Mig lankojen ero

Aloittaja Kähmy545, 25 joulukuu, 2024, 13:25

« edellinen - seuraava »

LPR

Lainaus käyttäjältä: Camino79 - 25 joulukuu, 2024, 13:33Käyttää vaan aikaa paikkojen suunnitteluun että jos vaan mahdollista ni pääsis vasartamaan saumoja jos kovin vetelee?
Paikkojen suunnittelu kyllä todellakin kannattaa. Sauma jonkin pokkauksen viereen mikäli mahdollista eikä teräviä kulmia paikkaan, mikäli on mahdollista. Pyöreä paikka vetelee periaatteessa vähiten, mutta on harvoin mahdollinen. Terävät kulmat vetelee pahiten, eli paikan kulmat kannattaa pyöristää reilusti.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

sössö

Kyllä alottajan kannattaa nyt toimia ainoan ammattilaismielipiteen mukaan ja käydä hakemassa 400 euron argon pottu, 3000+ euron pulssihitsauskone ja siihen cusi lankaa.

Kenenkään on turha enää vängätä mitään, case closed.

Kähmy545

Itse asiassa olen hitsannu mätiäpaskoja -81 vuodesta ja aina päästänu 0.8 langalla,
pari kertaa jopa 1.5 millin puikolla volvoa, kun kaasu loppu viikonloppuna.
Nyt on kyse halusta herkutella ja ja nauttia ettei tarvis yli ämpärillistä
levitellä pondoa.
Toisesta pitäisi syntyä näyttelyyn kelpaava laitos ja mustana.
Ai Mää vai?

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Kähmy545 - 25 joulukuu, 2024, 22:02Itse asiassa olen hitsannu mätiäpaskoja -81 vuodesta ja aina päästänu 0.8 langalla,
pari kertaa jopa 1.5 millin puikolla volvoa, kun kaasu loppu viikonloppuna.
Nyt on kyse halusta herkutella ja ja nauttia ettei tarvis yli ämpärillistä
levitellä pondoa.
Toisesta pitäisi syntyä näyttelyyn kelpaava laitos ja mustana.


Hae se 0,6mmnen lanka ja herkuttele. Muutama täppi, nortti, muutana täppi, nortti ja kas kummaa ei tarvinnu ämpärillistä laastia  ;)
GM only 😉
+Pihatraktori :D

sössö

mulla on tyhjänpanttina liki käyttämätön 0.6mm elgamatic 100 lankaa 5kg pikkukela...syyt käyttämättömyyteen mainittu yllä.

Voin myydä sen pois tilaa viemästä jos nyt haluat kokeilla?

Anza

Ite oon hitsannu millisellä langalla melkein kaiken mitä tarvinnu. Yhteen väliin harjoittelin tigilläkin hitsailua, mutta käytännössä se vaatii valmisteluja paikan sopivuudelle enemmän. Eli paikan pitää olla just sopivan kokoinen ja päittäissauma, limisauma ei onnistu nätisti, eikä tulppahitsaus yhtä hyvin kuin mikillä.

Mutta onnistuu se siis tigilläkin hyvin, ettei vetele liikaa ja sauma kait pehmeämpi, eikä sauma siksi halkea jos joutuu vasartamaan. Tig saumaa ei ehkä tarvii hioa niin paljoa. Lämpöä johtuu tigillä varmasti enemmän kuin tuolla kiistellyllä 0.6 tai 0.8 on eroa ja oon tigillä päästelly pidemmissä pätkissä.

Oon nähny afrikkalaisten hitsaavan kaasullakin aika hyvin tuloksin ja vanhemmissa autoissa monesti löytyy kaasulla hitsattuja paikkoja.

Taisivat entisaikoina joitain liitoksia tehdä tehtaalla kaasulla ja messingillä tulppahitsauksen sijaan. Etuna vesitiivis sauma. Ei ala tinan alla ruoste kypsymään kun ei kosteus pääse peltien välistä, kuten vaikka tulppahitsatussa liitoksessa, joten jokaiseen paikkaan varmasti löytyy just sopiva menetelmä.

Jos onnistuu amerikkalaisen auton takakyljen vaihto puolen kyljen korkeuteen täyspitkällä päittäissaumalla, eikä siihen mee paria milliä enempää kittiä, niin eikö tuo nyt oo sama onko se lanka 0,6 tai 0,8.

Peltihommat vaatii kärsivällisyyttä opiskella ja vaikka minäkin oon jo neljäntoista vanhasta harrastanu ja just juhlin 30 vuotista rälläkänkatkuista taivalta, on silti joka kerta jotain uutta opittavaa. Ei riitä että tekee ohjeen mukaan.
Pellin lämpötilaa pitää osata seurata, tunnustella muotoa ja hahmottaa mihin suuntaan se hitsaushomma on menossa. Jos ei oikein onnistunu, niin aina voi kokeilla uusiks.

