305 Chevy vs 307 Olds vääntö.

Aloittaja Mudracer, 05 tammikuu, 2025, 15:36

« edellinen - seuraava »

Mudracer

Kyllä edelleen se vääntö on parempi pidempi-iskuisessa koneessa jos viriviri° on suunnilleen sama.
Astiaa voi koittaa silleen että koittaa avata pyörän pultit 10" varrella ja sitten avaa ne 15" varrella.
X

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 tammikuu, 2025, 15:36Kyllä edelleen se vääntö on parempi pidempi-iskuisessa koneessa jos viriviri° on suunnilleen sama.
Astiaa voi koittaa silleen että koittaa avata pyörän pultit 10" varrella ja sitten avaa ne 15" varrella.

Ja jos se vääntö on vielä ~500 rpm alemmilla kierroksilla niin on huomattavasti mukavampi käytössä ja terävämmän tuntuinen ylipitkillä välityksillä. 8)
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Mudracer

Tein Dyno 2003 progulla molemmat koneet, samat rutut, imarit, pakosatsit, nokat jne.
Ero ei ole iso mutta eroa on.

X

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 tammikuu, 2025, 15:49Tein Dyno 2003 progulla molemmat koneet, samat rutut, imarit, pakosatsit, nokat jne.
Ero ei ole iso mutta eroa on.


Alta 2krpm taitaisi olla vielä jonkun verran isompi..
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Mudracer

Jostain syystä alle 2k jenkoja ei saa näkyviin. Jos noilla lähdettäin varttimailia koittamaan ihan samanlaisella hylsyllä niin mitään eroa ei tulisi jos vaikka 10 lähtöä ajaa ja kattoo sitten tulokset, erot koneissa on niin pieniä.
X

sössö

noilla ennustemalleilla ei juuri mitään käyttöä ole jos niitä ei vertailla mitenkään toteutuneeseen ja säädetä parametreja sen mukaan. 200+ hepan tehoja ei kummassakaan koneessa oikeasti ole eli aika hukassa nyt ollaan. Huippuväännötkin on lähemmäs 2000 kuin 3500...

Stige

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 tammikuu, 2025, 16:23noilla ennustemalleilla ei juuri mitään käyttöä ole jos niitä ei vertailla mitenkään toteutuneeseen ja säädetä parametreja sen mukaan. 200+ hepan tehoja ei kummassakaan koneessa oikeasti ole eli aika hukassa nyt ollaan. Huippuväännötkin on lähemmäs 2000 kuin 3500...

Jooh on melkosen optimistisia kierrosalueita ja lukemia kyllä  :o
Kyl taitaa tommoses 307 olla vääntökäyrä laskeva jo ennekun on ees max ennakot saavutettu  :oushit:

Toyopet

Laitetaan nyt tänne tuo linkki ja siihen liittyvä keskustelu:
Lainaus käyttäjältä: sössö - 04 tammikuu, 2025, 03:42Mitä 89 vuoden tbi vs 307 annetaan? Tai 307 oletettavasti sama, mutta TBI? Nämä toki myös kiinnostavia, onko tosta 305 moottorista tehty korkeavireisempi TBI:n kanssa, vai henkilöautoversiona vai miten?
307 se 140hv ja 305 tbi 170 heppaa.
F-kopassa oli kai kireämpääkin 305:sta myös tbillä mutta taisi kireinkin 305 olla enintään 215hv.
Mulks. https://www.gm.com/content/dam/company/no_search/heritage-archive-docs/vehicle-information-kits/chevrolet/1989-Chevrolet-Camaro.pdf
Eli gm:n oma kirjallisuus antaa vuoden 1989 camarossa 305tbille 170hv ja tpille 195hv.

 
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Stige - 05 tammikuu, 2025, 17:24Jooh on melkosen optimistisia kierrosalueita ja lukemia kyllä  :o
Kyl taitaa tommoses 307 olla vääntökäyrä laskeva jo ennekun on ees max ennakot saavutettu  :oushit:

307:ssa tehtaan ilmoittama maksimi teho saavutetaan 3600 kierroksella.
Ja eihän se oikein kierrä enempää.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Mudracer

Luetun ymärtäminen on hankalaa näköjään. Tässä ei ollut pointtina palijo tulee tehua eres teoriassa vaan vertailla kahta eri moottoria "identtisellä" viriasteella.
Lyhytiskunen menee "tehossa" ohi ja pitkäiskune vääntää inan enemmän alhaalla, lopputulos kuitenkin ihan sama mutta sehän ei kinan määrään tietenkään vaikuta pätkääkään ;D .

