Okkelit ja rattorit

Aloittaja Smirkelimies, 26 tammikuu, 2025, 08:21

« edellinen - seuraava »

Toyopet

Voiko näissä rotaxeissa sitten vuotaa ne kampiakselin stefat, kuten moottorisahoissa. Se voisi ehkä käytöstä selittää jossain määrin.
Jos kipinä on kunnossa ja kaasarin kautta bensaa menee, niin jossain muualla vika.

Siinä ski-doossa oli joku bensapumppu, joka kai jotenkin alipaineella pelasi. Se olisi voinut olla syypää mutta meni jo hermot sen kanssa.

Nyt olen tehnyt ajouraa traktorille, saa monen vuoden puut, ennenkuin ura kiertää koko metsikön... Olisihan se kelkka hauskempi huvia ajella...  ;D
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Smirkelimies

Naapuri huikkas että vaiha tulpat. Ne oli kyl aika uuden näköset.

Ku otin tulpat pois, toisesta pystystä nous usva ja tulppa märkä. En ollu älynny että tämä kävi yhdellä pytyllä.

Sitte äkkiä ostamaan puolaa ja tulppia. Puolan ja tulppien vaihdon jälkeen toimii!!

Pärräsin taloo ympäri. Telakoneisto pitää vähä jonkinlaista pientä kolketta. Niin kuuluu siinä toisessakin okkelissa. Vähä pakastaa, johtusko siitä. Tarttis
tutkia vielä telan kireyssäätö.

Mukavoo tämmönen ku vika löytyy.  ^-^

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 27 helmikuu, 2025, 14:45Nyt olen tehnyt ajouraa traktorille, saa monen vuoden puut, ennenkuin ura kiertää koko metsikön... Olisihan se kelkka hauskempi huvia ajella...  ;D

Kelkka on kyl näppärä ahtaissa väleissä. Yks työkaveri kokeili Suomussalmella ajaa puuta kelkalla mut oli niin paha nousu ettei siittä tullu mitään.

Rekeen lastatessa ei tartte puuta kovin paljoa nostaa.

Lapsuudenkodissa ajettiin puuta maatalouskärryllä ja rattorilla. Rankaa syydettiin kyytiin metrisinä pätkinä. Välillä oli ihmettelyä ku käännöksessä jäi puu kärryn ja rattorin väliin. Siinä sitä sitte oltiin ennenku sahas.

Isä oli nuuka niin polttopuu oli semmosta käsivarren paksusta enimmäkseen.

LPR

Laihalla tuo varmaan luikuttaa. Toisaalta pitäis herkuttelemalla saada ilman hihnaa kiertämään silloinkin kunnolla. Onko primerin letku tulpattu, jos se on poistettu? Sieltä horii ilmaa kyllä reilusti. Imukurkku/kurkut on kumia ja hapertuvat vanhemmin. Murtumista horii ilmaa. Stefavika voi olla myös, yleensä ekana menee kytkimen puoli. Jos primerin laitat, niin sitä voi käyttää koekäytössä kiihdytyspumppuna ja antaa lisää ruokaa. Kytkin toimii vauhtipyöränä, sekin voi vaikuttaa. Jos kipuna on heikko, niin katso matalajännitepuolen johdotukset.  Just tänään työkaveri yhdestä heikkokipinäisestä 503:sta löysi mystisen vian millä korjaantui. Käynnistysnaru oli hangannut jostain piuhoista kuoren puhki ja sieltä pääsi maadoittamaan osittain. Kipinän löi, mutta heikon. Johdot korjaamalla alkoi toimimaan. Staattorivikoja on ollut myös. Ja on joskus pitkään seisoessa kuulemma magnettosta kadonnut magnetismi, itselle ei ole tullut vastaan. Ihmeellisiä asioita voi olla, tuossa hiljattain yksi käyntihäiriö 447 korjaantui kampiakselin vaihdolla. Oli vuosia vaivannut ajoittainen sammuminen. Oli koneremppakin tehty. Nyt laittoi koneen uudestaan osiksi, kun oli varaosakonekin tarjolla. Kampiakselissa oli vähän heittoa, suoremmalla akselilla korjaantui. Oletettavasti jotenkin värisytti uusiakis stefoja, että hori ilmaa. Mutta ihan ekaks bensapuoli varmasti kuntoon, kaasarn kaikki pikkukanavatkin varmasti puhtaaksi ja ilmavuodot kuntoon. Onko tuoreöljykone? Tai siis ollut ja muutettu seoskoneeksi. Öljypumpun putket pitää olla silloin varmasti tukittu. Onhan tuo Mikunilla, ettei Tillotsonilla. Ei ksit niutä enää 447:ssa ollut. Jos on Tillotson, niin vaihda Mikuni, ensimmäisenä.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