Must tärkeimmät on lämpötilan hallinta, eli riittävän rauhallinen tahti, tupakoitsijaksi nyt ei tarvii alkaa. Kyllä sen melkein silmillään näkee kun muutaman hitsin jälkeen pelti nousee "tissille", jos hitsailua jatkaisi, tulisi sitoneeksi pellit yhteen tähän kireämpään tilaan. Mielestäni riittää että peltien lämpötila pysyy työn ajan alle tuon huomattavan lämpölaajenemisen.

Sit toinen on oikeanmuotoinen paikka, jos siinä paikassa on muotovirhe, sitä on jälkikäteen vaikea korjata. Viivoittimella voi tarkistella linjoja ja paikan korkeutta, jos paikan menee hitsaamaan väärään paikkaan tai korkeuteen, se on työläs korjata.
 
Ja samat mitä jo aikasemminkin, LPR mainitsi, eli teräviin nurkkiin syntyy enemmän jännitettä, pelti kannattaa leikata pyörelinjaiseksi jne.

palontie

Molemmilla riitapukareilla on oikeita näkemyksiä
langan paksuuteen.O,8 on ihan ok ja eniten sitä käytän,mutta ekan kerran mulla on miggi joka ongelmitta pelittää 0,6 langallakin,niin monissa paikoin se on mukavampi käyttää,mutta joissakin tilanteissa tekee juuri sössön mainitsemaa saumaa joka ei ihan hyvin ole sulanut ja se monesti hiotaan veks.Jonkin verran tullut hitsailtua tuolta vuodesta 1982 ihan amatimielessäkin.
Eniten vituttaa kaikki.

Anza

Se vielä täytyy lisätä että oon tykänny käyttää 1mm tai 1.25mm peltiä. Autotkin on pääosin ollu vanhempia, joissa pelti paksumpaa. 0.8 on mun mielestä vähän ohutta ruostehommiin ja pellin muotoiluun. Saattaa mennä ohueksi tai puhki jo ihan vasaroimalla.

Musta78

Lainaus käyttäjältä: sössö - 25 joulukuu, 2024, 22:52mulla on tyhjänpanttina liki käyttämätön 0.6mm elgamatic 100 lankaa 5kg pikkukela...syyt käyttämättömyyteen mainittu yllä.

Voin myydä sen pois tilaa viemästä jos nyt haluat kokeilla?
Mitäs pyydät?
V!tu ku uima.

Camino79

Lainaus käyttäjältä: Anza - 26 joulukuu, 2024, 20:17Se vielä täytyy lisätä että oon tykänny käyttää 1mm tai 1.25mm peltiä. Autotkin on pääosin ollu vanhempia, joissa pelti paksumpaa. 0.8 on mun mielestä vähän ohutta ruostehommiin ja pellin muotoiluun. Saattaa mennä ohueksi tai puhki jo ihan vasaroimalla.


Tuokin on ihan totta. Itellä kanssa millinen pelti se go-to valinta liki kaikessa, mutta sit jos on joku ei niin kantava ja hankalamman muotoinen pala ni sit oon saattanu käyttää ohuempaakin ni ollu helpompi saada muotoon.

Tosin tuo @Jooli :n "sponssaama" pelti on kyllä ollu millisenäkin todella miellyttävää muotoiltavaa eikä karkenekaan niinkuin tavan "biltsun pelti"  :+1:

Männävuosina tuli hyvin pitkälti rahotettua kaikki ylimääräinen ruostehommilla ni sillon tuli kyllä tutuksi nää uudemmatkin koslat ja niiden pierunkuoresta tehdyt korjauspellit  :shitfan:

Sillon sitä 0,6sta lankaakin tuli kokeiltua ja todettua, että kyllä se jelppaa vetelyissä. Ja ei silläkään kylmä sauma jää jos paikan ilmavälit on kunnossa ja asetukset kohdillaan.

Että omankin käytön huomioonottaen ni se 0,8 lanka on ollu se hyvä kompromissi. Sillä pystyy kuitenkin tekemään käytännössä tommosella 273sella migatronicillakin liki puolen millin ainevahvuuksista vielä tonne 5mm kantturoihin kun vähän seevailee.

Mutta jos pitäs taas alkaa enempi tekemään ohutlevyhommaa esmes noiden uudempien autojen peltihommia ni kyl mä sit hakisin taas rullan 0,6sta.
GM only 😉
+Pihatraktori :D

Musta78

Alle 2mm peltiin 0.6 lanka ja yli johonki 5mm saakka 0.8 lanka.
Ite kyllä vedin 3mm levyä 0.6 langalla iha ok tuli,toki ulkokulmaan tuli aika korkee hitsi. En viistäny levyä tarpeeks.Kone on Kemppi minarc mig 170.Toki 0.8mm langalla pystyy ohutta levyä hitsata.
V!tu ku uima.