Tämä progu laitto "economy" nokaksi molempiin 252/261 joka ei taida olla ihan vakio kuitenkaan.
X

sössö

No totta ihmeessä se pitkäiskunen kone on aina parempi mitä lyhytiskunen jos ne on muutoin "identtisiä", ja jätetään sitä sun tätä huomioimatta, tuohan on selviö aika moneltakin kannalta. ei siihen mitää mielikuvitusmoottoreiden mallinnuksia tarvita.

Toi malli ei vaan kovin hyvin ennusta niitä moottoreita mitä tässä nyt käsitellään kun ne ei ole mitenkään identtisiä.

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: sössö - 05 tammikuu, 2025, 18:09No totta ihmeessä se pitkäiskunen kone on aina parempi mitä lyhytiskunen jos ne on muutoin "identtisiä", ja jätetään sitä sun tätä huomioimatta, tuohan on selviö aika moneltakin kannalta. ei siihen mitää mielikuvitusmoottoreiden mallinnuksia tarvita.

Toi malli ei vaan kovin hyvin ennusta niitä moottoreita mitä tässä nyt käsitellään kun ne ei ole mitenkään identtisiä.
eli siis 305 on pitkäiskuisempana parempi?

Mallinnuksella mudracer kai haki, että tuleeko niille muuten samanlaisilla arvoilla minkälaista eroa ja tuli eroa.


Asiasta toiseen:
On muuten jännää, kun 305 on järjestään kovemmat rutut kuin 307:ssa ja silti mennään suoritusarvoissa samoilla lukemilla.
Teoriassa kai siis ihan tehdastekoisena raikkaammalla nokalla 305:ssa olisi muuta tekemättä parempi tuottopotentiaali?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

sössö

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 tammikuu, 2025, 18:23eli siis 305 on pitkäiskuisempana parempi?

Mallinnuksella mudracer kai haki, että tuleeko niille muuten samanlaisilla arvoilla minkälaista eroa ja tuli eroa.


Asiasta toiseen:
On muuten jännää, kun 305 on järjestään kovemmat rutut kuin 307:ssa ja silti mennään suoritusarvoissa samoilla lukemilla.
Teoriassa kai siis ihan tehdastekoisena raikkaammalla nokalla 305:ssa olisi muuta tekemättä parempi tuottopotentiaali?
on se jossain raameissa parempi. Mutkun koneessa on miljoona muutakin asiaa mikä vaikuttaa siihen mikä se kone on.

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 05 tammikuu, 2025, 18:23eli siis 305 on pitkäiskuisempana parempi?

Mallinnuksella mudracer kai haki, että tuleeko niille muuten samanlaisilla arvoilla minkälaista eroa ja tuli eroa.


Asiasta toiseen:
On muuten jännää, kun 305 on järjestään kovemmat rutut kuin 307:ssa ja silti mennään suoritusarvoissa samoilla lukemilla.
Teoriassa kai siis ihan tehdastekoisena raikkaammalla nokalla 305:ssa olisi muuta tekemättä parempi tuottopotentiaali?
307 rollerikone on palotilaltaan 10x parempi kuin pletukka ja "hyötysuhde" sen takia parempi. Se on yksi syy myös siihen että lankkuihin niitä ei enää, olikos se -85 jälkeen laitettu.
Mäntä on tehty niin että kaikki kannen raput käytetään hyödyksi jolloin se pienempi ruttu ei haittaa.
X

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Mudracer - 05 tammikuu, 2025, 23:41307 rollerikone on palotilaltaan 10x parempi kuin pletukka ja "hyötysuhde" sen takia parempi. Se on yksi syy myös siihen että lankkuihin niitä ei enää, olikos se -85 jälkeen laitettu.
Mäntä on tehty niin että kaikki kannen raput käytetään hyödyksi jolloin se pienempi ruttu ei haittaa.




Tuossa kun on taas nuo kannet, alhaalla chevyn 416 ja ylemmät oldsin kansia, niin kansista koneistamalla palotilan muoto ja raput eivät muutu mutta puristus nousee, joten melko helppo apu jonkun alkuperäistä virkeämmän nokan kera?
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8