Okkelit ja rattorit

Aloittaja Smirkelimies, 26 tammikuu, 2025, 08:21

« edellinen - seuraava »

Smirkelimies



Eilen ajeltiin muutama reellinen koivua naapurin 6000:lla.



Okkelin tuotanto siirtyi Suomeen merkin elinkaaren lopussa. Siks laitteessa on komiat Valmetin tarrat.

Punanen okkeli pitäs saapua veljen luo viikon sisällä. Siinä on se telatunneli vääntynyt. Naapurin kaa mietittiin että se on ehkä kiertynyt. Suora perän vääntymä ei pitäs olla mahollista ilman pellin repeämistä. Tarttee viritellä jotain tunkki/vinssi patenttia niin jospa se oikenis. Polttelee jo, iso lapsi tarttee uusia leluja välillä!

Smirkelimies

Punanen Okkeli on Oulussa. Aijaacom ei lataudu ni ei saa kuvia liitettyä.

Naapurin kanssa jo oiottiin telatunnelia, sen yläosassa on pientä peltihommoo.

Laatikossa oli ihan kirkkaat öljyt. Ihmeteltiin et miks 2 jarrukahvaa. Se toinen onkin variaattorijarrulle joka toimii!

Mikään vaijeri ei ollu ruostunu kii. Moottorissa  tuntuu hyvät puristukset. Puutteena on vain toinen tulpanjohto niin vois kokeilla käyntiin.

Ohjauksessa on ehkä joku pusla sökö, se on hieman epämääräsen tuntunen.

Mut pääpiirteissään melkosen hyvin säilyny kelkka. Entisessä oli esim. mittarin vaijeri ja variaattorin suoja kadonneet. Tässä ne on tallessa.

Smirkelimies

Aamusta pökäsin talliin tutkimaan konetta lisää. Kysyin ruottin okkelisteiltä öljymääristä ja vaihdoin lootaan öljyt.

Ohjauksen vika oli helppo korjata. Suksien pysyakseleiden 8 pulttia oli löysällä.

Tuulilasin otin pois.

Käänsin kelkan kyljelleen. Tela menee aika liki tunnelin reunoja joten piti vielä naputella pari lommoa ulospäin. Tarttis säveltää väliaikaista vahvistusta runkoputkiin ettei ne taivu uudelleen. Takaa on pellit paikoin hapertunu niin paikat on veltostunu ( vähä samaa kuskilla)

Tänään motonetistä hakeen tulpanjohto, vaseliinia ja pakoputkiklemmareita joilla saa osan vahvikkeista runkoputkiin kiinni.

Tämä on varmaakin Valmetin tehtailla tehty koska mittarissa ja tyyppikilvessä on valametin V.

Tässä on premium varusteet: trippimittari ja kevennysreiitys vaihdekepissä.  O0

Jarrusatulasta lähti jotkut sähköjohdot. Voisko tosiaan olla varotusvalo jarrunesteen määrälle  :o  Vautsi vau.

Smirkelimies

Kipasin motonetista tulpanjohtoa ja hatun.

Porailin rungosta niittejä pois niin sai penkin ja tyäkalulootan irti. Helepompi tutkia runkoa.

Sitte kahtelin löytyykö kipinää, mut ei näkyny leiskuntaa. Aattelin että pitää alkaa purkaa virtavehkeitä.

Pistin kuiten bensaa tulpanreiistä. Nykäsy ja rotaxi pärähti käyntiin.

Primeri on kuiva joten virittelin isosta ruiskusta ja letkusta patenttiprimerin. Kone lähti käyntiin. Variaattori ei pysähdy jarrulla, pitäs kai uusia palat.

Kone kävi kuin henkeä haukkoen, pitää putsata kaasari

Vähä kokeilin liikutella kelkkaa pihalla eestaas. Hankalaa kun moottorin käynti on vielä huonoa ja variaattorikin kaipais putsia. Lisäks piha on jäässä.

Hyökkää kyl vähä eritavalla kuin 253 rotaxilla, tässä on tuplasti hepoja.

Tihee ykkönen ja pakki on vietekkäin. Kun vari ei pyöri vaihde päälä tyhjäkäynnillä, pystyy pakin ja ykkösen välillä vaihtamaan ilman rutinoita ilman varijarruakin.