LPR

Tuli vähän vaikeaselkoisesti kyllä heitettyä haja-ajatuksia yhteen pötköön ilman kappalejakoa, mutta toivottavasti jotain selvää saa.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 28 helmikuu, 2025, 01:48Tuli vähän vaikeaselkoisesti kyllä heitettyä haja-ajatuksia yhteen pötköön ilman kappalejakoa, mutta toivottavasti jotain selvää saa.

Kiitos vinkeistä mut pari viestiä taassepäin löyty vika puolasta.  ;D

Naapurin okkelissa pitäs kuulemma vaihtaa stefa kun sieltä ruikkii mustaa seosta pitkin konetta. Vielä ei vaikuta käyntiin mut varmaan saa sieltä ilmaa jo. Näköjään stefavuoto voi näkyä hyvinkin selkeesti.

Smirkelimies

Eilen hajin uuden primer-pumpun ja laitoin paikalleen. Pistin kelkan kyljeleen ja tutkin telakoneistoa sekä telan kireyttä.

Naapurin okkeli-ukkelikin tuli paikalle avuksi. Hän tuumaili että tela oli aika piukalla niin löysättiin säätöjä. Sitte pyöritettiin telaa perä ylhäällä niin ihan vapaasti se pyöri.

Ihmetytti vaan telaston etupuolelta kuuluva rolahtelu. Välillä kuulosti että laatikko ääntää.

Lopulta huomattiin että variaattorin hihnaan oli joskus aikoinaan kulunut variaattorin syömät isot montut. Siitä sr ääni tuli kun hihna rolis montun kohdalla.

Naapuri päätteli et kun runko oli taittunu aikoinaan oli tela menny jumiin ja variaattori tuhos hihnan.

Muistaakseni pikku-okkelissa on varahihna. Saap nuita toki
kaupastakin.

Mietittiin telatunnelin korjausta. Motonetissä ois 2 millin peltiä 50x100 cm arkkeina. Jos leikkais yläosan tasaset osat kokonaan pois ja korvais uudella paksummalla pellillä, vois tulla vahva. On tuo uus Walliuksen mikki niin pääsis taas harjottelleen.

Kumma kyllä, mittarikin toimii! Tekniikka vaikuttaa niin terveeltä että mittarilukema reilut 4tkm voi hyvinkin pitää paikkansa. Oon kuullu että tuommosella Rotaxilla vois päästä yli 10tkm ilman remonttia.

Täsä on vaan semmonen ongelma että entinen kelkka tuli appiukon kelkalle varaosiks ja tämä sille osiks. Niin pitääkö vielä hommata varaosakelkan varaosakelkalle varaosakelkka.  ;D

Toyopet

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 01 maaliskuu, 2025, 08:49Täsä on vaan semmonen ongelma että entinen kelkka tuli appiukon kelkalle varaosiks ja tämä sille osiks. Niin pitääkö vielä hommata varaosakelkan varaosakelkalle varaosakelkka. 
Tottakai, näinhän se pitää tapahtua.
Crown 1965
Cutlass Cruiser 1982
Plymouth 1939
Chevy Astro V8

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: Toyopet - 01 maaliskuu, 2025, 11:13Tottakai, näinhän se pitää tapahtua.

