Laakerivälyksistä

Aloittaja sämpy, 31 maaliskuu, 2025, 08:23

« edellinen - seuraava »

sämpy

Pyöränlaakereita ihmettelin. Tässä tapauksessa Fiat 850/133 takapyöränlaakeria.

Siinä on toinen laakeri rullalaakeri, sisä 28 ulko 58 leveys 19. Sisäkooli on ihan olemattoman ohut, jotain 2-3mm.

Niin tuo ainoa sarja mitä uutena saa, Teknovamin sarja niin siinä on sisäkoolin ja rullien välissä about 0,2-0,3mm välys. En nyt oikein tiedä onko tuo vika vai ominaisuus, tuossa rakenteessa on toinen laakeri kuulalaakeri ja se vastaa sivuttaistuennasta, tämä rulla niin sille tulee vain auton paino. SKF laakerina se on speksattu C3 luokkaan, mutta mitä mahtanee tarkoittaa käytännössä rullalaakereissa?

Noita laakereita löytyy satunnaisosumina kyllä maailmalta, mutta hinta 50-100€ + muut sarjan osat + verot, niin hyllyyn ne kyllä jää jos hommaa..
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

sämpy

Tuo eka bore diameter vai mikä tuo on, niin onko se ulko vai sisämitta?
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 31 maaliskuu, 2025, 15:29Tuo eka bore diameter vai mikä tuo on, niin onko se ulko vai sisämitta?
Bore dia. on sisähalkaisija eli akselin paksuus.
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

sämpy

Eli C3:ssa kuusi satkua? Aika paljon vähemmän kuin 2-3 kymppiä.
Poikkeus kaikkiin sääntöihin.

Gary Grand

Lainaus käyttäjältä: sämpy - 31 maaliskuu, 2025, 16:42Eli C3:ssa kuusi satkua? Aika paljon vähemmän kuin 2-3 kymppiä.
Akselin ja pesän sovite vielä syö sitä laakerin radiaalivälystä.

0.2-0.3mm kuulostaa varsin rajulta välykseltä.
Ei ole moiselle tarvetta reilusti isommissakaan laakereissa. Siis kokoluokkaa 200mm sisähalkaisija.. Tuota luokkaa alkaa välykset olla 800mm sisähalkaisijalla.

Sovitteiden kanssa(asennettuna) on melko kiertävissäkin koneissa esim. petilaakerien välykset satasia.
Pyöränlaakerissa en kymppien välyksiä ymmärrä ollenkaan. :o Eikä se todellakaan ole mikään C3 silloin, vaan jotain ihan muuta.
Toki tuo varsin ohut sisäkooli viittaisi siihen että sovite akselille olisi tiukka-> sisäinen välys häviää sisäkoolin muodonmuutokseen.
Living my life on borrowed time
Watching my dreams disappear
My fists slowly clench
As my mind seeks control

Jussi

Lainaus käyttäjältä: Gary Grand - 31 maaliskuu, 2025, 21:03sisäinen välys häviää sisäkoolin muodonmuutokseen.
Tuo se onkin kiva lisämauste. Vähän ulosmittaa laakerin valintaan vaikuttavia tekijöitä.
En varmasti oo.