t€ luokkaa uutena.

Eikä ne silti ole ympäristöystävällisiä jos autojen keski-ikä suomessa on jotain 10-12v. Ja keskimääräinen romutusikä n. 20v.
Sähköauto on puolet tästä, joten autoja pitää valmistaa tuplamäärä, jotta saadaan romutusikä sinne kymmeneen vuoteen. Lisää paskaa maailmaan.

jos puhtaasti teknologiasta puhutaan ilman politiikkaa. Niin nettiautoa selatessa väkisin tulee mieleen, että teoria ja käytäntö eroaa aika huimasti tässä aiheessa? 10v ja yli sähkikset on pitäneet arvonsa toistaiseksi, ja ei niissä vissii akutkaan ole loppu, ja suomen olot on aika karut.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 26 toukokuu, 2022, 10:27jos puhtaasti teknologiasta puhutaan ilman politiikkaa. Niin nettiautoa selatessa väkisin tulee mieleen, että teoria ja käytäntö eroaa aika huimasti tässä aiheessa? 10v ja yli sähkikset on pitäneet arvonsa toistaiseksi, ja ei niissä vissii akutkaan ole loppu, ja suomen olot on aika karut.
Niiden arvo pysyy ylhäällä, vaikka olisivat juuri ja juuri ajokelpoisia akustollaan.
Polttoaineen hintaa pidetään tarkoitushakuisesti vaan ylhäällä, niin huonoakkuinenkin sähkäri kelpaa monelle. ;D

Caprice305

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 26 toukokuu, 2022, 10:44Niiden arvo pysyy ylhäällä, vaikka olisivat juuri ja juuri ajokelpoisia akustollaan.
Polttoaineen hintaa pidetään tarkoitushakuisesti vaan ylhäällä, niin huonoakkuinenkin sähkäri kelpaa monelle. ;D
no se on juur sitä politiikkaa mitä en noissa hyväksy. Mut kun laittaa 2010 vuosmalliks, niin ihan ensimmäisenä halvimmista lähtien ei sähkikset tule.

Anza

Tuossa mainitsemassani linkissä oli kyseessä varauksen heikentyminen. Eli akku pitänee latauksen kohtuullisen hyvin sen min. 5v. Ja n. 2-3000 sykliä. Siitä lähtee huononemaan. Tää sen litium-ioni akuston ominaispiirre. Yksi lataus päivässä tekis 3000 syklillä sen n.8 vuotta. Siitä lähtee heikkenemään.


Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 toukokuu, 2022, 10:06Ja Kaarnen Volvossa.
aivan, nämä kuuluvat sarjaan ajajan auto, autoa on ohjattava koko ajan.

Pertti K


Gary Grand


sössö

Harjavallassa kai piti olla joku tollanen akkulaitos, mutta nyt kinaavat siitä kun lupaviranomanen ja vähän kaikki on möhliny ja tehdas alkas olemaan kunnossa muttei sitä saa käynnistää.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: sössö - 26 toukokuu, 2022, 13:01Harjavallassa kai piti olla joku tollanen akkulaitos, mutta nyt kinaavat siitä kun lupaviranomanen ja vähän kaikki on möhliny ja tehdas alkas olemaan kunnossa muttei sitä saa käynnistää.
Eikä!  :o

Harri S

Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 toukokuu, 2022, 11:33Tuossa mainitsemassani linkissä oli kyseessä varauksen heikentyminen. Eli akku pitänee latauksen kohtuullisen hyvin sen min. 5v. Ja n. 2-3000 sykliä. Siitä lähtee huononemaan. Tää sen litium-ioni akuston ominaispiirre. Yksi lataus päivässä tekis 3000 syklillä sen n.8 vuotta. Siitä lähtee heikkenemään.

Pitää myös muistaa se että se sykli ei ole sama kuin latauskerta joten noihin käyttövuosiin pitää lisätä nykysähkiksillä 30-50% kun sitä akkua ei juuri koskaan vedetä päivittäisessä ajossa päivittäin tyhjäksi tai usein edes puolilleen.