Oli tossa yks osakasa taas myynnissä...Lupasin käydä vilkasemassa...iha vaan kattomassa.  :P

Smirkelimies



Pitihän se osakasa ostaa. Kaikki on käyttämätöntä vanhaa osaa.


Smirkelimies



Tossa on joukossa iha ketäilytavaraakin. Lynx käyttöohjekirja vm 1995 tehtaan pussissa!

Smirkelimies



Nuo on ehkä Lynxin vaihteiston rattaita. Monenlaista mallia...

Smirkelimies



Pikku-okkelin telasto on välillä rolissu. Tulin vilkasseeksi alle. Telapyörä rikki. Pitää ottaa pyörä punasesta lainaan. Sinne on tosin 55 km matkaa.

Lumet on vähissä. Taitaap kivet ja kannot olla telaston surma

LPR

Lainaus käyttäjältä: Smirkelimies - 02 maaliskuu, 2025, 13:16

Pikku-okkelin telasto on välillä rolissu. Tulin vilkasseeksi alle. Telapyörä rikki. Pitää ottaa pyörä punasesta lainaan. Sinne on tosin 55 km matkaa.

Lumet on vähissä. Taitaap kivet ja kannot olla telaston surma
Nuo Ookkelin pyörät kestää melko hyvin. Ovat saman kokoiset, kuin PPS 1 alustan yläkääntöpyörät. Niitä meillä molemmat Xtrimit sylki jängälle lukemattomat määrät. Pyöriä piti olla aina reissussa mukana ja tauolla tarkistaa tarviiko laittaa uusi. Sitten kun siirryin käyttämään vanhan Ookkelin pyöriä, ei tarvinnut yhtään vaihtaa. Lynssin orkkispyörässä on pieni muoviin kiinni valettu laakeri, mitä ei voi vaihtaa. Oletettavasti on myös kehnoa laatua, pyörien irtoilu lisääntyi 2009 mallissa, kun siirryttiin valettuun laakeriin. Ookkelin pyörissä on huomattavasti isompi laakeri, niin tuntuu kestävän. Olisko ollut 10-20 mm suurempi. Holkin sorvasin muistaakseni akselille, että sisäkooli kävi.
Jeep XJ, Willys CJ3A, MGF, MGB, MG Midget TD, Ferguson TEA-20

Smirkelimies

Lainaus käyttäjältä: LPR - 03 maaliskuu, 2025, 02:16Nuo Ookkelin pyörät kestää melko hyvin. Ovat saman kokoiset, kuin PPS 1 alustan yläkääntöpyörät. Niitä meillä molemmat Xtrimit sylki jängälle lukemattomat määrät. Pyöriä piti olla aina reissussa mukana ja tauolla tarkistaa tarviiko laittaa uusi. Sitten kun siirryin käyttämään vanhan Ookkelin pyöriä, ei tarvinnut yhtään vaihtaa. Lynssin orkkispyörässä on pieni muoviin kiinni valettu laakeri, mitä ei voi vaihtaa. Oletettavasti on myös kehnoa laatua, pyörien irtoilu lisääntyi 2009 mallissa, kun siirryttiin valettuun laakeriin. Ookkelin pyörissä on huomattavasti isompi laakeri, niin tuntuu kestävän. Olisko ollut 10-20 mm suurempi. Holkin sorvasin muistaakseni akselille, että sisäkooli kävi.

Kiitos tiedoista.

Touhotin Ouluun osia hakemaan.

Tuli huomattua että 3500: sen pyörä on heikompi kuin 4500:sen jossa pyörä on samaa ainetta läpeensä.

 Telastossa on eroa, laakerikoko onkin eri. Piti ruuvata 4500: sen pyörät kii ilman tuota väliakselia
Mut katoin et siinä on joku poikkituki lähellä. Pitää ajaa
järki piässä.

Olikin hyvä ku oli mistä ottaa. Tarttee väijyä palstoja ja hommata vielä joku raato osiks.

Näinä sekundatuotannon aikoina mukava kun telapyörässä  lukee: Ockelbo, Made in Canada.  O0