Autotekniikka nyt ja tulevaisuudessa

Aloittaja Caprice305, 10 tammikuu, 2020, 16:00

« edellinen - seuraava »

Anza

Nykyautojen muoveissa käytetään kierrätysmatskua jatkeena. Ei oo hyvää se muovikaan verrattuna ysärille.

Noi Daciat lienee läheistä sukua relluille joissa säästetään sähköjohdoissa, kuten fiiateissakin. Isällä oli renun Kangoo tilaihme. Paikat seittämälle ja sama tila muutettavissa tavaran kuljetukseen. Ois tykänny, mutta johtosarjat alko hapertumaan. Johdot on jotain tinan sukuista hapertuvaa. Eikä uutta johtosarjaa tainnu saada ees rahalla.

Tänään sattu hieno Tesla rinnalle valoissa ja kattelin miten olikin takaumpio huurussa sisältä ja vettä pohjalla. Kaveri on korjannu Teslan valoja kun ei niissä minkäänlaisia läpivientikumeja. Vedet valuu jokapaikkaan. Aikamoisia pommeja nekin ajan kanssa.

Skodissa on varmaan kaikissa säästetty 3mm oven sähköjohtojen pituudessa ja oven aukaseminen repii johdot poikki.

Huonot sähköt on pahempi kun ruoste.
Nykyään ei kestä kumpparitkaan kymmentä vuotta kun jonkun eu säädöksen mukaan kumin pitää hajota. No ei se kumi mihinkään katoa vaikka murenee. Ei se maailma sillä pelastu. Mutta tiheemmin pitää kumppareita ostella.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Anza - 16 kesäkuu, 2022, 16:34Noi Daciat lienee läheistä sukua relluille joissa säästetään sähköjohdoissa, kuten fiiateissakin.

No joissain maissa ne daciat myydään renaulttina.

Nissan Qashqai, Renault Kadjar ja Dacia Duster on rinnakkaismalleja. Tai duster taitaa tulla hiukan perässä mutta kuitenkin sama sarjaa.

Joskus entisen työpaikan pihalla oli yhden työntekijän dacia duster ovet levällään ja siihen ajoin firman qashqailla, ihan samanlaiset sisustat.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Bantam

Ei taideta Daciaa myydä Relluna enään kuin Etelä-Amerikassa, kun Moskovan tehtaalla siirrytään Mossen valmistukseen?

sämpy

Minä olen pitänyt kaskaita isompana kuin itä-duster, mutta se on varmaan ollut visuaalinen harhakuvitelma.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 16 kesäkuu, 2022, 10:55Kyllä veroton hinta on monesti yllättävän halpa kun ottaa huomioon mitä kaikkea krääsää sillä saa.
en nyt tiedä, esimerkiksi tossa: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.toyota.fi/content/dam/toyota/nmsc/finland/pdf-files/pricelists/Corolla%2520Sedan_hinnasto_mv2022.pdf&ved=2ahUKEwjimp6u6bX4AhVF6CoKHQ3GDb8QFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw1S73CfJ_yYzm0HIcshyz6i

Perusautojen perusautossa arvioitu autovero jotain 2000-3000 välillä auton ollessa verottomana jotain 30 000 tienoilla. Jos nyt ymmärsin oikein niin vaikuttaisi ettei tuossakaan autovero kovin kohtuuton ole.

En tiedä onko vertaus krääsäänkään kovin mielekästä. Jos tarviin auton niin sillon en sitä pysty korvaamaan ostamalla älypuhelimia, kiinakrossipyöriä tms. "krääsää", vaan on pakko ostaa se auto. Vähän sama esimerkiks asunnoissa. Ei niitäkään oikeen pysty elämässään korvaamaan jollain krääsällä niinkun ei mitään elintärkeää.

Jotenkin tossakin autossa on 1/2-2/3 liikaa hintaa jotta voisin aatella kohtuulliseksi hinnaksi tollasesta normaalista porrasperäautosta. Tää on toki mun mielipide siitä mitä tollanen ei mitenkään kummallinen auto olisi kohtuullista maksaa.

Pertti K

 :o Oma muistikuva että tommoset Corollaluokan vehkeet olleet siinä 20:n huitteilla. Verollisena. Ei oo vissiin hetkeen tullut kateltua.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Antti - 16 kesäkuu, 2022, 08:57TM jutun perusteella myös saastelaitteet on revitty pois, ja auto vastaa vuoden 1996 standardeja. ;D
Kyllähän nyt 1996 piti olla jo kaikenlaista.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 18 kesäkuu, 2022, 13:19Kyllähän nyt 1996 piti olla jo kaikenlaista.
ehkä siinä on se yhtä huippu saastelaitteisto mitä noissa viimisten aikojen laatikkoladoissa. Mun muistaakseni oli aika eksoottinen esitys.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 18 kesäkuu, 2022, 13:28ehkä siinä on se yhtä huippu saastelaitteisto mitä noissa viimisten aikojen laatikkoladoissa. Mun muistaakseni oli aika eksoottinen esitys.
Viimeiset oli ihan 2-piste ruiskulla, tbi:n sovellusversio sekin.

Ne ysärin alun sähkökaasarisysteemit oli hankalia tapauksia.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Bantam

Systeemin nimihän oli "Axtec", niitähän oli vain vientimalleissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Axtec

1700i oli GM:n yksipisteruiskulla ja Samara 1500i tuli v.1995 GM:n monipisteruiskulla, molemmat Rochester, "Made in USA".

2000-luvun vaihteissa tuli Boschin "Sdelano v Rossii" lisenssiruisku, jota on käytetty tähän asti. Venäjällä päästiin Euro 3 päästöluokkaan, vientiin menneet viimeiset Ladat oli Euro 5. Lähdetäänköhän nyt valmistuksessa puhtaalta pöydältä ja kaasarilla?

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 18 kesäkuu, 2022, 22:11Viimeiset oli ihan 2-piste ruiskulla, tbi:n sovellusversio sekin.

Ne ysärin alun sähkökaasarisysteemit oli hankalia tapauksia.
ainakin -97 oli muistaakseni axtec- kaasarillisiakin autoja olemassa.

Bantam

Ladoja tehtiin kaasariversiona sisämarkkinoille vielä useampi vuosi 2000-luvun puolellakin, myös etuvetomalleja. Suomeen näitä tuli jokunen muuttoautona ja eniten Alakurtista tulleen mamutuksen yhteydessä 2015-16, jossa rajanylitykseen käytetyt autot tulli myöhemmin myi Sallassa huutokaupalla. Niitähän sai leimalle, koska päästömääräykset yms. eivät koske muuttoautoja eikä tullin huutokaupasta ostettuja.

Caprice305

Tällä Volvolla voi ajaa jopa 1 000 kilometriä päästöttömästi https://www.is.fi/autot/art-2000008896516.html
All lives matters.
Let's go Brandon

Dohc

Onneksi meillä on ilmastonmuutoksen takia viileetä, niin ei siten koske meitä! ;D
https://www.is.fi/autot/art-2000008892538.html
Aina ei voi  onnistua, mutta aina voi epäonnistua!

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Caprice305 - 20 kesäkuu, 2022, 18:41Tällä Volvolla voi ajaa jopa 1 000 kilometriä päästöttömästi https://www.is.fi/autot/art-2000008896516.html
Mites ne loput 1 999 000 km mitä noilla yleensä vedellään menemään?