Mig lankojen ero

Aloittaja Kähmy545, 25 joulukuu, 2024, 13:25

« edellinen - seuraava »

Kähmy545

Alusta hitsaus hommissa olen käyttänyt Elgan 0.8 lankaa,
Nyt olis edessa kahteen projektiin melko laajat pinta peltien korjaus.
Olen ajatellut että olisko Esab OK Autrod 12.51 lanka laadukkaampaa?
Tietysti vetelyä tulee vähemmän, kun piemmillä virroilla mennään.
Vai onko syytä ryöstää itsensä ja hakea argoni pullo tiggiin?
Ai Mää vai?

Camino79

Eikait tuo ongelmaksi muodostu kun hakee vaan 0,6mmstä lankaa vaikka kaaduna pitää hiilarin/misonin ja vetelee migillä?

Käyttää vaan aikaa paikkojen suunnitteluun että jos vaan mahdollista ni pääsis vasartamaan saumoja jos kovin vetelee?
GM only 😉
+Pihatraktori :D

cdi

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 25 joulukuu, 2024, 13:25Alusta hitsaus hommissa olen käyttänyt Elgan 0.8 lankaa,
Nyt olis edessa kahteen projektiin melko laajat pinta peltien korjaus.
Olen ajatellut että olisko Esab OK Autrod 12.51 lanka laadukkaampaa?
Tietysti vetelyä tulee vähemmän, kun piemmillä virroilla mennään.
Vai onko syytä ryöstää itsensä ja hakea argoni pullo tiggiin?

Hae pikkurulla kokeeksi 0,6  ei vetele mielestäni yhtäpajon.  Merkkien paremmuudesta ei havaintoja.

PS Jäin näköjään jalkoihin.

sössö

ite olen käyttäny 0.8 kun on enemmän yleislanka, 0.6 tekee myös enemmän syöttöhäröä. merkillä ei väliä kunhan laadukasta esim. juuri elga tai esab.

tigillä en tekis pellitöitä.

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2024, 15:14ite olen käyttäny 0.8 kun on enemmän yleislanka, 0.6 tekee myös enemmän syöttöhäröä. merkillä ei väliä kunhan laadukasta esim. juuri elga tai esab.

tigillä en tekis pellitöitä.

Täysin samaa mieltä, toi 0.6 iha turhaa jeesustelua ja 0.8 tekee jo paljon kovempaakin tavaraa sit kanssa ja iha yhtälailla (tai paremmin/helpommin) tarttuu 0.7 pellit toisiinsa.

Camino79

Kyllä 0,8sillakin hitsaa ohkasia ilman ongelmaa, mutta nyt olikin kyse siitä ettei vetelis. Kaksi täysin eri asiaa.

0,6sella langalla lämpösiirtymä on huomattavasti pienempää.
GM only 😉

sössö

lämpösiirtymään eniten vaikuttaa kauanko hitsaaja sitä nappia painaa. Jos vaikka 0.6 pitää painaa sekuntti, 0.8 voi painaa puol sekunttia saaden saman lopputuloksen. Tokaks eniten peltien lämpöön vaikuttaa johdetaanko lämpö yhteen vai kahteen peltiin. Näihin ei lankakoko juurikaan vaikuta kun se sauma joka tapauksessa tarttee tietyn lämpömäärän sulaakseen läpi asti. 0.6 käy helposti niin ettei virtaa ole tarpeeksi, eikä kyllä vetelekkään muttei saumakaan ole sulanut läpi vaan railon päälle on vaan tehty kapea rautakökö, mikä vielä pahimmassa tapauksessa hiotaan pois.

Camino79

Aivan. Se on kyllä hienoa miten tulee asiantuntevaa tekstiä  :))

On se jännä että se 0,6mmnen tarvii vähemmän virtaa sulaakseen ja kummasti sitä kuitenkin noihin hommiin käytetään just sen lämpösiirtymän vähemmyyden vuoksi.

Mutta jokainen tehköön niinkuin haluaa. Itse ole asian käytännössäkin testannut (laiskuttaani käytän siitä huolimatta 0,8sia kun en jaksa olla vaihtamassa lankarullaa) ja kyllä se 0,6sella hitsailu vetelee vähemmän.

