Moparin lataus, onko sitä?

Aloittaja Pertti K, 19 tammikuu, 2025, 15:37

« edellinen - seuraava »

Pertti K

Ihmettelin kun ei tahdo vilkut vilkkua jos auto on tyhjäkäynnillä ja valot päällä. Yhdistin sen virran vähyyteen ja vähän mittailin. Alla tuloksia (V) akun navoista mitattuna tyhjäkäynnillä / kierroksilla (n. 2000 rpm). Ja mitä alemmas jännite laskee, sen laiskemmin vilkku tikuttaa ja alimmalla lukemalla ei enää takuta ollenkaan.

Valot pois 12,5 / 15,0
Parkit päällä 12,1 / 14,8
Ajovalot päällä 11,9 / 12,4

Onkos tuo nyt ihan normaalia tuolla -70 Imperialin pommilaturilla? Onko mitään tehtävissä muuta kuin vaihtaa laturi? En edes pitkät päällä älynnyt kokeilla mutta eihän noilla lukemilla kärsi edes lyhkäsillä ajella kovin pitkää huikosta. Ei siitä koskaan ole kyllä virta loppunut kun välillä edes pistänyt laturiin.

Aiemmin tuo ongelma ei tullut esiin kun tyhjäkäynti oli sen verran hakusessa että piti olla aika korkealle säädetty. Kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu...
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 19 tammikuu, 2025, 15:37Valot pois 12,5 / 15,0
Parkit päällä 12,1 / 14,8
Ajovalot päällä 11,9 / 12,4
 Kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu...
Eikä yhtään lämpene tulipellin läpivienti?
Jos ei niin aika heikolta näyttää laturin toiminta..

Jos se liitin vähänkin lämpenee niin ei muuta tarvitsekaan.. :shitfan:
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 19 tammikuu, 2025, 17:36Eikä yhtään lämpene tulipellin läpivienti?
Jos ei niin aika heikolta näyttää laturin toiminta..

Jos se liitin vähänkin lämpenee niin ei muuta tarvitsekaan.. :shitfan:
Minähän siihen tein sen ohitusleikkauksen eli osa latausvirrasta ohittaa sen liittimen ja ämpärimittarin. Ei tullut nyt tunnusteltua tuota.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Aalto

Sellattis kokemus kolmen vanhan moparin jälkeen et on pari asiaa mitkä joutus kattoon jos on lataus ongelmaa.

1. Tuo mainittu tulipellin liitin.
2. Lataussäätelijän maa.
3. Rungon ja motin välinen maapiuha
4. Amppeerimittarin liittimet. (Tää vika oli 65 Dartissa mutta voi kai olla uudemmassakin)
5. Laturin hiilet

Tuli sitte mieleen kysymys et voisko latausvirran vetäminen osin toista kautta jotenki sotkea jännitteen säätelijän toimintaa.

Aalto

Se piti lisätä et säätelijähän sulla pitäis toimii koska jännite nousee kierroksia lisäämällä. Samaten laturi taitaa olla pääosin kunnossa mut valot päällä jännitteen lasku vois merkata et hiilet olis loppu???

sössö

ohita se lataussäädin niin että lataa täysillä koko ajan ja katso mitä silloin lataa. Jos sulla on joku kirja niin tarkasta siitä kytkentä, se on joku field tms. mikä muistaakseni laitetaan + napaan akussa.

Springer


Pertti K

Tuon videon tsekkaukset tein, muuten ok, paitsi lataussäätimen vastus oli jotain 2,8 huitteilla kun videossa sano että 1,7 mutta sano myös että voi heitellä isostikin. Jännitteet on aikalailla samat mitattuna suoraan laturilta tai akun navoista. Maadoituksiakin koitin tsekkailla ja parannella vaikken minä niistä nyt selkeesti mitn vikaa löytänyt. Rintapellin liittimet ei ainakaan lyhessä testissä lämmenneet, mutta käytin irti ja suihkin vähän kontaktispräytä. Määhän ne putsailin silloin kun auto mulle tuli.

Toinen mikä vois viitata jännitteensäätimen viallisuuteen on tuo oheisen kuvan testi. Sain jännitteeksi 13.7 V lämpötilan ollessa n. 55 F eli liian alhainen olis.