Tämä kelkkarojekti on edenny yllättävän nopsaan. Kaasarin jos putsais ja vähä hitsais, pääsis jo enämpikin ajeleen.  ^-^ Jos ei mitään muuta ropleemia löydy.


Smirkelimies

Tänään putsasin kaasarin. Ei silti vastaa kaasuun normaalisti. Sitte huomasin vanhan bensansuodattimen letkussa. Poistolla ei vaikutusta.

Nykybensan kovettamien letkujen irrotus ahtaasta välistä onkin mielenkiintonen homma kun liitinnipassa on laajennus päässä. Voi prkl.

Sitte irrotin imuilma-pöntön. Ei sekään ollu tukossa.

Välillä ku kaasutti, jysähti putkessa.

On vähä pidettävä mietintätaukoa.

-Pakoputki tukossa ehkä.
-Tai tankin imusihti.
- Tai sytty päässy liikkumaan
myöhäselle.
-stefatkin on voinu kovettua ja vuotaa.

Ihan kuin siitä imuilmapöntöstä ois lykänny painetta ulospäin. Se viittais pakoputken tukokseen. Sisuskalut ruostunu tai ampiaispesä tms. Pakoääni on ehkä hiljasempi kuin naapurin kelkassa.

Siinäpä pientä tutkimista.

Onneks noita rotaxin koneita rassaa yks jos toinen joten eiköhä asia selviä. Vaihteistovika ois
ikävämpi.

M. Nettijutuista luin että bensapumppukin voi olla syyllinen.

Smirkelimies

Piti pitää välipäivä okkelista mut en malttanu vaikka kelkka on ulkona ja sataa vettä. :P

Aattelin kokeilla purkailla kakkosvariaattorin pois. Käsin ei lähteny tulemaan niin vähä lämmitin  pikkutöhöttimellä ja naputtelin toiselta puolen harjanvarren ja vasaran avulla. Läks se sitte irtoomaan.

Sitte näki variaattorijarrunkin. Sen palat ottaa samaan jarrulevyyn mihin ottaa käyttöjarrun palatkin. En oikein ymmärrä miten se voi sitte jarruttaa variaattoria. Ehkä se on jotenkin väärin asennettu. Tai jos se on oikein, vois kai asian hoitaa pelkällä käyttöjarrullakin.

Jos loota lähtee kohtuuvaivalla pois kokeilen sitä ekassa okkelissa. Sais pakin käyttöön. Sitte vois myöhemmin tutkia punasesta käyntihäiriötä.


Smirkelimies

Tännehän saap kuvia!


Smirkelimies

Asia jäi vaivaamaan joten taas pihalle. Ny vasta huomasin et se pikkujarru onkin käsijarru. Oikeessa kahvassa on lukitushakanen. Ei täsä olekaan varijarrua. Ehkä on ajateltu et voi käynnistää vaihde päällä ku on käsäri päällä. Tai jättää tunturin kupeeseen parkkiin kone käyntiin.

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 31 tammikuu, 2025, 07:06https://www.nettimoto.com/ockelbo/6000/3181858

Myyntipalstoilla on ollu okkeli jossa on erikoisen näkönen muovimatto.

Sattumalta huomasin Teo Lehtimäen sivustolta tuosta tietoa. Se on Suomessa paloista tehty Piippo OY:n ja Sallalaisen pikkupajan toimesta. Muovipalat yhdistetään teräspuikoilla.

Joku 3D -tulostelija voisi varmaan tehdä noita paloja itsekin. Siinäpä yksi keino tehdä vanhaan kelkkaan matto.

Viestittelin sinne Sallalaiseen firmaan matoista iha vastaisen varalle. Niillä oli vielä vajaan maton verran 6000sen paloja ja aivan uusi 4500sen matto, hintapyyntö oli niin kova että jätin väliin ku ei ny o akuutti tarve
Piipolta saa uusia osia. Ainakin vielä jokunen vuosi sitten sai. Uuden normi maton verran kustantaa koko telan osat, tai vähän enemmän. Aivan mitättömän liukas on tuollainen muovitela. Sen takia jäi pois yleisesti käytöstä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 25 helmikuu, 2025, 19:53Aivan mitättömän liukas on tuollainen muovitela. Sen takia jäi pois yleisesti käytöstä.