Uskoisin että tältäkin palstalta ainakin mun tietoon sekä @DX ja @Teesi  kuitenkin tekee/on tehny duunikseen, ni jos haluaa saada ihan amatimiehen vastauksen kun meillä "harrastelijoilla" on näemmä eri näkemyksiä asiasta  :+1:
GM only 😉

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:29On se jännä että se 0,6mmnen tarvii vähemmän virtaa sulaakseen ja kummasti sitä kuitenkin noihin hommiin käytetään just sen lämpösiirtymän vähemmyyden vuoksi.
Et sä sitä lankaa (toivottavasti) sulata vaan ne hitsattavat kappaleet sulatat yhteen, lanka on lisäaine millä täytetään ne raot mitkä on siinä kun kappaleet ei koskaan ole 100% istuvia. Se pelti tarttee sulaakseen sen saman lämpömäärän molemmilla langoilla, 0.8 langalla se vaan tulee nopeemmin koska virrat on isompia. Sillä 0.6mm langalla helposti sulattaa just sitä lankaa eikä kappaleita ja lopputuloksena on se rautakökkäre peltien päällä. Suurin ongelma mitä näitä suomalaisia autohitsauksia olen nähnyt, on liian pienet virrat minkä seurauksena sauma ei ole mennyt läpi asti.

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:29Uskoisin että tältäkin palstalta ainakin mun tietoon sekä @DX ja @Teesi kuitenkin tekee/on tehny duunikseen, ni jos haluaa saada ihan amatimiehen vastauksen kun meillä "harrastelijoilla" on näemmä eri näkemyksiä asiasta :+1:
Kellä "meillä" harrastelijoilla. Muutaman vuoden minäki olen työkseni hitsannut parhaimmillaan iso kela per viikko, yleensä puolessa toista viikossa meni yksi iso kela. Ilmeisesti sitte ei ole tarpeeksi siinä sauman tekemistä, jotta näistä asioista voisin yhtään mitään tietää...

Mainitaan nyt sekin, että tollasia 0.6 lankoja en missään ole nähnyt muualla kuin jossain autotallikoneissa ja harrastehitsailuissa.

Camino79

No mulle tuo kertoo ihan riittävästi siitä mitä tiedät ja osaat.

Mulla on ollu kempin kolvi kourassa alta 10vuotiaasta ja aktiivisesti tullu peltihitsailuja tehtyä ja kokeiltua jos jotakin.

Ja kyllä se ohuempi lanka on auttanu lämmönhallinnassa. Pintapeltejä kun ei vedellä pitkillä saumoilla, niin miksi sä sitä 0,8lankaa käyttäisit kun hitsaat keskimäärin 0,5-0,7mm vahvuisia korjauspeltejä?

Koska se langan sulaminen ottaa enemmän virtaa kuin "perusmateriaalin" sulaminen.

Sama kun alkaisit 4mm tinalangalla juottaa 0,75mm2 kaapeleita toisiinsa... sulatat vaan sen suojakuoren. KYLLÄ, se juotos on hyvä mutta lämmöntarve aivan ylimitoitettu.

Sit jos paikkapalat on vaikka millisestä tai millipiikistä tehtyjä ni se 0,8mm2 lanka on oikeinkin hyvä.

Mutta kun pääosin korjauspelleissä se matsku nyt vaan on ohuempaa.
GM only 😉

Teesi

Alle milliset pintapellit pulssikoneella ja CuSi langalla 0.8,argon tietenkin suojakaasuna.
Juurikin siksi koska on hyvin pieni lämmönsiirtymä ja helppo hioa. Ja ennen sönkötyksiä tämä on tullut esiin myös kaikilla alan kursseilla kouluttajien opettamana kymmeniä vuosia sekä omasta kokemuksesta  joten ihan turha taas wänkätä omaa agendaa tänne jos ei kokemusta aiheesta taaskaan ole..
Vahvemmat korjaukset mitkä korjausohjeen perusteella vaatii mustaa niin sitten ollaan jo millisellä langalla. Eri asia kuin pintapeltiliitos.
Hetken kun olin hitsaamassa lämmityskattiloita ja viikossa meni kela millistä lankaa niin jos sönnkkö hitsaa viikpssa harrastekäyttöön saman verran niin voi vittu sentään mitä paskaa taas vaihterks päästää suustaan :rotfl:
Pitkä päätyyn ja kaljalle.
Pussihousu avoC4
Volle