Lainaus käyttäjältä: sössö - 19 tammikuu, 2025, 18:31ohita se lataussäädin niin että lataa täysillä koko ajan ja katso mitä silloin lataa. Jos sulla on joku kirja niin tarkasta siitä kytkentä, se on joku field tms. mikä muistaakseni laitetaan + napaan akussa.

Tuon ohjeen mukaan pitäis varmaan maihin vetää se field?



PItää se testi vielä tehdä. Jos silloin lataa hyvin (tai ainakin paremmin) niin jännitteensäädin, jos ei niin hiilet tai Mopar ominaisuus?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

'59 Kingswood

Mitä mahtaa jännitehäviö olla laturin ja akun navan välillä lämpimänä? Eli vehkeet käyntiin, kaikki mahdollinen kuormitus päälle, vähintään vartin odottelu veekasia kuunnellen ja mahdollisia virvokkeita nauttien ja sit volttimittari akun plussasta laturin plussaan. Pitäis olla selvästi alle puoli volttia :rolleyes:  Eikä olis haittaa, vaikka mittais myös laturin rungon ja akun miinuksen välin samalla...

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: '59 Kingswood - 20 tammikuu, 2025, 21:46Mitä mahtaa jännitehäviö olla laturin ja akun navan välillä lämpimänä? Eli vehkeet käyntiin, kaikki mahdollinen kuormitus päälle, vähintään vartin odottelu veekasia kuunnellen ja mahdollisia virvokkeita nauttien ja sit volttimittari akun plussasta laturin plussaan. Pitäis olla selvästi alle puoli volttia :rolleyes:  Eikä olis haittaa, vaikka mittais myös laturin rungon ja akun miinuksen välin samalla...
Joo tsekkasin senkin, alle puolen voltin pysyi.

Kun pistin fieldin maihin niin lataa hiukan korotetulla tyhmäkäynnillä n. 16 ilman kulutusta ja valot päälläkin 13. Taitaa haiskahtaa säätimelle?
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 20 tammikuu, 2025, 21:54Taitaa haiskahtaa säätimelle?
Ekan viestin mittausten mukaan enemmän luistavalle hihnalle...
Katos ne hiilet. Säädin näyttäs osaavan hommansa, mutta potku puuttuu.
En varmasti oo.

Hullu-Jussi

Sama tuntuma tuli kuin toiselle Jussille. Näyttää siltä, että laturi ei jostain syystä selviä isommasta kuormasta ja syy voisi olla hyvinkin hiilet tai sitten hihnan luistaminen. Muussa tapauksessa pitäisi löytyä virtapiiristä jokin pullonkaula. Esim. jostain johtimesta suurin osa karvoista irti/poikki.

Pertti K

Lainaus käyttäjältä: Jussi - 21 tammikuu, 2025, 00:22Ekan viestin mittausten mukaan enemmän luistavalle hihnalle...
Katos ne hiilet. Säädin näyttäs osaavan hommansa, mutta potku puuttuu.
Miksi se sitten säädin ohitettuna lataa kumminkin enemmän kuormallakin kuin säädin käytössä ilman kuormaa? No katellaan.
Kyllä on ihanaa!

(allekirjoitusta muokattu vihapostista ja tappouhkauksista johtuen)

Hullu-Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 tammikuu, 2025, 06:56Miksi se sitten säädin ohitettuna lataa kumminkin enemmän kuormallakin kuin säädin käytössä ilman kuormaa? No katellaan.

Kieltämättä tuo havainto rikkoo tätä kuvaa. Olen joskus aikoja sitten tehnyt säätimen ohittamiskokeen ja muistikuva on se, että nelivalojen pitkät päälle kytkettynäkin nosti 2000 kierroksen kanssa jännitteen aika korkealle priimalla laturilla. Miten suuri jännitearvo silloin tarkalleen oli, en pysty millään enää palauttamaan työmuistin puolelle.

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Pertti K - 21 tammikuu, 2025, 06:56Miksi se sitten säädin ohitettuna lataa kumminkin enemmän kuormallakin kuin säädin käytössä ilman kuormaa? No katellaan.
En ole koskaan tollasta säädintä tutkinu yksityiskohtaisesti, niin en osaa sanoa voisko se hajota sillai "osittain". Se oli vaan yksi arvaus.
En varmasti oo.