'59 Kingswood

Ihan heti alkuun totean, etää mä en osaa hitsata (mutta useasti oon kyllä saanut ne ei niin suurta rakenteellista lujuuttta vaativat "pellinpalat" yms. tarttumaan toisiinsa kiinni...)
Työmaalla menee kaikki migillä 0,8-langalla, mutta omassa (harraste)liiterissä on hiukan  eri tilanne... Yhdessä migissä on 0,8-lanka, toisessa 0.6 ja sit on myös pari puikkoa ja tiggi..
ne puikot saa tässä kohdalla unohtaa, mutta  aloittajan kysymykseen ihan amatöörinä sanoisin, että  kun kaiketi on mahdollista,sillä tigillä (jos taidot, puhtaus ym. riittää) ja sit toisena vaihtoehtona mig 0,6-langalla, kun nää ilmeisesti oli jo miggilankaa ja/tai kaasua vaille valmiina nurkissa...
Tig on hiukan hidas, mutta vähempi jälkitöita. Mutta toisaalta, jos on  ihan pakko, miggikin menee  vaikka 0,7mm ovipeltiinkin vaikka silla 1,2-langalla... Eli kohdetta ja hitsaria tarkemmin tietämättä vastaan, että joko mig 0,6-langalla, tai jos taidot antaa myöden tig. Toki varmasti homman saa muullakin tavoilla tehtyä ja mun ehdotus ei ole ainoa oikea vaihtoehto, mutta näillä mä lähestyisin ongelmaa.

6PPC

Hitsailija täälläkin kommentoi, mutta aikoinaan sain ohjeen että valovirtakoneella kannattaa käyttää 0.6:sta. Sillä on menty peltihommissa

Vaniukko

kyllä minustakin 0.6 lanka pelaa paremmin mutta pitää kyllä olla puhdas pinta,tai niinhän se aina pitää mutta silti...tosin en oo ite sitä enää vuosiin ostanut kun enimmäkseen hitsaillaan nuita jokkis vehkeitä ja muita laitteita.joskus kun puikin ovet tein sillälailla että niistä tuli hyvät niin sovitin pellit silleen että päittäisliitos ja joku millin ilmarako ja sitten heppailin parin sentin välein ja hioin hepit alas ja taas heppasin ja hioin alas,ei vetänyt käytännössä ollenkaan eikä jäänyt reikiä saumaan.mutta kun linjarilla katoin niin hepatessa veti sisään ja kun hio hepit alas niin palautu lähtötilanteeseen.ja en jäähdyttänyt paineilmalla ollenkaan tunnustelin kädellä ettei ovipelti lämpene liikaa

DX

0,6 langalla ja tosi lyhkäsellä langalla kokolailla kohtisuoraan pintaan nähen, niin saa mukaan pikkasen tunkeumaakin, hyvillä säädöillä ja tatsilla jää sauma pehmeeks, matalaks, ja kokolailla samanlaiseks pellin molemmin puolin,
eikä pelli kerkee niin lämmetä.

sehän nuisa on, että jos ei meinaa luonata, esmes virtaa liian vähän, tai heppi muusta syystä jää pintaan, niin se kyllä pitääs hioa/kaivaa vähän auki kun muuten kylkeen tuikattava uus heppi tekee kovin mielellään saman tempun, lisäkkää virtaa siinä vaiheessa, hyvillä heppisäädöillä  ei kunnollista yhtäjaksosta saumaa oikke saa tehtyäkään kun sihisee enempi ku särisee ja lanka sulaa ja putoilee  suuttimelle asti.

ite olen autopeltejä tottunut nollakutosella veteleen ja jengi on ihmetelly miten voikin saada nuin pientä läpisulanutta saumaa, että se on mun mielestä paree jos kone on sellanen että lanka sille kelpaa, joihinkin ei sovi sittenniin yhtään, eikä varmaan hitsuutyyliinkään, niin ei sitä kai auta ku ittekunkin kokeilla.

nykku pitkästä aikaa vetelin puhtaalla argonilla kun hiilari kusi tyhjäksi viallisesta pikaliittimestä, niin kaasu- ja hitsuuvirrasta sai napata pykälän veke ja kivahan sillä puhdasta oli heppailla ja saumat jäi melkiin pehmeemmäks mitä pelti siinä ympärillä, eikä siinä niin sitä hintaakaan tartte murehtia, mikillä kuluu niin vähän, ottaa kipiää aika harvakseltaan pulloa vaihtaessa.
pankaa tuo suosikkeihinne pahan päivän varalta, tai liittykää vaik heti. https://pottupotero.forumotion.eu/

world is crumbling down, i don't know how to act anymore