Pinionin asennus

Aloittaja Jarona, 28 helmikuu, 2025, 18:40

« edellinen - seuraava »

Jarona

Vanha pinionin takimmainen Timken laakeri oli kokonaiskorkeudeltaan 26 milliä, uusi SKF laakeri 27 milliä.
Shimmilevy vanhassa oli 1 millin paksuinen, jätänkö sen pois kun uuden asennan?
Sitten, mitenkä saisin mitattua kotikonstein 2-2,5 Nm pyöritysvoiman kun säädän pinionin laakereiden tiukkuutta?
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Jussi

Laakerin sisäkoolin "paksuudella" ei ole merkitystä, vertasitko ulkokoolin asennuspintaan?
Jos yhtään epäilee et joutuu säätämään, niin olis oikein erinomaista olla toinen identtinen laakeri, jonka vois hioa sisäreiästään vähän löysäksi ja hakee ne shimmit sen kanssa. Se oikee laakeri on piru ottaa pois shimmivaihtoa varten.
Pyöritysmomentista sanoisin et kyllä sellanen hieman tahmea käsin pyöritettävä olis riittävä tarkkuus. Mut sehän on sit ihan viimenen homma. Ja krymppiholkki sit vaatii ihan voimaa puristumiseen.
En varmasti oo.

Jarona

Mittasin kummatkin laakerit ulkokooleineen, millin ero
Vanhan irroitus meni laikkaukseksi joten siitä ei apuja sovitukseen.
Taidan vain jättää shimmin pois, kai se pinioni on silloin aika kohillaan.
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Asmo

Miten siitä irti laikatusta laakerista sait tarkan leveyden (korkeuden) mitattua? Luulisin ettei kahden saman numeroisen laakerin leveydessä voi olla millin eroa. Kuluessaan kartiorullalaakeri menee kapeammaksi, menisikö se sitten uudella laakerilla ja alkuperäisellä shimmin paksuudella takaisin alkuperäiseen asemaan? Millin välys vanhassa laakerissa olisi  aika iso, mutta olen kyllä itsekin sellaisen  laakereiltaan hölskyvään perään törmännyt ja laakereiden uusimisen ja shimmauksen jälkeen se on edelleen ajossa.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: Asmo - 28 helmikuu, 2025, 19:39Miten siitä irti laikatusta laakerista sait tarkan leveyden (korkeuden) mitattua? Luulisin ettei kahden saman numeroisen laakerin leveydessä voi olla millin eroa. Kuluessaan kartiorullalaakeri menee kapeammaksi, menisikö se sitten uudella laakerilla ja alkuperäisellä shimmin paksuudella takaisin alkuperäiseen asemaan? Millin välys vanhassa laakerissa olisi  aika iso, mutta olen kyllä itsekin sellaisen  laakereiltaan hölskyvään perään törmännyt ja laakereiden uusimisen ja shimmauksen jälkeen se on edelleen ajossa.
Isommissa laakereissa(paritetut) leveysero on jo valmistajalta ilmoitettu 0-1,5mm..
En ihmettele jos eri valmistajan laakereissa on eroja..
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 28 helmikuu, 2025, 18:56Taidan vain jättää shimmin pois, kai se pinioni on silloin aika kohillaan.
Tuohon en kyllä luottas. Aika paljon helpompi katella se hammaskosketus nyt samalla kun sit uudestaan purkaa kaikki.
En varmasti oo.

Jarona

Mittasin jo aiemmin pinionin syvyyden kopan reunan tasalle, 138 milliä ja siihen
pyrin uuden laakerinkin kanssa, siksi laakereiden paksuusmittaus.
Toki tarkistan hammaskosketuksen ja backflashin, luultavasti joudun sorvaamaan shimmilevyjä poskilaakereihin koska uus tasauspyörästö/lukkoyksikkö.
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato

Mudracer

Lainaus käyttäjältä: Jarona - 28 helmikuu, 2025, 18:40Vanha pinionin takimmainen Timken laakeri oli kokonaiskorkeudeltaan 26 milliä, uusi SKF laakeri 27 milliä.
Shimmilevy vanhassa oli 1 millin paksuinen, jätänkö sen pois kun uuden asennan?
Sitten, mitenkä saisin mitattua kotikonstein 2-2,5 Nm pyöritysvoiman kun säädän pinionin laakereiden tiukkuutta?
Sanoisin että tällä lapinhullun logiikalla menee tarpeeksi lähelle oikeaa paikkaa. Ja toi tiukkuus niinku Jussi sano, tahmee käsin pyörittäessä.
X

Jarona

Ja niin kuin aiemmin oletin, itselleni, onnistun tässä. Muistin virkistämiseksi vastaisuuden varalle ja muille, GM kymmenpulttisen carrier shimmien muuttuessa 0,06 milliä suuntaansa muuttaa hammaskosketusta 0,04 milliä.
Tämä siis tärkeää, ainakin itselleni kun mulla paloi jo hermo mittaillessa niitä shiimejä tuumissa.
Chevrolet C10 6,2 Td Silverado -87
Subaru SVX -95 -96 -92
GMC Suburban -96
Kolmosnuhuvi -61
Chevy G20 vanin raato