Ford 2.4 tdci pätkii ja sammuu

Aloittaja leemu, 20 helmikuu, 2025, 17:12

« edellinen - seuraava »

leemu

Ransiitinpaska armon vuodelta -08.
Nyt on vika niin sitkeässä, että aletaan olla sormi suussa ja toinen perseessa ja ihan kohtsillään joutuu vaihtamaan paikkoja jos ei etene ;D
On siis käännyttävä asian kanssa johtavan poikkitiedefoorumin puoleen.

Eli:
Homma alkoi pienellä nykimisellä yli 2500 kierroksella, sellaista kuin yksi pytty jäisi välillä syttymättä.
Pikkuhiljaa alkoi nyppiä heti yli 2000 kierroksen.
Kerran pudotti tehot vallan pois, mutta toiminta palautui normaaliksi kun käynnisti uudelleen.
Ihan ensin vaihdoin pa-suotimen. Ei mitään vaikutusta.

Sitten vaihdoin korkeapainepumpulle määränsäätösolenoidin. Tein forscanilla sopeutuksen sekä solenoidille, että suuttimille.

Hetken näytti hyvältä. Käynnistyy paremmin kuin koskaan aiemmin, samaten käynti on huomattavasti siistimpää ja alavääntö parani roimasti.

Vaan annas olla. Kun polttoainekisko lämpeää yli 42°C alkaa nykimään niin, että ei meinaa penkillä pysyä.
Sammuilee myös tyhjäkäynniltä.

Tämän jälkeen vaihdettu polttoainekisko toiseen purkuosaan, koska epäilykset kohdistuivat kiskossa sijaitsevaan takaiskuventtiiliin.

Tällä ei vaikutusta asiaan.
Aina kun käynti pätkäisee muuttuu mittariston jäljellä olevan matkan näyttö viivaksi.

Syyksi on epäilty myös valmiiksi rikkinäistä määränsäätösolenoidia, mutta en henkilökohtaisesti usko nyt siihen.
Linkissä on video jossa on livedataa tyhjäkäynniltä.
Mielestäni jos vika olisi solenoidissa, pitäisi rail-paineen romahtaa ennen sammumista. Nyt videolla näkyy, että paine putoaa vasta kun kierrokset ovat jo laskemassa :thinking:

https://aijaa.com/zFMaGd

Ajattelin seuraavaksi tutkia suuttimien korjausarvoja ja katsoa mitä ne näyttävät sammumishetkellä.
Varmaankin suuttimien ohivuotoja olisi hyvä mittailla myös.
Aiemmin ehdoteltiin myös kaasupolkimen vikaa.
En oikein usko siihenkään, mutta uusi poljin on kyllä olemassa ja vaihdan senkin kokeeksi.

Sellainen outous on, että forscanilla livedataa tutkiessa huomasin ikkunan reunassa olevan jännitenäytön näyttävän 12V vaikka datassa näkyi tuo reilu 14V. Jännite todettu myös mittaamalla molemmista akuista ja päälle 14 siellä moottori käynnissä on.


Ajatuksia/ehdotuksia missä vika voisi asua?

Bantam

Onkos tässä rail-versiossa sammutinsolenoidia?

leemu

Lainaus käyttäjältä: Bantam - 21 helmikuu, 2025, 06:06Onkos tässä rail-versiossa sammutinsolenoidia?

Ei.
Ohjainlaite komentelee ja jos avaimesta käännetään niin se lakkaa komentamasta ruokaa koneelle.

Stige


leemu

Lainaus käyttäjältä: Stige - 21 helmikuu, 2025, 08:44Johtosarjaaaa

Sinällään saattaisi olla, mutta tuo polttoainekiskon lämpötilan vaikutus ei mielestäni oikein sopisi kuvioon jos vika olisi johtosarjassa :thinking:

Bantam

Voisiko ajatella, että johtosarjan liittimessä olisi kontaktivikaa lämmetessään? Mulla aikoinaan -89 Transit alkoi pätkimään ajossa. Aluksi hain vikaa sammutinsolenoidista ja virtalukosta, mutta vika löytyi virtalukolle tulevasta liittimestä.

Stige

Lainaus käyttäjältä: leemu - 21 helmikuu, 2025, 18:09Sinällään saattaisi olla, mutta tuo polttoainekiskon lämpötilan vaikutus ei mielestäni oikein sopisi kuvioon jos vika olisi johtosarjassa :thinking:

Lämpiää siellä moni muukin asia eikä pelkästään se kisko. Ei varmana liity toi kiskon lämpötila ite vikaan mitenkään vaikka siltä tuntuiskin.