Näissä Nissaneissa just tänään katoin kuvaa missä 2018 Ze1 uuskoppasella Brieteissä ajettu tähän mennessä 275tkm ja akun SOH 83,7% mikä on pikkuautoksi kelpo saavutus.
Siinä on 1820 pikalatausta ja 3733 AC-latausta ja akusta kadonnut reilu 16%.
Meillä pohjoisessa myös kylmä sää pidentää akun kestoikää.



Kaarne

Lainaus käyttäjältä: Harri S - 26 toukokuu, 2022, 13:22Pitää myös muistaa se että se sykli ei ole sama kuin latauskerta joten noihin käyttövuosiin pitää lisätä nykysähkiksillä 30-50% kun sitä akkua ei juuri koskaan vedetä päivittäisessä ajossa päivittäin tyhjäksi tai usein edes puolilleen.

Näissä Nissaneissa just tänään katoin kuvaa missä 2018 Ze1 uuskoppasella Brieteissä ajettu tähän mennessä 275tkm ja akun SOH 83,7% mikä on pikkuautoksi kelpo saavutus.
Siinä on 1820 pikalatausta ja 3733 AC-latausta ja akusta kadonnut reilu 16%.
Meillä pohjoisessa myös kylmä sää pidentää akun kestoikää.



on siinä saanut olla laturilla, yli 5000kertaa 53km välein

Harri S


sämpy

Tuli itekkin mietittyä uutena liiketoimintana akkuehjäämöä, osittain tämän voorumin innoittamana.

Mutta kun ei aiheesta oikeesti mitään tiedä niin pitäisi olla melko pätevä liikekumppani. Ja tulee siinä juridisiakin ongelmia riittämiin, noista monet ei periaatteessa ole tarkoitettu avattaviksi, pitäisi ehkä olla softat niihin autoihinkin ynnä koodata tai vaihtaa akun sirut ja lisenssit maksaa järjettömiä ynnä on se vaan hemmetin paljon työtunteja imevää hommaa ettiä ne huonoimmat kennot ja vaihdella että äkkiä se maksaa monta tonnia kumminkin. Siis jos periaatteessa ehjä akku on yhtäkkiä mennyt huonoksi, sitäkin kai sattuu autoissakin aika paljon että osa kennoista p-kana, vaikka onkin ehkä laadukkaampaa tavaraa kuin joku kiinanmopo.

Franchise-hommanahan tuommonen pitäis mennä, emoyhtiö hommaa lisenssit tms.

Joku 10-15 vuotias sähkis niin eipä se akku korjaamalla kaikki kennot vaihtaen liene sen halvempi kuin se uusi kymppitonnin merkkiakku. Vaikka olisi edes käytettyjä kennoja joita kierrättäisi. Niillekin pitäisi olla ostokanavat että ostaa kaikki akut mitä saa ja purkaa ja diagnosoi ja käyttää mitä pystyy.

En tiedä onko oikein bisnestä sitten tuokaan, helpommallakin voi päästä.

Anza

Isot jännitteet noissa sähköauton akuissa. Voi olla kolaritilanteessa hengenvaarallinen. Taas toisaala myös paloturvallisuus ongelma. Ei sammu millään jos alkaa reagoimaan.

Jos oon ymmärtäny oikein niin palolaitoksella on vesitiiviitä kontteja mihin laittavat epävarmoissa tilanteissa akkuauton uimaan.

Li-ion akku vissiin Teslassa. Sama ku täällä foorumiĺla fiksummat osaa kennottaa uusiksi. Siinä Teslan akustossa jopa kymmeniä tuhansia niitä patteripillereitä. Jos sellasen purkaa ja erittelee hyvät huonoista ja kasaa uudelleen siinä kyl pitäis olla urakkavauhti. Ja vaikka saiskin niistä käytetyistä hyvän akun kasattua, mikä on sen käyttöikä? Onko vielä sama 3000 latauskertaa kuin uutena?