Wakasaki

sössö

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:59No mulle tuo kertoo ihan riittävästi siitä mitä tiedät ja osaat. Mulla on ollu kempin kolvi kourassa alta 10vuotiaasta ja aktiivisesti tullu peltihitsailuja tehtyä ja kokeiltua jos jotakin.
itse tuota ammatikseen hitsaamista korostit. Ilmeisesti et kuitenkaan päätyöksesi ole hitsannu koskaan mitään ja nyt ei työkseen hitsanneen vastaukset asiaan kelpaakkaan...

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 17:59Ja kyllä se ohuempi lanka on auttanu lämmönhallinnassa. Pintapeltejä kun ei vedellä pitkillä saumoilla, niin miksi sä sitä 0,8lankaa käyttäisit kun hitsaat keskimäärin 0,5-0,7mm vahvuisia korjauspeltejä? Koska se langan sulaminen ottaa enemmän virtaa kuin "perusmateriaalin" sulaminen.
Toikaan nyt ei pidä paikkaansa, hyvin pienellä virralla saat paksun rautalangan sulamaan punaseksi, eli tolta osin ei eroa noilla langoilla ole. Sillä 0.6 langalla teet pidemmässä ajassa saman kappaleiden yhteen liittämisen mitä 0.8 langalla lyhyemmässä ajassa...0.8 langalla on isompi riski läpi palamiseen mikä kuitenkin on mielestäni pienempi paha kuin 0.6 langan kanssa oleva riski siihen ettei sauma sula läpi saakka vaikka nätiltä näyttäisikin (etenkin jos se sauma pitää hioda pois). 0.8 langalla kuitenkin vielä on ihan hallittavissa vielä jollain kemppi- tason peruskoneellakin se lämmön siirtyminen, mikä paksummalla langalla on hankalaa kun liekki pitäisi sammuttaa suunnilleen heti kun se on syttynyt.

"Yleisemminkin" 0.8mm langan puolesta puhuu sekin, että sillä pystyy mun mielestäni käytännössä "autotallissa" hitsaamaan kaiken sellasen mitä umpilangalla kannattaa hitsata. Kun se 0.8 ei riitä, sen jälkeen kannattaa käyttää jo melkein 1.2mm vai mitä nuo onkaan, kuumakaarihitsaukseen tehtyjä ydintäytelankoja.

sössö

Lainaus käyttäjältä: Teesi - 25 joulukuu, 2024, 18:22Hetken kun olin hitsaamassa lämmityskattiloita ja viikossa meni kela millistä lankaa niin jos sönnkkö hitsaa viikpssa harrastekäyttöön saman verran niin voi vittu sentään mitä paskaa taas vaihterks päästää suustaan :rotfl:
Työkseni minäkin olen hitsannu noita määriä, joten voi taas vähän yrittää rajottaa tätä omakeksimien valheiden suoltamista. Toki sulle tuntuu olevan paskanpuhuminen normaali tapa kun jossain muualla valehtelit mun vaihtelevan jotain kiinandefoja kuukauden välein tms. paskaa.

RLe

"Mää oon niin paljo hitsannu etten mää tartte maskia"

No vitsi vitsi  ;D

Ite paistellu 0,8 langalla rungot/lattiat/pintapellit. Vetelyä koitettu vähentää paineilmalla jäähdyttämistä joka pisteen jälkeen (yksinään tosi hankalaa). Sitä märkää rättiäki joskus kokeilin mut oli aika lutraamista..

Camino79

Ei jeesus  :))

Toiset hitsatkoot vaikka 1,2sella langalla pintapellit ja käyttäkööt laikkakoneessa 2mm "katkaisulaikkoja". Mun osalta tää on tässä.

Alottajalle, ota vaan sitä 0,6sta lankaa pintapelteihin  :+1:
GM only 😉