Jep. Liukkaudesta olen myös kuullut. Netissä oli muisteluita että lapin ukkelit kun oli muovitelakelkalla kovalla pakkasella kairassa, piti kämpältä aamulla lähtiessä laittaa kelkka kyljelleen ja tulet viereen että alkoi muovitela notkistua. Tiedä sitte pitääkö paikkaansa, mut ei se muovi taida se paras matsku telaan olla.

Smirkelimies

Aukaisin bensapumpun. Kalvo näytti ehjältä. Puhalsin paineilmalla letkuun tankkiin päin jos siellä ois tukosta. Vaihtelin samalla bensaletkua. Tenttua vähä tankkiin jos bensassa on vettä. Moottori käyntiin ja starttipilottia stefaan ja muuallekin minkä pitäis paljastaa jos vuotaa. Ei vaikutusta joten ei kai sitte vuoda.

Hetken vaikutti jopa hyvältä joten laitoin variaattorin kiinni. Sitte sama tilanne: hyvin käynnistyy, käy tyhjäkäyntiä mutta ei ota kierroksia. Hetkittäin kiertää jos pitää kaasua pohjassa ja remputtaa kaasua.

Pitää ottaa kaasari uudelleen tutkintaan. En ottanu viimeksi neulaventtiiliä irti, oisko siellä vielä roska.

Pitää hakea uusi primeri, sitä pumppaamalla voi sitte tutkia vaikuttaako käyntiin. Ryypyn ku laitto päälle, sammahti. Jos primeri ei vaikuta, ehkä kyseessä on joku sähköhomma. Puola tai onko se ny se "tyristori" tai mikä lie se boksi.

Käynnistyy  tosi hyvin ja tuntuu olevan puristuksia. ja loota pelaa.

Lumet vaan hupenee vauhdilla  :P Ens viikolla on hiihtoloma ja piti ajaa puuta  mustalla pikku-okkelilla

stana

Miten lie tankin sisäinen imuletku voi? Tuleeko "kuntoon" jos tankkaa reilusti lisää bensaa tankkiin?

Toyopet

Meillä oli tundra II vastaavaa ongelmaa. Käyntiin saattoi lähteä mutta ei nostanut kierroksia ja joskus toimi ihan ok, lenkki ajettiin ja se hyytyi sitten ykskaks, saattoi tyhjäkäynnillä pysyä käynnissä mutta ei ottanut kierroksia, sitten taas yhtäkkiä alkoi pelaamaan. Joskus taas ei saanut millään käyntiin, kaasaria irti ja tulpan vaihtoa ja jollain ilveellä lähti viimein.

Kelkka kävi sitten oikein kelkkahuollossa ja vaihtoivatko primerin ja kehuivat, että nyt toimii.
Ei muuttunut miksikään, joskus toimi joskus ei, syytä ei löytynyt ja möin sen pois. Puita oli silläkin tarkoitus ajaa mutta kun lähtöön piti varata pari tuntia ja sitten, jos metsässä sammutit, niin ei mitään varmuutta käyntiinlähdöstä.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: stana - 27 helmikuu, 2025, 12:16Miten lie tankin sisäinen imuletku voi? Tuleeko "kuntoon" jos tankkaa reilusti lisää bensaa tankkiin?

Tämä pitää kokeilla/tutkia

Smirkelimies

Käytin isoa ruiskua pikkutankkina. Ei ala kiertää mut puolella kaasulla yrittelee. Hilkulla on.

Mekaanisesti tuo moottori tuntuis olevan hyvä. En tartte kahta kelkkaa niin ehkä otan lootan toiseen kelkkaan ja tämä osiks. Semmonen oli alunperin suunnitelma.

447 Rotaxin arvo kai 300 e
huitteilla. Tela 150 e.Variaattorit ja muu sekalainen sälä ehkä satku-pari.

 Eri asia jaksaako alkaa kaupata ku se on semmosta jaapaamista nykyään.